|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Litowe - eksploatowanie, przechowywanie w ujemnych temp. |
Autor |
Wiadomość |
Redaktor1966
kierownik
Wiek: 57 Dołączył: 26 Lut 2012 Posty: 317 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 01 Lis, 2017 Litowe - eksploatowanie, przechowywanie w ujemnych temp.
|
|
|
Proszę o fachowe informacje w temacie (w tym: poniżej jakiej temperatury nie wolno ich eksploatować, przechowywać, ładować - jeśli są takie ograniczenia). |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 02 Lis, 2017
|
|
|
Bylo o tym na forum setki razy
eksploatowanie najlepiej do 45 stopni a przechowywanie w zimnym i rozladowane do polowy. Nie wiem czy jest limit na minimalna temperature ale sa i tacy co do zamrazalek cale aku wkladaja. No i do tego dochodza jeszcze zakresy napiec w eksploatacji |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 02 Lis, 2017
|
|
|
Było, ale nie do połowy, a naładowane mają być do pełna. Do połowy, tylko pojedyncze ogniwa, nie w pakietach. |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 02 Lis, 2017
|
|
|
to nie ma znaczenia czy w pakietach czy nie. najlepeij jak sa naladowane do 40-60% swojej pojemnosci |
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 02 Lis, 2017
|
|
|
no oczywiste jest ze po lezakowaniu i pierwszym ladowaniu po zimie trzeba wybalansowac aku. Tak czy siak trzymanie go w polowie naladowanego wydluzy jego zywotnosc. Przytrzymaj tak przez rok aku naladowany do pelna i z 10-20% jego pojemnosci pojdzie sie ... |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 02 Lis, 2017
|
|
|
qaz33 napisał/a: | ...Przytrzymaj tak przez rok aku naladowany do pelna i z 10-20% jego pojemnosci pojdzie sie ..
... nie ma znaczenia czy w pakietach czy nie. najlepeij jak sa naladowane do 40-60% swojej pojemnosci
. |
Na to to raczej współczesnych dowodów nie ma.
Ma znaczenie czy jest w pakiecie, bo uzywane aku rozładowuję się między sobą.
Pisząc o pakietach, mówimy o ich sytuacji gdy są :
- wyposażone w BMS
- są wpięte w instalację roweru, NIE ZAWSZE Fizycznie odpiete od sterownika lub innych urządzeń które sa w stanie czuwania.
Dlatego (prawie) pełny naładowany pakiet, nieuzywany ale będący w rowerze przez kilka mies, sprawia mniej problemów 'na wiosnę'
Zmorą europejskich ( i nie tylko) sklepów z rowerami fabrycznymi są reklamacje zakupionych rowerów, w których część na wiosnę nie daje się naładować fabryczną ładowarką i klienci żądają wymiany na nowy akumulator.
A powód najczęsciej prozaiczny, odstawiony jesienią rower znacznie rozładowany....
Odrebnym tematem jest przetrzymywanie ogniw, pakietów w temp < -10 st.
Sądzę że raczej na zdrowie im nie pójdzie. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Czw 02 Lis, 2017
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | qaz33 napisał/a: | ...Przytrzymaj tak przez rok aku naladowany do pelna i z 10-20% jego pojemnosci pojdzie sie ..
... nie ma znaczenia czy w pakietach czy nie. najlepeij jak sa naladowane do 40-60% swojej pojemnosci
. |
Na to to raczej współczesnych dowodów nie ma.
Ma znaczenie czy jest w pakiecie, bo uzywane aku rozładowuję się między sobą.
Pisząc o pakietach, mówimy o ich sytuacji gdy są :
- wyposażone w BMS
- są wpięte w instalację roweru, NIE ZAWSZE Fizycznie odpiete od sterownika lub innych urządzeń które sa w stanie czuwania.
