ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Mój pierwszy E-bike "klasa budżet"
Autor Wiadomość
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Nie 09 Paź, 2011   

nanab napisał/a:
One mają 1.25Ah, gość z allegro wziął te 1.8Ah z sufitu.
100% racji! Ponadto pisząc "nowe" delikatnie rozminął się z prawdą. Ja bynajmniej pod takim pojęciem rozumiałbym wyprodukowane niedawno a nie nieużywane co jest już prawdziwym określeniem. Są to tzw. "leżaki magazynowe". Próbowałem kiedyś robić testy pojemności (tak +/-) ale z braku odpowiedniego zaplecza są one raczej mało miarodajne. Ja zakładałbym bardziej pesymistycznie około 1Ah ale może być też tak napisał kol. nanab.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pon 10 Paź, 2011   

Troszkę sporo ogniw bym potrzebował żeby to jakoś solidnie dało radę wydołać z siebie prąd 30A. Jakieś 20 ogniw równolegle w 8 pakietach szeregowo ( lub podobne rozwiązanie kombinowane) i byłaby bateria nawet bardzo fajna... Tylko czym "upilnować" 160 ogniw. Mogłoby być ciężko. Już wolałbym dorzucić więcej i kupić sobie cele Li-po. Widziałem ostatnio fajne cele 3,6V 10Ah z możliwością pociągnięcia z nich prądu 15C ciągle. A to już by mi bardzo odpowiadało bo bateria byłaby za mocna do mojego rozwiązania przez co wytrzymując więcej byłaby łagodniej rozładowywana w moim rozwiązaniu.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 354
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Wto 11 Paź, 2011   

Nostusek napisał/a:
Widziałem ostatnio fajne cele 3,6V 10Ah

W jakiej cenie?
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 11 Paź, 2011   

ok 120 zł za ogniwo 3,6V 10Ah + wysyłka. W sumie nie za drogo. Niestety nie pamiętam już gdzie ja je widziałem
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 354
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Wto 11 Paź, 2011   

Drogo.Taniej było by zrobić to na modelarskich bateriach, np. http://www.hobbyking.com/...?idProduct=6500
120$+wysyłka i masz 8S 10Ah.
Znalazłem też na forumowej giełdzie coś w niższej cenie:
http://forum.arbiter.pl/v...6e1ed23d1#19709
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 18 Lis, 2011   

Kilka nowych fotek mojego rowerka... tym razem już mam podłączone wszelkie oświetlenie w mojej konstrukcji









I konstrukcja bagażnika wraz z przekładnią i silnikiem - prosze nie wyśmiewać się że zardzewiała - to jest jeszcze prototyp...



_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Śro 11 Sty, 2012   

Obecnie pracuję nad nową konsrukcją pojemnika na baterie - będzie wykonany z laminatu poliestrowego. Dół już jest niemalże gotowy - to znaczy wyklepany z maty i żywicy na formie, właśnie się polimeryzuje żywica. Dół jest wg mnie wybitnie mocny - składa się z 2 warstw maty o gramaturze 150g/m2 oraz 3 pełnych warstw maty o gramaturze 450g/m2. Boki są zalaminowane jedną warstwą maty o gramaturze 150g/m2 i dodatkowo jedną warstwą o gramaturze 450g/m2. Szczególną uwagę zwróciłem na spód i narożniki nowego pojemnika - są niemalże atomowej wytrzymałości teraz...

Jutro będę robił górną część pojemnika tak by się jedna w drugą zamykały i chroniły przed wodą wciekającą . I chcę dodatkowo wyklepać coś specjalnego - mianowicie na samym wierzchu wypukłe litery E V żeby było wiadomo do czego to ma być. To już taka moja fantazja na temat :) Góra z racji tego że nie musi być aż tak mocna będzie zrobiona z maty 150g/m2 oraz 2 warstw maty 300g/m2...

Teraz żaden dołek ani żadna wywrotka nie będą mi straszne. Pojemnik się conajwyżej porysuje ale nie powinien pęknąć... I powiem Wam coś jeszcze - budowa rzeczy z laminatu nie jest taka strasznie trudna - grunt to to by zrobić dobrą formę bo z tym się najwięcej czasu schodzi... Ja zrobiłem formę z 10-litrowego kawałka baniaka oraz plasteliny i kawałka płyty wiórowej oraz paru wkrętów. Konstrukcja jest prosta. Jedynym minusem jest to że czeka mnie sporo szlifowania aby wyprowadzić płaszczyznę na gładko. Potem szpachlowanie - nie zamierzam kupować szpachli do tego celu lecz zrobię ją samodzielnie bo to o wiele tańsze niż kupno gotowej...

