|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Awaria baterii - potrzebne porady |
Autor |
Wiadomość |
furifurius
stażysta
Pomógł: 1 raz Wiek: 42 Dołączył: 23 Sie 2016 Posty: 138 Skąd: Ustka/Leixlip(IRL)
|
Wysłany: Nie 25 Mar, 2018 Awaria baterii - potrzebne porady
|
|
|
Witam panow i panie.
Rower mi sie zepsul wczoraj i potrzebuje pomocy, oto szczegoly:
Akumulator Li-poly 20s3p. Zbudowana dokladnie jak w poradniku na TASa blogu z tych samych baterii.
http://ebike.nexun.pl/lipo-jak-zbudowac-baterie/
No wiec wczoraj podczas jazdy rower byl laskaw sie wylaczyc pomimo, ze watomierz wskazywal, ze pozostalo jeszcze 40%, a napiecie bylo okolo 74-75 V (nie podaje dokladnych danych do 3 miejsc po przecinku bo nie zapisalem tego i mi sie zapomnialo).
Po powrocie do domu obejrzalem zawartosc skrzynki - zadnych przewodow z przetarta izolacja/urwanych itp. nie ma. Generalnie zadnych fizycznych uszkodzen nie widze.
Jednak jak zmierzylem poszczegolne sekcje, zastalem nieprzyjemny obrazek: sekcja nr 1 miala 3.38 V podczas gdy pozostale jak jeden maz okolo 3.75. Zgaduje, ze ta rozladowana sklonila BCU do wylaczenia systemu.
Jak dla mnie to mam padnieta baterie, ale chetnie poslucham rad jesli ktos uwaza, ze to moze byc cos innego.
Dodatkowo jak wrocilem podlaczylem ladowarke, zeby zobaczyc co sie stanie. Ladowanie przebieglo pomyslnie i o dziwo wszystkie cele skonczyly sie ladowac w mniej wiecej tym samym czasie (lacznie z ta kompletnie rozladowana). Wszystkie diody na BMSie zapalily sie w odstepie kilku minut. Niestety nie wiem jak wygladalo balansowanie bo musialem isc spac ale teraz po 24 godzinach postoju (wszystko wylaczone) cele sa rowne (okolo 4.18V) wlacznie z ta pierwsza, ktora sprawia problemy.
Jest jedna roznica jesli chodzi o to ladowanie w porownaniu do poprzednich. Wydaje mi sie ze ladowark chodzila dluzej niz zwykle w tym koncowym trybie gdzie juz tylko trzyma napiecie i zmniejsza ampery. Doslownie jakby sie na dluzszy czas zawiesila na 20-30W i nie mogla skonczyc.
Jesli to byla by bateria:
Ta padnieta sekcja to polaczone rownolegle 3 pierwsze cele z 3 baterii turnigly. Teraz co wypadalo by zrobic:
a) kupic trzy nowe baterie i wymienic pierwszy modul w calosci?
b) wylutowac je, podlaczyc do kazdej z nich do pierwszej celi jakies zarowki i obserwowac jak sie zachowuje napiecie. Po stwierdzeniu, ktora padla, wyniemic tylko ta jedna?
Wyszlo troche dlugie ale chcialem podac jak najwiecej detali.
Dzieki za wszelka pomoc
Pozdro
Furi |
|
|
|
|
xyz2a
stażysta
Pomógł: 2 razy Dołączył: 16 Lut 2017 Posty: 177 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Pon 26 Mar, 2018
|
|
|
Wg mnie to bardzo dziwne że po jednym ładowaniu masz wszystkie cele równe.
Ja bym zrobił tak:
Zapisał na świeżo napięcie na poszczególnych sekcjach, zrobił 10 km i ponownie zmierzył - być może po tym już wysuną się jakieś wnioski. |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Pon 26 Mar, 2018
|
|
|
A dla mnie dziwne jest, że nie znamy wieku baterii,czasu użytkowania i przypuszczalnych ładowań.Teraz jest wiosna i zapewne w zimie bateria nie była używana więc musi najpierw być parę razy "rozruszana" żeby móc coś więcej powiedzieć.Przy obecnych temperaturach pojemność każdej baterii b.szybko spada więc i tym razem pewnie tak się stało,że zadziałał BMS szczególnie gdy wskazane ogniwo było bardziej chłodzone. |
|
|
|
|
furifurius
stażysta
Pomógł: 1 raz Wiek: 42 Dołączył: 23 Sie 2016 Posty: 138 Skąd: Ustka/Leixlip(IRL)
|
Wysłany: Pon 26 Mar, 2018
|
|
|
xyz2a & wibi, odpowiem w jednym poscie, zeby nie robic niepotrzebnego zamieszania.