Dlatego (prawie) pełny naładowany pakiet, nieuzywany ale będący w rowerze przez kilka mies, sprawia mniej problemów 'na wiosnę'
Zmorą europejskich ( i nie tylko) sklepów z rowerami fabrycznymi są reklamacje zakupionych rowerów, w których część na wiosnę nie daje się naładować fabryczną ładowarką i klienci żądają wymiany na nowy akumulator.
A powód najczęsciej prozaiczny, odstawiony jesienią rower znacznie rozładowany....
. |
No tak, ale to są raczej zalecenia dla obsługi sklepów czy warsztatów.
Zwykły pojedynczy użytkownik chyba raczej wie, że od czasowo nieużywanej baterii należy odłaczyć obciażenie (za wyjatkiem BMSa, którego pobór pradu jest znikomy).
Ja tam zimą nie jeżdżę i swoje baterie rozładowuje do 37V ( z 42V).
Leżą od listopada do marca i spadek napięcia oraz pojemności jest bardzo mały, wielokrotnie to kontrolowałem na kilku bateriach. |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
Redaktor1966
kierownik
Wiek: 57 Dołączył: 26 Lut 2012 Posty: 317 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 02 Lis, 2017
|
|
|
"Odrebnym tematem jest przetrzymywanie ogniw, pakietów w temp < -10 st.
Sądzę że raczej na zdrowie im nie pójdzie."
- I to mnie niepokoi, bo rower z akumulatorem będę trzymał w blaszanym nieogrzewanym garażu... A co będzie przy minus 20, 30 stopniach? - Czy koniecznie zostawiać włączony grzejnik? Jaką temperaturę utrzymywać do leżakowania? Jaką temperaturę utrzymywać w garażu podczas używania elektrycznego roweru podczas silnych mrozów? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 02 Lis, 2017
|
|
|
Ja od zawsze trzymam ebajki w blaszanym garażu, w zimie -30, w lecie +70. Zawsze na 100% naładowane.
Przechować na 50% to sobie można powerbanka, lipole do drona albo ogniwa do latarki, a nie akumulator do roweru
Bawienie się w rozładowywanie na zimę to jest prosta droga do problemów, rozjazdów, padniętych aku, wyładowania do niebezpiecznych napiec, niepotrzebnych serwisów itp itd
A wystarczy raz na miesiąc doładować 15min mamy spokój
W sumie, jak sądzę, to jest mit z tym rozładowywaniem dla lepszego przechowywania (tak samo jak to, że można rozładowywać ogniwa prądem maksymalnym równym w nocie). 1 ogniwo, owszem. Pakiety? Nie ma takiej opcji i tutaj dużo ludków nie wiadomo dlaczego uznaje, że 1 ogniwo = 100 ogniw. Całkowicie wbrew logice i wiedzy praktycznej.
Zgodzę się, że po takim przechowywaniu nałądowanego na 100% pakietu w skali roku straci on może 5% pojemności (zimy są krótkie ). Ok. Ale pakiety się psują nie dlatego, że się degradują tylko dlatego, że ktoś coś spartaczył podczas obsługi, serwisu, napięć albo po prostu wymieniamy go na więszy, a nie dlatego, że stracił 5% przez rok używania ładując go do pełna.
Odsyłam do ankiety odnośnie awaryjności i używalności akumulatorów i wyciągniecie z niej wniosków co do powodów wymiany akumulatorów. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Czw 02 Lis, 2017
|
|
|
Redaktor1966 napisał/a: | "....- I to mnie niepokoi, bo rower z akumulatorem będę trzymał w blaszanym nieogrzewanym garażu... A co będzie przy minus 20, 30 stopniach? - Czy koniecznie zostawiać włączony grzejnik? ..... |
-20*C w garażu baterii nie zaszkodzi
tym bardziej ze przy - 20 na zewnątrz, w garażu i tak będzie wyższa temperatura.
Nieco gorzej wygląda sprawa z ładowaniem i rozładowaniem w niskich temperaturach.
