ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Dołożenie kondensatorów do czujników Halla
Autor Wiadomość
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 27 Wrz, 2017   

Kondensator ma być na zasilaniu czujnika, a jak na zasilaniu siano, to może działać niepoprawnie, bez względu gdzie jest magnes. Kondensator może być smd i przewlekany (wówczas warto go przykleić).
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 28 Wrz, 2017   

A przez te paręnaście już lat użytkowania silników BLDC, ktoś miał jakieś problemy na świecie z powodu braku kondensatorka? Ja nie słyszałem :P W prockach daje się kondensatory na zasilaniu, ale w hallach? A co one tam niby mają na wyjściu? Stan niski i wysoki z niewielkimi częstotliwościami. Ekranowanie jest bez sensu. Nic to nie pomaga. Kiedyś chciałem odkłócić całą instalację w rowerze, bo po włączeniu zasilania CB radio, które miałem w rowerze potwornie szumiało. Ekranowałem WSZYSTKIE przewody i zero reakcji. Jak szumiało, tak szumiało. Nawet gdy CB było podłączone do osobnego akumulatora.
Skoro rowery jeżdżą bez kondensatorów na hallach i bez ekranowania od wielu lat, to po co poprawiać coś, co działa prawidłowo? Rozumiem dokładanie czujników temperatury do silnika, ale kondensatorów do halli, które bez nich też działają prawidłowo? To proponuję dołożyć je do halla manetki i do halla PAS. W końcu te przewody też mogą indukować jakieś zakłócenia.
Szukacie dziury w całym :P
 
 
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 28 Wrz, 2017   

Ja aż tak się nie znam ale w instrukcji Barmala są wykresy z oscyloskopu. Nie wiele mi one mówią ale wykresy wyglądają lepiej jak kable są rozdzielone. Jaki to ma wpływ na samą pracę silnika? Nie mam pojęcia. Mimo wszystko zrobię tak u siebie bo w czym to przeszkadza? 🙂
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Czw 28 Wrz, 2017   

Trochę teorii/podstaw... dla przypomnienia ;-)
(tak w nawiasie, od 30 lat nic się tu nie zmieniło)

Wyjaśnienie w kilku zdaniach: Układy scalone (IC) pobierają chwilowo stosunkowo (bardzo) wysokie prądy powodując niezdefiniowany spadek napięcia zasilającego. To z kolei wpływa negatywnie na inne urządzenia układu elektronichnego (elektroniki).
Kondensator blokujący magazynuje energię i w razie potrzeby, np. podczas przełączania stanów z niskiego na wysoki lub odwrotnie jest w stanie tą energię bardzo szybko oddać/dostarczyć układowi scalonemu. Dzięki temu spadki napięcia na linii zasilającej i tym samym dla pozostałych układów scalonych (IC) zostaje zminimalizowane a w najlepszym wypadku pozostanie stabilne.

Zdjęcie pokazuje napięcie zasilające 5V na IC bez kondensatora.



Periodyczny pobór prądu wywołuje spadki i szpilki napięcia wynoszące do 0,25V. Zakłócenia te rozpraszane są na cały układ elektroniki/kabel.
W odległości około 30cm od źródła, napięcie zasilania tak wygląda:


Zakłócenia są wyraźnie słabsze ale wyraźnie widoczne.

Po dołożeniu kondensatora blokującego (100nF) blisko nóżek IC sygnał wygląda tak:



Zakłócenia na linii zasilania zakłócają nie tylko poprawną pracę samego IC ale są również źródłem zakłóceń dla innych układów w tym też radiowych (EMC).

Gwoli wyjaśnienia: Zdjęcia nie są moje. Pokrywają się jednak w pełni z tym co kiedyś sam mierzyłem!

3.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 194 raz(y) 30,5 KB

2.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 217 raz(y) 41,76 KB

1.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 192 raz(y) 11,3 KB

 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 28 Wrz, 2017   

Ale tu jest mowa o hallotronach, a nie procesorach. Różnica jest zasadnicza.
Nie neguję blokowania zasilania cyfrowych układów scalonych, bo to się stosuje od dawna.
W rowerach bardziej dokucza kluczowanie faz, niż prawie zerowe prądy hallotronów.
A i tak wszystko działa prawidłowo.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 28 Wrz, 2017   

Sterowniki mają zamontowane te kondensatory standardowo, zdaje się.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Czw 28 Wrz, 2017   

barmal napisał/a:
...Kondensator blokujący magazynuje energię i w razie potrzeby, np. podczas przełączania stanów z niskiego na wysoki lub odwrotnie jest w stanie tą energię bardzo szybko oddać/dostarczyć układowi scalonemu...

Z tego wynika jednoznaczny wniosek, że kondensator w połączeniu z hallem zakłóci pracę procesora gdyż w momencie przełączania halla ze stanu wysokiego na niski lub odwrotnie,kondensator chwilowo podtrzyma "stan wysoki" lub "niski" a chyba nie o to chodzi.
Oczywiście myślę tu o kondensatorze podłączonym do lini sygnałowej Halla a nie do zasilania gdyż to w samym sterowniku ma co najmniej kilka elektrolitów na lini zasilania 5V.
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw 28 Wrz, 2017   

czyli nikt nie zrozumial co barmal napisal...
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 29 Wrz, 2017   

Raczej wszyscy zrozumieli, tylko po co dokładać coś, co jest zbędne?
Gdyby było konieczne, to producenci sami by to dokładali.
W żadnej dokumentacji dotyczącej halli nie ma wzmianki, że są konieczne kondensatory na zasilaniu.
Czy ktoś miał jakieś problemy związane z brakiem kondensatorów na zasilaniu halli w silniku?
Robicie gównoburzę.
Zupełnie niepotrzebnie.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 29 Wrz, 2017   

passat_EQ napisał/a:
czyli nikt nie zrozumial co barmal napisal...

