|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Czas ładowania bterii li-ion |
Autor |
Wiadomość |
sannis
brygadzista
Pomógł: 2 razy Dołączył: 12 Paź 2013 Posty: 299 Skąd: z Parku
|
Wysłany: Nie 21 Maj, 2017 Czas ładowania bterii li-ion
|
|
|
Największym rozczarowaniem i problematycznością w obsłudze roweru elektrycznego uważam kwestię ładowania (pomijam ocenę kosztów, które stanowczo rosną wraz mocą roweru niewspółmiernie do tej mocy, ale to sprawa na osobny temat). Zasadniczo rozumiem, że nic z niczego się nie bierze i czas ładowania w dużym stopniu zależy od mocy ładowarki, co wynika z fizyki po prostu. Jestem na etapie przebudowania mojego roweru na pakiet li-ion. Dotąd stosowałem pakiety li-po turnigy i ładowarkę modelarską. Pakiety są na prawdę dobrej jakości ale ciągłe monitorowanie ładowania i czasochłonność jest upierdliwa w porównaniu do np. tankowania motocykla.
Stąd mam pytanie do kolegów ile czasu ładujecie swoje pakiety li-ion z bms? (napięcie, pojemność i moc ładowarki) Myślę, że są już standardy skutkując co raz większym plug&play. |
|
|
|
|
Przemek
prezes
Pomógł: 10 razy Dołączył: 12 Lip 2015 Posty: 758 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Nie 21 Maj, 2017
|
|
|
pewnych rzeczy na razie nie da sie przeskoczyć
jeśli według producenta ogniwo powinne być ładowane prądem 0.25C to lądowanie trwa 4 godziny a później zaczyna sie balansowanie a ono jest uzależnione od stanu aku i trwa przeważnie 3 godziny co daje 7 godzin ładowania z balansowaniem, czas ten można skrócić ładując ogniwa do 80% w 3 godziny ale wtedy nie następuje balansowanie, lub naładować prądem 0,5C do 80% w +- 1,5H godziny ale to znowuż skraca żywotność ogniw
piszesz że masz li-po w dobrym stanie więc dokup do niego BMS i odejdzie ci podpinanie ładowarki i jej balanserow
na ten moment niczego lepszego nie wymyślono - tak mi sie wydaje |
Ostatnio zmieniony przez Przemek Nie 21 Maj, 2017, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
seba55a
początkujący
Pomógł: 2 razy Dołączył: 05 Kwi 2016 Posty: 44 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Nie 21 Maj, 2017
|
|
|
Czas ładowania zależy od pojemności baterii i odpowiednio dobranej do niej ładowarki.
Jeśli masz baterię składającą się z 10 sekcji połączonych równolegle (10p), pojedyncze ogniwo np NCR18650GA 3500mAh możesz ładować prądem ok. 1,7A -> daje ok 17A prądu max jaki może mieć ładowarka. Czas ładowania będzie wtedy ok 5h. Pozostaje jeszcze kwestia ograniczeń prądu przez BMS, zazwyczaj jest ograniczony do 10A. |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 21 Maj, 2017
|
|
|
seba55a napisał/a: | Jeśli masz baterię składającą się z 10 sekcji połączonych równolegle (10p), pojedyncze ogniwo np NCR18650GA 3500mAh możesz ładować prądem ok. 1,7A -> daje ok 17A prądu max jaki może mieć ładowarka. Czas ładowania będzie wtedy ok 5h. |
Przy podanych przez Ciebie parametrach ładowania to wyjdzie 2h. Tyle też u mnie w rowerze jest bo mając 9P w ok. dwie godziny prądem 15A się naładuje. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 21 Maj, 2017 Re: Czas ładowania bterii li-ion
|
|
|
sannis napisał/a: | Największym rozczarowaniem i problematycznością w obsłudze roweru elektrycznego uważam kwestię ładowania ..
Pakiety są na prawdę dobrej jakości ale ciągłe monitorowanie ładowania i czasochłonność jest upierdliwa w porównaniu do np. tankowania motocykla.
|
Trzeba myśleć o zmianie sposobów ładowania.
