|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
jaki silnik i akumulator |
Autor |
Wiadomość |
wiciu_sc [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 30 Sie, 2010 jaki silnik i akumulator
|
|
|
Witam wszystkich! To mój pierwszy post na forum, zapewne nie ostatni.
Mam w planach budowę pojazdu, niedużego ważącego około 10 kilo. Kierowca nie będzie potrzebny, bo ma być to zdalnie sterowane, ale to już chyba temat na inne forum.
Mianowicie mam pytanie jakie silniki byłyby odpowiednie (chciałbym 2 silniki na tylnie koła), aby pojazd poruszał się ze średnią prędkością ok 3-4km/h. I w tym momencie pojawią się też pytanie o akumulator, a raczej akumulatory, ponieważ zależy mi na tym, aby pojazd był w stanie poruszać się około kilku godzin. Nie wiem, czy jest to możliwe, ale prędkość nie wydaję się zbyt duża więc może jest to do osiągnięcia?
Z góry dzięki za odpowiedzi. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 30 Sie, 2010
|
|
|
10 kilogramów, to same akumulatory będą ważyły |
|
|
|
|
wiciu_sc [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 30 Sie, 2010
|
|
|
no właśnie nie napisałem, że to sama konstrukcja ma być osprzęt swoją drogą. ale jest wykonalne coś takiego? co proponujecie? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 31 Sie, 2010
|
|
|
Wykonalne. Dwa silniki z przekładniami 12V 100W na tylne koła i albo dobre żele (chilwee), albo bateria polimerowa. Te 20-30 kg na 200W spoko pojedzie i na małym prądzie parę godzin pojeździ. |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Wto 31 Sie, 2010
|
|
|
ja myślę na 3-4 km/h jeden silnik 100 W wystarczy, powinien też spokojnie wyrobić silnik od wycieraczek samochodowych, wkrętarka będzie najlepsza ma przełożenie odpowiednie
akumulator żelowy 9 ah to chyba z 3,5 kg w sumie silnik i 2 akumulatory to 10 kg
mój 250W ciągnie 130 kg z prędkością 25 km/h
natomiast 200 W to będzie rakieta powinien do 50 km/h się rozpędzać spokojnie
na walki robotów się szykujesz? |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Wto 31 Sie, 2010
|
|
|
10kg i 100W? To jest olbrzymi nadmiar mocy...
Nie wiadomo po jakim terenie to ma jeździć, po równej podłodze spokojnie wystarczy ułamek tej mocy...
Chyba najlepszym gotowym rozwiązaniem jest użycie mechanizmów z wkrętarek, najlepiej po jednym na koło.
Tu znalazłem ciekawe "cosie" o stosunkowo małej mocy:
http://allegro.pl/wkretar...1193971432.html
Ja bym proponował zasilić je nawet niższym napięciem, niż te 4,8V (4 szeregowe Ni-MH), a np. 3,7V z baterii Li-Ion zbudowanej z kilku ogniw z laptopa. Pojedynczy Li-ion nie wymaga balansera, a jedynie kontroli napięcia i ładowania. Dlaczego niższym? To jest "Skil", mowiżc innymi słowy "chińczyk", może źle znieść pracę z pełną mocą.
