|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Jak oszukać PAS? |
Autor |
Wiadomość |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 26 Cze, 2014
|
|
|
Może mieć, bo jakimś cudem układ nie wykrywa pedałowania do tyłu.
Nigdy nie zmieniałem mocowania magnesów |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Pią 27 Cze, 2014
|
|
|
Dopiero co wczoraj znajomy sie wkurzył bo ma jakiś nowy rower z NRD za masę pieniędzy, a słabo wspomaga i nie mógł uwierzyc że można jechać bez pedałowania.
Podrzucę mu schemat, zobaczymy czy automatycy potrafią wykonać.
Pozostaje jeszcze problem co z magicznymi 25 km/h. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 27 Cze, 2014
|
|
|
Raczej nic nie zrobisz z prędkością. Jak nie ma zworki ograniczającej szybkość, to pozostaje tylko zwiększenie napięcia. A w tym rowerze z NRD ( ), to jest manetka? |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Pią 27 Cze, 2014
|
|
|
Nie ma manetki z kilku rowerów które ostatnio nabyli pracownicy zakładu tylko jeden miał ukrytą w paczce - sam musiał zamontować. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 27 Cze, 2014
|
|
|
Jeśli nie ma manetki, to nie ma sensu robić oszukiwacza układu PASS, bo jak to włożysz, to rower sam będzie jechał, bez możliwości regulacji prędkości. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 24 Paź, 2014
|
|
|
Dostałem REX-a do przeróbki układu PAS na impulsator. Okazało się, że układ impulsatora działał, ale kontroler nie wykrywał pedałowania! Nie wiem co było przyczyną, ale oprócz kontrolera siedziało tam dodatkowe pudełeczko. To właśnie ten dodatkowy układ elektroniki PAS, który jest nieraz dokładany do zwykłego kontrolera. Po godzinnym rozgryzaniu połączeń i mierzeniu napięć wywaliłem to pudełko i bez żadnych dodatkowych przeróbek można jechać normalnie na manetce. Z kontrolera, na jednej wtyczce były kabelki do manetki, hamulca, wskaźnika baterii i kontrolki zasilania.
To ten rower:
a to wywalony dodatkowy układ PAS:
Przed przeróbką, przy włączaniu zasilania słychać było kłapanie przekaźnika w tym czarnym ustrojstwie, ale zalane toto jest żywicą i nie wiem po kiego tam jest przekaźnik. |
|
|
|
|
piotr41 [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 27 Gru, 2014
|
|
|
Witam
Mam pytanie. Staram się przerobić nieco inaczej PAS. Zamiast 555, podłączyłem atmega bez tranzystora. Generuje różne częstotliwości i nic. Koło ma 12 magnesów, ale załączenie jest po 6 magnesie wówczas zmienia się stan na przeciwny czyli są dwa stany na obrót korby. Teraz pytanie dlaczego bez tranzystora to nie działa? Sterownik jest nietypowy bo siedzi w nim STM32 i co ciekawe ma wyprowadzone złącze programowania. Napisanie od podstaw programu niby nie jest skomplikowane, ale rozrysowanie tego sterownika to juz trochę pracy, a w neci nic kompletnie nie ma na ten temat. Rower jest Firmy GEOBIKE. Chce dać Atmel'a bo 555 nie daje logiki co nawet nazwał bym niebezpiecznym w stosowaniu. Tu chcę zrobić inaczej pedałowaniem będę załączać napęd, ale z halotronu dane wejdą do ATmegi. procek załączy silnik na określony czas np 5 sek lub każdy inny jaki wpisze do procka lub ze smartphona po wifi tu zastosowałem moduł ESP8266. zatrzymanie silnika to podanie stanu niskiego z hamulców. Poszedłem też dalej tryb bez PAS jest tylko aktywny kiedy włączę światła, w przeciwnym razie wszytko pracuje jak w oryginale. Problem w tym, że AVR niechce emulować czujnika, teraz nie wiem czy to kwestia programowa czy pownien być mosfet(choć nie rozumiem dlaczego, skoro sygnał do STM32 idzie cyfrowy) logiczne "0" ma 0-0.2V "1" 3.6-4.2V
Robiłem już różne interwały pomiędzy impulsami 10ms, 100ms, 250ms, 500ms i nic.
Chujnik halotronowy, to moduł jak zaobserwowałem liczy do 6 impulsów i zmienia stan.
Zapomniałem dodać, że wykonałem opóźniony start silnika, silnik ruszać ma kiedy koło będzie się kręcić co najmniej 2 obroty na sekundę. Oszczędza to bardzo akumulator przy częstym ruszaniu i oczywiście przekładnie planetarną, która u mnie jest plastikowa.
Jeśli ruszy emulacja czujnika, udostępnię wsad do procka i schemat elektroniczny plus apk dla androida do programowania sterownika. Zapewne na tym modyfikacje się nie zakończą, bo z silnika można jeszcze coś wykrzesać. Ściągnięcie blokady prędkości też nie jest problemem bo prędkośc liczona jest z halotronów w silniku. a to da się ominąć. Na dobrą sprawę ze starego sterownika zostanie tylko stopień końcowy dla silnika. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 27 Gru, 2014
|
|
|
Opisywałem już, że jako element wykonawczy (zwierający) musi być tranzystor MOS-FET, bo na innych nie działa.
