ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Przyczepka Rowerowa
Autor Wiadomość
Trool
[Usunięty]

Wysłany: Czw 24 Mar, 2011   Przyczepka Rowerowa

Witam Wszystkich, od pewnego czasu obserwuje to forum, z tego co zauważyłem ludzie mają tu duże doświadczenie na temat elektrycznych rowerów dlatego zarejestrowałem się i założyłem ten temat by uzyskać pomoc w swoim projekcie.
Więc do sedna zamierzam zrobić przyczepkę, ma być zrobiona z tylnej części ramy fulla ( chodzi o sam ten trójkąt gdzie wchodzi tylnie koło ) mam zamiar zamocować silnik przed kołem i akumulatory w sakwach chciałbym żeby była uniwersalna i dało ją się przymocować do roweru wtedy gdy tego chcę, a gdy nie po prostu ją odkręcić od roweru.
Z tego co wyczytałem im mniejsze koło tym lepiej tzn na pewno większy zasięg a więc czy w połączeniu z rowerem trekkingowym 28" dobre byłoby koło 20" w przyczepce ?
Najbardziej interesuje mnie jaką sprawność ma taka przyczepka w porównaniu do silnika zamontowanego w rowerze/piaście, ponieważ nie widziałem chyba żadnego takiego projektu zastanawiam się czy to aby na pewno dobry pomysł.
Mam zamiar kupić silnik 24v 350w, manetkę i sterownik jest coś takiego na allegro tylko nie jestem pewien czy ten sterownik się nadaję. No i akumulatory ale myślę że w tej kwestii mi coś doradzicie, na pewno nie jestem zainteresowany lifepo bo to strasznie drogie a projekt ma być raczej niskobudżetowy :wink:

Myślę że to wszystko i ktoś mi pomoże.
Pozdrawiam
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 25 Mar, 2011   

To ma być przyczepka "pchająca" rower?
Jeśli żele, to ja polecam akumulatory Chiwlee. 12V 20 Ah.
 
 
Trool
[Usunięty]

Wysłany: Pią 25 Mar, 2011   

Tak ma pchać rower, czytałem o tych żelach właśnie w Twoich wypowiedziach tylko że 140zł sztuka to troszkę dużo. Zależy mi żeby przejechać jakieś 30 km, nie będę startować silnikiem bo wyczytałem że to właśnie pożera dużo energii, podczas jazdy też mam zamiar pedałować. Z jaką prędkością mógłbym przejechać te 30 km ?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 25 Mar, 2011   

Możesz kupić tańsze, ale z moich doświadczeń wynika, że na tych tańszych (niby ta sama pojemność) przejedziesz dwukrotnie mniej.
Prędkość przejazdu będzie zależała od prędkości pedałowania, skoro piszesz, że będziesz pedałował ;) Daję ci jakieś 25 km/h przy pojemności ~ 12 Ah zasięg rzędu 30 km. Ale tak na prawdę, to wyjdzie w praniu jeśli to zrobisz i przetestujesz. Zbyt wiele jest niewiadomych, by powiedzieć coś pewnego.
 
 
Trool
[Usunięty]

Wysłany: Pią 25 Mar, 2011   

Przede wszystkim dzięki za zainteresowanie tematem.
Im więcej czytam o tych aku tym bardziej myślę że zainwestuję w Chiwlee. A możesz wypowiedzieć się na temat średnicy koła jakie ono ma być ? I jakie połączenie silnika z kołem byłoby najlepsze ?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 25 Mar, 2011   

Najlepsze by było koło z silnikiem w osi 16 cali ;)
Trochę kłopotliwe będzie ciągnięcie przewodów od przyczepki do kierownicy roweru. Chyba, że zrobisz jakieś złączki wielostykowe. Akumulatory raczej mocuj na przyczepce, będzie lepszy docisk do podłoża, bo może się ślizgać bez porządnego nacisku. Jeśli już silnik zewnętrzny, to poszukałbym rozwiązania z paskiem zębatym. Jest najcichszym przeniesieniem napędu.
 
 
Trool
[Usunięty]

Wysłany: Pią 25 Mar, 2011   

W rowerze będzie tylko manetka, a reszta będzie na przyczepce. Silnik na zewnątrz, bo to tańsze rozwiązanie. Właśnie dlatego się pytałem jaka sprawność jest takiej przyczepki czy ona czasem nie będzie się ślizgać. A co do paska to brzmi trochę skomplikowanie :oops: , rolki raczej nie zamierzam zastosować a łańcuch. No właśnie jakie by musiały być przełożenia ?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 25 Mar, 2011   

Tu musisz sam sobie policzyć. Szybkość obrotowa, średnica koła itd.
 
 
Natanoj 
kierownik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Mar 2006
Posty: 314
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Pią 25 Mar, 2011   

Polecam też przejrzeć nowe przepisy, oprócz roweru elektrycznego definiują też pojęcie przyczepki rowerowej, niestety ona też ma ograniczoną moc silnika.
 
 
Trool
[Usunięty]

Wysłany: Pią 25 Mar, 2011   

Szczerze to się tym nie przejmuje, silnik będzie pewnie przykryty sakwami więc go nie będzie widać pomijam już to że Policja w moim mieście mało co robi :razz:
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Pią 25 Mar, 2011   

Z tego co czytałem to łańcuch również sprawia sporo problemów :)
Oczywiście nie oznacza to, że nie dasz sobie rady!! :mrgreen:
Natomiast jak ma być maksymalnie prosto i niskobudżetowo to chyba jednak rolka (kolega z forum robi takie napędy do rowerów więc pewnie i do Twojej przyczepki by coś "wyspawał" ;) ).
 
