|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Bafang BBS01 i BBS02 - programowanie |
Autor |
Wiadomość |
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Nie 11 Gru, 2016 Bafang BBS01 i BBS02 - programowanie
|
|
|
1. Wykonanie kabla.
Do programowania będzie potrzebny kabel, który można samemu wykonać. Kabel ten podłączamy do gniazda kontrolera zamiast displaya, a z drugiej strony do portu USB komputera. Kabel musi zawierać konweter USB-UART RS232 najlepiej na układzie PL2303HX (koszt ok.5 zł) do nabycia np. tu.
Widok konwertera:
Jeżeli kabel robimy sami to radzę wykorzystać gotowy wtyk, gdyż samodzielne wykonanie jest dość trudne. Ja wykorzystałem wtyk kabelka-przedłużki, zakupionego tutaj.
Wtyk i kolory przewodów (identyczne z kolorem przewodów kontrolera) pokazuje obrazek:
Czarny kołnierz wokół wtyku został obcięty, bo uszczelnienie nie jest potrzebne, a po co się szarpać?
Aby wykonać nasz kabel programujący przecinamy ten zakupiony i łączymy ze sobą przewody brązowy i pomarańczowy (P+, PL), trzeba je dobrze zaizolować, ponieważ jest na nich pełne napięcie z baterii, a następnie podłączamy zielony do RXD konwertera, biały do TXD, a czarny do GND. Wyprowadzenia 5V i 3,3V pozostawiamy wolne.
Jeżeli ktoś posiada BBS01 wyprodukowany w latach 2013/14 to wtyk displaya i kolory przewodów są inne:
2. Program.
Fabryczny program Bafanga poprawiony przez amatora Stefana Penova można pobrać stąd (logowanie nie jest konieczne):
https://www.dropbox.com/s...igTool.zip?dl=0
Program ma nadal drobne niedoróbki, ale wszystkie można obejść.
Na przykład autor nie przewidział zmiany napięcia cut-off, czyli „Low Battery Protection [V]” w większym zakresie, ale można to obejść zapisując ustawienia w pliku tekstowym z rozszerzeniem .el, a następnie edytując ten plik i wczytując ponownie.
Inna wada polega na tym, że okno nie jest skalowalne i program może wymagać zmiany wielkości czcionek w Windows.
3. Podłączanie kabla.
Kabel podłączamy do kontrolera przy odłączonej baterii i manetce, oraz do portu USB na płycie głównej (z tyłu komputera). Dla Windows 7 konwerter jesy wykrywany automatycznie i nie wymaga instalacji sterowników. Otwieramy Menedżer urządzeń (Device Manager) i patrzymy jaki nowy port COM się pojawił. Teraz podłączamy baterię i odpalamy program BafangConfigTool.
4. Obsługa programu.
W okienku wybieramy numer naszego portu COM i wciskamy przycisk „Connect”. Następnie przyciskiem „READ” pobieramy ustawienia dla jednej z trzech zakładek „Basic”, „Pedal Assit”, „Throttle Handle”. Po zmianie ustawień zapisujemy je do kontrolera przyciskiem „WRITE”. Ustawienia można też zapisać do pliku tekstowego z rozszerzeniem .el korzystając z menu „File”.
Przyciski z prawej strony „Read Flash” i „Write Flash” odczytują i zapisują ustawienia wszystkich trzech zakładek jednocześnie.
5. Programowane parametry.
Wiedzę co i jak zaprogramować możemy znaleźć tutaj:
https://electricbike-blog.com/2015/06/26/a-hackers-guide-to-programming-the-bbs02/
Okazuje się, że Chińczycy studiują na bieżąco ten i inne przewodniki i nowe BBSy (w odróżnieniu od starszych) nie wymagają w zasadzie zmian.
Ustawienia w ostatnio zakupionym BBS02 B 36V 500W wyglądają następująco:
Ja w pierwszym podejściu ograniczyłem tylko trochę prąd maksymalny oraz zmieniłem ograniczenie szybkości manetki z 40 km/h do ustawianego przez display.