Całość prezentuje się na razie skromnie.

To jest forma do zrobienia pojemnika na baterie pokryta rozdzielaczem w postaci dwóch warstw alkoholu poliwinylowego.



To jest forma po zastosowaniu jednej warstwy maty 150g/m2 i wzmocnieniu dna matą 450g/m2



A to cały dół pojemnika po skończonej robocie w trakcie polimeryzacji żywicy - dno jest atomowo mocne - PS - to co widzicie to pojemnik do góry nogami.



Powiem więcej - wyszło mi lepiej niż bym przypuszczał :) Ciekawe jak to się jutro oderwie od formy - nie powinno być większych problemów. Jutro uklepię wieko pojemnika i zostanie mi tylko przetrzeć toto cudeńko i wyszpachlować szpachlówką wg mojej koncepcji - nie powinna pękać ani się kruszyć. Po skończeniu całości zostanie mi tylko wykonanie otworów technologicznych na kable i nowych uchwytów na akumulatory oraz uzbrojenie całości - o dziwo nawet zdobyłem po dłuższych poszukiwaniach zamek na kluczyk :)
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 17 Sty, 2012   

No i kuferek nabierać zaczyna kształtów... Dolna część jest już wstępnie oszlifowana i częściowo zaszpachlowana całościowo a górna część jest bardzo gładko zeszlifowana i wymaga niewielkich ingerencji szpachli. Jutro jeszcze muszę troszkę porzeźbić dremelkiem w górnej części ponieważ nie wyszło to tak jakbym chciał z napisem. Niedługo kuferek będzie skończony. Na razie obie połówki są maszynowo równo obcięte i wchodzą jedna w drugą. Ciekawe co powiecie jak zobaczycie efekt finalny...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Nie 26 Lut, 2012   

Kuferek ukończony - całość zamontowana w roerku - działa bdb+ - nic nie styka nie puka, nie rzuca, naprawdę przyjemnie się jeździ - gdyby tylko ten zasięg byl większy... ehhh
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Śro 22 Sie, 2012   

Temat stary, ale właśnie podglądam różne rozwiązania zapodane na tym forum, coby uniknąć błędów jakie robili inni i trafiłem też na ten opis budowy.
Zastanawia mnie jedna rzecz-dlaczego nie ma żadnego napinacza do tego łańcucha pomiedzy silnikiem DC a tą wielką zębatką napędową?

Bo rozumiem, że przynajmniej zwykłą podkładówką czerwoną najtańszą ten dospawany element pod acu i silnik został już pomalowany? ;)

BTW: Silnik też chyba przydałoby się jakoś z góry przynajmniej osłonić przez "wpływami atmosfery" i spokojnie wtedy przed silnik można by wiatrak wstawić i zrobić chłodzenie powietrzem przynajmniej-wtedy nie wygrzewał by się tak bardzo na słońcu, a wirnik podobny do tych zewnetrznych w alternatorach starych Boschowskich, czy zwykły od chłodnicy jakiejś z autozłomu, napewno by pomógł utrzymać lepsze warunki pracy, bo wiadomo, że z silnika elektrycznego więcej można "wydusić" jak ma zapewnione dobre chłodzenie, a magnesy stałe nie lubią być "wygrzewane" w wysokich temperaturach.

Jak bym już uzywał "kosmicznych" technologii do budowy zwykłej obudowy, to pewnie bym też ten silnik zabudował tak aby jakaś dziewczyna na przejażce nie... musiała zsiadać z tego monstrum ... bez sukienki... zmielonej przez silnik DC i ten łańcuch :D
Ale wiadomo, nie wszyscy mają zmysł konstruktorski i potrafią od razu przewidzieć wszystkie potencjalne problemy i uwzględnić to w projekcie.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Śro 22 Sie, 2012   

eneuro napisał/a:
Bo rozumiem, że przynajmniej zwykłą podkładówką czerwoną najtańszą ten dospawany element pod acu i silnik został już pomalowany?


