|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Litowe - eksploatowanie, przechowywanie w ujemnych temp. |
Autor |
Wiadomość |
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 03 Lis, 2017
|
|
|
tas napisał/a: | Jasne
Ludkom się ledwo chce raz na miesiąc włożyć na ładowanie a tu by trzeba było jeszcze gdzieś jechać |
No ale z drugiej strony jesli instalacja rozładowuje, aku maja lekką upływność/wyrówwnywanie wewnatrz segmentów równoległych, BMS ma nie ostrą charakterystykę, czyli mały prąd rozladowania jest jeszcze/juz przy 4,12, to wszystko to razem, może oznaczać tak jak piszesz, żeby to robić nawet co miesiąc. Tym bardziej że wtedy jest kilkukrotne balansowanie, bez głębokich rozładowań.
To właśnie rózni (zalecenia) eksploatację pojedyńczego, nowego ogniwa od używanego pakietu. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 03 Lis, 2017
|
|
|
tas napisał/a: | Jasne
Ludkom się ledwo chce raz na miesiąc włożyć na ładowanie a tu by trzeba było jeszcze gdzieś jechać |
Osobiście bym się poświęcił i pewnie kilka innych osób by się znalazło, jeśli miało by to uzasadniony sens |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 03 Lis, 2017
|
|
|
teraz się fajnie mówi, a jak śnieg na zewnątrz, mokro, pada, mróz itp, ciemno o 17 a tu trzeba jeszcze jeździć. To się tak nie da bo "jutro pojadę w weekend, za tydzień, dzisiaj nie mam czasu".
Serio serio, aby oszczędzić jakieś śmieszne kilka procent to się nie opłaca tak wydziwiać i dzielnie rozwiązywać nieistniejących problemów.
A w lecie Ci nie szkoda spadku pojemności kiedy ładujesz bajka do pełna i średnio przez 8h dziennie (czyli 30% całego okresu letniego, czyli no 4 miesiące sumarycznie) się degraduje od naładowania na 100% ? |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
ap0f1s
prezes
Pomógł: 15 razy Wiek: 36 Dołączył: 02 Paź 2014 Posty: 757 Skąd: Kęty
|
Wysłany: Pią 03 Lis, 2017
|
|
|
Też jakoś się nie przejmuję akusem w czasie zimy. Jak już nie używam bajka ładuję go do pełna i nic nie odłączam. Sam sterownik z bms coś tam pobiera i napięcia spada. Patrze tylko na watomierz i w najgorszym wypadku rozładuje. Przypuszczam, że jak kazdy chciałbym odłączać aku od sterownika to więcej będzie awarii przy próbie odłączania i załączania niż jakby każdy włożył sobie ładowarka raz 1-2 miesiące. |
_________________ Kilka moich konstrukcji:Gordon 6kW (Adaptto)
Hatak 6kW (Sabvoton)
Kross level a6 3kw |
|
|
|
|
Witt
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 06 Sie 2016 Posty: 60 Skąd: mazowieckie
|
Wysłany: Pią 03 Lis, 2017
|
|
|
Mnie serwis zalecił, jeździć od -20 do górnej nie pamiętam, ale przed naładowaniem do pełna (po uprzednim rozładowaniu do zera), przestawić rower do pomieszczenia z temperaturą wyższą niż 0 na 15 minut, lub wyjąć samą baterię (z balanserem w środku), i po 15 minutach w tempearturze wyższej niż 10 stopni ładować do pełna.
