ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Rower elektryczny raty 0% sklep E-biker.pl

Poprzedni temat «» Następny temat
ładowanie litowych z laptopów
Autor Wiadomość
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 72 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3237
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 26 Lut, 2018   

AlexWest napisał/a:
http://allegro.pl/ladowarka-ogniw-li-ion-4s-pakiet-yh1104-max-15a-i7016830158.html a czy taka płyteczka jest od razu ładowarką ? mozna by pakiet 4S ladowac z zasilacza ? dwie i pol takiej płyteczki polaczone szeregowo i mamy 36 V 16 A ...(teraz mysle o nowych ogniwach a nie uzywanych laptopowych )

Nie tędy droga. Na 99% Nie ma tam balansera. Jest zabezpieczenie max prądu rozładowania, czy napiec min i max. Kpl BMS ma to samo PLUS układ balansujacy. A układy zabezpieczeń, oceniających ładowanie lub rozładowanie, są na krańcach calego pakietu a nie co kilka w środku. Całość byłaby wieksza, ubozsza funkcjonalnie i trudniejsza w nadzorowania. To są płytki do prostych pakietów do elektronarzędzi, powiedzmy 4S2P. A w rowerze pakiety można przyjąć zaczynają się od 5P. Ilość ogniw do nadzorowania i odpowiedzialność 'trochę' większa.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 788
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Pon 26 Lut, 2018   

http://imrad.com.ua/userd...29/YH11047A.pdf
 
 
AlexWest 
młodzik


Dołączył: 09 Lip 2013
Posty: 97
Skąd: warszawa
Wysłany: Wto 27 Lut, 2018   

albo przykladowo ta przetworniczka ...kupuję
https://sklep.avt.pl/przetwornica-xl4005e1-0-5a-0-8-30v-regulacja-pradu-i-napiecia-ladowarka-akumulatorow.html pisze ze ma funkcje ladowania li-on czyli moze bedzie ladowala wiekszym pradem np 1400mA niz TP4056 ( ktora ladowala pradem max 960 mA ) mierzyłem fakt te ogniwa co ja testuje to zajechane sa ( ale ogniwo sie nie grzało nic tak ze nie ma strachu ze sie zapali-przeładuje ) mozna spokojnie zasilać zasilaczem od laptopa
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 72 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3237
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 27 Lut, 2018   

Ta przetwornica jeśli ma być używana długo tzn przez wiele godzin non-stop, to nie raczę przekraczać 1-1,6 A. Tam winien być radiator, ale nie ma go jak porzadnie zainstalować. A nadto te przetwornice po przekroczeniu temperatury > 40 stopni, płyną tzn zmienia się próg napięcia i prądu.
Tak więc ostroznie...
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
AlexWest 
młodzik


Dołączył: 09 Lip 2013
Posty: 97
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 28 Lut, 2018   

WojtekErnest a śednio jakim pradem na poczatu ładują sie li-ony w Twoje konstrukcji ?
ta ładowareczka TP 4056 też sie grzeje na pocztaku mierzyłem to bylo 960 mA nawet z zasilacza o wydajnosci 1000mA a potem prąd maleje

Z wikipedii Akumulatory litowo-jonowe muszą być ładowane 2-fazowo ładowanie stałym prądem o wartości odpowiedniej dla danego ogniwa, aż ogniwo osiągnie 4,20 V , potem ładowanie stałym napięciem 4,20 V, aż prąd spadnie do 50 mA lub 55 mA

Nie rozumiem tego
ładowanie stałym pradem aż ogniwo osiagnie 4,2 a potem ladowarka wyłącza prad i stałym napieciem ale wtedy jaka wartość pradu jest ???
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 414
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 28 Lut, 2018   

Taka, żeby napięcie nie przekroczyło 4.2 V. :) I nie wyłącza prądu, tylko go zmniejsza.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 72 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3237
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 28 Lut, 2018   

AlexWest napisał/a:
WojtekErnest a średnio jakim pradem na poczatu ładują sie li-ony w Twoje konstrukcji ?