Dlaczego? Nie wnikałem
Może chodzi o rezystancję przejścia... |
|
|
|
|
nanab
kierownik Elektronik
Pomógł: 5 razy Wiek: 32 Dołączył: 26 Lip 2011 Posty: 351 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Pon 12 Sty, 2015
|
|
|
Wszystko by się wyjaśniło po podpięciu oscyloskopu. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 12 Sty, 2015
|
|
|
Już nie mam Miałem, jak naprawiałem telewizory lampowe |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pon 12 Sty, 2015
|
|
|
Do lampowych bardziej się przydawał ołówek . |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 12 Sty, 2015
|
|
|
Ja używałem w tym celu śrubokręta |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 12 Sty, 2015
|
|
|
W obu przypadkach chodziło o zimne luty. Ze nie wspomnę juz "wynalazku" z drutem aluminiowym |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Pavyan
kierownik
Pomógł: 7 razy Dołączył: 17 Kwi 2015 Posty: 383 Skąd: Mazowsze
|
Wysłany: Nie 03 Maj, 2015
|
|
|
Odgrzeję trochę ten temat, ponieważ kupiłem używany rower ze wspomaganiem i chodzi mi po głowie pewne "ulepszenie" - w związku z tym mam pytanie do Kolegów znających zagadnienia związane z czujnikiem PAS.
Przedstawię tu moje rozumowanie, kilka wniosków będzie pewnie dla Was oczywistych, ale dla mnie takimi nie są – początkuję i odkrywam.
Mianowicie, zauważyłem, że silnik w tym rowerze (DC mid-drive) odłącza się i przestaje wspomagać przy prędkości ok. 10km/h - na pierwszym biegu. Tylna piasta ma cztery biegi, stosunek przełożenia „1” do „4” jest jak 1:2, a więc na czwartym biegu tą prędkością jest ok. 20km/h (i trochę mi mało tych km/h).
To wskazuje na fakt istnienia w sterowniku układu odczytu częstotliwości, który odcina zasilanie silnika po przekroczeniu zadanej granicznej częstotliwości/szybkości jazdy, co oczywiste w przypadku roweru spełniającego zapewne wymóg prawnie określonej maksymalnej prędkości wspomagania na drodze publicznej.
Pomysł polega na tym, by zwiększyć tą graniczną prędkość np. dwukrotnie poprzez dwukrotne zmniejszenie częstotliwości impulsowania czujnika i stąd ten post.
Wyobrażam sobie, że w takim starszym rowerze jest to kontaktron (albo hallotron, ale z nimi nie miałem do czynienia) i wianuszek magnesów na obwodzie któregoś koła w obudowie przekładni, w suporcie. Prawdopodobnie jest tam ślimacznica i ślimak.
Stąd wywodzę swoje pomysły dwóch sposobów na oszukanie sterownika: pierwsza, wyjęcie co drugiego magnesu z ich gniazd na kole współpracującym z kontaktronem/hallotronem (jeśli jest ich przynajmniej dwa lub/i parzysta ilość), i druga, wykonanie prostego dzielnika częstotliwości 2:1 choćby na TTL-u, np. na 7493 i włączenie go pomiędzy czujnikiem PAS a sterownikiem.
Pierwszy pomysł jest związaną z całkowitym demontażem napędu i ryzykowną ingerencją mechaniczną, bardzo mi się to nie podoba, dlatego drugi jest mi dużo milszy – jeśli coś nie pójdzie po mojej myśli, powrót do stanu poprzedniego nie będzie żadnym problemem.
Po przeczytaniu tematu widzę trzecią, inną możliwość: zupełnie "nowy" czujnik PAS czyli zamontowany na widelcu kontaktron i dobrana ilość magnesów przymocowanych na szprychach.
Najbardziej jednak podoba mi się pomysł czysto „elektroniczny”, kompaktowy, ukryty, tani – same zalety. Gdyby nawet poziom TTL był zbyt niski, to można zrobić jakieś „międzymordzia”.
Niestety – jak wspomniałem - jeszcze nie wiem jakiego typu jest czujnik PAS, z jakimi napięciami pracuje, jest to rower ok. 10 letni; ale sam tak to niewprawnie oceniam, ponieważ nie mogę w żaden sposób zdobyć jakichś danych na temat tego modelu - już pytałem o niego tu na Forum, nie ma odpowiedzi.
Link do postu ze zdjęciami napędu: http://forum.arbiter.pl/v...ighlight=#57809 |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Nie 03 Maj, 2015
|
|
|
Wydaje mi się, że będziesz musiał nadal "początkować i odkrywać" gdyż konstrukcja silników i sterowników do nich bardzo się zmieniła w ostatnich latach stając się bardziej prostą do "ogarnięcia" umysłem. Starsze rowery miały różne,nawet opatentowane rozwiązania mechaniczne dot.PASu. Tu na forum wyczytałem o sprężynowym "czujniku" nacisku na pedały (bodajże rowery Sparta?) który "ustawiał" wspomaganie a zapewne są i inne.Obecne PASy to faktycznie magnesy i halotron ale tylko w prostych i zazwyczaj Chińskich napędach.Sam w swoim składaczku określanym "Niemiecka Jakość..." ale Chińska produkcja nim spróbowałem założyć manetkę, przeczytałem pół forum (i nie tylko) a okazało się to zupełnie niepotrzebne bo wystarczyło tylko zakupić manetkę kciukową i podłączyć do wolnego kabelka w sterowniku i ...zadziałało od razu, ba i PAS i manetka działają wspólnie i równolegle,nic nie trzeba przełączać czy wyłączać przy czym co ciekawe manetka jest bardziej "precyzyjna" w regulacji szybkości jazdy i dodatkowo działa bez zwłoki jaką wprowadza PAS a już wbrew wszelkiej logice jest pobór prądu który co dziwo jest większy gdy pedałuję niż gdy jadę z taką samą prędkością na samej manetce. Tak więc gdy nikt z forum podobnego do twojego roweru nie "tykał" będziesz musiał sam dobrać się do niego a zdobytymi doświadczeniami podzielić tu na forum.Życzę Ci owocnego poznawania tajników europejskiej myśli technicznej. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|