|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Balansowanie cel 13s |
Autor |
Wiadomość |
Napiecie2
początkujący
Dołączył: 12 Lis 2016 Posty: 4 Skąd: Kraków/Dęblin
|
Wysłany: Śro 23 Sty, 2019 Balansowanie cel 13s
|
|
|
Dostałem w "spadku" baterię 13s 5p.
Była używana bez BMS.
Podłączyłem BMS.
Jednak mam problem z początkowym stanem poszczególnych serii.
Ich napięcia wahają się od 3,8 do 4,1V.
Jakie powinno być prawidłowe działanie BMS w takim wypadku?
Proszę o poprawę lub potwierdzenie jak działa BMS:
Podpinam ładowarkę (zasilacz) 54,6V, bateria się ładuję, któraś z sekcji osiąga 4,2V, BMS przerywa ładowanie.
Czy w takim wypadku cela która najszybciej osiągnęła 4,2V zostaje rozładowana przez balancer BMSa do poziomu najniższej celi? (powiedzmy 3,9V)
Użyty BMS to: "13S 20A 48V BMS lithium ion battery BMS Used for 48V battery BMS With balance function"
Jak inaczej wyrównać napięcie na poszczególnych sekcjach?
Z góry dziękuje za pomoc |
|
|
|
|
leszcz
prezes
Pomógł: 10 razy Dołączył: 15 Lut 2017 Posty: 861 Skąd: Rumia
|
Wysłany: Śro 23 Sty, 2019
|
|
|
Bms ma niewielkie prądy balansujące.
Albo ładowarka z balanserem albo przygoda...
Ja zrobiłem sobie drucik oporowy ze starej farelki żeby na 4v brał 1A. Drucikiem zwierałem sekcje którą chcialem szybko wyrownać.
Obciążaj czymkolwiek tylko nie przekraczaj 1-1,5A bo upalisz cieniutki przewody w pakiecie. |
_________________ Moja przygoda z ebike od 2017:
Damka 28" https://cutt.ly/7e8jyMJ
Dla syna 26" https://cutt.ly/Fe8juR3
Dla syna 24" https://cutt.ly/ue8ju03
Full 29" MXUS 30H 1500W https://cutt.ly/3e8jiaG
Od 2019 100% bezprąd https://cutt.ly/ge8jop2 |
|
|
|
|
leszcz
prezes
Pomógł: 10 razy Dołączył: 15 Lut 2017 Posty: 861 Skąd: Rumia
|
|
|
|
|
Mariusz_p
kierownik
Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Sie 2017 Posty: 319 Skąd: WLKP
|
Wysłany: Pią 25 Sty, 2019
|
|
|
Jeżeli ogniwa są dobrej jakości i pakiet był mało używany jest szansa, że przy częstym ładowaniu taki BMS po powiedzmy 20-30 ładowaniach wyrówna sam cele. Musisz go wtedy ładować nawet po bardzo krótkiej przejażdżce.
A jak sobie sam nie poradzisz odezwij się na priv. Podeślesz baterię paczkomatem i zrobię Ci wyrównanie gratis |
_________________ Pakiety 18650 :) 7S, 10S, 13S, 14S, 16S - potrzebujesz coś ->pisz na pw :) |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 25 Sty, 2019 Re: Balansowanie cel 13s
|
|
|
Napiecie2 napisał/a: | ....jak działa BMS:
Czy w takim wypadku cela która najszybciej osiągnęła 4,2V zostaje rozładowana przez balancer BMSa do poziomu najniższej celi? (powiedzmy 3,9V)
|
Nie, BMS w stanie spoczynku, sciagnie napięcie danego segmentu do poziomu 4,15-4,17 V.
Albo to trzeba robic wielokrotnie albo rozladowywac te o najwyzszym napieciu do poziomu zblizonego do 3,9 lub ładowarką do lionow podladowac segment o najniższym napieciu do poziomu okolo 4,15V.
Proszę pamiętać ze często segment ktory ma najwyższe napiecie (po ladowaniu) jest w istocie najslabszy. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Pią 25 Sty, 2019
|
|
|
leszcz napisał/a: | Bms ma niewielkie prądy balansujące.
