|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Rower z napędem korbowym Bafang BBS01 |
Autor |
Wiadomość |
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Nie 16 Mar, 2014 Rower z napędem korbowym Bafang BBS01
|
|
|
Wykonałem modyfikację mojego roweru (opisanego tu) poprzez usunięcie huba i zastąpienie go napędem korbowym produkcji chińskiej Bafang BBS01 wersja 36V 350W 18A. Montaż jest bardzo prosty i nie miałem z nim żadnych problemów: demontujemy pedały i korby, następnie suport 68 mm, i w jego miejsce zakładamy BBS01.
Manual w języku angielskim dostępny jest tutaj.
Mój model wyposażony jest w tarczę 46 zębów, dostępne są też tarcze 48 zębów (inne rozmiary wykonywane są przez amatorów, patrz np. tu ).
W tylnym kole zastosowałem wolnobieg 7-rzędowy Shimano 14-34 zęby (zębatka 34 jest niezbędna przy stromych podjazdach) oraz łańcuch HG40 i przerzutkę Shimano Tourney RD-TX55. Jestem zwolennikiem tanich podzespołów, które można często wymieniać.
Zestaw BBS01 wyposażony jest w czujnik prędkości z magnesem, który montujemy na tylnym kole oraz układ sterujący z wyświetlaczem C961, opis tu.
Na kierownicy zamontowałem też manetkę i zmodyfikowany przeze mnie watomierz HK-010, wersja z wyniesionym bocznikiem (tu opis) oraz rowerowy GPS Holux 260Pro.
Z BBS01 przejechałem na razie 105 km w terenie pagórkowatym i jestem z niego bardzo zadowolony (z terenu i z napędu ). Jestem zwolennikiem systemu PAS i na samej manetce nie jeżdżę. Liczbę poziomów wspomagania można ustawić programowo od 3 do 9, co 1. Poziom 0 to wyłączony system PAS oraz (uwaga!) wyłączona manetka.
W praktyce sprawdza się liczba 4 lub maks. 5 poziomów, 9 to zdecydowanie za dużo, trudno tym operować, tym bardziej, że różnice są bardzo subtelne. Wspomaganie jest ustawione bardzo ekonomicznie, na niskich poziomach bardzo delikatne, jest ograniczane prądowo, na najwyższym poziomie udało mi się maksymalnie wyciągnąć ok. 9A. Jeżeli jest potrzebna większa moc trzeba użyć manetki. Praktycznie z manetki musiałem korzystać przy nachyleniu terenu większym od 12-14%. Okazało się, że montując manetkę wynalazłem tempomat dla ubogich, zapomniałem założyć podkładkę i manetka chodzi z oporem – zacina się w dowolnym położeniu, przy podjazdach jest to nawet wygodne .
Praca silnika i trybów jest bardzo cicha, czasem słychać lekki odgłos, jakby łańcuch się ocierał, nawet myślałem, że mam źle wyregulowaną przerzutkę.
Jedyna niedogodność, jaką na razie zauważyłem, to utrudnione smarowanie i czyszczenie łańcucha. Kiedy kręcimy pedałami do tyłu łańcuch stoi w miejscu.
Maksymalne nachylenie, jakie pokonałem wyniosło wg GPSa Holux 16,4% na drodze kamienisto-żwirowej. Poniżej przedstawiam dwie przejechane trasy wraz z wynikami pomiarów. Bateria, której używam to Headway Li-Ion 36V 10Ah na ogniwach 26650M, zakupiona elifebike.com. Sam rower z baterią i sakwą waży ok. 24 kg, a całkowita masa z rowerzystą to ok.100 kg.
Trasa1
Trasa2
Do moich celów, czyli wspomagania na podjazdach, napęd Bafang BBS wydaje się idealnym rozwiązaniem, natomiast zagadką pozostaje jego trwałość. Wydaje mi się, że model o mocy 350W, który wybrałem, to najrozsądniejszy kompromis między mocą a trwałością. Duża moc to duży moment obrotowy, ale jednocześnie większe przeciążenia plastikowych trybów.