Bateria ma niecaly rok, przejechala kilka tys km, mysle, ze jakies 50-100 cykli ma za soba, w tym polowa niepelnych (znaczy nie rozladowana ponizej 50% przed ladowaniem).
Rower byl uzywany zima - mniej niz latem ale conajmniej raz na tydzien byl w uzyciu
Jest trzymany w domu wiec temperatura nie ma kompletnie wplywu na zaistnialy problem.
xyz2a, zrobilem tka jak powiedziales, wszystkie pomiary sa ponizej. Widac, ze po ladowaniu cele sa w miare rowne, ale kiedy wrocilem widac spory rozjazd pierwszej sekcji z reszta.
Tak sie zastanawiam, czy jest mozliwe, ze jedna cela tej pierwszej sekcji kompletnie padla i teraz mam baterie w stylu 19s3p+1s2p. To by wyjasnialo, dlaczego przedwczoraj wylaczyl sie przy okolo 2/3 zuzytego pradu i dlaczego ladowanie zakonczylo sie w miare zbalansowanymi sekcjami.
Przed jazda:
Vcalosci-83.7
V1-4.173
V2-4.176
V3-4.175
V4-4.185
V5-4.179
V6-4.171
V7-4.176
V8-4.182
V9-4.177
V10-4.175
V11-4.173
V12-4.176
V13-4.177
V14-4.178
V15-4.174
V16-4.175
V17-4.182
V18-4.182
V19-4.171
V20-4.184
Po jezdzie:
Vcalosci-78.0
V1-3.807
V2-3.905
V3-3.905
V4-3.907
V5-3.904
V6-3.899
V7-3.898
V8-3.904
V9-3.905
V10-3.897
V11-3.899
V12-3.900
V13-3.907
V14-3.908
V15-3.904
V16-3.907
V17-3.910
V18-3.905
V19-3.901
V20-3.911 |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 27 Mar, 2018
|
|
|
Po jezdzie:
Vcalosci-78.0
V1-3.807
V2-3.905
To nie jest jeszcze b.zły wynik ale wczesniej podany 3,38 a 3,75 jest oczywiście zły.
Nie masz wyjscia jak rozlutować ten kawałek, 3 pierwsze cele i je pomierzyć pod obciążeniem. Na 90 % czeka Cię wymiana lub naprawa tych wadliwych segmentów. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Wto 27 Mar, 2018
|
|
|
furifurius napisał/a: |
..Bateria ma niecaly rok, przejechala kilka tys km, mysle, ze jakies 50-100 cykli ma za soba, w tym polowa niepelnych (znaczy nie rozladowana ponizej 50% przed ladowaniem).
|
Mnie bateria siadła w podobny sposób kiedy kilka razy ją przeciążyłem. Miała nominalny prąd ciągły 10A, a ja kilka razy pociągnąłem z niej 15-17A. Niby tylko po kilka minut, ale wystarczyło. |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 27 Mar, 2018
|
|
|
Szczegolnie groźne jest przeciążenie prądowe i zejscie napięcia w pobliżu minimum.
Staraj się jezdzic na baterii naladowanej na max. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
xyz2a
stażysta
Pomógł: 2 razy Dołączył: 16 Lut 2017 Posty: 177 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Wto 27 Mar, 2018
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | Po jezdzie:
To nie jest jeszcze b.zły wynik ale wczesniej podany 3,38 a 3,75 jest oczywiście zły.