Przykład to skutery Gogoro i systemy ładowania obecne w wielu miastach świata.
Mam nadzieję że to się rozwinie jako standard dla małych pojazdów elektrycznych.
Prosty pomysł to szybko wymienne pakiety, czyli szybciej niż tankowanie.
https://www.youtube.com/watch?v=jdRjiXayLo0 |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
sannis
brygadzista
Pomógł: 2 razy Dołączył: 12 Paź 2013 Posty: 299 Skąd: z Parku
|
Wysłany: Wto 23 Maj, 2017
|
|
|
Przemek napisał/a: |
piszesz że masz li-po w dobrym stanie więc dokup do niego BMS i odejdzie ci podpinanie ładowarki i jej balanserow
na ten moment niczego lepszego nie wymyślono - tak mi sie wydaje |
Co raz bardziej się do tego skłaniam. Tylko, że z tego co czytam to ładowarka modelarska szybciej i precyzyjniej balansuje ogniwa. No chyba, że te minusy zrekompensuje mi pewna bezobsługowość bms. |
|
|
|
|
sannis
brygadzista
Pomógł: 2 razy Dołączył: 12 Paź 2013 Posty: 299 Skąd: z Parku
|
Wysłany: Wto 23 Maj, 2017 Re: Czas ładowania bterii li-ion
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: |
Trzeba myśleć o zmianie sposobów ładowania.
Przykład to skutery Gogoro i systemy ładowania obecne w wielu miastach świata. |
Ale to już było... W czasie permanentnych kolejek na stacjach CPN i reglamentacji kartkowej paliw powstały u nas podobne koncepcje. Była taka seria artykułów chyba w Młodym Techniku o "akumulatorach bezimiennych", czyli systemie podmiany akumulatorów na stacjach w samochodach elektrycznych. Czyli jakby dzierżawić się miało wymianę akumulatora, który nie był przypisany do właściciela/samochodu. |
|
|
|
|
Przemek
prezes
Pomógł: 10 razy Dołączył: 12 Lip 2015 Posty: 758 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Wto 23 Maj, 2017
|
|
|
sannis napisał/a: |
Tylko, że z tego co czytam to ładowarka modelarska szybciej i precyzyjniej balansuje ogniwa. |
z mojego doświadczenia jak i innych bawiących się w rozładowywanie ogniw z rozbiórki celem ustalenia ich pojemność wynika że ładowarki modelarskie po iluś tam cyklach "wygrzewają sie " i potrzeba dokonywać ich kalibracji a w oryginalnych softach jest to bardzo okrojone
ja sugerował bym że BMS będzie jednak dokładniejszy / sprawniejszy / mniej skomplikowany w użytkowaniu
na twoim miejscu jednak bym go zakupił to według mnie najtańsze, najpewniejsze i najmniej skomplikowane w codziennym użytkowaniu
edit
WojtekErnest napisał/a: |
czyli systemie podmiany akumulatorów |
jakieś 10 lat temu miałem telefon NEC i tam sprawa aku była rozwiązana genialnie, w ładowarce był port na zapasowy aku wiec jak w telefonie kończyła sie energia wystarczyło wyjąc baterie z telefonu i w ciągu 30 sekund włożyć ta z ładowarki by nie utracić bieżących danych
takie rozwiązanie jest idealne - o ile posiada sie drugą baterie i jej wymiana jej nie jest tak kłopotliwa jak w moim klocku - ehh |
|
|
|
|
Kajman
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 719 Skąd: Bdg
|
Wysłany: Wto 23 Maj, 2017
|
|
|
Ja tam jestem zwolennikiem ładowarek modelarskich z balanserem min.300-500mA a najlepiej 1A lub przekazujących energię z przeładowanych ogniw do tych niedoładowanych, żadne chyba bms tak sprawnie nie wyrównują ogniw i nie monitorują ich tak dokładnie (masz rezystancję każdej pary ogniw od ręki widoczną i wiesz jak się któreś do grobu zbliżają).
