BMS - kontrola działania |
Autor |
Wiadomość |
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015 BMS - kontrola działania
|
|
|
Większość z nas buduje akumulatory własnoręcznie. BMS stanowi ich nieodzowną część i po budowie baterii należy przetestować jego poprawne działanie!
Po zbudowaniu baterii, podczas 1 jazdy MUSISZ dokonać kontroli działania BMSa. To, że bateria działa NIC NIE ZNACZY.
Krok ten jest obowiązkowy.
Jak dokonać testu działania BMSa:
- Podłącz wszystko do kupy zachowując odpowiednią kolejnośc podłączania poszczególnych przewodów.
- Wyłącz rower, podłącz na 30sek ładowarkę, aby ta chwilkę podładowała akumulator.
- Odłącz ładowarkę, sprawdź, czy rower jeździ.
- I teraz najważniejsze. Mając włączony i na chodzie rower wypnij z gniazda balansującego BMSa jedną z wtyczek z przewodami do cel. BMS na sygnał o spadku napięcia na części cel MUSI odciąc rower od zasilania - rower nie będie działać.
- Wyłącz rower na stacyjce i ostrożnie wepnij złącze balansujące na swoje miejsce i włącz stacyjkę. Rower NIE MOŻE się uruchomić, BMS nadal pozostawia akumulator odcięty od roweru.
- Następnie wpinamy ładowarkę na 30sek. Dopiero teraz BMS przywraca połączenie z akumulatorem i rower można uruchomić.
Odstępstwa od powyższego zachowania wskazują na problem, który musi zostać wyjaśniony ponieważ BMS nie działa, nie nadzoruje i nie chroni akumulatora.
Sprawa nr 2.
Jeśli korzystasz z ładowarki samoróbki (np z zasilacza itp) to pamiętaj, że te maja duży dryft temperaturowy. Przy 10st dają np 67.2V, czy 20st dają 67.5V!
Nadmiar napięcia będzie odkładać się na balancerze BMSa, a to przy długim użytkowaniu może spowodować jego awarię.
----------------------
I ostatnia sprawa. Warto równolegle do złącza balansujacego wyprowadzić sobie przewody (np poprzez wtyczkę 8s, 2x8s itp) do cel gdzieś z boku. Dzięki czemu raz na 1-3 miesięcy można szybko przelecieć multimetrem po celach i zmierzyć napięcia. To bardzo dobra diagnoza zabezpieczająca przed awariami. Pamiętaj, że rozjazd napięć na poziomie 0.05V to nic niezwykłego i jest jak najbardziej w normie dla nowych lub bardzo zużytych pakietów. Dopiero rozjazdy większe powinny wzbudzić nasze zainteresowanie. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
Ostatnio zmieniony przez tas Nie 03 Maj, 2015, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
syntony
stażysta
Dołączył: 28 Gru 2014 Posty: 113 Skąd: kielce
|
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015
|
|
|
A czy ta metoda zadziała jeśli mam tylko jedną wtyczkę od balansera? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015
|
|
|
tak |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015
|
|
|
Warto wspomnieć ze nie wszystkie bmsy tak działają(i dobrze! ) bo nie wyobrazam sobie mieć odcięcie na 2,7volta na celi a potem nie moc zresetowac wylaczeniem i wlaczeniem kontrolera i jechać dalej tylko dużo wolniej |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015
|
|
|
Ja tu pisze o klasycznych, normalnych, typowych dostępnych BMSach, a nie o jakichś wyjątkach 1:100. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015
|
|
|
Do porady aby raz na jakis czas POPRZEZ zewnetrzne złącze kontrolowac napięcią cel, dodałbym uwagę aby zanotowac napięcia rozładowanego pakietu (różnice między celami) oraz te same napiecia po naładowaniu/zbalansowaniu. To jest również ważna wskazówka że pakiety są względnie równe oraz że BMS je wyrównuje pod koniec ładowania. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
ajs
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 10 Paź 2014 Posty: 165 Skąd: Gorzów Wielkopolski
|
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015
|
|
|
test zrobiony zgodnie z opisem Tasa wszystko poprawnie zadziałało |
|
|
|
|
piotrrs11
brygadzista
Pomógł: 3 razy Wiek: 30 Dołączył: 28 Mar 2014 Posty: 270 Skąd: Sulejów/Wrocław
|
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015
|
|
|
Dobrze wiedzieć że jednak można bezboleśnie odłączyć złącza balansujące i dorobić dodatkowe wyjścia ;] |
_________________ some random strrrr |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015
|
|
|
Można. Problemy się pojawiają jak się rusza główne łącze "MINUS" między BMSem, a sterownikiem. Tego nie można od tak odpinać. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015
|
|
|
Złacze balansujące przydało by się mieć wyprowadzone dla kontroli. Teraz wymieniłem 2 balansery z powodu zwierania 1 celi. W pakiecie 40Ah balanser wyssał z jednego segmentu ponad 20Ah. Trwało to pewnie parę tygodni lub miesięcy. Pojazd był użytkowany sporadycznie i nie rozładowany do końca więc użytkownik nie zauważył. A w drugim przypadku z pakietu 10s5p padł 1 segment bo balanser rozładował go do 0,00V. Cele oczywiście na śmietnik. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 20 Mar, 2015
|
|
|
Adam Wysokiński napisał/a: | Złacze balansujące przydało by się mieć wyprowadzone..
...pakietu 10s5p padł 1 segment bo balanser rozładował go do 0,00V. Cele oczywiście na śmietnik. |
Czy BMS spowodowal zwarcie sekcji czy raczej wadliwe ogniwo uszkodzilo BMS ?
Tym niemniej brak prostego pomiaru, choćby sygnalizacji buzerkiem, jest powodem takich zjawisk. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Pią 20 Mar, 2015
|
|
|
Kanał bms'a rozladowywał prądem kilka mA cały czas.
Jakby bylo złącze to można by sprawdzać działanie. Jak widać awarie nie są takie rzadkie |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Pią 20 Mar, 2015
|
|
|
Czyli morał z tego taki jeżeli BMS to tylko z LiFePO4 bo lipo zbyt niebiezpieczne.
Chyba alarmy lepiej się sprawdzają pod względem niezawodności. |
_________________ Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 20 Mar, 2015
|
|
|
Moralizowanie pozostaw zainteresowanym. LiFe są tak samo nieodporne na głupotę i przypadki losowe jak każde inne litowe. klik
I alarmy to się jednak nie sprawdzają lepiej pod kątem niezawodności...
Instrukcja w 1 poście dotyczy BMSów zarówno na LiFe jak i na LiIon/LiPo. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Pią 20 Mar, 2015
|
|
|
tas napisał/a: | Można. Problemy się pojawiają jak się rusza główne łącze "MINUS" między BMSem, a sterownikiem. Tego nie można od tak odpinać. |
Odpinam to po każdej jeździe, ponieważ wyciągam akumulator z wbudowanym BMSem. |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
|