Albo ładowarka z balanserem albo przygoda...
|
Zgadzam się, w wypadku takich różnic napięć BMS nie jest w stanie wiele zrobić. Dla większości popularnych BMSów 100mV to już jest za duża różnica napięć. Prądy balansowania wynoszą praktycznie kilkanaście mA i trzeba byłoby wielu godzin (nie 2-3 godziny, ale kilkanaście). W dodatku najpopularniejsze BMSy uniwersalne Li-Ion/Li-Po mają napięcie balansowania 4,2V, a najpopularniejsze ładowarki ładują ok. 4,18V na ogniwo. Mamy więc taką sytuację: przy małym rozjeździe do balansowania w ogóle nie dochodzi, a przy większym rozjeździe napięcie na najsłabszych ogniwach jest obniżane praktycznie tylko do 4,2V. Piszę o ogniwach, ale są to oczywiście pakiety o wielu ogniwach równoległych, czyli im większa liczba P tym balansowanie BMSem mniej skuteczne.
W przypadku niektórych tanich BMSów balansowanie to tylko chwyt marketingowy.
Podsumowując BMSy są niezbędne do zabezpieczania ogniw przed rozładowaniem i przeładowaniem, a także do zabezpieczenia baterii przed zwarciem i ewentualnie przegrzaniem.
Balansowanie ogniw to bardzo ważna czynność, ale należy ją wykonać dla każdego ogniwa przed złożeniem baterii albo po jej demontażu. I najlepiej posłużyć się ładowarką modelarską. |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Nie 27 Sty, 2019
|
|
|
Wybaczcie te porady są bez sensu jak i BMS . Piszecie BMS wyrówna ogniwa. Otóż Panowie BMS wyrówna napięcia na ogniwach a nie wyrówna ogniw. Segment o najniższym napięciu po ładowaniu jest najsilniejszy, Jeśli połączenia luty zgrzewy są ok. A wyrównanie go nic w zupełności nie da dlatego że po kolejnym rozładowaniu naładowaniu lub kilku cyklach będzie to samo dlatego że napięcie ogniwa ni jak ma się do jego pojemności. W oryginalnych akumulatorach firmowych, niektórych firm nie ma BMSów i jeżdżą, sam nigdy nie miałem BMSa w swoim żadnym akumulatorze. Widzę też tendencję ładowania akumulatorów do maksymalnego napięcia pytanie po co? Spokojnie kolego możesz ten akumulator użytkować bez BMS nie ładować na ful tylko przez przetwornice na której ustawiasz napięcie np 52V masz dużo zapasu do granicznego napięcia, i tak samo nie schodząc do najniższego bezpiecznego dla ogniwa tylko np do max 3,5 na ogniwo. Sprawdź zgrzewy i wyrównaj segment możesz nawet zwykłym modułem z Allegro za 5 zł do ładowania ogniw li ion i ładowarki do smartfonu . Wykonaj kilka cykli i zobaczysz jak się będzie zachowywać. bo może inna jakaś mechaniczna przyczyna była |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Pon 28 Sty, 2019
|
|
|
tomek701 napisał/a: | sam nigdy nie miałem BMSa w swoim żadnym akumulatorze |
Lasowanie teorii, ze zabezpieczenie akumulatorów jest niepotrzebne to głupota, której należy dać odpór. Sam napisałem, ze balansowanie nie jest niezbędną funcją BMSa, ale pozostałe zabezpieczenia są NIEZBĘDNE, tak jak bezpieczniki w każdym mieszkaniu. |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Pon 28 Sty, 2019
|
|
|
borsuk napisał/a: | tomek701 napisał/a: | sam nigdy nie miałem BMSa w swoim żadnym akumulatorze |
Lansowanie teorii, ze zabezpieczenie akumulatorów jest niepotrzebne to głupota, której należy dać odpór. Sam napisałem, ze balansowanie nie jest niezbędną funcją BMSa, ale pozostałe zabezpieczenia są NIEZBĘDNE, tak jak bezpieczniki w każdym mieszkaniu. |
Dodałem zjedzone "n" w słowie lansowanie i zdublowało mi post. Nie mogę go usunąć. |
_________________ Mój rower: BBS02B |
Ostatnio zmieniony przez borsuk Wto 29 Sty, 2019, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Pon 28 Sty, 2019
