ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Buggy elektryczny - proszę o wskazówki
Autor Wiadomość
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 05 Paź, 2017   

Dużo zależy od rodzaju ogniw użytych do budowy baterii. Jeżeli ogniwa są tzw. wysokoprądowe, to jak BMS odetnie znaczy w aku nie ma prądu. Reszta zależy od rodzaju BMS-a (można se zrobić jaki się chce).
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Czw 05 Paź, 2017   

Eurogenio napisał/a:
...1. Czy BMS aktywnie ogranicza pobierany prąd (czy tylko kontroler)
2. Czy BMS po stwierdzeniu przekroczenia prądu i jego odcięciu (jeśli wtedy to robi) jest w stanie powrócić z zasilaniem po ustaniu obciążenia?
3. Czy po spadku jednej sekcji poniżej pewnego napięcia np. w skutek zbytniego obciążenia, co wykryje BMS, czy BMS "wstanie" jeśli napięcia wrócą do "normalnych"?
...Eurogenio

1. BMS nie ma wpływu na pobierany prąd. Ma tylko zabezpieczenie dla maksymalnego prądu.
2. To zależy od BMS'a. Jedne wracają od razu, inne trzeba "aktywować" np. podłączając ładowarkę lub "oszukując" BMS przez odpowiednie "zwieranie" baterii (opisywane na forum).
Dodatkowo BMS'y mają najczęściej dwa progi wyłączania przy minimalnym napięciu.
3. tak jak wyżej.
Do zabezpieczenia minimalnego napięcia i maksymalnego prądu służy właściwie dobrany sterownik, który pierwszy powinien zadziałać. Odcinanie przez BMS, to w zasadzie ostateczność, świadcząca o problemie z baterią.
 
 
Eurogenio 
początkujący
Eurogenio


Dołączył: 26 Wrz 2017
Posty: 15
Skąd: Sochaczew
Wysłany: Czw 05 Paź, 2017   

Witam
Czyli jeśli dobrze rozumiem to BMS podczas normalnej pracy (nawet dużego obciążenia) nie powinien się "odzywać"?
Chciałbym rozpatrywać sytuację awaryjną, kiedy na początku prób mogę przeciążyć pakiet.

Czyli BMS jest dobierany ściśle wobec możliwości pakietu.

A sterownik i silnik dobieramy pod ten zestaw w taki sposób, że BMS nie powinien odcinać zasilania.
Czy dobrze myślę?

Pozdrawiam
Eurogenio
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 05 Paź, 2017   

Baterię (moim zdaniem) dobrze zrobić z dużym zapasem prądowym (przynajmniej x2), czyli jeżeli z ogniwa możemy pociągnąć 20A, to suma prądów sterowników nie powinna przekraczać 10A/logniwo (ogniwa się dużo mniej grzeją i żywotność rośnie :grin: ). BMS może wówczas być na 20A/ogniwo.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Eurogenio 
początkujący
Eurogenio


Dołączył: 26 Wrz 2017
Posty: 15
Skąd: Sochaczew
Wysłany: Pią 06 Paź, 2017   

Witam
Zasilać będę 4 silniki po ok. 250W (no może 350W).
Nie zamierzam ich przesilać, a jeśli tona okres 2-5 s.
Myślę o pakiecie 48V Lipo (chyba że będzie problem z doborem silników na 48 V to wtedy 36 V).
Chciałbym mieć zainstalowany pakiet ok. 1kWh.

I jeszcze pytanko czy 48V to 12s czy 13s ?
Czy silniki na 48 V (i sterowniki) przyjmą 13s?

Przy pakiecie 48V myślę o pojemności trochę więcej niż 20Ah.

Co o tym myślicie?

Pozdrawiam
Eurogenio
 
 
leszcz 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lut 2017
Posty: 861
Skąd: Rumia
Wysłany: Pią 06 Paź, 2017   

Eurogenio napisał/a:
I jeszcze pytanko czy 48V to 12s czy 13s?


12s to tak na prawdę (skrajnie) od 12*2,5V=30V do 12*4,2V=50,4V.
Chodzi o średnie napięcie celi. Li-ion przyjmuje się 3,7 (każde ogniwo ma w nocie katalogowej dla danego prądu rozładowania podane średnie napięcie).
Stąd 12s*3,7V=44,4V
a 13s=48,1V
Stawiam na 13s.

Eurogenio napisał/a:
Czy silniki na 48 V (i sterowniki) przyjmą 13s?

Silnik przyjmie wszystko. Ew napięcie będzie miało wpływ na prędkość obrotów. W nocie są podane prędkości dla V*A.
Dla silnika będzie mieć też znaczenie moc, czyli co sterownik wyśle. Możesz dać mniej V a sterownik da więcej A i dostaniesz więcej W niż chcesz.

Dla sterownika napięcie ma większe znaczenie i tu musisz wiedzieć przede wszystkim przy jakim napięciu odcina prąd. Typowo sterowniki nominalnie na 36V odcinają ok 31V, 48V bodajrze ok 40-41V. Wszystko powinno być na tabliczce znamionowej lub w nocie katalogowej.
 
 
Eurogenio 
początkujący
Eurogenio


Dołączył: 26 Wrz 2017
Posty: 15
Skąd: Sochaczew
Wysłany: Pią 06 Paź, 2017   

leszcz napisał/a:
Stąd 12s*3,7V=44,4V

a 13s=48,1V


Tak, orientuje się oczywiście jak to policzyć, ale chodzi mi o praktykę.
Czy przy 48 V stosujecie 12 czy 13 celi?

