|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Regulator PWM kilka pytań |
Autor |
Wiadomość |
smigasek [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 21 Lut, 2010
|
|
|
witam
czy da się wykorzystać ten regulator do regulacji obrotów silnika 14A 24v
z góry dziękuje za odp
ma może ktoś schematy takich regulatorów |
|
|
|
|
eAndre [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 25 Lut, 2010
|
|
|
Mibars napisał/a: | Metodą prób i błędów w PSpice doszedłem do czegoś takiego:
Obrazek
Teraz moim problemem jest zrobienie jakiejś około sekundowej zwłoki zapalenia się świateł dziennych, aby te nie "migały" już przy kręceniu rozrusznikiem. Myślałem nad tym, by do bramki tyrystora podać zasilanie poprzez opornik za którym byłby kondensator wpięty do masy - czyli załaczenie zasilania najpierw naładowaloby kondensator, a dopiero po chwili, gdy napiecie na kondensatorze wzrośnie załączałby się tyrystor. Problemy zaczynają się w momencie, gdy potrzeba wybrać tyrystor i odpowiednio do niego dobrać rezystor z kondensatorem... Pomógłby ktoś, albo przynajmniej nakierował, gdzie mozna takie informacje znaleźć? |
Do uzyskania zwłoki wykorzystaj wejście reset, zasil przez opornik z kondensatorem podłączonym do masy, a czas ładowania RC do 2/3 U da dowolnie ustawialną zwłokę.
I jeszcze jedno pomimo, że obwody światał ze względów bezpieczeństwa są dwa to chcąc zachować analogię powinny być dwa niezależnie zasilane układy na 555. |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Sob 27 Lut, 2010
|
|
|
Zwłokę uzyskałem tak, jak napisałem poprzez tyrystor - Ale wybralem sobie jak na zlość taki, który na chwile obecną mogę dostać tylko w jednym sklepie z dala ode mnie
Udało mi się go uszkodzić - Najprawdopodobniej przy lutowaniu. Na "pająku", kiedy dobierałem R i C wszystko działało, po przylutowaniu tyrystora już niekoniecznie działało Szybki test i odkryłem, że tyrystor przewodzi prąd, raz, że "pod prąd", to na dokładkę między katodą a bramką... 100x sprawdzałem, czy nie przylutowałem odwrotnie, ale wszystko jest OK.. Tym barziej, że przed polutowaniem testowałem...
Ostatnio olewając problem z brakiem opóźnienia postanowiłem całość poskładać jak jest i załozyć do auta. Już podczas pierwszej próby okazalo sie, że cos jest nie tak - Tranzystory włączełem poprzez ich dotknięcie Oscyloskop (Dziękuje 7h7 ) podpowiedział, że na wyjściu "nic nie ma", a tranzystor włączałem pewnie porpzez prąd, który płynął przez moje ciało , dalsze poszukiwania i na wyjściu NE555 nic nie ma... Wziałem drugi (przylutowałem podstawkę) i to samo... Obstawiam zimny lut w jakimś miejscu... |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
rs232
stażysta EV designer
Dołączył: 26 Maj 2010 Posty: 170 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Czw 10 Cze, 2010
|
|
|
Witam
Zbudowalem ten sterownik PWM, u mnie czestotliwosc przelaczania to 8kHz, jednak na begu jalowym przym 100% PWM tranzystory BUZ11 sa gorace (2 sztuki), testowalem tez jedna sztuke i to samo. Nie wiem w czym moze byc problem? Na biegu jalowym prad pobierany przez silnik wynosi 3A. Co jest grane ? Jak u Ciebie wygladalo grzanie sie tranzytorow.
Probem rozwiazany - zwarcie w ukladzie. |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Pon 21 Cze, 2010
|
|
|
Aaaa,
Zapomniałem napisać, że jest drobny problem z tym regulatorem: BUZ11-stki to N kanałowe MOSFETy, tu powinny być P-kanałowe, gdyż steruje plusem, a nie jak to ma zazwyczaj miejsce - minusem. Ja kupiłem IRF9Z34N
Po zmianie tranzystorów układ podczas pierwszej próby pod małym obciazeniem działał jak należy, poza tyrystorem, który spaliłem poprzez złe podłączenie kabelków...
Dalszych prób nie robiłem, gdyż okazało się, że w ramach projektu na uczelni mogę zaprojektować mojego PWMa na jednym z przedmiotów i dzięki temu zrobić to "zgodnie z zasadami". Parę dni temu oddałem projekt i zaliczyłem, więc chyba jest OK |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
rs232
stażysta EV designer
Dołączył: 26 Maj 2010 Posty: 170 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Pon 21 Cze, 2010
|
|
|
Cytat: | BUZ11-stki to N kanałowe MOSFETy, tu powinny być P-kanałowe, gdyż steruje plusem, a nie jak to ma zazwyczaj miejsce - minusem. Ja kupiłem IRF9Z34N | Mozesz to przetlumaczyc bo zabardzo nie wiem co masz na mysli ? |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Pon 21 Cze, 2010
|
|
|
Już tłumaczę.
Jak zerkniesz na większość schematów PWM to widzisz, że odbiornik, powiedzmy żarówka, jest na stałe podpięty do plusa zasilania, zaś sterowanie znajduje się "na minusie". Tak też jest widze na schemacie, który zamieściłem (nie jest to wersja finalna), więc w tym przypadku BUZ11 są OK.
Jednakze w samochodzie instalacja jest pociągnięta tak, że do żarówek na stałe podpięty jest "minus" - zazwyczaj krótkim przewodem od żarówki do najbliższej masy. W tym przypadku bez użycia dodatkowego ukłądu "pompującego" w MOSFETA z kanałem typu N podwyzszone napiecie tranzystor nie otworzy się całkowicie - co przy symulacjach w Pspice objawia się utratą ok 1V względem napiecia zasilania, zaś w praktyce - poza identycznym wskazniem na oscyloskopie - tranzystory się po prostu niemiłosiernie grzeją. Gdy "sterujemy plusem", czyli w takiej sytuacji, jak w samochodowych światłach, gdzie światła właczamy dołączając do nich +12V, a nie masę trzeba użyć tranzystorów z kanałem typu P. Niestety MOSFETY P-channell charakteryzują sie trochę gorszymi parametrami, dlatego gdzie się da, to stosuje się układy z takimi tranzystorami, jak np. nieśmiertelny BUZ11 |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
maniakev2
młodzik
Dołączył: 30 Lip 2011 Posty: 78 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sob 02 Mar, 2013
|
|
|
Poszło pytanie odnośnie regulatora PWM na 555 w temacie Sparta . Jak przerobić ?
Na 24V dajemy zwykły 7824 zgodnie ze schematem w pdf-e 7812 pdf
Niestety 78XX ma maksymalne napięcie wejściowe 35V więc trzeba to napięcie obniżyć opis w pdf-e str 16. Schematy dodaje też jako obrazki.
78xx_hv2.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 556 raz(y) 29,02 KB |
78xx_hv1.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 556 raz(y) 25,43 KB |
78xx_zwykly.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 590 raz(y) 30,31 KB |
|
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Sob 02 Mar, 2013
|
|
|
Dlatego w sterownikach chińskich jest stosowany na wejściu LM317HV obniżający napięcie do 15V a dopiero potem jest stabilizator 5V |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
maniakev2
młodzik
Dołączył: 30 Lip 2011 Posty: 78 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 03 Mar, 2013
|
|
|
Ten LM317HV jest do 60V więc prostszy stabilizator powyżej 36V. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|