Co do starzenia baterii naładowanej w 100%, to niska temperatura zniweluje częściowo proces starzenia, więc w realu będzie to zapewne jeszcze mniej niż podał Tas. |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pią 03 Lis, 2017
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | Odrebnym tematem jest przetrzymywanie ogniw, pakietów w temp < -10 st.
Sądzę że raczej na zdrowie im nie pójdzie. |
No wlasnie ze pojdzie. Dla przechowywania baterii litowych im nizsza temperatura tym lepiej. Nie wiem co sie dzieje ponizej -30 stopni ale takich temperatur u nas nie ma. Ja u siebie nie uzywam BMSa i odpinam sterownik wiec nic sie tam samo nie rozladowywuje. Co do uzywania aku w takich temperaturach to juz inna historia. Lepiej go rozgrzac do temperatury pokojowej przed uzyciem aby nie bylo takich sagow.
WojtekErnest napisał/a: | qaz33 napisał/a:
...Przytrzymaj tak przez rok aku naladowany do pelna i z 10-20% jego pojemnosci pojdzie sie ..
... nie ma znaczenia czy w pakietach czy nie. najlepeij jak sa naladowane do 40-60% swojej pojemnosci
.
Na to to raczej współczesnych dowodów nie ma. |
Jak to nie ma! Sa miliony dowodow i testow na to nawet robione przez ludkow z forum w domowych warunkach. Wystarczy poszukac.
ok zgadzam sie z tasem jesli chodzi o tych co jezdza rowerem niemal codziennie i maja ledwie 3-miesieczne zimowanie. Ale co z tymi co uzywaja rower tylko 3 miesiace w roku? Tam nie bedzie 5% straty tylko duzo wiecej. Zgadzam sie tez ze balansowanie rozbalansowanego aku BMSem (takim z pradami 40-60mA) nie jest najlepszym pomyslem bo przez dlugi czas utrzymuje wiekszosc cel pod napieciem 4.2+V a to nie jest zdrowe. Lepiej balansowac rzadziej i czyms mocniejszym jesli jest taka mozliwosc. Ja zamiast bac sie o rozjazdy bardziej bym sie zainteresowal jak je szybko zniwelowac. No chyba ze ktos ma BMSa aktywnego jak w tesli |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 03 Lis, 2017
|
|
|
Pisalem o tym przy założeniach że:
-pakiety jednak mają BMS a to oznacza, ze utrzymują ( na poczatku) napiecie 4,15-4,17 v.
-Znaczna część tych instalacji w rowerach fabrycznych pozostaje w stanie czuwania
- ogniwa nie są nowe, bo pakiet ma co najmniej 1 sezon
Czyli sumarycznie są one w ciągu tego okresu tylko częściowo naładowane z tendencją do samorozladowania.
Nie znajduję obecnie uzasadnienia aby takie dzialanie bylo bardziej szkodliwe od pozostawienia aku w stanie rozladowanym i oczekiwaniu po kilku mies jaki jest ich stan.
Piszę to celowo z pozycji użytkownika 'czarnej skrzynki' jaką jest instalacja elektryczna w rowerze czy innym urzadzeniu wyposażonym w pakiet li-ion a nie pozycji konstruktora, który sobie zdiagnozuje i naprawi każdą tego typu usterkę. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Pią 03 Lis, 2017, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 03 Lis, 2017
|
|
|
A jak by wypośrodkować czyli trzymać pakiet nie na 3,7V i nie na 4,20V tylko np. na 4,10V ? Ma to jakiś sens ? Czyli ładujemy rower do pełna, balansowanie, jedziemy na krótką wycieczkę i wstawiamy do piwnicy. Po miesiącu stania (przy okazji ładnej pogody) ładujemy do pełna, balansowanie i znowu krótka wycieczka i znowu do piwnicy. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 03 Lis, 2017
|
|
|
Jasne
Ludkom się ledwo chce raz na miesiąc włożyć na ładowanie a tu by trzeba było jeszcze gdzieś jechać |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|