Więc jak masz lipo to obecnie możesz ładować nawet 5C (ale już tego nie lubią), przy LiFe to w ogóle można płynąć bez większej krzywdy dla ogniw (tych oryginalnych A123 bynajmniej). Więc czas może być bardzo krótki, tylko to kosztuje, ogniwa i mocna ładowarka z mocnym balanserem, do tego zasilacz. Niestety. Ja po tym jak mi BMS ukatrupił 2 ogniwa wracam chyba do ładowarki, zwłaszcza że i tak mam je w domu i tak. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 24 Maj, 2017
|
|
|
A ja radzę naprawiać PRZYCZYNE a nie skutki. Bo przy nowych aku, dosc długo BMS nie musi prawie nic wyrownywać. A jesli coraz czesciej, robi to dlugo i duzym prądem, to znaczy ze segmenty sa nierówne. Bo pewnie były zbyt często przeciążane, eksploatowane do niskiego napięcia itp.
Czyli najsłabszy segment wyjąć i zamienić na silniejszy.
Nadto sprawdzać jakim prądem ladowarka ładuje w fazie CV. Wiele z nich w obszarze 4,15-4,17 utrzymuje za duży prąd i balansery prawie nie działają. A potem piszecie że BMS Wam uwalil ogniwa. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 24 Maj, 2017
|
|
|
WojtekErnest, wadą BMSów jest to, że nie zapewniają żadnej informacji zwrotnej o stanie baterii. Z drugiej strony ładowarki modelarskie powyżej 6s są drogi i najwyższa jaką widziałem to na 12s. Chyba najlepszym rozwiązaniem są BMS programowalne, o których jakiś czas temu pisano tu na forum. Oczywiście o ile ktoś zamierza odczytywać te informacje, jakie one dostarczają. |
|
|
|
|
Kajman
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 719 Skąd: Bdg
|
Wysłany: Śro 24 Maj, 2017
|
|
|
Z ładowarek modelarskich jakie znam:
14S Graupner Ultra Duo Plus 40 i 45 (45 ma wbudowany zasilacz)
14S Shulze np Next 14-500-ECO, Next 14-801-ECO, Next 14-280-ECO, Schulze next II 14-350 (zew balanser))
12S Graupner Ultramat 18,
12S Jamara X-Peak Premium (zew balanser)
10S Charsoon Antimatter
10S chyba Icharger 3010, 4010 itp
Używki mozna kupić za rozsądną kasę, ta UDP45 wisi na allegro za 400zł np |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 24 Maj, 2017
|
|
|
madejp napisał/a: | WojtekErnest, wadą BMSów jest to, że nie zapewniają żadnej informacji zwrotnej o stanie baterii. . |
Coś za coś. Tanie, zwykłe nie mają, droższe mają. Alternatywą jest dostęp z zewnątrz do złącza pomiarowego, rownoleglego do wtyku balansujacego.
W normalnym układzie warto/trzeba raz na parę tyg/mies spojrzeć na wyniki różnic napięć segmentow w stanie rozładowania i w czasie lub trakcie ładowania. To pozwala monitorować ew. pogarszanie się kondycji całości i każdego segmentu. Unikniemy wtedy zaskoczenia awarią nagłą, "nieprzewidziana". A jesli mamy stale nierówne ogniwa, to cóż najlepszy BMS ich nie naprawi.
Wtedy ważna okazuje się konstrukcja pakietu, czy jego serwis, wymiana najgorszego lub uszkodzonego segmentu jest łatwa czy trudna. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Śro 24 Maj, 2017 ny
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | ...
W normalnym układzie warto/trzeba raz na parę tyg/mies spojrzeć na wyniki różnic napięć segmentow w stanie rozładowania i w czasie lub trakcie ładowania... |
Jak ma się wyprowadzone na zewnątrz złącze to warto. Ale jak się nie ma, to do oceny stanu baterii wystarczą pomiary jej pojemności i napięcia. Ja do ładowarki mam podłączony watomierz. Do tego warto jeszcze sprawdzać o ile siada napięcie po kilku godzinach od naładowania (np. ładujesz wieczorem, a rano sprawdzasz o ile spadło napięcie). Przy odrobinie doświadczenia te pomiary w zupełności wystarczają. |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|