ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Pytanie o li-ion, silniczek i odzysk energii
Autor Wiadomość
cocos
młodzik


Dołączył: 11 Mar 2011
Posty: 56
Wysłany: Nie 03 Kwi, 2011   





klamki mają po 2 kabelki, manetka 6 a sterownik to 12stka. Pytałem o przycisk, to mi odpisali - może tak ogólnie, nie kontekście możliwości mojego sterownika. A co do Cruise:

if you want to drive your ebike with the same speed,
please check your contoller, if it have Cruise Wire: A Pair of SM plug(Purple wire)
if it have,please plug it, after you drive the ebike with the same speed(about 8 sec),
the controller can Automatic Cruise.


mam jeden fioletowy przewód



Rozumiem, że kable tzreba sobie pobrzedłużać a gdzie tą wiązkę chowacie?
Skoro nie mam ogranicznika prędkości, to może czerwony przycisk wykorzystać do zwierania kabelków od odzysku energii?
Chciałem jeszzce podłączyć gniazdko USB do ładowania GPSa. widziałem jakieś 5V... gdzie proponujecie to wpiąć?
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Pon 04 Kwi, 2011   

Hamulce:
A więc mają wyłączniki krańcowe a nie czujniki Halla. Podłączasz je do złączki dwu-pinowej.
Jeśli klamki mają wspólną wtyczkę to nic nie musisz przerabiać. Jeśli mają dwa osobne kabelki i każdy własną wtyczkę a Ty chcesz wykorzystać oba wówczas trzeba jedną odciąć i dolutować przewody do siebie (najlepiej wcześniej wyjąć je z wtyczki - trzeba odblokować zaczep ("zadziorek") a nie szarpać na siłę :) ). Przewody łączymy równolegle a nie szeregowo ponieważ wyłączniki są typu NO (normalnie otwarte) i zwarcie któregokolwiek z nich spowoduje zatrzymanie silnika.

Tempomat:
Skoro jest tylko jeden fioletowy kabelek to rzeczywiście nie ma go z czym spiąć więc albo nie masz funkcji "cruise" albo jest ona na stałe.
Czy wykorzystywać przycisk do aktywacji lub deaktywacji odzysku ? W sumie nie wiem ale jeśli sterownik nie ma odpowiedniego zabezpieczenia to w przypadku gdy nie masz podłączonej baterii a silnik pracuje jako prądnica mogło by to spowodować uszkodzenie kontrolera. Więc może ma to sens (takie odłączanie odzysku "na wszelki wypadek")?

Przedłużanie kabli:
Mnie na razie nic takiego nie było potrzebne :)
Może w tanich zestawach oszczędzają na długości przewodów?
Co konkretnie musisz przedłużyć ?

Zasilanie dodatkowych urządzeń:
Tu raczej bym nie eksperymentował. Sterownik może i ma wyjścia 5V ale służą one konkretnym celom i nie wiadomo jak się to zachowa pod obciążeniem (nawet niezbyt dużym). Jeśli chcesz koniecznie wykorzystać baterię "pokładową" to może zastosować jakąś przetwornicę DC/DC dającą na wyjściu 5V ?
Szukałem nawet w "necie" czegoś taniego ale na razie porażka.
Może fachowcy coś doradzą ??
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 05 Kwi, 2011   

UL7805 podpinany pod pierwszy od masy akumulator. Tylko potrzebuje kawałek radiatora, albo przykręcenia go do masy rowerowej (jakaś rura, płaskownik w rowerze).
Koszt około 2 zł.
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Wto 05 Kwi, 2011   

No tak Tomku ale Twoje rozwiązanie jakkolwiek pomysłowe (i tanie :) ) dotyczy chyba przypadku gdy ktoś używa akumulatorów 12V spiętych w szereg.
Gorzej jeśli jest to gotowy pakiet 48V a taki właśnie ma nasz Kolega.
 
 
Szwed 
stażysta
moturzysta


Wiek: 43
Dołączył: 26 Gru 2010
Posty: 121
Skąd: Opole
Wysłany: Wto 05 Kwi, 2011   

Przetwornic w internecie pełno:
http://www.merawex.com.pl...d=16&Itemid=102
http://www.merawex.com.pl...id=1&Itemid=103
Można by też zaryzykować to :D tanie więc jak się zepsuje to nie szkoda.
http://sprzet-sieciowy.pl...-na-12v-5v.html
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Wto 05 Kwi, 2011   

Jak ktoś chce podłubać to może z próbek zamówić sobie układ LM5006.
Napięcie wejściowe do 75V wyjściowe spokojnie od 5V wydajność prądowa do 0.6A i kilka komponentów i układ gotowy



A na stronie można sobie za symulować układ i wylicza potrzebne wartowści elementów
_________________
pozdr
Tomek
 
 
cocos
młodzik


Dołączył: 11 Mar 2011
Posty: 56
Wysłany: Śro 06 Kwi, 2011   

A może jednak nie konwertować? I skorzystać ze sterownika, z instrukcji:
mode of connection for Thumb Twist Grip Throttle:
Red : +5V
Black : GND
White : Signal
Green: Battery(+)(Battery Meter LED Display)
Yellow and Brown: Round Red Switch.


Mamy gotowe 5V, zabezpieczyć małym bezpiecznikiem np 2A, GPS to mniej niż 5W - co ma zaszkodzić :razz: ostatecznie, to napęd roweru a nie rozrusznik serca :wink:

Czekam na wplecenie silnika. straszne kolejki teraz w serwisach. :mad: Znalazłem jeden, ale wplotą w moje standardowe koło na szprychach 2mm. Myślę, że da radę? Giant Revive ma wywalone przednie kółko jak chopper, więc obciążenie na nie nie idą.

Kolejna sprawa to idea odzysku. Polega to przecież na b. krótkim i częściowym ładowaniu, czy li-ion lubią takie rzeczy? Jak kojarzę ładowanie komórki częste a nie do pełna szybko kończy baterię, tu jest inaczej? :???:

Zwracam honor Chińczykom - przewodów wystarczy a |wtyczka antenowa" okazała się pasować do drugiego gniazdka w baterii (strasznie je ukryli, szkoda, że już odciąłem kable). A co robicie z wiązką połączeń przy sterowniku? Jakiś drugi pojemnik hermetyczny? Pomyślałem o piłeczce tenisowej :idea:
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Śro 06 Kwi, 2011   

Do cocos

Z tego co wiem to do elektroniki regulatora są dwa napięcia wewnątrz sterownika.

15V do sterowania driverów do tranzystorów
5V do procka i peryferiów

Obniżenie napięcia w sterowniku jest realizowane na stabilizatorze liniowym LM317 który ma teoretycznie wydajność ok 1.5A jak jest zastosowany duży radiator.

Ty nawet jakbyś chciał pobierać tylko 0.5A to sobie policz np z zasilania 36V moc jaką trzeba wytrącić na radiatorze.

P(strat) = (36V -15V)x0.5A
P(strat) = 10.5W!!!!!

Przy tej mocy obudowa jest bardzo ciepła

A następnie jest stabilizator który obniża napięcie do 5V

Elektronika sterownika pobiera nie więcej niż MAX 0.1A !!!!!!

Dlatego musisz sobie kupić przetwornicę z 36V do 5V i nawet nie próbuj korzystać z napięcia z sterownika
_________________
pozdr
Tomek
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 06 Kwi, 2011   

Te wyjścia 5V są chyba podawane przez jakieś oporniki, bo styki w np. hamulcach są zwierane bodajże do masy.
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Śro 06 Kwi, 2011   

Wyzwalanie hamulca stanem niskim czyli zwieranie portów procka do masy (port jest podciągnięty przez rezystor do +5V) a wyzwalanie stanem wysokim port jest sterowany przez stopień na tranzystorze
_________________
pozdr
Tomek
 
 
cocos
młodzik


Dołączył: 11 Mar 2011
Posty: 56
Wysłany: Śro 06 Kwi, 2011   

chba mam 32zł
http://www.sprzet-sieciow...ontent=54640885
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Śro 06 Kwi, 2011   

No tak.... Kolega Szwed podał ci już tego linka kilka postów wyżej ;)
 
 
cocos
młodzik


Dołączył: 11 Mar 2011
Posty: 56
Wysłany: Śro 06 Kwi, 2011   

fakt
A co Pan sądzi o kole bez wzmocnień, wpływie odzysku na baterię i puszce na połączenia?
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Śro 06 Kwi, 2011   

cocos napisał/a:
fakt
A co Pan sądzi o kole bez wzmocnień, wpływie odzysku na baterię i puszce na połączenia?
Ale do kogo to pytanie jest skierowane ?
 
 
cocos
młodzik


Dołączył: 11 Mar 2011
Posty: 56
Wysłany: Śro 06 Kwi, 2011   

Miałem na myśli Pana Tomasza, oczywiście cenna jest podpowiedź każdego, kto ma tu wyrobione zdanie
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group