BBS01 zakupiłem w firmie greenbikekit.com, przesyłkę kurierem Fedex odebrałem po ok. 40 dniach. Okazało się, że jest niekompletna, brak było czujnika szybkości. Chińczycy dosłali czujnik listem poleconym, ale trwało to jeszcze prawie 6 tygodni (Swiss Post szedł 2 tygodnie).
Muszę pochwalić Chińczyków za dobry kontakt, ich manager Anna Lee na listy odpowiadała zazwyczaj w ciągu kilku godzin. Wydaje się, że przesyłka kurierska była otwierana na cle, łączne opłaty wyniosły 410 zł, a koszt zestawu z przesyłką 478 USD. |
Ostatnio zmieniony przez borsuk Pon 31 Mar, 2014, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
smdrwf12300 [Usunięty]
|
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Pon 17 Mar, 2014
|
|
|
MixhaL napisał/a: | Napisz odczucia po przesiadce z huba na mida bo jestem ciekawy. |
Pozytywne, mogę podjechać tam, gdzie hub już nie ciągnął. Z tym, że ja zawsze pedałuję, a silnik wspomaga mnie na podjazdach (co, jak wiesz nie jest typowe). Gdybym się nie przeniósł z mazowieckich równin w górki trzy lata temu, nigdy nie pomyślałbym o elektrycznym rowerze. Mój hub miał tylko 250W, ale sprawdzał się do nachylenia max ok.14% na krótkich odcinkach.
Na mid drive nie zauważyłem żadnych problemów ze zmianą biegów, trochę się o tym naczytałem na Endless-sphere, występuje to pewnie przy dużych szybkościach. Pod górkę to ja się toczę od 9 do 20 km/h.
Ważna jest dla mnie niska waga roweru, co w górach ma duże znaczenie, w dodatku mieszkam w bloku i rower muszę wnosić 1,5 piętra.
W sumie jestem z przesiadki bardzo zadowolony. |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Pon 17 Mar, 2014
|
|
|
Ciekawe, że chcą to sprzedawać pod inną marką, przecież Bafang (8Fun) to jeden z najbardziej znanych chińskich producentów. |
|
|
|
|
beazee
młodzik ev bullitt
Pomógł: 5 razy Wiek: 43 Dołączył: 13 Lut 2014 Posty: 95 Skąd: Irlandia
|
Wysłany: Wto 18 Mar, 2014
|
|
|
borsuk napisał/a: | Gdybym się nie przeniósł z mazowieckich równin w górki trzy lata temu, nigdy nie pomyślałbym o elektrycznym rowerze. Mój hub miał tylko 250W, ale sprawdzał się do nachylenia max ok.14% na krótkich odcinkach. |
Dokładnie moja sytuacja. Miałem 250W huba (w zestawie trekking + przyczepka), teraz czekam na doręczenie BBS-01 36V 500W.
Pod niektóre górki na mojej codziennej trasie do dom-przedszkole-praca-dom (11 km) hub strasznie się męczył. Mam nadzieję na pozytywną zmianę po instalacji mid-drive'a.
W zalezności od wiatru pod jedną górkę robię 6,1 - 9,2 km/h i do 10,6 km/h na pusto.
Jeżeli uda mi się tę górkę pokonywać prędkościami rzędu 14-16 km/h to będę zadowolony (udawało się 12-14 km/h z hubem). Cokolwiek powyżej tylko utwierdzi mnie w przekonaniu o własciwym zakupie. |
|
|
|
|
superwojownik
początkujący
Wiek: 35 Dołączył: 30 Gru 2013 Posty: 47 Skąd: olszyna
|
Wysłany: Śro 19 Mar, 2014
|
|
|
witam
czy silnik bbs1 posiada ogranicznik przędkości zgodnie z przepisami i normą UE? |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
|
|
|
|
beazee
młodzik ev bullitt
Pomógł: 5 razy Wiek: 43 Dołączył: 13 Lut 2014 Posty: 95 Skąd: Irlandia
|
Wysłany: Śro 19 Mar, 2014
|
|
|
superwojownik napisał/a: | czy silnik bbs1 posiada ogranicznik przędkości zgodnie z przepisami i normą UE? |
Tak. Ale umożliwia zmianę tego ustawienia z panelu wyświetlacza (max. 40km/h).