Cały bagażnik był piaskowany i malowany na kolor czarny młotkowy Hammerite'm.
eneuro napisał/a:
Zastanawia mnie jedna rzecz-dlaczego nie ma żadnego napinacza do tego łańcucha pomiedzy silnikiem DC a tą wielką zębatką napędową?


Bo napinacz nie jest potrzebny :) W bagazniku są wycięte podłużne otwory do srub mocujących silnik - wystarczy tylko poluzować wszystkie cztery śruby silnika i calutki silnik przesunąć aby naciągnąć łańcuch - Wzgłedęm piasty sielnik nie przesuwa się po obwodzie tylko po cięciwie w zakresie ok 25 mm... Dodatkowo dołożyłem jeszcze napinacz z rolki ale wprowadza on dodatkowe opory ruchu....

eneuro napisał/a:
to pewnie bym też ten silnik zabudował tak aby jakaś dziewczyna na przejażce nie... musiała zsiadać z tego monstrum ... bez sukienki... zmielonej przez silnik DC i ten łańcuch :D


Teraz silnik w nowej wersji będzie schowany pod bagażnikiem a cały bagażnik będzie uniesiony do góry o kilka centymetrów (ok 3 cm wyżej) a nowe akumulatory znajdą miejsce na wierzchu w nowej obudowie. Prace są chwilowo wstrzymane ze względów finansowych.

Po drugie - silnik 250W który miałem został uszkodzony... Teraz będzie montowany silnik 500W albo będę robił coś na silniku modelarskim lub alternatorze - znalazłem schemat falownika na układzie MC3PHAC i zamierzam zbudować toto cudo.
eneuro napisał/a:

Jak bym już uzywał "kosmicznych" technologii do budowy zwykłej obudowy

Jakie one tam kosmiczne - zwykła obudowa z maty i żywicy...

I na koniec jeszcze jedna sprawa:
eneuro napisał/a:
Ale wiadomo, nie wszyscy mają zmysł konstruktorski i potrafią od razu przewidzieć wszystkie potencjalne problemy i uwzględnić to w projekcie.


Zmysł konstruktorski mam od dziecka - jako 10-ciolatek z dziadkiem budowałem 4-ro kołowy pojazd z 3 rowerów - wszystko obmyślałem sam - dziadek jedynie wykonywał - spawał, toczył, wiercił i docinał... Osobiście wymyslałem tam napęd za pomocą 3 łańcuchów i to w taki sposób że nie było sztywnej osi z tyłu jak w gokarcie i dodatkowo posiadał on namiastkę mechanizmu różnicowego który podczas jazdy w zakręcie większy moment obrotowy przenosił na koło znajdujące się na wewnętrznej stronie względem zakrętu... Rower ten to też jedynie moja konstrukcja - czasem istnieją rzeczy których się nie bierze pod uwagę na początku projektu a wychodzą dopiero w trakcie. I w ten sposób człowiek się uczy że coś można zrobić lepiej. Powiem więcej - ja budując ten rower nie zrobiłem nawet jednego rysunku technicznego przed zabraniem się do pracy - wszystko wyobraziłem sobie w głowie a dopiero zacząłem tworzenie konstrukcji... I to nie dla tego że nie umiem - OWSZEM UMIEM NARYSOWAĆ RYSUNEK TECHNICZNY - jak potrzeba to i w ProEngenier namaluję oraz schematy w Altium Designer zrobię - ale po co mi jak mi to nie potrzebne do mojej zabawy...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Śro 22 Sie, 2012   

Nostusek napisał/a:

Po drugie - silnik 250W który miałem został uszkodzony... Teraz będzie montowany silnik 500W albo będę robił coś na silniku modelarskim lub alternatorze - znalazłem schemat falownika na układzie MC3PHAC i zamierzam zbudować toto cudo.