Na szybko obliczenia dla koła o średnicy 20cm. Jeden obrót koła to 62,8cm, przy nominalnych 180 obrotach na minute daje to 1,88m/s , przy zmniejszonym napięciu i powiedzmy 140 obrotach na minutę będzie to 1,46m/s. Załóżmy, że moment będzie około 3Nm, promień koła 10cm, mamy siłę 30N od jednego koła. To nadal dużo, a i prędkość trochę większa od zakładanej wychodzi... |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
maniakev
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 07 Lis 2009 Posty: 124
|
Wysłany: Wto 31 Sie, 2010
|
|
|
Mibars napisał/a: | 10kg i 100W? To jest olbrzymi nadmiar mocy... |
Maluch 600kg + kierowca paliwo i inne można przyjąć 700kg, moc 24KM to daje w przeliczeniu około 250W na 10kg. |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 31 Sie, 2010
|
|
|
Z moich szybkich szacunkowych wyliczeń wychodzi:
- potrzebna łączna moc max. 10W (dziesięć)
- akumulator litowy tylko 1 ogniwo max. 100Ah (3 kg lub 3,5kg) - można zatąpić kilkoma szeregowymi o mniejszej pojemności |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Wto 31 Sie, 2010
|
|
|
TIR: 500 koni, 40T - wychodzi pi razy drzwi 100W na 10 kilo
Tylko, że i Malacz i TIR tyle mocy potrzebują by jechać 100km/h, ten pojazd ma jeździć wiciu_sc napisał/a: | ze średnią prędkością ok 3-4km/h. |
Te podane przeze mnie wkrętarki nie wiadomo jaką mają moc, obstawiam, że coś koło 10W, i tak to będzie prąd blisko 3C
Licząc dalej:
Powiedzmy, że suma tych dwóch wkrętarek wyjdzie 20W. Napięcie: 3,7V Czas działania: 5 godzin ciągłej jazdy. Czyli potrzeba 100Wh. 100Wh/3,7V = 27Ah Jak chcesz dłuzej jeździć, albo kilka dni bez ładowania - dajesz większe. Jak średni czas jazdy wychodzi niższy - mniejszy. To przy załozeniu dwóch silniczków każdy po ok. 10W!
Zauważyłem post pana Zbyszka - Wg mnie optimum byłoby właśnie ok. 10W, tylko z akumulatorem 100Ah to można by parę dni jeździć |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 31 Sie, 2010
|
|
|
Mi jednak wychodzi, że da się jechać ok. 20 godz (między 10 godz a 38 godz), po uwzględnieniu sprawności pogody, temperatury, terenu. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Wto 31 Sie, 2010
|
|
|
Możliwe.
Przydałoby się więcej informacji o pojeździe - Co to ma być, do czego służyć, po czym jeździć, ile czasu będzie faktycznego jeżdżenia podczas użytkowania, jaki układ napędu (ile kół, jak sterowane) itd, itp. Przy takich prądach można by z powodzeniem zastosować tańsze ogniwa laptopowe (dostępne m. innymi na Allegro), czy dedykowane ogniwo np. LiFePo4 dostępne tutaj:
http://3xe-electric-cars.com/index.php
O ile można kupić jedną sztukę... |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
wiciu_sc [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 31 Sie, 2010
|
|
|
dzięki wielkie za zainteresowanie tematem!
jeśli chodzi o wagę pojazdu to chyba wprowadziłem Was troszkę w błąd. 10-15 kilo to będzie sama konstrukcja raczej, bez osprzętu. jeśli chodzi o napęd to chciałbym dać osobny silnik na każde koło z tyłu (czyli 2 ). przednie mają być sztywne, skręcać chciałbym tylnymi kołami, czyli jedno koło kręci się do przodu, drugie do tyłu i pojazd się obraca. jeździć będzie po raczej równym terenie, na chodniku. przewidywane koła mają średnicę około 20 cm. to będzie taka jeżdżąca skrzynka. Teraz lepiej zobrazowałem wszystko? |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Śro 01 Wrz, 2010
|
|
|
No to patent z tamtymi wkrętarkami wydaje się być najodpowiedniejszy, a baterię dobierzesz sobie pod kątem wymaganego czasu pracy.
Ta jest oczywiście przykładowa i jej największą zaletą są małe wymiary, są oczywiście i inne |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 01 Wrz, 2010
|
|
|
He he... jak słyszę słowo skrzynka, to od razu nasuwa się pytanie: Z PIWEM?
|
|
|
|
|
wiciu_sc [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 01 Wrz, 2010
|
|
|
hehe, nie jest to projekt alkoholowy
a więc mówicie, że wkrętarki będą najlepsze? jakie akumulatory do tego? można jakieś linki prosić? |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|