|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Nie ładuje do końca |
Autor |
Wiadomość |
mrox
początkujący
Dołączył: 17 Gru 2018 Posty: 20 Skąd: z podlasia
|
Wysłany: Sob 02 Mar, 2019
|
|
|
wibi napisał/a: | @mrox
Nie rozumiesz działania BMSa,on nie wyłącza ładowania tylko nie dopuszcza do przeładowania poszczególnych cell.Gdy ładujemy "dedykowaną" ładowarką, tzn. taką której napięcie jałowe jest równe napięciu naładowanej baterii, proces ładowania przebiega mniej-więcej tak.Na początku ładowarka ładuje całą baterię prądem max.na jaki jest ustawiona (np.2 Ampery) nie zważając na napięcia poszczególnych cell (czyli ogniw połączonych równolegle) do czasu gdy napięcie częściowo naładowanej baterii uzyska napięcie zbliżone do napięcia jałowego ładowarki.Gdy różnice napięcia jałowego ładowarki i częściowo naładowanej baterii powoli (w miarę ładowania) się wyrównuje (czyli różnica napięć zmniejsza się) następuje spadek wartości prądu (z powodu zmniejszającego się potencjału napięć ładowarka-bateria) i ładowanie przechodzi w fazę tzw.CV czyli stałego napięcia przy j/w malejącym prądzie. Konstrukcję BMSa można obrazowo opisać tak, że poszczególne celle będące połączone szeregowo mają "obejście" po osiągnięciu zadanego napięcia np.4.25V na celle co pozwala na przepływ prądu (małego z powodu małej różnicy potencjału j/w) przy czym ten prąd cały czas maleje a sumaryczne napięcie baterii wzrasta gdyż doładowywane są cele które nie osiągnęły tego napięcia "obejścia" do momentu aż napięcie jałowe ładowarki i baterii będą prawie równe-zapala się zielona dioda.Ale...napięcia poszczególnych cell będą się różnić pomimo, że całkowite napięcie baterii będzie praktycznie równe łapięciu ładowarki gdyż niektóre celle będą miały napięcie 4.25V a inne,niedoładowane napięcie, przykładowo 4.15V, wówczas następuje faza tzw. balansowania czyli przy przyłożonym do baterii napięciu ładowarki i przy połączonych cellach, niewielkie przepływy prądu wyrównują napięcia poszczególnych cell.Gdy ten czas jest odpowiednio długi a różnice napięć na poszczególnych cellach mieszczą się w zakresie ok.0.1-0.2V to po pewnym czasie napięcia na cellach się wyrównuje tzn.te które miały wcześniej napięcie np.4.25V oddają nieco energii tym niedoładowanym mającym napięcie przykładowo 4.15V i bateria ulega zbalansowaniu.Zajmuje to, ze względu na mały prąd trochę czasu ale warto (i powinno się) tego pilnować bo to również wpływa na żywotność baterii. Propagowane prawie powszechnie tzw. "szybkie ładowanie" to nic innego jak SZYBKA DROGA do DEWASTACJI baterii. |
No dobra w takim razie podsumowując. Czy ładowarka, która podaje 54,5V (tyle pokazuje profesjonalny multimetr pożyczony z pracy, domowe pokazują mi 54,3V) będzie działać prawidłowo ładując sekcje do uzyskania prądu załączenia się balansowania? Z dzielenia wychodzi 4,192V na celę więc daleko do 4,25V. Czy to oznacza, że albo nie załączy się balansowanie albo wymusi to przeładowanie jednej celi kosztem niedoładowania pozostałych i balansowania do równego potem? Generalnie czy taka ładowarka 54,5V jest dobra dla akumulatora 48V z BMS? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 02 Mar, 2019
|
|
|
Powinno być dobrze, ale to zalezy od BMS-a i stopnia rozbalansowania aku.
BMS typowo zaczynają balansować juz przy 4,17 V ale oczywiscie moga byc egz które mają ten próg wyżej. Jesli masz gniazdo serwisowe cel, wyprowadzone na zewnatrz, to musisz sprawdzić. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
mrox
początkujący
Dołączył: 17 Gru 2018 Posty: 20 Skąd: z podlasia
|
Wysłany: Sob 02 Mar, 2019
|
|
|
Ok dzięki.
Zrobię z 2-3 cykle, wytłukę trochę ten pakiet po dziurach i zrobię mały przegląd z diagnostyką.
Myślałem, że uniknę rozbierania obudowy HaiLong ale widać jednak nie. Martwię się o gwinty w plastiku i gniazda małych śrubek.
Jednej śrubce obudowy już prawie obróciłem gniazdo a tylko raz dokręcałem. Ktoś może wie jaki to wymiar i czy da się takie dobrać na inne gniazdo np. imbusowe? |
|
|
|
|
slow
kierownik
Pomógł: 20 razy Dołączył: 02 Lut 2018 Posty: 338 Skąd: Podkarpackie
|
Wysłany: Sob 02 Mar, 2019
|
|
|
Cytat: | Nie rozumiesz działania BMSa,on nie wyłącza ładowania tylko nie dopuszcza do przeładowania poszczególnych cell. |
Testowałem dokładnie 2 różne tanie chińskie bms'i i odłączały jeśli na celi było ok 4,35V. Po to jest tam tranzystor który to odcięcie realizuje.
Cytat: | tzn.te które miały wcześniej napięcie np.4.25V oddają nieco energii tym niedoładowanym mającym napięcie przykładowo 4.15V |
Podaj który tak robi to na pewno nie te tanie chińskie. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 07 Mar, 2019
|
|
|
slow napisał/a: |
Testowałem dokładnie 2 różne tanie chińskie bms'i i odłączały jeśli na celi było ok 4,35V. Po to jest tam tranzystor który to odcięcie realizuje.
|
Czy masz na pewno dobrze skalibrowany miernik ? Nawet najtańsze ale sprawne modele odcinają max 4,25 - 4,275 V.
