|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Skuteczność szacowania pozostałej energii w aku |
Autor |
Wiadomość |
Szwagier
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 15 Lis 2015 Posty: 733 Skąd: Ostrów Mazowiecka
|
Wysłany: Czw 14 Lip, 2016
|
|
|
unix, ale pojemność ogniwa litowo-jonowego (mam na myśli bynajmniej popularne 18650) jest zależna od prądu rozładowania - dla tego samego ogniwa przy różnych prądach będzie inny wzór na zależność napięcia i pojemności. I oczywiście będzie to inaczej dla innych typów ogniw. Jak więc to chciałbyś ogarnąć? Ok - jest to fajny temat na pracę dyplomową, gdzie ktoś sobie pomierzy ileś tam ogniw i może z tego zrobi jakąś aproksymację do mniejszej ilości "wzorów" z jakąś określoną, zbadaną niepewnością pomiarową. Ale właśnie - po co to w rowerze, w watomierzu? W watomierzu mierzysz na bieżąco ilość zużywanego ładunku (energii) poprzez pomiar prądu i napięcia, a robi się to dokładnie. Przez co bardzo dokładnie wiadomo, ile ładunku z aku zostało wyciągnięte.
Zgadzam się natomiast, że nadal nie wiadomo, ile energii pozostało - dlatego ta informacja jest "szacunkowa". Każdy, jak sobie jeździ obserwuje, ile jest w stanie przy swojej jakiejś przeciętnej jeździe z akumulatora wyciągnąć. I sobie taką wartość może wpisać w watomierz jako 100% - wtedy dopiero ma to jakiś sens, patrzenie na wskazanie pozostałych %. |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Czw 14 Lip, 2016
|
|
|
Szwagier napisał/a: |
Zgadzam się natomiast, że nadal nie wiadomo, ile energii pozostało - dlatego ta informacja jest "szacunkowa". Każdy, jak sobie jeździ obserwuje, ile jest w stanie przy swojej jakiejś przeciętnej jeździe z akumulatora wyciągnąć. I sobie taką wartość może wpisać w watomierz jako 100% - wtedy dopiero ma to jakiś sens, patrzenie na wskazanie pozostałych %. |
Właśnie tak to wygląda. Wskazania "realnych %" to tylko chwyt marketingowy. |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
wookie
brygadzista wookie
Pomógł: 7 razy Dołączył: 24 Sie 2015 Posty: 247 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: Czw 14 Lip, 2016
|
|
|
Ja używam watomierza od Michała i z moich obserwacji wynika że praktycznie nie ma żadnych różnic w pomiarze zużycia prądu przy różnych obciążeniach. Różnice są w granicach 1-2% i to raczej wynikają one z ilości energii zregenerowanej podczas hamowania, a nie z różnic w wydajności akumulatora. Watomierz prądu regeneracji nie mierzy.
Inna sprawa, że używam LiPo 25Ah, a obciążam baterię prądami które stanowią jakiś ułamek możliwości baterii. Sterownik 45A. |
|
|
|
|
unix
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Cze 2015 Posty: 152 Skąd: Mielec
|
Wysłany: Czw 14 Lip, 2016
|
|
|
Szwagier napisał/a: | unix, ale pojemność ogniwa litowo-jonowego (mam na myśli bynajmniej popularne 18650) jest zależna od prądu rozładowania - dla tego samego ogniwa przy różnych prądach będzie inny wzór na zależność napięcia i pojemności. I oczywiście będzie to inaczej dla innych typów ogniw. Jak więc to chciałbyś ogarnąć? Ok - jest to fajny temat na pracę dyplomową, gdzie ktoś sobie pomierzy ileś tam ogniw i może z tego zrobi jakąś aproksymację do mniejszej ilości "wzorów" z jakąś określoną, zbadaną niepewnością pomiarową. Ale właśnie - po co to w rowerze, w watomierzu? W watomierzu mierzysz na bieżąco ilość zużywanego ładunku (energii) poprzez pomiar prądu i napięcia, a robi się to dokładnie. Przez co bardzo dokładnie wiadomo, ile ładunku z aku zostało wyciągnięte.
Zgadzam się natomiast, że nadal nie wiadomo, ile energii pozostało - dlatego ta informacja jest "szacunkowa". Każdy, jak sobie jeździ obserwuje, ile jest w stanie przy swojej jakiejś przeciętnej jeździe z akumulatora wyciągnąć. I sobie taką wartość może wpisać w watomierz jako 100% - wtedy dopiero ma to jakiś sens, patrzenie na wskazanie pozostałych %. |
Zgadzam sie, ze policzyć ładunek sie da, tylko cieżko go jest do czegoś odnieść a odnieść trzeba aby określić ile jeszcze pozostało bo o to chodzi a nie o to ile sie zużyło. Jesteś w stanie określić jaka dokładnie pojemność ma obecnie twój akumulator ?