Aku po sezonie zimowym (przejechałem dwa/jeździł dzień w dzień nawet przy -17C) zachowywał się identycznie każdej wiosny. Zostawiony na 3 tygodnie (święta i urlopy zimowe) wykazał zero jakichkolwiek objawów, czyli nawet samorozładowanie instalacją roweru, było marginalne. |
_________________ http://blog.urremote.com/...ycle-fast.html.
Dla początkujących: http://www.electricbike.c...throttle-motor/ |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Pią 03 Lis, 2017
|
|
|
Ale problemem nie są 3 m-ce zimy i -20*C , problem jest tydzień lata, z temperaturą 35*C, gdzie w słońcu temperatura baterii będzie z 60*C (bez jazdy), a jeżeli damy ostro w palnik to |
|
|
|
|
Redaktor1966
kierownik
Wiek: 57 Dołączył: 26 Lut 2012 Posty: 317 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 03 Lis, 2017
|
|
|
tkoko napisał/a: | Ale problemem nie są 3 m-ce zimy i -20*C :mrgreen: , problem jest tydzień lata, z temperaturą 35*C, gdzie w słońcu temperatura baterii będzie z 60*C (bez jazdy), a jeżeli damy ostro w palnik to :?: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: |
M.in. dlatego należy mieć akumulator o większej pojemności - bo wówczas będzie się mniej grzał podczas jazdy w wyniku pobierania prądu, będzie rzadziej ładowany, co wyjdzie taniej w eksploatacji, z uwagi na jego większą żywotność.
PS
Mam 47,5 Ah, a i tak nie ma mowy, bym mógł poszaleć... |
|
|
|
|
Redaktor1966
kierownik
Wiek: 57 Dołączył: 26 Lut 2012 Posty: 317 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 03 Lis, 2017
|
|
|
tkoko napisał/a: | Redaktor1966 napisał/a: | "....- I to mnie niepokoi, bo rower z akumulatorem będę trzymał w blaszanym nieogrzewanym garażu... A co będzie przy minus 20, 30 stopniach? - Czy koniecznie zostawiać włączony grzejnik? ..... |
-20*C w garażu baterii nie zaszkodzi :lol:
Obrazek
tym bardziej ze przy - 20 na zewnątrz, w garażu i tak będzie wyższa temperatura.
Nieco gorzej wygląda sprawa z ładowaniem i rozładowaniem w niskich temperaturach.
Co do starzenia baterii naładowanej w 100%, to niska temperatura zniweluje częściowo proces starzenia, więc w realu będzie to zapewne jeszcze mniej niż podał Tas. |
Jeśli nikt nie jest wstanie tego merytorycznie podważyć, to mamy oczekiwanie informacje (przynajmniej część).
Dzięki :)
Podsumowania całości tematu (oczywiście liczymy na kolejne fachowe informacje, przemyślane opinie) się nie podejmę (może ktoś kompetentny to zrobi). |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Sob 04 Lis, 2017
|
|
|
Jeszcze tylko mała uwaga do "noty". Te 50% pojemności o których mowa w nocie, wynika moim zdaniem, bardziej z technicznych uwarunkowań. Katalogowe ładowanie do 50% pojemności trwa 30 - 40 min. Katalogowe ładowanie do 100% trwa 3.5godz. Ponadto jak widzisz przy przechowywaniu baterii do 25*C straci ona tylko 20% tej pojemności a to jest wystarczające zabezpieczenie przy rocznej gwarancji na baterię, i stąd, moim zdaniem, wzięło się 50%. na przechowywanie. |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Sob 04 Lis, 2017
|
|
|
tas napisał/a: |
... Ok. Ale pakiety się psują nie dlatego, że się degradują tylko dlatego, że ktoś coś spartaczył podczas obsługi, serwisu, napięć albo po prostu wymieniamy go na więszy, a nie dlatego, że stracił 5% przez rok używania ładując go do pełna.
... |
I to jest właśnie punkt widzenia serwisanta, Tas już dawno przestał być amatorem .
