ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Ładowanie większym prądem li-ion niż zalecane
Autor Wiadomość
koryt 
początkujący
koryt


Wiek: 54
Dołączył: 01 Lut 2015
Posty: 49
Skąd: augustów
Wysłany: Czw 12 Paź, 2017   Ładowanie większym prądem li-ion niż zalecane

Witam czy mogę ładować baterię li-ion większym prądem producent zaleca 0,5c a moja ładowarka daje 0,8c czy to nie zaszkodzi baterii
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 13 Paź, 2017   

A jak ta ladowarka zachowuje się pod koniec ładowania, jaki ma wtedy prąd?
Bo są trxy przypadki :
a) laduje za dlugo duzym prądem i ogniwo jest przeladowane i gorące
b) jak wyzej ale BMS lub balanser ladowarki odcina ladowanie z powodu zbyt wysokiego napiecia
I po odcieciu ladowania ogniwo jest niedoladowane.
c) prąd jest poprawnie, gwaltownie zmniejszany przy 4,15-4,17 V i ogniwo jest doladowywane malym pradem w fazie CV.
Ale nie wiemy czy pytasz o pojedyncze ogniwo, czy o pakiet ?
No i jaki jest stan ladowanych ogniw.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
koryt 
początkujący
koryt


Wiek: 54
Dołączył: 01 Lut 2015
Posty: 49
Skąd: augustów
Wysłany: Pią 13 Paź, 2017   

Ładowarka pod koniec powoli zmniejsza prąd na początku mam 15a a w ważnie końcowej wtrąca się do zera akumulator ma 20 ah i przy 15ah naładowania na ladowarce mam już 10 a pakiet jest nowy pytam się bo padła mi ładowarka 3.5a a obecna ma 15a jeżeli to będzie problem duży muszę zainwestować w mniejszą Bms ma prąd lądowania 15a ogniwa mają max ladowania 0.5 c
 
 
leszcz 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lut 2017
Posty: 861
Skąd: Rumia
Wysłany: Pią 13 Paź, 2017   

Podłączam się do pytania.

1. Czy tu chodzi wyłącznie o temperaturę przy ładowaniu? Taką, żeby nie przegrzewać ogniwa?

2. Moje BL'ki mają Standard charge: 1.62A. Skąd ta wartość wynika?

3. Z drugiej strony czym różni się charge od discharge (max 7A). Dlaczego discharge ma znacznie większy dopuszczalny prąd?

Pytam bo niedługo uruchomię moje kom+bo więc będę miał do 15A pod ręką do jak najszybszego ładowania.
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 13 Paź, 2017   

leszcz napisał/a:

1. Czy tu chodzi wyłącznie o temperaturę przy ładowaniu? Taką, żeby nie przegrzewać ogniwa?


Moim zdaniem tak.
Tylko pamiętaj, że ładowanie baterii złożonej z kilkudziesięciu ogniw, najczęściej owiniętych jeszcze jakimiś izolatorami, to są warunki dużo gorsze, niż te przy których pewnie testowali pojedyncze ogniwa. Więc jak ktoś chce przekraczać prądy, to powinien monitorować temp. i to w środku baterii, nie na zewnątrz.

leszcz napisał/a:

2. Moje BL'ki mają Standard charge: 1.62A. Skąd ta wartość wynika?


Pytaj producenta.
Przy pewnej dozie szczęścia dokładnie przebadał swoje ogniwa i wyszło mu, że przy tym prądzie w 99% (lub innej ilości) przypadków ogniwa osiągają zakładaną żywotność. W innym przypadku, wziął badani podobnych ogniw, zastosował różne współczynniki i taka wielkość mu wszyła.

leszcz napisał/a:

3. Z drugiej strony czym różni się charge od discharge (max 7A). Dlaczego discharge ma znacznie większy dopuszczalny prąd?