Wiele tanich modeli natomiast ma problem z dokładnością progu balansowania lub wręcz trudno zauważalnej usterki dla przeciętnego uzytkownika i po prostu nie działają rezystory balansujące lub i/transoptory. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
mrox
początkujący
Dołączył: 17 Gru 2018 Posty: 20 Skąd: z podlasia
|
Wysłany: Sob 09 Mar, 2019
|
|
|
UPDATE do mojego tematu.
Rozładowałem pakiet o kilka V, rozebrałem bidon i pomierzyłem sekcje i podłączyłem do ładowania.
Wszystkie sekcje rozładowały się równo co do 0,01V więc mechanicznie raczej jest wszystko ok.
Podłączyłem ładowarkę i naładowało mi wszystkie sekcje równo do 4,19V, czyli tyle ile podaje ładowarka 54,5V i żadna sekcja nie chce osiągnąć już więcej.
Oczywiście tak jak myślałem, balansowanie się nie włączyło (żadna dioda nie świeci) bo napięcie ładowarki jest za małe by któraś sekcja osiągnęła napięcie balansowania. Skoro akumulator jest nowy i sekcje są rowne napięcie ładowania musiało by być 55,25V by załączyć balansowanie.
Pytanie brzmi czy tak ma być i tak zostawić? Czy balansowanie się włączy dopiero gdy sekcje zaczną się rozjeżdzać o te 0,06V ? Czy może balanoswanie w ogóle nie działa. 4,19V mi odpowiada ale martwię się o wyrównywanie sekcji w przyszłości. |
|
|
|
|
Mariusz_p
kierownik
Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Sie 2017 Posty: 319 Skąd: WLKP
|
Wysłany: Pon 11 Mar, 2019
|
|
|
ale co Ty tam chcesz balansować jak wszystko równe ???? |
_________________ Pakiety 18650 :) 7S, 10S, 13S, 14S, 16S - potrzebujesz coś ->pisz na pw :) |
|
|
|
|
mrox
początkujący
Dołączył: 17 Gru 2018 Posty: 20 Skąd: z podlasia
|
Wysłany: Pon 11 Mar, 2019
|
|
|
Chcę zamknąć kwestię testów a jak przetestować czy balanser działa, jeżeli sekcje są równe bez balansowania i żadna sekcja nie osiągnęła progu balansowania. W tym moje pytanie. Czy narazie olać kwestię testów balansera i otworzyć bidon dopiero po sezonie w celu sprawdzenia czy balansuje? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 12 Mar, 2019
|
|
|
Współczesne ładowarki mają częściej napiecie max blizej 4,204 × nS oraz 3 fazy ladowania. To sprawia ze różne pakiety są lepiej doladowywane/wyrównane. Ty nie masz na razie co wyrownywac. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 13 Mar, 2019
|
|
|
Jeśli chodzi o ładowarkę, to moim zdaniem jest ok. Ale przy 4.19 to już powinien BMS zacząć rozładowywać. Pamiętajmy, że w praktyce balansowanie nie jest zrobione na zasadzie wyrównywania ogniw, tylko na zasadzie rozładowywania do jednakowego napięcia - gdzieś ok. 4.15-4.18 V. Więc nie ważne, czy ogniwa są równe, ważne czy napięcie ogniwa przekroczyło zadany próg.
Ja bym pomęczył jeszcze tego BMS'a, żeby ustalić przy jakim napięciu włączą się rozładowywanie. |
|
|
|
|
mrox
początkujący
Dołączył: 17 Gru 2018 Posty: 20 Skąd: z podlasia
|
Wysłany: Śro 13 Mar, 2019
|
|
|
Sumarycznie wszystkie sekcje po 4,19V mają napięcie ładowarki 54,5V więc nie włączy się balansowanie na żadnej celi a ładowarka też już nie ładuje. W sumie nie mam jak inaczej tego sprawdzić. Przeładować jakąś celę z ładowarki modelarskiej?
Tak nawiasem. Mam ten BMS bo tylko ten pasowal do bidonu na 65sztuk. Czy on w ogóle świeci diodami? Nie przyglądałem czy to są w ogóle diody SMD. Może ten model balansuje bez oznak diodami?
|
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 13 Mar, 2019
|
|
|
Rzeczywiście wiele BMS-ow zaczyna wlaczac rezystory balansujace przy 4,15-4,17. Może ten jest ustawiony 4,19-4,21 ?.
Rozladuj caly aku do poziomu 4,14 x 13S. Podladuj modelarska w trybie 1 S jakis 1 segment do 4,20V i wtedy włącz znowu ładowarkę. Czy są diody ? Ze zdjecia nie widac. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 14 Mar, 2019
|
|
|
Jeśli rozładowuje nie świecąc diodami to po jakiejś 1-2h powinno spaść napięcie do tych ok. 4,15. |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Czw 14 Mar, 2019
|
|
|
madejp napisał/a: | Jeśli rozładowuje nie świecąc diodami to po jakiejś 1-2h powinno spaść napięcie do tych ok. 4,15. |
Nie ma diod, to zupełnie zbędny bajer. Bardzo niewiele BMSów go posiada.
Rezystorki balansujące to te z lewej strony obrazka koło złacza. Podczas balansowania są gorące.
Przy balansowaniu całego segmentu to napięcie spadnie po wielu godzinach. |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|