Różnie w róznych :-)
Pojedyńcze ogniwa od 500 mA (standardowo) do 1 A.
Ale w pakiecie blizej 400-500 mA. W praktyce przy napięciu 4,15-4,17 V prąd b.ostro spada (powinien) i faza CV to utrzymanie/nieprzekroczenie 4,19-4,20 V.

IM BARDZIEJ 'zuzyte' ogniwo, tym wieksza oporność wewnętrzna ogniwa czyli napięcie na ogniwie szybko rośnie i konieczne jest jeszcze większe zmniejszenie prądu ładowania w końcowej fazie. A po tym 'niby' naładowaniu do 4,20, odłaczysz łądowarkę a na ogniwie < 4,15 V np 4,11 V.
Takie ogniwo do roweru się nie nada...
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
AlexWest 
młodzik


Dołączył: 09 Lip 2013
Posty: 97
Skąd: warszawa
Wysłany: Pon 12 Mar, 2018   

No tak Tas ma racje próbuje to sobie rozrysować i bez sensu żeby sterować ładowaniem np 100 ogniw i żeby kazde było galwanicznie oddzielone od siebie to trzeba by chyba ze 100 przekaznikow a to bez sensu nawet jak cena jednego najtańszego przekazniczka na allegro 1,1 zl Ameryki nie odkryje bez balansera sie nie obejdzie.

A te ogniwa z baterii uzywanych takie zajechane zgodnie z tym co WojtekErnest mowił
próbuje ładować i z tym schodzi najwiecej czasu niektore wogole sie nie dają naładowac do 4,2V
strasznie duże maja Rw na przykład ładuje sie ładuje godzinami mierze jest 3,98 albo 4,02 i dupa wiecej nie chce raczej sie nie nadaje
trza bedzie nowe kupić chyba

...ale teraz mam pomysła na zgrzewarke do ogniw taki tranformator toroidalny mam z castoramy wielki ze 2kg waży 150 W ..to na uzwojenie pierwotne 220 V wezme przekaznik zeby sterować a na wtórne jeden zwoj jak najgrubszego przewodu i zobaczymy ...:)
 
 
AlexWest 
młodzik


Dołączył: 09 Lip 2013
Posty: 97
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 28 Mar, 2018   

Dziś rano sie przekonałem jaką trzeba zachowywać ostrożność z ogniwami Li-on obojetnie czy nowe czy uzywane. Jak ładowalem te uzywane z laptopów to sobie je położylem w przedpokoju na kartonie i tak lezały ze 2 tygodnie nikomu nie przeszkadzały ale te blaszki z demontażu sterczały sobie bo mowie przydadza sie do lutowania.Naładowane były do 4V.I dziś rano jak chcialem ogarnąć troche to poruszyłem i momenlalnie sie do siebie przybliżyły (przeturlały sie po prostu) i chyba plusy z minusami sie zwarły obwod sie zamknął i zwarcie blaszki sie topic zaczeły. Szybko odczepiłem bo by pożar był.A juz zaśmierdziało spalenizną.Czyli wniosek ze super ostrożnosc trzeba zachowywać przy przechowywaniu i transporcie. Przy eksploatacji też ale jak ktoś planuje miec silnik 250W to raczej duzych prądów nie bedzie ciągnoł i ogniwa sie nie powinny sie grzać .Transport i przechowywanie .Super ostrożność zalecana.Wtedy najlepiej o wypadek podczas nieuwagi.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 72 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3237
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 28 Mar, 2018   

AlexWest napisał/a:
..Przy eksploatacji też ale jak ktoś planuje miec silnik 250W to raczej duzych prądów nie bedzie ciągnoł i ogniwa sie nie powinny sie grzać ..

