Bo coś jest stworzone do prądu zmiennego a coś do stałego. Nie na darmo na bezpiecznikach podaje się typ i wartość napięcia przy których ma to pracować. Im wyższe napięcie tym większy łuk który przepali wszystko Tak że stosowanie bezpieczników zmiennoprądowych w instalacjach stało prądowych wiąże się z pewnym ryzykiem. Im wyższe napięcie instalacji DC tym większe ryzyko łuku i możliwość zapalenia bezpiecznika.
Dla bezpiecznika topikowego nie ma znaczenia jaki prąd rozłącza (ac czy dc) i przy jakim napięciu.
Ważna jest tylko wartość skuteczna prądu przez niego przepływającego.
Bezpiecznik topikowy to w uproszczeniu kawałeczek przewodnika który pełni rolę najsłabszego elementu w układzie i ma się po prostu przepalić w odpowiednim momencie. Czyli wartość skuteczna prądu wydziela w nim tyle ciepła że przewodnik się stopi przerywając obwód. Wbrew pozornej prostocie to najlepsze zabezpieczenia stosowane w zaawansowanych urządzeniach w przemyśle między innymi dzięki selektywności jaką mogą zapewnić w układach.
Jeżeli topik na 10A przepuszcza 40A to to jest g a nie bezpiecznik albo mamy tu do czynienia z błędnym pomiarem.
Wyłączniki instalacyjne popularnie nazywane eskami jak sama nazwa wskazuje do pojazdów raczej projektowane nie były a i z prądem stałym mocno średnio sobie radzą bo nie są w tym celu budowane.
zeeltom [Usunięty]
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016
Na ostatniej imprezie miałem topiki 63A a pracowały spokojnie przy 90A.
Jak otworzyłem skrzynkę, to buchało z niej niezłe ciepełko
Dla mnie, to powinny się przepalić przy 70A, a nie pracować nadal przy 90A.
Lepiej jest wyłącznik nadpradowy S1, taki już zadziała na prądzie znamionowym.
Nie mogę się z Tobą zgodzić. Taki wyłącznik ma zakres działania członu przeciążeniowego 1,13-1,45 * In, więc nie zadziała przy prądzie znamionowym. I przy najmniejszych prądach z tego zakresu poczekamy sobie na to wyłączenie nawet kilkanaście minut
Człon zwarciowy w przypadku wyłączników typu B to 3-5 * In - i jeśli chodzi o zabezpieczenia przed zwarciem to na zadziałanie tego członu najbardziej bym liczył; niestety np. przy wyłączniku B40A pewność zadziałania tego członu mamy dopiero przy 200A zwarcia, od 120A możemy dopiero liczyć że może zadziała, może nie...
Ale to jest przy AC, przy DC ma mniejszy prąd zadziałania, dla przykładu B63 na sterowniku 45A potrafi czasem wybić przy ruszaniu pod górę (pełny gaz przy 0RPM). Jak odwrotnie podłaczyłem sterownik to wybiło eske, a BMS nie zablokował, wyraźnie graniczne prądy dla AC i DC są inne.
No ale kolejna sprawa, że nie praktykuje się tego w instalacji z BMSem.
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Może masz rację, ja nie testowałem, wiem że Ty tak
Mimo wszystko nadal uważam że stosowanie dla napięcia DC wyłącznika przeznaczonego do działania przy napięciu AC to ruletka zadziałania i raczej nie powinno się bezgranicznie polegać na takim sposobie zabezpieczenia przed zwarciem
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Sob 06 Sie, 2016
Przy prądzie dc ważna jest odległość rozłączonych styków. Przy topikowym jest np 20 czy 30mm. Przy automatycznym poniżej 5mm. Nie ma szans na przerwanie łuku przy takiej odległości. Prąd przemienny przechodzi sinusoidą przez zero i łuk się sam wygasza. W samochodzie miałem stycznik do załączania 90V 300A. Styki były podwójne ( szeregowo ), rozwierane na ładnych kilka milimetrów i z magnesami stałymi, które wydmuchują powstały łuk gasząc go. Jak ktoś preferuje instalację o dużym napięciu to powinien na to zwrócić uwagę.
W Ameryce mają inny sinus Taki bardziej agresywny.
No i chyba nikt w rowerku nie ma instalacji wysokiego napięcia ...
Przyjmijmy w naszych rozważaniach granicę wysokiego napięcia jako wartość powyżej 500 woltów (zależy od definicji 1000 V prąd przemienny, 1500 V prąd stały)
Mi w tym tygodniu jeden Trendline (na Li-Ion z BMS) postanowił "pojeździć sobie po szopie". Zaklinował się w drzwiach i "wywalił" bezpiecznik (szklany topikowy). Warto więc mieć bezpiecznik mimo BMS'a. BMS też może się zewrzeć puszczając maksymalny prąd z baterii.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum