|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Przyczepka Rowerowa |
Autor |
Wiadomość |
Trool [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 24 Mar, 2011 Przyczepka Rowerowa
|
|
|
Witam Wszystkich, od pewnego czasu obserwuje to forum, z tego co zauważyłem ludzie mają tu duże doświadczenie na temat elektrycznych rowerów dlatego zarejestrowałem się i założyłem ten temat by uzyskać pomoc w swoim projekcie.
Więc do sedna zamierzam zrobić przyczepkę, ma być zrobiona z tylnej części ramy fulla ( chodzi o sam ten trójkąt gdzie wchodzi tylnie koło ) mam zamiar zamocować silnik przed kołem i akumulatory w sakwach chciałbym żeby była uniwersalna i dało ją się przymocować do roweru wtedy gdy tego chcę, a gdy nie po prostu ją odkręcić od roweru.
Z tego co wyczytałem im mniejsze koło tym lepiej tzn na pewno większy zasięg a więc czy w połączeniu z rowerem trekkingowym 28" dobre byłoby koło 20" w przyczepce ?
Najbardziej interesuje mnie jaką sprawność ma taka przyczepka w porównaniu do silnika zamontowanego w rowerze/piaście, ponieważ nie widziałem chyba żadnego takiego projektu zastanawiam się czy to aby na pewno dobry pomysł.
Mam zamiar kupić silnik 24v 350w, manetkę i sterownik jest coś takiego na allegro tylko nie jestem pewien czy ten sterownik się nadaję. No i akumulatory ale myślę że w tej kwestii mi coś doradzicie, na pewno nie jestem zainteresowany lifepo bo to strasznie drogie a projekt ma być raczej niskobudżetowy
Myślę że to wszystko i ktoś mi pomoże.
Pozdrawiam |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 25 Mar, 2011
|
|
|
To ma być przyczepka "pchająca" rower?
Jeśli żele, to ja polecam akumulatory Chiwlee. 12V 20 Ah. |
|
|
|
|
Trool [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 25 Mar, 2011
|
|
|
Tak ma pchać rower, czytałem o tych żelach właśnie w Twoich wypowiedziach tylko że 140zł sztuka to troszkę dużo. Zależy mi żeby przejechać jakieś 30 km, nie będę startować silnikiem bo wyczytałem że to właśnie pożera dużo energii, podczas jazdy też mam zamiar pedałować. Z jaką prędkością mógłbym przejechać te 30 km ? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 25 Mar, 2011
|
|
|
Możesz kupić tańsze, ale z moich doświadczeń wynika, że na tych tańszych (niby ta sama pojemność) przejedziesz dwukrotnie mniej.
Prędkość przejazdu będzie zależała od prędkości pedałowania, skoro piszesz, że będziesz pedałował Daję ci jakieś 25 km/h przy pojemności ~ 12 Ah zasięg rzędu 30 km. Ale tak na prawdę, to wyjdzie w praniu jeśli to zrobisz i przetestujesz. Zbyt wiele jest niewiadomych, by powiedzieć coś pewnego. |
|
|
|
|
Trool [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 25 Mar, 2011
|
|
|
Przede wszystkim dzięki za zainteresowanie tematem.
Im więcej czytam o tych aku tym bardziej myślę że zainwestuję w Chiwlee. A możesz wypowiedzieć się na temat średnicy koła jakie ono ma być ? I jakie połączenie silnika z kołem byłoby najlepsze ? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 25 Mar, 2011
|
|
|
Najlepsze by było koło z silnikiem w osi 16 cali
Trochę kłopotliwe będzie ciągnięcie przewodów od przyczepki do kierownicy roweru. Chyba, że zrobisz jakieś złączki wielostykowe. Akumulatory raczej mocuj na przyczepce, będzie lepszy docisk do podłoża, bo może się ślizgać bez porządnego nacisku. Jeśli już silnik zewnętrzny, to poszukałbym rozwiązania z paskiem zębatym. Jest najcichszym przeniesieniem napędu. |
|
|
|
|
Trool [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 25 Mar, 2011
|
|
|
W rowerze będzie tylko manetka, a reszta będzie na przyczepce. Silnik na zewnątrz, bo to tańsze rozwiązanie. Właśnie dlatego się pytałem jaka sprawność jest takiej przyczepki czy ona czasem nie będzie się ślizgać. A co do paska to brzmi trochę skomplikowanie , rolki raczej nie zamierzam zastosować a łańcuch. No właśnie jakie by musiały być przełożenia ? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 25 Mar, 2011
|
|
|
Tu musisz sam sobie policzyć. Szybkość obrotowa, średnica koła itd. |
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
Wysłany: Pią 25 Mar, 2011
|
|
|
Polecam też przejrzeć nowe przepisy, oprócz roweru elektrycznego definiują też pojęcie przyczepki rowerowej, niestety ona też ma ograniczoną moc silnika. |
|
|
|
|
Trool [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 25 Mar, 2011
|
|
|
Szczerze to się tym nie przejmuje, silnik będzie pewnie przykryty sakwami więc go nie będzie widać pomijam już to że Policja w moim mieście mało co robi |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Pią 25 Mar, 2011
|
|
|
Z tego co czytałem to łańcuch również sprawia sporo problemów
Oczywiście nie oznacza to, że nie dasz sobie rady!!