Obie metody maja wady i to jest pewne dlatego nie pisze która jest lepsza, obie w takim samym stopniu są obarczone błędem i procent podawany przez wszystkie tego typu urządzenia jest zdecydowanie przybliźony a nie faktyczny, ale to moim zdaniem w zupełności wystarczy aby zachować zdrowy rozsądek
Pozdr |
|
|
|
|
Szwagier
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 15 Lis 2015 Posty: 733 Skąd: Ostrów Mazowiecka
|
Wysłany: Czw 14 Lip, 2016
|
|
|
unix napisał/a: | Zgadzam sie, ze policzyć ładunek sie da, tylko cieżko go jest do czegoś odnieść a odnieść trzeba aby określić ile jeszcze pozostało bo o to chodzi a nie o to ile sie zużyło. Jesteś w stanie określić jaka dokładnie pojemność ma obecnie twój akumulator ? |
I dlatego się z Tobą w tej kwestii zgodziłem - i właśnie napisałem, jak to się robi w praktyce. Powtórzę: jeździ się i sprawdza, ile da radę z akumulatora wyssać. Czasem więcej, czasem mniej. Po kilku jazdach np. stwierdzam, że z aku nominalnie 10Ah 16S do odcięcia przez BMS udaje się wyssać pomiędzy 580-590Wh energii. Więc w watomierz wpisuję pojemność aku jako 575Wh - i od tej pory to jest 100% dla watomierza i ja jestem spokojny, że mi prądu nie zbraknie nim spadnie do 0%.
unix napisał/a: | Obie metody maja wady i to jest pewne |
nie chodzi mi o to, żebym się upierał przy moim zdaniu, ale "Twoja" metoda jest imho w praktyce nie do zrealizowania (chyba, że ktoś już to pomierzył - zebrał do kupy) i obarczona błędem (obstawiam 10%). Metoda, jaka jest przyjęta w praktyce w watomierzach (jaką opisałem) - jest do zastosowania przez każdego, zupełnie niezależna od źródła zasilania, a o niepewność wskazania decyduje sam użytkownik...
Jeśli o mnie chodzi, wybór jest oczywisty z punktu widzenia projektanta watomierza. |
|
|
|
|
unix
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Cze 2015 Posty: 152 Skąd: Mielec
|
Wysłany: Czw 14 Lip, 2016
|
|
|
Ja przyjmiesz, ze masz pojemność np. 10ah a masz faktycznie 9 to błąd masz na tym samym poziomie co podałes
Najlepsze jest rozwiazanie bazujące na obu metodach, pomiar ładunku jest realizowany w każdym przypadku bo wykorzystuje sie go tez do oznaczania innych oarametrow, a jak na to nałożysz jeszcze średnia krzywą rozładowania to masz najbardziej optymalny pomiar
Taka wymiana poglądów i doświadczeń jest cenna, przynajmniej dla mnie
Pozdr |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 14 Lip, 2016
|
|
|
Zaktualizowałem pierwszy post aby było wiadomo o co chodzi |
|
|
|
|
unix
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Cze 2015 Posty: 152 Skąd: Mielec
|
Wysłany: Czw 14 Lip, 2016
|
|
|
Zmieniłeś całkowicie kontekst swojej wypowiedzi bo pierwotnie pisałeś, że inne maja funkcje liniową do określania poziomu naładowania. Edycja postów po napisaniu dwóch stron jest bez sensu bo dalsza dyskusja jest totalnie oderwana od kontekstu.
Pozdr |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 14 Lip, 2016
|
|
|
Przecież ja nic nie zmieniłem, oryginalna wypowiedź jest zacytowana i inne posty są w niezmienionej formie. Lekko tylko podsumowałem. (I według mnie każdy wątek powinien mieć takie mniej lub bardziej obszerne podsumowanie na początku aby nowi użytkownicy nie musieli czytać setek stron tylko mieli podane na tacy)
Jednak w mojej opinii bez różnicy czy zastosowana w tych miernikach funkcja jest liniowa czy nie. Zgadują i kropka. Stosowanie tych mierników to tylko mydlenie oczu nieświadomym użytkownikom lub utrudnianie sobie życia. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 14 Lip, 2016
|
|
|
Ilość energii do wyssania z aku jest w znacznym stopniu zależna od RW (rezystancji wewnętrznej ogniwa). W praktyce im większy możliwy prąd, tym mniejsza RW. Im większe RW, tym więcej energii idzie na podgrzanie ogniw, a mniej w silnik. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|