ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
jaki silnik i akumulator
Autor Wiadomość
wiciu_sc
[Usunięty]

Wysłany: Pon 30 Sie, 2010   jaki silnik i akumulator

Witam wszystkich! To mój pierwszy post na forum, zapewne nie ostatni.

Mam w planach budowę pojazdu, niedużego ważącego około 10 kilo. Kierowca nie będzie potrzebny, bo ma być to zdalnie sterowane, ale to już chyba temat na inne forum.
Mianowicie mam pytanie jakie silniki byłyby odpowiednie (chciałbym 2 silniki na tylnie koła), aby pojazd poruszał się ze średnią prędkością ok 3-4km/h. I w tym momencie pojawią się też pytanie o akumulator, a raczej akumulatory, ponieważ zależy mi na tym, aby pojazd był w stanie poruszać się około kilku godzin. Nie wiem, czy jest to możliwe, ale prędkość nie wydaję się zbyt duża więc może jest to do osiągnięcia?
Z góry dzięki za odpowiedzi.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 30 Sie, 2010   

10 kilogramów, to same akumulatory będą ważyły ;)
 
 
wiciu_sc
[Usunięty]

Wysłany: Pon 30 Sie, 2010   

no właśnie nie napisałem, że to sama konstrukcja ma być ;) osprzęt swoją drogą. ale jest wykonalne coś takiego? co proponujecie?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 31 Sie, 2010   

Wykonalne. Dwa silniki z przekładniami 12V 100W na tylne koła i albo dobre żele (chilwee), albo bateria polimerowa. Te 20-30 kg na 200W spoko pojedzie i na małym prądzie parę godzin pojeździ.
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Wto 31 Sie, 2010   

ja myślę na 3-4 km/h jeden silnik 100 W wystarczy, powinien też spokojnie wyrobić silnik od wycieraczek samochodowych, wkrętarka będzie najlepsza ma przełożenie odpowiednie
akumulator żelowy 9 ah to chyba z 3,5 kg w sumie silnik i 2 akumulatory to 10 kg
mój 250W ciągnie 130 kg z prędkością 25 km/h
natomiast 200 W to będzie rakieta powinien do 50 km/h się rozpędzać spokojnie

na walki robotów się szykujesz?
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Wto 31 Sie, 2010   

10kg i 100W? To jest olbrzymi nadmiar mocy...

Nie wiadomo po jakim terenie to ma jeździć, po równej podłodze spokojnie wystarczy ułamek tej mocy...

Chyba najlepszym gotowym rozwiązaniem jest użycie mechanizmów z wkrętarek, najlepiej po jednym na koło.

Tu znalazłem ciekawe "cosie" o stosunkowo małej mocy:
http://allegro.pl/wkretar...1193971432.html

Ja bym proponował zasilić je nawet niższym napięciem, niż te 4,8V (4 szeregowe Ni-MH), a np. 3,7V z baterii Li-Ion zbudowanej z kilku ogniw z laptopa. Pojedynczy Li-ion nie wymaga balansera, a jedynie kontroli napięcia i ładowania. Dlaczego niższym? To jest "Skil", mowiżc innymi słowy "chińczyk", może źle znieść pracę z pełną mocą.

Na szybko obliczenia dla koła o średnicy 20cm. Jeden obrót koła to 62,8cm, przy nominalnych 180 obrotach na minute daje to 1,88m/s , przy zmniejszonym napięciu i powiedzmy 140 obrotach na minutę będzie to 1,46m/s. Załóżmy, że moment będzie około 3Nm, promień koła 10cm, mamy siłę 30N od jednego koła. To nadal dużo, a i prędkość trochę większa od zakładanej wychodzi...
_________________
No i jest :)
 
 
maniakev
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Lis 2009
Posty: 124
Wysłany: Wto 31 Sie, 2010   

Mibars napisał/a:
10kg i 100W? To jest olbrzymi nadmiar mocy...


Maluch 600kg + kierowca paliwo i inne można przyjąć 700kg, moc 24KM to daje w przeliczeniu około 250W na 10kg.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 31 Sie, 2010   

Z moich szybkich szacunkowych wyliczeń wychodzi:
- potrzebna łączna moc max. 10W (dziesięć)
- akumulator litowy tylko 1 ogniwo max. 100Ah (3 kg lub 3,5kg) - można zatąpić kilkoma szeregowymi o mniejszej pojemności
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Wto 31 Sie, 2010   

TIR: 500 koni, 40T - wychodzi pi razy drzwi 100W na 10 kilo ;)

Tylko, że i Malacz i TIR tyle mocy potrzebują by jechać 100km/h, ten pojazd ma jeździć
wiciu_sc napisał/a:
ze średnią prędkością ok 3-4km/h.

Te podane przeze mnie wkrętarki nie wiadomo jaką mają moc, obstawiam, że coś koło 10W, i tak to będzie prąd blisko 3C

Licząc dalej:
Powiedzmy, że suma tych dwóch wkrętarek wyjdzie 20W. Napięcie: 3,7V Czas działania: 5 godzin ciągłej jazdy. Czyli potrzeba 100Wh. 100Wh/3,7V = 27Ah Jak chcesz dłuzej jeździć, albo kilka dni bez ładowania - dajesz większe. Jak średni czas jazdy wychodzi niższy - mniejszy. To przy załozeniu dwóch silniczków każdy po ok. 10W!

Zauważyłem post pana Zbyszka - Wg mnie optimum byłoby właśnie ok. 10W, tylko z akumulatorem 100Ah to można by parę dni jeździć :)
_________________
No i jest :)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 31 Sie, 2010   

Mi jednak wychodzi, że da się jechać ok. 20 godz (między 10 godz a 38 godz), po uwzględnieniu sprawności pogody, temperatury, terenu.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Wto 31 Sie, 2010   

Możliwe.

Przydałoby się więcej informacji o pojeździe - Co to ma być, do czego służyć, po czym jeździć, ile czasu będzie faktycznego jeżdżenia podczas użytkowania, jaki układ napędu (ile kół, jak sterowane) itd, itp. Przy takich prądach można by z powodzeniem zastosować tańsze ogniwa laptopowe (dostępne m. innymi na Allegro), czy dedykowane ogniwo np. LiFePo4 dostępne tutaj:
http://3xe-electric-cars.com/index.php
O ile można kupić jedną sztukę...
_________________
No i jest :)
 
 
wiciu_sc
[Usunięty]

Wysłany: Wto 31 Sie, 2010   

dzięki wielkie za zainteresowanie tematem!

jeśli chodzi o wagę pojazdu to chyba wprowadziłem Was troszkę w błąd. 10-15 kilo to będzie sama konstrukcja raczej, bez osprzętu. jeśli chodzi o napęd to chciałbym dać osobny silnik na każde koło z tyłu (czyli 2 ;) ). przednie mają być sztywne, skręcać chciałbym tylnymi kołami, czyli jedno koło kręci się do przodu, drugie do tyłu i pojazd się obraca. jeździć będzie po raczej równym terenie, na chodniku. przewidywane koła mają średnicę około 20 cm. to będzie taka jeżdżąca skrzynka. Teraz lepiej zobrazowałem wszystko?
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Śro 01 Wrz, 2010   

No to patent z tamtymi wkrętarkami wydaje się być najodpowiedniejszy, a baterię dobierzesz sobie pod kątem wymaganego czasu pracy.

Ta jest oczywiście przykładowa i jej największą zaletą są małe wymiary, są oczywiście i inne
_________________
No i jest :)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 01 Wrz, 2010   

He he... jak słyszę słowo skrzynka, to od razu nasuwa się pytanie: Z PIWEM?
;)
 
 
wiciu_sc
[Usunięty]

Wysłany: Śro 01 Wrz, 2010   

hehe, nie jest to projekt alkoholowy ;)
a więc mówicie, że wkrętarki będą najlepsze? jakie akumulatory do tego? można jakieś linki prosić?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group