|
Jeśli BMS/sterownik odcinał przy napięciu 3.38 - to jak najbardziej jest to bardzo dobry moment na odcięcie - w przypadku LiPo. |
|
|
|
|
djmarcin56
prezes
Pomógł: 5 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Sie 2016 Posty: 522 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Wto 27 Mar, 2018
|
|
|
Podejrzewam, że cele się rozjechały w trakcie eksploatacji i pod obciążeniem na tej pierwszej celi napięcie spadło za nisko raz i już pojemność spadła a wniosek taki z tąd, że doświadczyłem tego w modelu, sprawdzałem samochód z sąsiadem, nie wpiąłem alarmu i po wieczornej jeździe jedna cela byla 2,93v druga 3,23v a ja zapomniałem odrazu naładować i po kilku dniach przy ładowaniu pierwsza cela przy 4700mah była już pełna a ta druga naładowała się normalnie do 5800mah także z lipo trzeba uważać bo łatwo je uszkodzić. |
_________________ Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji |
|
|
|
|
xyz2a
stażysta
Pomógł: 2 razy Dołączył: 16 Lut 2017 Posty: 177 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Sob 14 Kwi, 2018
|
|
|
Jakieś wnioski - wyjaśniło się co i jak? |
|
|
|
|
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Sob 14 Kwi, 2018
|
|
|
Wygląda mi na klasyka, uszkodzenie wewnątrz pakietu - zerwanie na zgrzewie choć nie należy wykluczać iż coś się tam stało z jedną celą. Lipo turnigy przy konfiguracji 3p nie idzie przeciążyć bez sterownika ponad 100A chyba że ktoś nabije z 700 cykli |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
furifurius
stażysta
Pomógł: 1 raz Wiek: 42 Dołączył: 23 Sie 2016 Posty: 138 Skąd: Ustka/Leixlip(IRL)
|
Wysłany: Czw 19 Kwi, 2018
|
|
|
sietaz napisał/a: | Wygląda mi na klasyka, uszkodzenie wewnątrz pakietu - zerwanie na zgrzewie choć nie należy wykluczać iż coś się tam stało z jedną celą. Lipo turnigy przy konfiguracji 3p nie idzie przeciążyć bez sterownika ponad 100A chyba że ktoś nabije z 700 cykli |
Hejka
Nie mialem czasu sie tym zajmowac, najpierw swieta (w Polsce bylem), jak wrocilem to dym w robocie i nadgodziny, potem wiosenne sprzatanie i malowanie domu, teraz chory kot i weterynarz, caly czas cos. Zamowilem dzisiaj jedna baterie i zrodlo napieciowo pradowe:
https://www.ebay.ie/itm/R...pAAAOSw1g9Zo9Ks
cobym mogl powyrownywac to wsyzstko. W sobote chyba bede mial czas, to wylutuje 3 baterie tworzace pierwsze 4s3p, pomierze ktora bateria szwankuje, rozbiore ja i dam znac co znalazlem w srodku.
Pozdrawiam |
|
|
|
|
DeZir
młodzik
Dołączył: 26 Gru 2016 Posty: 59 Skąd: Pomiechówek
|
|
|
|
|
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Sob 21 Kwi, 2018
|
|
|
furifurius
Wystarczyło celki z tego pierwszego rozlutować. Najczęściej zgrzewy ogniwa pękają na plusie choć i widziałem na minusie. W każdym razie daj znaka jak rozmontujesz
DeZir
Jeżeli szukasz jakość cena tak dużego pakietu to bardziej lion. Przy 150Ah z tych pakietów można spokojnie ciągnąć 600A. Co prawda pobieranie 250A da Ci kosmiczna żywotność pakietu, ale moim zdaniem się to nie pyli. Ogromna waga i objętość takiego aku z lipo w stosunku do lion |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
DeZir
młodzik
Dołączył: 26 Gru 2016 Posty: 59 Skąd: Pomiechówek
|
Wysłany: Nie 22 Kwi, 2018
|
|
|
A czy to nie jest tak, że padnięta sekcja powinna wstać bez obciążenia napięciowo. Dopiero pod obciążeniem pojawia się rozjazd? A i ta padnięta sekcja pierwsza osiąga napięcie po naładowaniu.
sietaz
Dzięki za podpowiedź. Przy pakiecie np. 14S30P wystarczą mi ogniwa 5A, żeby można był ciągnąć 250 przy 48V? Zależy mi na max. możliwej pojemności z ogniwa. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|