Użytkownik to głupek, który nie wie co robi
Jak jeździsz zimą to ładuj do oporu , jak nie jeździsz to możesz sobie rozładować pod warunkiem, ze masz pojęcie o elektronice, posiadasz watomierz, woltomierz itp oraz regularnie kontrolujesz stan swoich baterii. |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 04 Lis, 2017
|
|
|
Znowu bez przesady z tym głupkiem
Każdy chce dobrze, tylko że bez odpowiedniej wiedzy i praktyki wpada się w sidła mitów i legend. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
przenikanie
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 2 razy Dołączył: 23 Gru 2013 Posty: 392 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 04 Lis, 2017
|
|
|
Tas jak zawsze ma rację. Trzymałem jeden z rowerów całą zimę na mrozie ale oczywiście pod dachem i jeździłem dość często i ładowałem na full. Bateria żyje i ma się świetnie. Inny rower był w ogrzewanym garażu naładowany w trybie storage. Nie ładowałem. Ten trzymany na dworze jest jak nowy. W tym garażowanym w trybie 40% bateria raczyła właśnie zdechnąć mimo niewielu relatywnie cykli.Na tym pierwszym zrobiłem 35000km, na tym drugim kilka tysięcy, był zawsze traktowany jako awaryjny rower zastępczy. Zresztą wygląda jakby prosto z niemieckego salonu był, więc zawsze jeździłem nim niewiele, do tluczenia i codziennej jazdy był pierwszy Hase. Już trochę wytłuczony na polskich drogach |
_________________ Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Nie 05 Lis, 2017
|
|
|
tas napisał/a: | Znowu bez przesady z tym głupkiem
Każdy chce dobrze, tylko że bez odpowiedniej wiedzy i praktyki wpada się w sidła mitów i legend. |
Pewnie, że przesadziłem chcąc ożywić dyskusję . Na szczęście masz poczucie humoru.
Podstawowa zasada to ładować do 100%. Można od niej robić wyjątki pod warunkiem, że się dokładnie zna stan baterii. Tylko w przypadku długiego leżakowania baterii te kilka procent pojemności rocznie może mieć znaczenie. |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Nie 05 Lis, 2017
|
|
|
borsuk napisał/a: | ....Podstawowa zasada to ładować do 100%. Można od niej robić wyjątki pod warunkiem, że się dokładnie zna stan baterii. Tylko w przypadku długiego leżakowania baterii te kilka procent pojemności rocznie może mieć znaczenie. |
Nie ma żadnego . Gdyby tak było, "markowi" producenci w swoich ładowarkach do elektronarzędzi z Ii-Ion'ami, instalowali by układy "konserwujące", tak jak teraz instalują zabezpieczenia przed zbyt ciepłym lub zimnym akumulatorem, lub takie jak stosują przy żelach. Skoro tego nie robią , moim zdaniem, jest to nieistotny problem. Jedyne zalecenie do przechowywania to CHŁODNE, i SUCHE MIEJSCE.
Poniżej masz kilka screenów z instrukcji firm, które podają "poziom naładowania" przy przechowywaniu
Jak widzisz nie jest to oczekiwane 50%.
Tak na marginesie. Chciałbym zobaczyć "przeciętnego Kowalskiego", który bez znajomości tematu byłby w stanie "uzyskać" rzeczone 50%, skoro żadna firma nie podaje informacji jaka to "wartość" i jak ją mierzyć. |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Nie 05 Lis, 2017
|
|
|
tkoko napisał/a: | Gdyby tak było, "markowi" producenci w swoich ładowarkach do elektronarzędzi z Ii-Ion'ami, instalowali by układy "konserwujące" |
Mnie żadne marketingowe chwyty producentów nie interesują. Wiem jak zachowują się ogniwa i całe baterie i to mi wystarcza do wyciągania wniosków.
Baterie sam składam i instrukcji do nich nie piszę , aczkolwiek kiedyś czytałem i to sporo.
Pisząc o jakimś Kowalskim tylko potwierdzasz moją wypowiedź, że tylko wyjatkowo, ktoś kto ma pojęcie, może baterie rozładowywać.
Poza tym nigdzie nie napisałem o 50%, więc nie musisz sie tak szczerzyć , a wartość przechowywania dla pojedyńczych ogniw li-ion to typowo 3,65V do 3,7V. |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|