Całkowite zdjęcie ogranicznika możliwe jest na etapie produkcji, na wyraźne życzenie klienta. |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Śro 19 Mar, 2014
|
|
|
beazee napisał/a: |
Całkowite zdjęcie ogranicznika możliwe jest na etapie produkcji, na wyraźne życzenie klienta. |
To ograniczenie można oszukać ustawiając mniejszy rozmiar koła, licznik szybkości na displayu będzie wtedy pokazywał błędny wynik. |
|
|
|
|
beazee
młodzik ev bullitt
Pomógł: 5 razy Wiek: 43 Dołączył: 13 Lut 2014 Posty: 95 Skąd: Irlandia
|
Wysłany: Śro 19 Mar, 2014
|
|
|
Ale wyższa prędkość to też wyższe obroty, powyżej 110rpm ciężko będzie udawać kręcenie nogami |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Śro 19 Mar, 2014
|
|
|
beazee napisał/a: | Ale wyższa prędkość to też wyższe obroty, powyżej 110rpm ciężko będzie udawać kręcenie nogami |
Jasne, trzeba jeszcze założyć odpowiednie tryby, z tyłu 11 zębów, a z przodu np. 52 (do tego trzeba nabyć, albo wytoczyć, odpowiednią przejściówkę).
Dodam, że licznik szybkości nie jest dokładny, ponieważ obwód koła ustawia się co 1 cal. W zwykłym liczniku rowerowym jest to 1 mm.
Mnie mania szybkości nie bierze, wystarczą mi zjazdy z górek, a jak jest wąsko, kręto i dziurawo to nadgarstki bolą mnie od hamowania . |
|
|
|
|
tumich
brygadzista
Dołączył: 16 Mar 2014 Posty: 270 Skąd: małopolska
|
Wysłany: Pon 07 Lip, 2014
|
|
|
Jak oceniasz łatwość serwisowania tego silnika? Wymieniałeś już w nim jakieś części? Jestem zdecydowany na BBS02 750W i w związku z tym wolę się wcześniej upewnić co piszczy w trawie, bo w gruncie rzeczy 500$ za sam silnik to nie mało. Ktoś na endless pisał nt tych trybików plastikowych, że zastąpił je aluminiowymi czy stalowymi i nie płatają już takich figli. |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Pon 07 Lip, 2014
|
|
|
tumich napisał/a: | Jak oceniasz łatwość serwisowania tego silnika? Wymieniałeś już w nim jakieś części? Jestem zdecydowany na BBS02 750W i w związku z tym wolę się wcześniej upewnić co piszczy w trawie, bo w gruncie rzeczy 500$ za sam silnik to nie mało. Ktoś na endless pisał nt tych trybików plastikowych, że zastąpił je aluminiowymi czy stalowymi i nie płatają już takich figli. |
Chyba nie jest najgorzej, co prawda nic nie wymieniałem, ale też śledzę endless.
Najważniejsze, że już pojawiła się możliwość samodzielnej wymiany trybów:
http://www.greenbikekit.c...eplacement.html
http://www.greenbikekit.c...eplacement.html |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
tumich
brygadzista
Dołączył: 16 Mar 2014 Posty: 270 Skąd: małopolska
|
Wysłany: Pon 07 Lip, 2014
|
|
|
No wlasnie widzialem to, ale nie lepiej zamowic metalowe i miec problem z głowy? 750W na pewno będzie bardziej podatniejsze na uszkodzenie od 350W |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|