Natomiast jak ma być maksymalnie prosto i niskobudżetowo to chyba jednak rolka (kolega z forum robi takie napędy do rowerów więc pewnie i do Twojej przyczepki by coś "wyspawał" ). |
|
|
|
|
Trool [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 25 Mar, 2011
|
|
|
Chciałem to zrobić w inny sposób niż rolka, ale nie za bardzo wiem jak się za to wziąć. Zresztą przy łańcuchu czy pasku ładnie by się schował przed kołem a przy rolce by wystawał i pewnie też bym musiał zmienić pozycje akumulatorów.
Dodaje też zdj. z czego mam zamiar wykonać przyczepkę normalnie siedziało tu koło 26"
25032011236.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 416 raz(y) 474,93 KB |
|
|
|
|
|
arbaql
młodzik
Dołączył: 09 Lip 2010 Posty: 55 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 25 Mar, 2011
|
|
|
Zaciekawił mnie Twój temat, szczególnie pomysł żeby napęd był łatwo demontowany, gdy chce się użyć roweru bez zbędnego balastu
Mógłbyś naszkicować jakiś projekt? Zastanawiałem się jak przyczepka będzie zamocowana do roweru i czy będzie miała amortyzator, ramy fulla jakie widziałem mają zazwyczaj amortyzator tylnego koła.
Uważam, że sprawność takiej przyczepki może być zbliżona do sprawności silnika w piaście, o ile dobierze się odpowiednie przełożenie do silnika przyczepki a przekładnia będzie miała małe opory. Trzeba się więc najpierw zastanowić z jaka prędkość będzie optymalna. Poza tym przyczepka nie może powodować, że rower prowadzi się niestabilnie, lub utrudniać jazdy po nierównym terenie.
Przełożenie dla prędkości max* ok. 25km/godz. z silnikiem ok. 2500/2750 obrotów na minute, kołami 16 cali powinno wynosić 6-7:1 czyli jakieś 6 obrotów silnika na 1 obrót koła. Przy większej sile włożonej w pedały pewnie da się wyciągnąć 30km/godz. Silnik pchający rower będzie pracował pod pewnym obciążeniem, więc nie uzyska maksymalnych obrotów, trudno oszacować ile da radę wyciągnąć, myślę, że optymistycznie można przyjąć ok 2000 i dla tej wartości jest to przełożenie. Ale ekspertem nie jestem |
|
|
|
|
Trool [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 25 Mar, 2011
|
|
|
A więc przyczepka nie będzie amortyzowana.
Mocowanie mam zamiar zrobić na podobieństwo innych już przyczepek przykład:
Ma ona możliwość skrętu od razu za kołem co zresztą widać na zdj.
A tu bardzo ogólny szkic jak chce wykorzystać swój wahacz z ramy:
Myślę jeszcze że mocowanie które będzie montowane do koła zrobić na łożyskach żeby cała przyczepka mogła się swobodnie unosić góra,dół by nie było problemów z krawężnikami itd. |
|
|
|
|
arbaql
młodzik
Dołączył: 09 Lip 2010 Posty: 55 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 25 Mar, 2011
|
|
|
Cytat: | Myślę jeszcze że mocowanie które będzie montowane do koła zrobić na łożyskach żeby cała przyczepka mogła się swobodnie unosić góra,dół by nie było problemów z krawężnikami itd. |
To rozwiązanie jest moim zdaniem bardzo dobre, możesz zastosować też zamiast łożysk przeguby kulowe typu końcówka drążka kierowiczego lub końcówka cięgna linki gazu która występuje w solidnym rozmiarze m10. Te ostatnie mają standardowe gwinty i łatwo dobrać nakrętki i ustawić odległości oraz łatwo będzie je zdemontować. Podczas wykonywania ciasnego zakrętu przyczepka napędzająca rower może mieć tendencję do wpychania tylego koła w poślizg ale to tylko moje przypuszczenia.
By uzyskać bezpośrednie przełożenie o którym pisałem czyli 6:1 za pomocą łańcucha i dasz na silnik zębatkę 14zębów na kole musisz mieć zębatkę 6x14z=84z. Ciężko o taką zębatkę w sklepie rowerowym. Największa ze standardowych zębatek rowerowych ma 48zębów. Na takiej silnik będzie wiecznie przeciążony, chyba że zastosujesz jeszcze mniejsze koło, z tym, że powinno mieć max. 20cm średnicy, lub koło 16cali (16 cali = 40,64 centymetra) i podwójną redukcję. Ja w swojej konstrukcji zrobiłem przekładnię z zębatek znalezionych na złomowisku i mam przełożenie 17:1. Musisz pokombinować. Wcześniej zrobiłem taką redukcję na łańcuchach które co chwilę spadały, a jak zwiększałem naciąg to nie spadały ale strasznie obciążały silnik.
Naprawdę w takim przypadku powinieneś jeszcze raz przemyśleć sprawę rolki. to najprostsza przekładnia, jeśli nie zależy nam na zmianie przełożeń podczas jazdy i zajmuje mało miejsca. Można też pomyśleć nad możliwością łatwego odsunięcia silnika z rolką od koła w momencie gdy wyczerpią się baterie, by nie ciągnąć przyczepki z "hamulcem" |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|