No taka jest nasza chemia. Znasz jakąś gwałtowną reakcję zamiany energii w chemiczną - taka odwrotność eksplozji, albo chociaż spalania? :)
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 13 Paź, 2017   

Przy BL'ach i 0.8C to będziesz mieć piekarnik na tych ogniwach jak nic
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 13 Paź, 2017   

Ja osobiście zalecam ładowanie prądami najlepiej max producenta/2. Szybkie ładowanie (rozładowywanie) baaaardzo wpływa na żywotność aku, więc jak się nie idzie na wyczyn ... to lepiej zwolnić. Pośpiech jest wskazany przy łapaniu pcheł :wink: .
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Sob 14 Paź, 2017   

leszcz napisał/a:
Podłączam się do pytania.

1. Czy tu chodzi wyłącznie o temperaturę przy ładowaniu? Taką, żeby nie przegrzewać ogniwa?

2. Moje BL'ki mają Standard charge: 1.62A. Skąd ta wartość wynika?

3. Z drugiej strony czym różni się charge od discharge (max 7A). Dlaczego discharge ma znacznie większy dopuszczalny prąd?

Pytam bo niedługo uruchomię moje kom+bo więc będę miał do 15A pod ręką do jak najszybszego ładowania.


ad 1. nie tylko, liczy się również "rekombinacja" ogniwa, a ta przy ładowaniu prądem 1C (dwa razy większym niż nominalnie) trwa 0.7-0.8 standardowego czasu. Czyli przy prądzie 0.5C trwa to około 3.5godz, a dla 1C trwa 2.5godz.
ad.2 zapewne stąd że ich pojemność to 3300mAh.
ad.3 każdy akumulator (żel, NiMH, Li-xxx itd) ma prąd ładowania mniejszy niż prąd rozładowania.
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Sob 14 Paź, 2017   

tesla laduje swoje baterie pradem nawet 1.6C i daje gwarancje na pare lat. Oczywiscie wszystko dzieki aktywnemu chlodzeniu ktore nie dopuszcza temperatur powyzej 45 stopni. Reszte mozesz juz sam wywnioskowac
 
 
ap0f1s 
prezes


Pomógł: 15 razy
Wiek: 36
Dołączył: 02 Paź 2014
Posty: 757
Skąd: Kęty
Wysłany: Sob 14 Paź, 2017   

Przy Tesli p85-p90 na początku, gdy aku jest nowe idzie prąd ladowania ponad 110kw, jednak po pewnym czasie, aby wydłużyć żywotność prąd lądowania jest już mniejszy koło 85kw. Także widać że idą na kompromisy.
_________________
Kilka moich konstrukcji:Gordon 6kW (Adaptto)
Hatak 6kW (Sabvoton)
Kross level a6 3kw
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Sob 14 Paź, 2017   

85kW to i tak grubo powyzej 1C, a noty ich ogniw tez pisza ze zalecany prad ladowania to 0.5C. Temperatura jest jedynym czynnikiem na ktory trzeba zwracac uwage.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Sob 14 Paź, 2017   

qaz33 napisał/a:
85kW to i tak grubo powyzej 1C, a noty ich ogniw tez pisza ze zalecany prad ladowania to 0.5C. Temperatura jest jedynym czynnikiem na ktory trzeba zwracac uwage.


To wytłumacz mi, dlaczego w tej tabelce jest różnica w pojemności nawet miedzy "optymalnym" charge (0.5C), a ładowaniem 0.2C :lol:



nie wspomnę o tym że czas pełnego ładowania dla 1C i 2C jest taki sam, a pojemność mniejsza dla 2C.
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sob 14 Paź, 2017   

WojtekErnest napisał/a:
A jak ta ladowarka zachowuje się pod koniec ładowania, jaki ma wtedy prąd?
Bo są trxy przypadki :
a) laduje za dlugo duzym prądem i ogniwo jest przeladowane i gorące
b) jak wyzej ale BMS lub balanser ladowarki odcina ladowanie z powodu zbyt wysokiego napiecia
I po odcieciu ladowania ogniwo jest niedoladowane.
c) prąd jest poprawnie, gwaltownie zmniejszany przy 4,15-4,17 V i ogniwo jest doladowywane malym pradem w fazie CV.
Ale nie wiemy czy pytasz o pojedyncze ogniwo, czy o pakiet ?
No i jaki jest stan ladowanych ogniw.