UZUPEŁNIENIE 5.10.2019
1. Na obrazkach przedstawiono opis złącza displaya. Opis ten jest zgodny z złączem kontrolera (sterownika) z dwoma wyjątkami: RXD displaya łączymy z TXD kontrolera, a TXD displaya z RXD kontrolera, kolory kabli pozostają te same. Konwerter USB podłączamy zamiast displaya, więc RXD i TXD konwertera tak samo jak RXD i TXD displaya. W licznych opisach w sieci przedstawiony jest opis złącza kontrolera i stąd pomyłki.
2. Poprawiony przez Penoffa program BafangConfigTool wersja V2 można znaleźć tutaj.
https://wiseinnovationtechnologies.com/programming-your-bafang-motor/
3. Dla opisanego układu PL2303HX system Windows 7 sam wykrywał sterownik i nie było problemów. Windows 10 wymaga ściągnięcia i zainstalowania sterownika, natomiast popularny klon PL2303HXA nie jest przez system obsługiwany, szczegóły pod linkiem.
http://www.prolific.com.t..._id=225&pcid=41
Zalecane jest zastosowanie konwerterów nowszej konstrukcji np. na CH341.
4. Klony Bafanga BBS w fabrycznych rowerach z rynku niemieckiego mają zablokowaną możliwość programowania sterownika przez program BafangConfigTool. |
_________________ Mój rower: BBS02B |
Ostatnio zmieniony przez borsuk Sob 05 Paź, 2019, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
Wysłany: Nie 11 Gru, 2016
|
|
|
Fajnie, super opis możesz zmierzyć średnicę wtyku? może gdzieś w kraju idzie kupić odpowiednik |
_________________ Jeżdżę na :
E-Giant Terrago
Viking Power 6000W + |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Nie 11 Gru, 2016
|
|
|
Eryk1000 napisał/a: | Fajnie, super opis możesz zmierzyć średnicę wtyku? może gdzieś w kraju idzie kupić odpowiednik |
Średnica to 6 mm, raczej tego nie znajdziesz. Można spróbować zrobić wtyk samemu dobierając odpowiednie pojedyncze złączki, podlutować do kabelków, podłączyć do gniazda kontrolera i całość pokryć gumą silikonową SUGRU. Czytałem o tym na Endless. |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 11 Gru, 2016
|
|
|
A nie prościej obciąć i założyć coś innego, typowego? |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Nie 11 Gru, 2016
|
|
|
zeeltom napisał/a: | A nie prościej obciąć i założyć coś innego, typowego? |
Jasne, że można, powinno być tylko nieduże i wodoszczelne, no i trzeba wymienić jedno gniazdo do kontrolera i dwie wtyczki - do displaya i do programowania. |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
Tom.O
początkujący
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Maj 2016 Posty: 32 Skąd: Warszawa
|
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Czw 22 Gru, 2016
|
|
|
Norton Security zablokował mi tę stronę, zawiera podobno HTTP Fake AV Redirect Request. Możesz podać jakiś inny link, albo opis. |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
pepelito
kierownik
Pomógł: 6 razy Wiek: 30 Dołączył: 04 Gru 2016 Posty: 386 Skąd: ropczyce
|
Wysłany: Czw 22 Gru, 2016
|
|
|
Mi tam nic nie zablokowało.
rower to: EcoBike SPEED M |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Czw 22 Gru, 2016
|
|
|
pepelito napisał/a: | Mi tam nic nie zablokowało.
rower to: EcoBike SPEED M |
Ten rower ma silnik w tylnym kole (hub) i nie ma nic wspólnego z napędem korbowym BBS (poza producentem ) |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
YesS
początkujący
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Lis 2017 Posty: 23 Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: Pią 23 Lut, 2018
|
|
|
Na ali jest duża obniżka na gotowy kabel do programowania bafangów. Obniżyli cenę do 9,5$
http://tiny.pl/gnnrr |
|
|
|
|
leszcz
prezes
Pomógł: 10 razy Dołączył: 15 Lut 2017 Posty: 861 Skąd: Rumia
|
|
|
|
|
YesS
początkujący
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Lis 2017 Posty: 23 Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: Czw 08 Mar, 2018
|
|
|
Fajnie, że już otrzymałeś
Ja jeszcze czekam na przesyłkę.