|
|
|
Pomimo tego że w swoim akumulatorze ani też w żony rowerze nie ma BMSa to w kilku akumulatorach w tym w tym u szwagra założyłem rozbierałem też kilka firmowych w których oryginalnie nie było BMSa. Kiedyś do akumulatora 10S dołożyłem trzy sekcje z zupełnie innych ogniw o innej pojemności i innej firmy i wszystko pięknie działa. Wystarczyło zrównać wszystkie sekcje do napięcia minimum 3 v Następnie ładując tak zrównany napięciowo akumulator ustalić przy jakim napięciu dla wszystkich sekcji najsłabsze segmenty osiągają 4,2v. To będzie napięcie graniczne do jakiego będzie można naładować ten akumulator. W końcowej fazie ładowania rozjazd pomiędzy starymi 10 sekcjami a trzema nowymi wynosił jakieś 0,4v. Taki akumulator można spokojnie bezpiecznie ładować i rozładowywać analogiczna sytuacja jest w każdym akumulatorze i możemy go bezpiecznie ładować i rozładowywać ale nie do napięć granicznych bo to grozi uszkodzeniem ogniw. I teraz najważniejsze ( Pierwsze prawo tomka701) brzmi BMS to nie magiczne urządzenie które wyrównuje ogniwa żadne urządzenie nie wyrówna ogniw może tylko wyrównać napięcia na ogniwach a napięcie na ogniwach ni jak ma się do ich pojemności. Drugie prawo tomka 701 brzmi. Po wyrównaniu napięcia na ogniwach sekcjach akumulatora przez BMS lub ręcznie sekcje znowu się rozjadą ponieważ dalej mają różne pojemności patrz prawo pierwsze tomka 701. Czekam na obalenie tego prawa znajdzie się ktoś ? Kto udowodni że jest inaczej? |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Wto 29 Sty, 2019
|
|
|
Te "prawa tomka" świadczą, że właściwie to nie wie o czym pisze, w związku z czym może sobie wymyślać różne "PRAWA". Prawda (i rzeczywistość) jest zupełnie inna, dlatego polecam albo więcej praktyki albo wiedzy. Przede wszystkim istnieją różne typy BMSów które różnie czyli inaczej działają i to samo jest ze skutkami ich działania.Prymitywne czyli bierne BMSy (których w handlu jest najwięcej) działają podobnie jak dioda zenera połączona równolegle do każdej celi,lepsze to te półaktywne zarządzane specjalizowanymi układami, działającymi jak wielo-wejściowe komparatory i obsługujące od dwóch do czterech-pięciu cel jednocześnie gdyż prócz tego, że nadzorują sam proces ładowania cel to dodatkowo kontrolują również proces rozładowania,wyrównując napięcia obsługiwanych cel.Najlepsze,sterowane procesorowo nadzorują cały proces eksploatacji baterii i precyzyjnie (do tysięcznych Volta) wyrównują napięcia poszczególnych cel.Są też na tyle precyzyjne,że w przypadku różnicy-rozjazdu napięć powyżej 0.3V pomiędzy celami praktycznie blokują baterię przez co tak dużo jest na rynku "uszkodzonych",fabrycznych baterii w których zazwyczaj jedna czy dwie cele na tyle się "rozjechały" napięciowo ,że nie można ich normalnie eksploatować. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 29 Sty, 2019
|
|
|
Prawda jest brutalnie prosta:BMS nie naprawia ogniw, ale ułatwia eksploatację, szczególnie tym osobom, które nie chcą zajmowac się ręcznym wyrównywaniem napięć ROZNIaCYCH się fizycznie ogniw. Nowe, nieprzeciązane ogniwa, niedoprowadzane do głebokiego rozładowania, na ogół bez BMS-a pozostają długo równe.
Rozjazd napięc segmentów, to sygnał ze ogniwa mają rozniące się RW lub/i pojemność.
Niestety jest również ciemna strona BMS, które mają nierówne progi balansowania, lub wręcz uszkodzone niektóre kanały balansujące, których uzytkownik nie dostrzega. A to przyspiesza de facto degradację pakietu. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|