Alternator mam na "hamowni" teraz taki:
Alternator Magneti Marelli (Italy) HELLA CA889IR
Właśnie rozpracowałem jak toto podłaczyć i do jakich prędkości rozkręcić, żeby w ogóle jakiś prąd z tego wycisnąć.
Do wzbudzania będzie dioda jako sygnalizacja z opornikiem 2W równolegle umieszczonym tuż przy silniku, bo tam jest chłodzenie powietrzem z zewnętrzenego wirnika ;)
W sumie kusi aby jeszcze jakiegoś BOSCHa dokupić i spróbować na silnik go przerobić, bo jest ich pełno na autozłomach w bardzo dobrym stanie w cenie 100-150 PLN-nowsze chyba łopatki do chłodzenia w środku mają.
Wymiana szczotek w tych altkach to koszt ok. 20 PLN, zresztą podobno spokojnie 200000km wytrzymują.
I może tak być, bo w samochodzie 206 HDI mam BOSHa altek i już ma przejechane prawie 200000km i nic oprócz wahaczy i stabilizatorów się póki co nie sypało ;)
Raczej nie bawiłbym się z falownikiem, a próbował dołożyć czujniki Halla analogowe i może unipolarnie sterować, bo dojście do środka gwiazdy jest pewnie.
Bardzo lekko się kręcą co niektóre modele z odzysku nawet, no i ten wirnik bez magnesów tam do ponad 10000 RPM się spokojnie daje rozpędzić, więc gdyby tylko wyrzucić wbudowany regulator i dało radę zmusić do rozpędzania mojego FES taki altek, a później sterownik przełączać w tryb normalnego regulatora altka, to całkiem ciekawy system do odzysku energii hamowania mógłby być-jednoczesnie do chwilowego przetrzymywania energii z pedałowania też, bo jeden altek (ten z foty) zamiast wolnobiegu w tylnym kole do pedał będzie podłączony jako wspomaganie acu i generator prądu poprzez koło zamachowe ;)

Więc do napędu pojazdu EV silnik wpleciony w koło jednak, a altki to FES i generowania (dostarczania cały czas energii z pedałowania).... Sprawnością się nie przejmuję póki co, bo jak będzie kiepska, to taki pojazd jako... rower treningowy będzie służył zimą do... ogrzewania wody w boilerze z grzałką :D
Po co się pocić na siłowni i za to płacić, skoro można się spocić też w domu i jeszcze mieć z tego ciepłą wodę :D
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Śro 22 Sie, 2012   

eneuro, ja chcę alternator użyć jako silnik do napędu a nie jako prądnicę... Zatem muszę mieć falownik albo sterownik sensorless i kombinować... Teoretycznie jego działanie byłoby zbliżone do silników BLDC czyli tych trójfazowych z magnesami trwałymi na wirniku z tą tylko różnicą że ja sobie "moc magnesów" mogę regulować bo w wirniku mam przecież uzwojenie przez które mogę przepuścić prąd większy lub mniejszy i w ten sposób sterować dodatkowo mocą silnika - jeszcze nie wiem jaki to będzie miało wpływ ale doczyta się jeszcze. Póki co kombinuję aby użyć regulatora modelarskiego żeby się dowiedzieć czy wogóle toto ruszy bo jakoś nikt nie chce mi podarować ani sterownika sensorless do rowerka ani falownika nikt nie ma... Dlatego też trzeba porobić coś samemu...

W teorii alternator zasilany z 12V i prądem maksymalnym ( w moim wypadku mam alternator 90A) pociągnie ponad 1kW - gdyby się udało zbudować układ do sterowania tym i uzyskać sprawność ok. 80% byłbym super usatysfakcjonowany - ponad 800 Watów mocy na wale to już coś... Gdyby zasilić to z 24V to moc bym praktycznie podwoił w teorii. ale 1 kW przy zasilaniu z 24V to już byłoby dla mnie super!
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
buckowina 
prezes


Pomógł: 2 razy
Wiek: 50
Dołączył: 07 Sty 2012
Posty: 566
Skąd: Polska
Wysłany: Śro 22 Sie, 2012   

Osobiście posiadam hulajnoge z silnikiem 1kw 36V i jego moc jest tak duża, że z9x7,2ah oraz mną 60kg hulajnoga idzie z gazu bez podrywania na gumę oraz można kręcić bączki na trawie. Taka moc jest jest wystarczająca w jednośladzie.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Śro 22 Sie, 2012   

Hulajnoga tak - bo ma maleńkie kółka... Ja jednak chcę teraz czegoś co będzie mieć kopa - bo 250W w rowerze przy moim przełożeniu szału nie robiło... Co prawda latało 30 km/h a nawet do 40 km/h niemalże ale to nie prędkość teraz ma się liczyć ( tą chce bez zmian zachować ) ale przyspieszenie... O baterię się nie martwię - mam...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group