|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
LiFePO4 a123 - potrzebne szczegóły konfiguracji |
Autor |
Wiadomość |
miki
młodzik miki
Dołączył: 19 Gru 2019 Posty: 70 Skąd: Polska
|
Wysłany: Pią 27 Gru, 2019 LiFePO4 a123 - potrzebne szczegóły konfiguracji
|
|
|
Powoli planuję zelektryfikować trekking na kołąch 28", temat wstępnie opisałem tutaj:
https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=10271
Rower będzie służył do spokojnej jazdy, w mieście, okolicach, ale latem także trasy 100-200km. Użycie ogniw Li-Ion powoduje dość duży akumulator, a to są i koszty i waga. Sam rower waży pewnie z 16kg, nie chcę dokładać kolejnych 16kg. No i zacząłem myśleć nad zmianą koncepcji. Akumulator na a123 LiFePO4, powiedzmy 12S6P, waga ogniw to ok. 5,5kg, zasięg pewnie z 50-80km i najważniejszy atut - szybkie ładowanie. Te ogniwa spokojnie znoszą ładowanie prądem 2C (a nawet 4C), więc gdyby tak wozić przetwornicę ok. 20-25A można nieźle podładować rower do tych 80% w 30-45 minut. Zakładając, że prędkość przelotowa wyniesie 25-30km/h (jestem czystym teoretykiem, ale silnik przekładniowy w kole nie będzie się rozpędzał do 45km/h, zresztą nie oczekuję tego), po 2-3 godzinach mam 30-45 minut przerwy na ładowanie oraz wyprostowanie nóg w kolanach. Czy to jest logiczna koncepcja?
Zalety:
1. mniejszy akumulator, czyli mimo droższych ogniw mniejszy koszt całościowy,
2. wszystkie zalety LiFePO4 (niepalność, duże prądy, brak nagrzewania, cykl życia, itd.)
3. szybkie ładowanie.
Wady:
1. mniejsza popularność na rynku, więc mniej sprawdzonych rozwiązań,
2. wyższy jednostkowy koszt ogniwa,
3. inne koszyki, BMS'y, ładowarki (prawdopodobnie), itd.
Do szybkiego ładowania szukam czegoś w tym stylu:
https://www.ebay.com/itm/...fkAAOSwpr9d6g3K
BMS jakiś taki (silnik 36V, 7A, w porywach chwilowe 14A, więc wybrałbym wersję 20A):
https://pl.aliexpress.com/item/4000264593363.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6bc367a9huZJ2K&s=p&algo_pvid=835a6a94-8e50-4b49-9b77-44417e9871d7&algo_expid=835a6a94-8e50-4b49-9b77-44417e9871d7-1&btsid=8fe1a3b3-a6cc-441a-9c3b-3418df996fda&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_9,searchweb201603_53
Do tego silniczek typu:
https://www.bafang-e.com/...or/fm-g320250v/
i sterownik typu:
http://mxus.pl/sterowniki...nusoidalny.html
Teraz pytania:
1. Czy ten zestaw jest sensowny?
2. Gdzie można zgrzać ogniwa a123 LiFePO4? Nie mam żadnych akcesoriów do nich.
3. Jak wygląda temat wyrównywania tych ogniw? Planuję użyć ogniw z depakietowania, wolałbym mniej więcej wiedzieć, w jakim są stanie.
Będę zobowiązany za wszelkie konstruktywne uwagi i porady. |
|
|
|
|
adasko
początkujący
Wiek: 53 Dołączył: 26 Paź 2014 Posty: 11 Skąd: londyn
|
Wysłany: Sob 28 Gru, 2019
|
|
|
wg mnie dziwnie policzyles
Life maja mniejsza pojemnosc oraz napiecie
Przynajmniej te ktore uzywa sie w modelarstwie
wagowo tez jest gorzej niz lajonki
jedynie z czym life wygrywa to wielkoscia natezenia przy rozladowaniu i ladowaniu |
|
|
|
|
miki
młodzik miki
Dołączył: 19 Gru 2019 Posty: 70 Skąd: Polska
|
Wysłany: Czw 02 Sty, 2020
|
|
|
No dobrze, zwiększam pakiecik LiFePO4 o 15S6P, czyli mam 48V / 14,4Ah. To daje 691Wh. Przy zużyciu 11Wh/km mam teoretyczny zasięg po płaskim (spokojna jazda na dystans, 25k/h, asfalt, przy wspomaganiu nogami i bez wiatru) ok 75km. Przy mocniejszym wspomaganiu i zużyciu 7Wh/km mam ok. 100km zasięgu. Ładowanie 18A to 1,25C. Czy to są w miarę realne szacunki?
Interesuje mnie też Wasza opinia na temat zacytowanej przeze mnie w linkach elektroniki, nie jestem pewny czy to są odpowiednie modele.
Widzę, że forum oddycha raczej powoli... |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|