Tez tak mysle ..
Przecież, w układach zasilających szczególnie gdy prowadzone są dlugie, skręcone kable, niczym dziwnym
nie są kondensatory o malej pojemności, u mieszczane nie tylko bezpośrednio na wyjsciu ale i na końcu linii zasilania czyli przy odbiornikach.
Powodów może być kilka, np z indukcja zakłóceń zwiazanych z prowadzeniem wspólnej masy.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Pią 29 Wrz, 2017   

WojtekErnest napisał/a:
passat_EQ napisał/a:
czyli nikt nie zrozumial co barmal napisal...

Tez tak mysle ..

Barmal pisze ogólnie o zasilaniu układów scalonych i jego teoria zgodna jest z zaleceniami producentów halli np.:
http://www.allegromicro.c...Effect-ICs.aspx
Praktycznie jednak w rowerowych silnikach BLDC dodatkowej filtracji na hallach się nie spotyka, kondensatory filtrujące umieszczne są w kontrolerze, a napiecie zasilajace jest dobrze stabilizowane i odfiltrowane również w kontrolerze.
_________________
Mój rower: BBS02B
Ostatnio zmieniony przez borsuk Pią 29 Wrz, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pią 29 Wrz, 2017   

zeeltom napisał/a:
Raczej wszyscy zrozumieli, tylko po co dokładać coś, co jest zbędne?
Gdyby było konieczne, to producenci sami by to dokładali.
W żadnej dokumentacji dotyczącej halli nie ma wzmianki, że są konieczne kondensatory na zasilaniu.
Czy ktoś miał jakieś problemy związane z brakiem kondensatorów na zasilaniu halli w silniku?
Robicie gównoburzę.
Zupełnie niepotrzebnie.


Niechetnie to pisze, ale Twoja percepcja jest ograniczona. Dla Ciebie Kula Ziemska jest okrągła i po ch.. drązyc temat, a dla Barmala ma góry, doliny, morza, - wie to, bo cos mu sie chciało pomierzyc. Kwestia w tym, ze jestes tu moderatorem i wskazujesz kierunki, a wszystkie tematy proste są juz obgadane. Mozna na dziś zamknąc forum i kazdy z archiwum czerpiąc złoży rower i rozwiąze z nim problem. Ewentualnie klepac dalej tematy jaką rame kupic.
Natomiast raczej dawno nastał moment zeby troche szerzej zaczac patrzec na te urządzenia. To ze chińczyk nie dał o niczym nie swiadczy.
Nie będe robił "przekładu" posta Barmala, na jeszcze prostszy język bo to nie wiersz, a i tak opisał to skrajnie zrozumiale.
Zagadnienie EMC nie jest dla Twojego silnika tylko dla higieny w eterze. Mowią o tym rózne normy i zdaje sie taki silnik juz sie w taką wpisuje.
PFC tez nie jest potrzebne i bez tego urzadzenia działają lepiej badz gorzej, wiec po co to dawac i robic "gównoburze"?

Masz racje, zaden hallotron nie ma napisane w notce zeby dawac kondensator, zaden tranzystor ani układ scalony PWM nie ma napisane zeby dawac PFC, zaden samochód nie musi miec przeglądu bo co to mu zmieni.

Czy kondensator na hallu cos poprawi dla sterownika ?
Ciezko powiedziec, wiekszosc nie ma i jezdzi. W skrajnym przypadku moze da.
A moze zaburzenia w zasilaniu linii +5V w bezposrednim sąsiedztwie czujnika halla (który jest odpowiednikiem rozrządu w spalinowym) powoduja ze fazy są przełączane za wcześnie i dlatego adapto grzeje silniki ?
Ostatnio zmieniony przez Passat_EQ Pią 29 Wrz, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pią 29 Wrz, 2017   

borsuk napisał/a:
...kondensatory filtrujące umieszczne są w kontrolerze, a napiecie zasilajace jest dobrze stabilizowane i odfiltrowane również w kontrolerze.


Cały szkopuł w tym, ze Barmal zamiescił oscylogramy z pomiaru przy elemencie przełączającym czytaj: na czujniku halla i w odległosci 30cm od niego a nie w odległosci 1.5metra czyli w sterowniku.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 29 Wrz, 2017   

"Wypadanie" odczytów z hali można porównać do spalania stukowego w silniku spalinowym, jak się naleje 78 to też pojedzie. Nikt nikogo nie zmusza do zakładania kondensatora.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Pią 29 Wrz, 2017   

Passat_EQ napisał/a:
borsuk napisał/a:
...kondensatory filtrujące umieszczne są w kontrolerze, a napiecie zasilajace jest dobrze stabilizowane i odfiltrowane również w kontrolerze.


Cały szkopuł w tym, ze Barmal zamiescił oscylogramy z pomiaru przy elemencie przełączającym czytaj: na czujniku halla i w odległosci 30cm od niego a nie w odległosci 1.5metra czyli w sterowniku.

Po pierwsze to pisze o jakimś IC, a nie o hallu. Dla nas są interesujące przebiegi wyjściowe z halli, i je trzeba by porównywać, a nie to co dzieje sie na zasilaniu.
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group