|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Przyśpieszona komutacja silnika BLDC |
Autor |
Wiadomość |
kuras999 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 06 Paź, 2009 Przyśpieszona komutacja silnika BLDC
|
|
|
na prośbę kolegi z forum umieszczam schemat układu wpinanego pomiędzy silnik a sterownik który przyśpiesza komutację
układ ma za zadanie „oszukać” sterownik dając mu sygnały z czujników halla szybciej niż pojawiają się w rzeczywistości, sygnału jako tako nie da się przyśpieszyć bo nie wiemy kiedy się pojawi ; ) w silniku mamy 3 czujniki halla dzięki temu uzyskujemy informację o położeniu o aktualnym położeniu silnika co 60 stopni elektrycznych. Układ wykorzystuje sygnał pojawiający się wcześniej o te 60 stopni o ten sygnał opóźnia bo przyspieszenie o 60 st jest za duże
opóźnienie regulujemy stałą czasową układu RC, układ opóźnia sygnał o konkretny czas nie jest to rozwiązanie idealne ale najprostsze i działa, stała czasowa musi być dobrana do konkretnego silnika, wielkości koła, i prędkości z jakimi układ będzie używany. Ten układ opóźnia sygnał o 0,4ms to jest w miarę optymalna wartość dla mojego silnika- nie ma przekładni ma 17 „par” biegunów a może bardziej „trójek” ; ) koło 26 cali prędkości przejazdowe około 40-45 km/h
układ ze schematu stosujemy razy trzy na każdy czujnik halla oczywiście…
12m/s = 6 obrotów koła na sekundę
6*17=~100Hz
T=1/100=0,01s
360st = 10ms 0,4ms =~15st
przyspieszenie 60st-15st = 45 stopni elektrycznych
advance.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 467 raz(y) 50,25 KB |
|
Ostatnio zmieniony przez kuras999 Śro 09 Gru, 2009, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 07 Paź, 2009
|
|
|
Co ci to daje w praktyce? |
|
|
|
|
kuras999 [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 07 Paź, 2009
|
|
|
średnio 5km/h wyższa prędkość maksymalna w każdych warunkach, a podczas sprzyjających warunków (wiatr w plecy) na prostej drodze (nie z górki) osiągam 50km/h
układ załączam w momencie gdy rower zbliża się do prędkości maksymalnej to jest dla naładowanych aku ok 36km/h i w tym momencie rower dostaje dodatkowe siły
jak mam rozładowane akumulatory to załączam wcześniej bo wcześniej pojawia się prędkość maksymalna
dla rozładowanych akumulatorów widać jeszcze większe przyśpieszenie z tego względu pewnie że opory powietrza rosną z kwadratem prędkości więc mniejszy przyrost mocy to większy przyrost prędkości
może ktoś powiedzieć że bez sensu jest coś takiego budować ale ja poruszam się moim rowerem non stop zrobiłem już prawie 9000km i każde nawet małe udogodnienie jest dla mnie ważne, dla mniejszych prędkości rower przyśpiesza do 20% więc jest zauważalna poprawa |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|