Muszę Cię zmartwic, nawet dla takiego silnika typowy pakiet 7-10S5P.
Zwarcie przez nieostroznosc lub wadliwy montaż, albo tylko ładowanie pakietu złożonego z niesprawnych ogniw, to realne źródło pożaru ktorego samodzielnie nie ugasisz.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 72 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3237
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 29 Mar, 2018   

Ku przestrodze histroria, wprawdzie z 2016 ale opublikowana kilka dni temu na FB przez właściciela wartsztatu i sklepu .
=============================
Sciagalismy trochę rowerów elektrycznych z niemiec. Baterie wysyłałem do regeneracji do jakiegoś gościa z Milicza. Bateria została w ladowarce na noc. Prawdopodobnie ładowarka po naladowaniu nie odciela się i ladowala dalej. W nocy wybuchła i zapalone ogniwa rozsypaly się po całym warsztacie. Dopiero gdy ogień sięgnął sufitu i spaliła się czujka od alarmu to włączył się sabotaż i zaczęła wyć syrena. Gdyby nie to spalił by się cały budynek wraz z rodzicami którzy spali w mieszkaniu na piętrze. Oprócz tego że spalił się warsztat to dym ze spalonych opon i plastików poszedł na cały sklep. Ok 200 rowerów zniszczonych pokrytych czarną mazią. Zardzewialy po 3 dniach A ubezpieczyciel kazał przez tydzień zanim rzeczoznawca przyjechał, niczego nie ruszać. Na koniec odmowil wypłaty odszkodowania :)
Straty kilkadziesiąt tys zł.
============================
Oczywiście nie da sie precyzyjnie ustalić czy bezpośrednią przyczyna był stan ogniw, ich rozbalansowanie, czy usterka lub brak BMS-u, czy ładowarka ze zbyt duzym prądem lub napięciem końcowym czy wręcz niechlujny montaż albo kilka przyczyn razem.
W każdym razie to przykład realnych szkód pochodzących od jednego pakietu rowerowego o zapewne standardowej wielkości 10S5P.

A Ile było podobnych przypadków w branzy, które nie zostały/nie zostaną upublicznione a ile przypadków u osób prywatnych ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
AlexWest 
młodzik


Dołączył: 09 Lip 2013
Posty: 97
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 29 Lip, 2018   

A te ogniwa SAMSUNG INR18650-35E 3450mAh ??? https://nexun.pl/shop/ogniwa-18650/102-samsung-inr18650-35e-3450mah.html dobre ? trzymaja pojemność ? ktos używał i może sie wypowiedzieć ?
Czy jak nałauje to sie okaże ze maja 2600-2800 mAh ? Da sie ze 100 ogniw zbudwać pakiet 10s10p 34 Ah ???? czy moze liepiej kupic te Panasoniki ? PANASONIC NCR18650A 3100mAh ?? https://nexun.pl/shop/ogniwa-18650/91-panasonic-ncr18650a-3100mah.html
 
 
djmarcin56 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 31
Dołączył: 05 Sie 2016
Posty: 522
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Pon 30 Lip, 2018   

Bierz samsungi dużo lepsze niz ncr18650A wogóle nie ma co porównywać :P
_________________
Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji ;)
 
 
AlexWest 
młodzik


Dołączył: 09 Lip 2013
Posty: 97
Skąd: warszawa
Wysłany: Pon 06 Sie, 2018   

Opisze swoje wrazenia z testowania wyżej wymienionej przetworniczki xl4005e1 tej czerownej
w warszawie w sklepie avt mozna kupic za 12.8 (to nie jest reklama ) co niby ma funkcje ładowania li-on podłaczylem to zasilacza od laptopa (sa dwa potencjometry) https://allegro.pl/przetwornica-step-down-pradowo-napieciowa-xl4005-i6718588154.html napiecie fajnie obniza to fakt ale probowalem ustawic prad ladowania na około 1200mAh i nic ..wogole ta przetworniczka jak by nie ładowała nie rozumiem jej prad mierzony niby sie waha raz jest 600mA raz 0 raz 800mAh i sa dwie diody jedna sygnalizacja ładowania a druga naładowane , pali sie tylko ta ze naładowane i tez czasami (akumulatorek był rozładowany)..nie rozumiem tej przetworniczki ...czyli test do bani .... jedyne wyjasnienie ze ten akumlatorek na ktorym testowalem był moze zajechany musze kiedys z nowym sprobowac jak kupie ...
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 72 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3237
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 07 Sie, 2018   

Jezeli Twoj aku ma duze RW, to nie naladujesz go duzym pradem.
To z powodu ze podanie napiecia powoduje ze aku ma chwilowo > 4,2 V i przetwornica konczy prace.
Zmnien prąd na mniejssy.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group