Podłączałeś już, działa ? |
|
|
|
|
cobra75
początkujący cobra75
Dołączył: 04 Maj 2018 Posty: 1 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 04 Maj, 2018
|
|
|
Witam wszystkich (chociaż zapewne ie tu się witamy )
Kupiłem ten sam co na zdjęciu:
Obrazek
Program ściągnąłem gdzieś z netu bo linki tu podane odnoszą się do dropboxa na którym pliki nie istnieją.
Już w zeszłym tygodniu próbowałem skomunikować bafanga z laptopem i szlak mnie trafiał, bo się nie dawało
Z racji, że dziś praca nie ingeruje w moje życie postanowiłem popróbować ponownie.
Po przeczesaniu inernetu udało mi się ogarnąć metodologię i nawiązać połączenie - brawo ja
Ogólnie, jak zauważyłem, bardzo łatwo spieprzyć wszystkie ustawienia (na całe szczęście zawczasu wpadłem na pomysł zgrania ustawień do kompa). Jednak, jak mi się wydaję, osiągnąłem cel o który mi chodziło.
Mianowicie chodzi o ograniczenie maksymalnej mocy.
Kupiłem bafanga 750w który generował na podjazdach 1100W , a w czasie zwykłej jazdy 800W nie było żadnym wyczynem. Efekt....... Po 2000 km wymieniłem kasetę z tyłu (zęby na większości przełożeń tak się wytarły, że przepuszczały łańcuch) ale mało tego......500 km po wymianie znowu mam kasetę do wymiany
Mam w związku z tym jakiś tam pomysł ale tu nie o tym.
Obniżając max prąd z 18 do 12 amper udało mi się osiągnąć moc max 520W pod stromą górkę przy niewielkiej różnicy w moim wydatku energetycznym Mam również nadzieję na znaczące zwiększenie zasięgu roweru co jest ważne przy naprawdę długich wycieczkach
I tyle.
Pozdrawiam. |
_________________ GT z Bafangiem 750 |
|
|
|
|
z1oma1
początkujący bafang 750w
Dołączył: 12 Gru 2018 Posty: 6 Skąd: z daleka
|
Wysłany: Śro 12 Gru, 2018
|
|
|
Siemanko wszystkim
Kupilem Bafanga 750w i baterie 48v 13s7p panasonic
Piekna sprawa, pieknie to chodzi Mam nastawione na 3 asysty, bo tak mi najlepiej pasuje Wyswietlacz 850c ktory pokazuje mi moc jaka jest podawana w watach. Zauwazylem ze wspomagania wygladaja nastepujaco:
1 Asysta - 750w do 11km/h
2 Asysta - 750w do 19km/h
3 Asysta - 750w do 25km/h
Hmmm myslalem ze wspomagania beda wygladaly inaczej, np.
1 Asysta - 250w do 25km/h
2 Asysta - 500w do 25km/h
3 Asysta - 750w do 25km/h
Dlatego mysle nad kupieniem kabla do programowania i przeprogramowac go wlasnie na takie asysty. Uwazam ze jesli silnik na 1 asyscie bedzie dawal tylko te 250w to bateria starczy mi na dluzej i dystans sie zwiekszy, mam racje? Jest w ogole mozliwosc, zeby to tak przeprogramowac? jakie moga byc tego skutki? Zaszkodzi to w jakis sposob silnikowi lub baterii?
Pozdrawiam |
_________________ bafang 750w |
|
|
|
|
Lipski
początkujący
Wiek: 34 Dołączył: 14 Maj 2018 Posty: 40 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Czw 13 Gru, 2018
|
|
|
Jasne że jest możliwość to tak przeprogramować. Ograniczasz prąd na każdym poziomie asysty i już jest ogranicznik mocy. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|