Z drugiej strony jak piszesz że kontroler odcina przy 40 V to przy 13 celach wychodzi napięcie odcięcia aż ~3,077 V a przy 12 jeszcze wyżej.
I jak to ma się praktycznie wobec rozładowywania powiedzmy do 2,7V na celę?

Pozdrawiam
Eurogenio
 
 
pepelito 
kierownik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 30
Dołączył: 04 Gru 2016
Posty: 386
Skąd: ropczyce
Wysłany: Pią 06 Paź, 2017   

Mój sterownik obsługuje 2 napięcia 36V i 48V, jeżdżę na 13S. :wink: Ogólnie 48V to 13S. Podaje się napiecie znamionowe, nie maksymalne.
 
 
leszcz 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lut 2017
Posty: 861
Skąd: Rumia
Wysłany: Pią 06 Paź, 2017   

Eurogenio napisał/a:
I jak to ma się praktycznie wobec rozładowywania powiedzmy do 2,7V na celę?


1. Robisz 15s i masz odcięcie przy ~2,7
2. Usuwasz odcięcie ze sterownika i odcięcie przejmuje BMS lub człowiek (wyświetlacz z napięciem).
 
 
Eurogenio 
początkujący
Eurogenio


Dołączył: 26 Wrz 2017
Posty: 15
Skąd: Sochaczew
Wysłany: Pią 06 Paź, 2017   

No jeśli można zablokować odcięcie przez sterownik, to faktycznie niech BMS czuwa nad bezpieczeństwem.
A ja sobie sam zrobię dokładny pomiar z alarmami poziomów (nawet z pomiarem napięcia na grupach ogniw).

Myślę sobie na podziałem całej baterii na 3 zestawy łączone docelowo w szereg.
Np. 3 x 4p7s (ogniwa 18650 ~3500mAh i prądzie max. 6A, nom. 3A)
Każdy zestaw oczywiście ze swoim BMS-em.

Pozdrawiam
Eurogenio
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Pią 06 Paź, 2017   

Eurogenio napisał/a:
...
Myślę sobie na podziałem całej baterii na 3 zestawy łączone docelowo w szereg.
Np. 3 x 4p7s (ogniwa 18650 ~3500mAh i prądzie max. 6A, nom. 3A)
Każdy zestaw oczywiście ze swoim BMS-em.

Pozdrawiam
Eurogenio


Dla mnie to trochę bez sensu. Przy 4 silnikach o nominalnej mocy 250W, masz 1kW nominalnie, a maksymalnie pod pełnym obciążeniem 2kW, czyli przy 48V, sterownik musi dać 40A, a bateria z BMS'em musi mieć 2-3 krotny zapas tego prądu.
 
 
Eurogenio 
początkujący
Eurogenio


Dołączył: 26 Wrz 2017
Posty: 15
Skąd: Sochaczew
Wysłany: Sob 07 Paź, 2017   

tkoko napisał/a:
Przy 4 silnikach o nominalnej mocy 250W, masz 1kW nominalnie, a maksymalnie pod pełnym obciążeniem 2kW

Czy to znaczy, że stosując 4 silniki 250 W i odpowiednie dla nich sterowniki (a nie mając zamiaru ich "przewoltowywać") mogę niechcący wycisnąć z nich po 500 W lub coś w okolicy?
Zakładam, że silnik nie dostanie więcej prądu niż pozwoli mu sterownik...
A tego prądu oczywiście silnik może chcieć więcej jeśli będzie chciał się obracać, a opory toczenia będą go hamować (np. podjazd pod górkę).
Myślę też, że dobrze zakładam, że dany silnik będzie dostawał prąd (nie zostanie odcięty) ale zostanie mu ograniczony prąd przez sterownik do maksymalnego.

Czy dobrze myślę?

Pozdrawiam
Eurogenio
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 07 Paź, 2017   

Na pewno jeśli ma być pobierana moc > 1 KW, czyli co najmniej 20A, to pakiet 4P z aku które mają max chwilowy prąd 6A, to się nie uda.
musi być przynajmniej 6P i to srednio/wysokopradowe tzn takie które maja Imax 》= 10 A.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Eurogenio 
początkujący
Eurogenio


Dołączył: 26 Wrz 2017
Posty: 15
Skąd: Sochaczew
Wysłany: Sob 07 Paź, 2017   

Witam

Już widzę że napisałem bzdury...

Miało być 3x 4s7p, czyli w sumie 12s7p.
Czy taki zestaw będzie odpowiedni?

Pozdrawiam
Eurogenio
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Sob 07 Paź, 2017   

Eurogenio napisał/a:
....Czy to znaczy, że stosując 4 silniki 250 W i odpowiednie dla nich sterowniki (a nie mając zamiaru ich "przewoltowywać") mogę niechcący wycisnąć z nich po 500 W lub coś w okolicy?
.....Myślę też, że dobrze zakładam, że dany silnik będzie dostawał prąd (nie zostanie odcięty) ale zostanie mu ograniczony prąd przez sterownik do maksymalnego.

Czy dobrze myślę?

Pozdrawiam
Eurogenio


Jest dokładnie tak jak myślisz silnik pod obciążeniem (podjazdem pod górę) pobierze maksymalny prąd jaki poda mu sterownik, a dedykowany sterownik dla 250Wat i 48V będzie miał zapewne 10A. :lol:
Co do baterii, to bateria powinna dać w tym wypadku min 40A, a praktycznie 80-100A. Owszem i w przypadku 40A baterii pojedziesz bez problemu, lecz w przypadku częstego obciążenia maksymalnego, żywotność baterii będzie bardzo krótka.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group