ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Regulacja podawanej mocy z manetki gazu.
Autor Wiadomość
fzr1000r94
początkujący


Dołączył: 02 Sie 2012
Posty: 22
Wysłany: Sob 04 Sty, 2014   Regulacja podawanej mocy z manetki gazu.

Witam
Posiadam kontroler 36v, jest tam ogranicznik prędkości, wstawiłem zwykły włącznik na kierownicy, więc mam dwa tryby jazdy na samej manetce - w ograniczonym trybie prędkość wynosi 19km/h, natomiast w trybie full mam 31km/h, mam pytanie czy da radę to tak przerobić na 3 pozycje czyli potrzebowałbym tryb pośredni dajmy na to do 25km/h?
Pzdr
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 04 Sty, 2014   

Możesz dać dodatkowy włącznik ograniczający napięcie z manetki przez jakiś potencjometr montażowy, na którym ustawisz sobie dowolną prędkość.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Sob 04 Sty, 2014   

dałoby radę - musiałbyś zrobić sobie przełącznik do tego i sygnał +5V do manetki obnizyć odpowiednio dobranym rezystorem i połączyć wyjściem manetki - coś a'la bocznik do manetki. Wtedy przy puszczeniu manetki prąd popłynie przez rezystor i ustali zadaną prędkość... Żeby obliczyć jaki prąd potrzebujesz i jakiej oporności rezystor musiałbyś zmierzyć jakie napięcie panuje na wyjściu manetki przy zadanej prędkości i do tego napięcia policzyć rezystor... Liczenia na 5 minut.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Sob 04 Sty, 2014   Re: Regulacja podawanej mocy z manetki gazu.

fzr1000r94 napisał/a:
Witam
Posiadam kontroler 36v, jest tam ogranicznik prędkości, wstawiłem zwykły włącznik na kierownicy, więc mam dwa tryby jazdy na samej manetce - w ograniczonym trybie prędkość wynosi 19km/h, natomiast w trybie full mam 31km/h, mam pytanie czy da radę to tak przerobić na 3 pozycje czyli potrzebowałbym tryb pośredni dajmy na to do 25km/h?
Pzdr

Zamiast zwierać ogranicznik szybkości podłączasz do niego potencjometr montażowy np. 47k .
Podłączasz go tak, żeby suwak miał zwarty z jednym wyprowadzeniem, czyli regulował się od 0 do 47k i dobierasz pozycję, dla której uzyskasz np. 25 km/h (u mnie to jest ok. 10k). Jak dobierzesz, zastępujesz go rezystorem i przełącznikiem 3 pozycyjnym: zwarty, 10k, rozwarty.
Manetka działa niezależnie w danym zakresie szybkości.
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Sob 04 Sty, 2014   

Konstruktorzy sterowników postarali się, aby w określonym położeniu manetki rower utrzymywał stałą prędkość. Czyli w zależności od wiatru, spadku czy zmieniającej się nawierzchni drogi płynie więcej lub mniej prądu.
Ja bym wolał, aby nastawiany był prąd - chcę dobrze używać akumulatory, a prędkość jest dla mnie sprawą drugorzędną. Chodzi mi o "prądomat", a nie tempomat.
Przypuszczam, ze rozwiązaniem jest wzmacniacz operacyjny, porównujący spadek na boczniku z napięciem nastawionym potencjometrycznie, i podający wyjściowe napięcie na styki zamiast manetki.
Ale może ktoś ma pomysł na prostsze rozwiązanie? I czy na pewno akumulatorom będzie "lepiej", niż przy zmianach prądu?
 
 
fzr1000r94
początkujący


Dołączył: 02 Sie 2012
Posty: 22
Wysłany: Sob 04 Sty, 2014   Re: Regulacja podawanej mocy z manetki gazu.

borsuk napisał/a:

Zamiast zwierać ogranicznik szybkości podłączasz do niego potencjometr montażowy np. 47k .
Podłączasz go tak, żeby suwak miał zwarty z jednym wyprowadzeniem, czyli regulował się od 0 do 47k i dobierasz pozycję, dla której uzyskasz np. 25 km/h (u mnie to jest ok. 10k). Jak dobierzesz, zastępujesz go rezystorem i przełącznikiem 3 pozycyjnym: zwarty, 10k, rozwarty.
Manetka działa niezależnie w danym zakresie szybkości.

Dzięki, mam prośbę, czy Mógłbyś udostępnic schemat podłączenia rezystora oraz jakie parametry rezystora - mam na myśli moc i napięcie
Ostatnio zmieniony przez Nie 05 Sty, 2014, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Nie 05 Sty, 2014   Re: Regulacja podawanej mocy z manetki gazu.

fzr1000r94 napisał/a:

Dzięki, mam prośbę, czy Mógłbyś udostępnic schemat podłączenia rezystora oraz jakie parametry rezystora - mam na myśli moc i napięcie

Zamiast łączyć 2 wtyki ograniczające szybkość włączasz między nie rezystor małej mocy (0,125W wystarczy). Schemat z jednym elementem chyba nie jest potrzebny.
W oryginalnym chińskim rowerze, który kiedyś naprawiałem był wstawiony w ten sposób miniaturowy potencjometr, który ograniczał prędkość dokładnie do 25 km/h.

Podkreślam, że jest to tylko ograniczanie prędkości maksymalnej.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 05 Sty, 2014   

Można też wstawić zwierany potencjometr w plus zasilania manetki, a przewody ogranicznika pozostawić rozwarte. Potencjometrem ustawić prędkość 25 km/h a po zwarciu będzie maksymalna szybkość.
 
 
Rafał 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 18 Gru 2013
Posty: 290
Skąd: wawa
Wysłany: Nie 05 Sty, 2014   

poniżej filmiki jak wyregulować zarówno napięcie jak i prąd
bardzo fajnie przejrzyście pokazane

fzr1000r94
tutaj masz jak wyregulować napięcie
http://www.youtube.com/watch?v=-L6IdjEmpLo

JerzyZ
tutaj masz filmiki jak reguować prąd
czesc pierwsza http://www.youtube.com/watch?v=qOF0sey1-bM
i cześć druga http://www.youtube.com/watch?v=LFrHJhmKs-0
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Nie 05 Sty, 2014   

zeeltom napisał/a:
Można też wstawić zwierany potencjometr w plus zasilania manetki, a przewody ogranicznika pozostawić rozwarte. Potencjometrem ustawić prędkość 25 km/h a po zwarciu będzie maksymalna szybkość.

To rozwiązanie jest lepsze, jeśli używasz tylko manetki.
Jeśli używasz też PAS, wtedy musisz zastosować wariant z ogranicznikiem.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group