|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Reset BMS |
Autor |
Wiadomość |
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Śro 02 Sie, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Rozumiem, że każdy użytkownik otwiera obudowę urządzenia i sprawdza, co w środku siedzi, zanim włączy to do prądu. |
Chyba po to jest forum, żeby nie musiał tego robić. Ty się dobrze ostatnio czujesz? |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
Mobil
prezes
Pomógł: 5 razy Wiek: 104 Dołączył: 21 Wrz 2015 Posty: 656
|
Wysłany: Śro 02 Sie, 2017
|
|
|
Zeeltom, wyluzuj. To jest elektronika rodem z chin, tam fizyka działa inaczej i iskry powstają nawet bez prądu
A tak na serio zrób test, podłącz sobie "reset" bez opornika i zdaj relacje a dzięki temu oświecisz calą ciemną mase na forum (w tym mnie) i będziemy dzięki temu robić po Twojemu Stawiam piwo (albo na piwo ) |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 02 Sie, 2017
|
|
|
Dobrze się czuję, tylko wkurza mnie gadanie o dupie Maryni bez żadnych dowodów.
Czasem zdarzyło mi się rozbierać różne ładowarki, ale zazwyczaj to była kwestia bezpiecznika, zwartych przewodów, lub napuchniętych elektrolitów. Skoro piszesz, że są tam 3 potencjometry w ładowarkach chińskich (których ja nie widziałem w żadnej dedykowanej do napięcia ładowarce) do regulacji parametrów, to czemu nie sprzedaje się jednej uniwersalnej ładowarki do ustawienia przez użytkownika?
Pomińmy sprawę potencjometrów w ładowarkach, pytam się o BMS i jego reset, a nie o ładowarki. Jeszcze mnie nikt nie przekonał, że opornik w resecie jest niezbędny. To co piszecie, to tylko teoria, która z praktyką ma niewiele wspólnego. Skąd ma się brać ta potężna iskra, która ma uszkadzać przycisk reset przy zwieraniu akumulatora o tym samym potencjale?
Borsuk, pierwsze upomnienie. Mój stan zdrowia jest OK.
Sprawdzę te napięcie między -B i -C, ale w tej chwili wszystkie akumulatory mam naładowane.
Muszę je jakoś rozładować do odcięcia. |
|
|
|
|
Mobil
prezes
Pomógł: 5 razy Wiek: 104 Dołączył: 21 Wrz 2015 Posty: 656
|
Wysłany: Śro 02 Sie, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Skoro piszesz, że są tam 3 potencjometry w ładowarkach chińskich (których ja nie widziałem w żadnej dedykowanej do napięcia ładowarce) do regulacji parametrów, to czemu nie sprzedaje się jednej uniwersalnej ładowarki do ustawienia przez użytkownika? |
Bo jak się źle zakręci to ładowarka robi pstryk i nie ładuje Jeden na pewno ustala napięcie i sobie możesz obniżyć, |
|
|
|
|
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
Wysłany: Śro 02 Sie, 2017
|
|
|
Zeeltom ale przecież Ci pisałem już w tym wątku kiedy będzie iska a kiedy nie Jeżeli masz oddzielne porty ładowania i rozładowania nie powinno być iskry, chyba że masz zwarcie w instalacji W BMsie z wspólnym portem ładowania i rozładowania rezystor jest niezbędny gdyż ładuje się sterownik i wszystko co jest podpięte pod wspólny port. Z racji np owego zwarcia w instalacji albo BMSa z wspólnym porem proponuje stosować, dodać rezystor. To tylko pare groszy. Lepiej jak rezystor się sfajczy/zagrzeje niż kable, przycisk wylecą z hukiem z obudowy Ma to sen? myślę że ma |
_________________ Jeżdżę na :
E-Giant Terrago
Viking Power 6000W + |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 02 Sie, 2017
|
|
|
Od pierwszego posta pytam się o spinanie wejścia ładowania. A teorii w międzyczasie namnożyło się dużo I jeszcze pretensje do mnie, że się dopytuję |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Czw 03 Sie, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Od pierwszego posta pytam się o spinanie wejścia ładowania. A teorii w międzyczasie namnożyło się dużo I jeszcze pretensje do mnie, że się dopytuję |
Zeeltom mosfety z tego co mi wiadomo (w przeciwieństwie do zwykłych tranzystorów), są wyjątkowo czułe na wszelkie przepięcia nawet elektrostatyczne (dotknięcie nieuziemioną ręką). Dodatkowo w czym przeszkadza Ci opornik, kosztuje grosze, nie zajmuje miejsca i nawet jeżeli nie pomoże to na pewno nie zaszkodzi |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 03 Sie, 2017
|
|
|
Taki opornik można ładować wszędzie, bo, a nuż będzie przepięcie i coś nawali? Tylko, że ja nie widzę powodu do występowania iskry w moim omawianym przypadku. Nie chodzi o te 50 groszy, tylko o sam fakt. Spokojnie. Rozładuję jeden z pakietów, które posiadam i sprawdzę napięcia dla resetu. Po co dawać opornik, który nic nie zmieni? Wychodzę z założenia, że im mniej elementów w układzie, tym układ jest bardziej niezawodny. Z tym chyba się każdy zgodzi. Sprawdził ktokolwiek te potencjały po wyłączeniu BMS, czy piszecie tylko teoretycznie? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 04 Sie, 2017
|
|
|
Tomku, uparty jesteś... Przyjmij do wiadomości że uszkodzenia BMS nie są wcale rzadkością. Uszkadza się nawet z tak blachego powodu jak kolejność włączania kabli - nie mylić z odwrotną polaryzacja. To zawieranie nie jest zalecane przez żadnego chyba producenta, tym bardziej że są tam dwa mosfety i stany nieustalone jeśli chodzi o różnicę napięć. Uszkodzenia występują też wewnątrz części balansujacej, zatem im mniej sztuczek tym bezpieczniej. A takie zwieranie pod napięciem jest 'sztuczka uda się/ nie uda. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 04 Sie, 2017
|
|
|
No, jestem uparty, aż mi to ktoś sensownie wytłumaczy Nie pierwszy chyba raz na forum, kto mnie zna, wie, że się szybko nie poddaję Nie żebym się kłócił, bo nie o to chodzi.