To nie jest do konca sprawa ladowarki. Nie wiem czy korzystales kiedys z zasilacza laboratoryjnego. Maja one ograniczenie pradowe i ograniczenie napieciowe czyli potocznie zwyczajnie napiecie.
Dokladnie to samo co ma ladowarka do lionow, z ta roznica ze nie ma elektroniki do kontroli balansowania.
A wiec co do ladowania wiekszym pradem:
Teoria mowi ze ladowanie z ograniczeniem pradowym trwa do okolo 50% naladowania baterii. Po tym momencie ogniwo osiaga juz w sposob wymuszony owe 4,2v i nastepuje spadek pradu a dalsze ladowanie juz jest uzaleznione od baterii i nir da sie go przyspieszyc.
Czyli mozna ladowac pradem 0,1c i naladujemy w 10godzin, mozna ladowac pradem 1c i naladujemy w 3godziny i kozna ladowac pradem 10c i sppwodujemy ze aku osiagnie stan 4,2v w 5minut ale bedzie w stanie cv czyli stalego napiecia ladowany coraz mniejszym pradem przez 2godziny az do wartosci 10mA kiedy uklocek w ladowarce ma prog odlaczenia ladowania.
Reasumujac za dlugo i tak tymi 0.8c nie bedzie ladowal ale nagrzeje je bardziej.
 
 
koryt 
początkujący
koryt


Wiek: 54
Dołączył: 01 Lut 2015
Posty: 49
Skąd: augustów
Wysłany: Sob 14 Paź, 2017   

Dziś zamówiłem ładowarkę 4A a tą 15A będę ladowal czasami jak trzeba szybko naładować baterię
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 14 Paź, 2017   

Passat_EQ napisał/a:

To nie jest do konca sprawa ladowarki. Nie wiem czy korzystales kiedys z zasilacza laboratoryjnego. Maja one ograniczenie pradowe i ograniczenie napieciowe czyli potocznie zwyczajnie napiecie.
Dokladnie to samo co ma ladowarka do lionow, z ta roznica ze nie ma elektroniki do kontroli balansowania....
Po tym momencie ogniwo osiaga juz w sposob wymuszony owe 4,2v i nastepuje spadek pradu a dalsze ladowanie juz jest uzaleznione od baterii i nir da sie go przyspieszyc.

Czy korzystałem kiedyś z zasilacza labaratoryjnego ? Tak :-) od czasów gdy jeszcze nie było ogniw 18650 :-)
Współczesne ładowarki do li-ionów niezupełnie działają tak jak zasilacz z ograniczeniem prądowym i napięciowym.
Gdyby tak było, byłby to zasilacz tylko z progiem U, i I max, który jest prądem początkowym.
Współczesne ładowarki /bez balansera/ mają zwrotne sterowanie, które w obszarze CV dla pakietu, okresowo sprawdza napięcie na ogniwie bez ładowania i dobiera/obniza prąd aby nie przekraczać Umax. Sa w nich coraz częściej procesory.
Tak więc zrównywanie ich działania jest duzym uproszczeniem.
Kolejne zbyt duzę uproszczenie że jak ogniwo osiagnie wymuszone 4,2 V, to nastepuje spadek prądu i dalsze ladowanie juz jest uzaleznione od baterii.
Niestety nie, nieprawidłowa ładowarka z zbyt duzym prądem, ma z powodów technicznych celowy nadmiar napięcia aby wymusic duzy prąd, co oznacza że jesli prąd w fazie CV jest za duzy dla danego pakietu, to napięcie to rośnie/może rosnąć znacznie ponad 4,2 V.
Taki efekt jest szczególnie widoczny/szkodliwy, jesli pakiet jest nierówny, lub tylko rozbalansowany. Słabsze segmenty z łatwością dochodzą do napięcia 4,25 V i powyżej, gdy inne mają tylko 4,15 V. Przy duzym prądzie ładowania, BMS nie moze tego prądu zrównowazyć, co najwyżej wyłaczy ładowanie, a pakiet zostanie rozbalansowany.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group