|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Regulacja podawanej mocy z manetki gazu. |
Autor |
Wiadomość |
fzr1000r94
początkujący
Dołączył: 02 Sie 2012 Posty: 22
|
Wysłany: Sob 04 Sty, 2014 Regulacja podawanej mocy z manetki gazu.
|
|
|
Witam
Posiadam kontroler 36v, jest tam ogranicznik prędkości, wstawiłem zwykły włącznik na kierownicy, więc mam dwa tryby jazdy na samej manetce - w ograniczonym trybie prędkość wynosi 19km/h, natomiast w trybie full mam 31km/h, mam pytanie czy da radę to tak przerobić na 3 pozycje czyli potrzebowałbym tryb pośredni dajmy na to do 25km/h?
Pzdr |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 04 Sty, 2014
|
|
|
Możesz dać dodatkowy włącznik ograniczający napięcie z manetki przez jakiś potencjometr montażowy, na którym ustawisz sobie dowolną prędkość. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Sob 04 Sty, 2014
|
|
|
dałoby radę - musiałbyś zrobić sobie przełącznik do tego i sygnał +5V do manetki obnizyć odpowiednio dobranym rezystorem i połączyć wyjściem manetki - coś a'la bocznik do manetki. Wtedy przy puszczeniu manetki prąd popłynie przez rezystor i ustali zadaną prędkość... Żeby obliczyć jaki prąd potrzebujesz i jakiej oporności rezystor musiałbyś zmierzyć jakie napięcie panuje na wyjściu manetki przy zadanej prędkości i do tego napięcia policzyć rezystor... Liczenia na 5 minut. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Sob 04 Sty, 2014 Re: Regulacja podawanej mocy z manetki gazu.
|
|
|
fzr1000r94 napisał/a: | Witam
Posiadam kontroler 36v, jest tam ogranicznik prędkości, wstawiłem zwykły włącznik na kierownicy, więc mam dwa tryby jazdy na samej manetce - w ograniczonym trybie prędkość wynosi 19km/h, natomiast w trybie full mam 31km/h, mam pytanie czy da radę to tak przerobić na 3 pozycje czyli potrzebowałbym tryb pośredni dajmy na to do 25km/h?
Pzdr |
Zamiast zwierać ogranicznik szybkości podłączasz do niego potencjometr montażowy np. 47k .
Podłączasz go tak, żeby suwak miał zwarty z jednym wyprowadzeniem, czyli regulował się od 0 do 47k i dobierasz pozycję, dla której uzyskasz np. 25 km/h (u mnie to jest ok. 10k). Jak dobierzesz, zastępujesz go rezystorem i przełącznikiem 3 pozycyjnym: zwarty, 10k, rozwarty.
Manetka działa niezależnie w danym zakresie szybkości. |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Sob 04 Sty, 2014
|
|
|
Konstruktorzy sterowników postarali się, aby w określonym położeniu manetki rower utrzymywał stałą prędkość. Czyli w zależności od wiatru, spadku czy zmieniającej się nawierzchni drogi płynie więcej lub mniej prądu.
Ja bym wolał, aby nastawiany był prąd - chcę dobrze używać akumulatory, a prędkość jest dla mnie sprawą drugorzędną. Chodzi mi o "prądomat", a nie tempomat.
Przypuszczam, ze rozwiązaniem jest wzmacniacz operacyjny, porównujący spadek na boczniku z napięciem nastawionym potencjometrycznie, i podający wyjściowe napięcie na styki zamiast manetki.
Ale może ktoś ma pomysł na prostsze rozwiązanie? I czy na pewno akumulatorom będzie "lepiej", niż przy zmianach prądu? |
|
|
|
|
fzr1000r94
początkujący
Dołączył: 02 Sie 2012 Posty: 22
|
Wysłany: Sob 04 Sty, 2014 Re: Regulacja podawanej mocy z manetki gazu.
|
|
|
borsuk napisał/a: |
Zamiast zwierać ogranicznik szybkości podłączasz do niego potencjometr montażowy np. 47k .
Podłączasz go tak, żeby suwak miał zwarty z jednym wyprowadzeniem, czyli regulował się od 0 do 47k i dobierasz pozycję, dla której uzyskasz np. 25 km/h (u mnie to jest ok. 10k). Jak dobierzesz, zastępujesz go rezystorem i przełącznikiem 3 pozycyjnym: zwarty, 10k, rozwarty.
Manetka działa niezależnie w danym zakresie szybkości. |
Dzięki, mam prośbę, czy Mógłbyś udostępnic schemat podłączenia rezystora oraz jakie parametry rezystora - mam na myśli moc i napięcie |
Ostatnio zmieniony przez Nie 05 Sty, 2014, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Nie 05 Sty, 2014 Re: Regulacja podawanej mocy z manetki gazu.
|
|
|
fzr1000r94 napisał/a: |
Dzięki, mam prośbę, czy Mógłbyś udostępnic schemat podłączenia rezystora oraz jakie parametry rezystora - mam na myśli moc i napięcie |
Zamiast łączyć 2 wtyki ograniczające szybkość włączasz między nie rezystor małej mocy (0,125W wystarczy). Schemat z jednym elementem chyba nie jest potrzebny.
W oryginalnym chińskim rowerze, który kiedyś naprawiałem był wstawiony w ten sposób miniaturowy potencjometr, który ograniczał prędkość dokładnie do 25 km/h.
Podkreślam, że jest to tylko ograniczanie prędkości maksymalnej. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 05 Sty, 2014
|
|
|
Można też wstawić zwierany potencjometr w plus zasilania manetki, a przewody ogranicznika pozostawić rozwarte. Potencjometrem ustawić prędkość 25 km/h a po zwarciu będzie maksymalna szybkość. |
|
|
|
|
Rafał
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 18 Gru 2013 Posty: 290 Skąd: wawa
|
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Nie 05 Sty, 2014
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Można też wstawić zwierany potencjometr w plus zasilania manetki, a przewody ogranicznika pozostawić rozwarte. Potencjometrem ustawić prędkość 25 km/h a po zwarciu będzie maksymalna szybkość. |
To rozwiązanie jest lepsze, jeśli używasz tylko manetki.
Jeśli używasz też PAS, wtedy musisz zastosować wariant z ogranicznikiem. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|