Czytam, że w BMS nie daje się żadnych bezpieczników, a tu ktoś wprowadza temat, że trzeba się zabezpieczyć opornikiem, przed zwarciem samym z sobą. Każde urządzenie wpinane do prądu można zabezpieczyć opornikiem, by nie iskrzyło. Ale gdzie to się daje? Rozumiem jeszcze włączenie kontrolera do zasilania, bo, wiadomo, że ładuje się wtedy kondensator o dużej pojemności. Podłączam od lat, strzela iskra na złączce, ale nic złego, poza tym, się nie dzieje. W końcu, ile podłącza się sterowników bezpośrednio do zasilania codziennie? Zazwyczaj jest dodatkowa stacyjka nisko prądowa, która nie iskrzy. Nie mam jeszcze rozładowanego lita, który bym sprawdził. Przyjdzie czas i na to |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 11 Kwi, 2018
|
|
|
No i w praktyce okazalo się ze spięte dwa pakiety, resetowanie BMS uszkodzilo przynajmniej 1 pakiet a i wg mnie BMS-(y) są również niesprawne. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Arbiter
Administrator Założyciel forum, administrator
Pomógł: 3 razy Dołączył: 11 Lut 2006 Posty: 936 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 11 Kwi, 2018
|
|
|
Wojtek, podłączyłeś i padło? Na czym polega uszkodzenie pakietu? |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Czw 12 Kwi, 2018
|
|
|
Przeczytałem cały temat i nie bardzo kumam o co chodzi.Wiem, że blokują się "trwale" BMSy aktywne czyli te z procesorem (lub dedykowanym układem typu "bq" lub podobnym bo zapisują to w pamięci i pomaga albo nowa bateria albo wyrównanie napięć na celach),uszkadzają BMSy pół-aktywne zbudowane z małych (max.4 cele) 16 nóżkowych układzików (jest kilka typów np.8204,8254) które "zabija" jak sądzę zbyt duży prąd wyrównawczy między celami i są BMSy bierne (to te najbardziej popularne) które blokują trwale jedynie gdy napięcie którejś z celi przekracza znacznie 100-200mV (ale samoczynnie się odblokowują gdy napięcie "wadliwej" celi się podniesie lub po odłączeniu i ponownym włączeniu baterii. Podawanie "minusa" baterii na wejście "charge" BMSa nie powinno nic zmienić w zablokowanym BMSie gdyż to "odstające" napięcie na uszkodzonej bądź słabej celi zablokowało BMS |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 12 Kwi, 2018
|
|
|
Aktywny BMS to nie BMS z procesorem, a BMS balansujący przez doładowanie słabej celi prądem z pozostałych.
I ani aktywność BMS'a ani posiadanie procesora nie determinują "blokowalności" BMS'a, np. spotykane tu na forum BMSy z BT, mają procesor a nie blokują się trwale. Blokują się BMSy firmowych rowerów. Pewnie głównie ze względów marketingowych, aby nie widzieć nagłówków "Zapalił się rower firmy XYZ", (bo dziennikarze raczej nie wnikają w szczegóły, że ktoś przerabiał baterie), ale "walor" ekonomiczny tego rozwiązania pewnie dodatkowo zachęca firmy do jego stosowania. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 12 Kwi, 2018
|
|
|
Arbiter napisał/a: | Wojtek, podłączyłeś i padło? Na czym polega uszkodzenie pakietu? |
Ja, nie...
Moj wpis mial jedynie na celu przestrogę aby nie 'kopiowac' pomysłów na reset BMS, polegajacy na zwieraniu Mosfetow WYJSCIOWYCH lub WYJSCIOWYCH. Nadto ponieważ w znanym mi z opisu przypadku, eksploatowano 2 pakiety, zwarte ze soba na WYJSCIU, w celu powiekszenia pojemnosci i wydajnosci, to całość pomyslu uważam za niepoprawny, nieprzewidywalny i groźny dla ogniw i BMS-a. Wynika to nie tylko z doswiadczenia ale z analizy szczątkowych schematow BMS.
Poniżej szkic typowego analogowego BMS-a, który (myślę) wyjaśnia dlaczego takich sztuczek nalezy unikać.
BMS-schemat-typ-MOsfet..jPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 318 raz(y) 43,19 KB |
|
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|