 
Trool
[Usunięty]

Wysłany: Pią 25 Mar, 2011   

Chciałem to zrobić w inny sposób niż rolka, ale nie za bardzo wiem jak się za to wziąć. Zresztą przy łańcuchu czy pasku ładnie by się schował przed kołem a przy rolce by wystawał i pewnie też bym musiał zmienić pozycje akumulatorów.
Dodaje też zdj. z czego mam zamiar wykonać przyczepkę normalnie siedziało tu koło 26"

25032011236.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 416 raz(y) 474,93 KB

 
 
arbaql 
młodzik



Dołączył: 09 Lip 2010
Posty: 55
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 25 Mar, 2011   

Zaciekawił mnie Twój temat, szczególnie pomysł żeby napęd był łatwo demontowany, gdy chce się użyć roweru bez zbędnego balastu :)
Mógłbyś naszkicować jakiś projekt? Zastanawiałem się jak przyczepka będzie zamocowana do roweru i czy będzie miała amortyzator, ramy fulla jakie widziałem mają zazwyczaj amortyzator tylnego koła.
Uważam, że sprawność takiej przyczepki może być zbliżona do sprawności silnika w piaście, o ile dobierze się odpowiednie przełożenie do silnika przyczepki a przekładnia będzie miała małe opory. Trzeba się więc najpierw zastanowić z jaka prędkość będzie optymalna. Poza tym przyczepka nie może powodować, że rower prowadzi się niestabilnie, lub utrudniać jazdy po nierównym terenie.
Przełożenie dla prędkości max* ok. 25km/godz. z silnikiem ok. 2500/2750 obrotów na minute, kołami 16 cali powinno wynosić 6-7:1 czyli jakieś 6 obrotów silnika na 1 obrót koła. Przy większej sile włożonej w pedały pewnie da się wyciągnąć 30km/godz. Silnik pchający rower będzie pracował pod pewnym obciążeniem, więc nie uzyska maksymalnych obrotów, trudno oszacować ile da radę wyciągnąć, myślę, że optymistycznie można przyjąć ok 2000 i dla tej wartości jest to przełożenie. Ale ekspertem nie jestem :mrgreen:
 
 
Trool
[Usunięty]

Wysłany: Pią 25 Mar, 2011   

A więc przyczepka nie będzie amortyzowana.
Mocowanie mam zamiar zrobić na podobieństwo innych już przyczepek przykład:

Ma ona możliwość skrętu od razu za kołem co zresztą widać na zdj.
A tu bardzo ogólny szkic jak chce wykorzystać swój wahacz z ramy:

Myślę jeszcze że mocowanie które będzie montowane do koła zrobić na łożyskach żeby cała przyczepka mogła się swobodnie unosić góra,dół by nie było problemów z krawężnikami itd.
 
 
arbaql 
młodzik



Dołączył: 09 Lip 2010
Posty: 55
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 25 Mar, 2011   

Cytat:
Myślę jeszcze że mocowanie które będzie montowane do koła zrobić na łożyskach żeby cała przyczepka mogła się swobodnie unosić góra,dół by nie było problemów z krawężnikami itd.

To rozwiązanie jest moim zdaniem bardzo dobre, możesz zastosować też zamiast łożysk przeguby kulowe typu końcówka drążka kierowiczego lub końcówka cięgna linki gazu która występuje w solidnym rozmiarze m10. Te ostatnie mają standardowe gwinty i łatwo dobrać nakrętki i ustawić odległości oraz łatwo będzie je zdemontować. Podczas wykonywania ciasnego zakrętu przyczepka napędzająca rower może mieć tendencję do wpychania tylego koła w poślizg ale to tylko moje przypuszczenia.
By uzyskać bezpośrednie przełożenie o którym pisałem czyli 6:1 za pomocą łańcucha i dasz na silnik zębatkę 14zębów na kole musisz mieć zębatkę 6x14z=84z. Ciężko o taką zębatkę w sklepie rowerowym. Największa ze standardowych zębatek rowerowych ma 48zębów. Na takiej silnik będzie wiecznie przeciążony, chyba że zastosujesz jeszcze mniejsze koło, z tym, że powinno mieć max. 20cm średnicy, lub koło 16cali (16 cali = 40,64 centymetra) i podwójną redukcję. Ja w swojej konstrukcji zrobiłem przekładnię z zębatek znalezionych na złomowisku i mam przełożenie 17:1. Musisz pokombinować. Wcześniej zrobiłem taką redukcję na łańcuchach które co chwilę spadały, a jak zwiększałem naciąg to nie spadały ale strasznie obciążały silnik.
Naprawdę w takim przypadku powinieneś jeszcze raz przemyśleć sprawę rolki. to najprostsza przekładnia, jeśli nie zależy nam na zmianie przełożeń podczas jazdy i zajmuje mało miejsca. Można też pomyśleć nad możliwością łatwego odsunięcia silnika z rolką od koła w momencie gdy wyczerpią się baterie, by nie ciągnąć przyczepki z "hamulcem" :mrgreen:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group