|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Ogranicznik prędkości - jak zrobić |
Autor |
Wiadomość |
h_jump
początkujący
Dołączył: 03 Cze 2016 Posty: 14 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Wto 03 Lip, 2018 Ogranicznik prędkości - jak zrobić
|
|
|
Witam
Na forum znalazłem wiele pytań jak usunąć ograniacznik prędkości w rowerze elektrycznym . Ja mam pytanie odwrotne: Czy któryś z forumowiczów może podpowiedzieć jak zrobić ogranicznik prędkości ?
Mam sterownik GT500 ze sklepu nexun.pl pracujący z silnikiem 500W ( moc szczytowa 1200W) . Jak naładuję baterię (48V w układzie 13s7p) to rozpędzam się do 45km/h . Sterownik ma niby taką wtyczkę która po zwarciu dwóch przewodów ogranicza moc całego układu i jadę wolniej . Ale po pierwsze nie działa to wg mnie na czujniku PAS ( ograniczenie jest odczuwalne tylko przy jeździe na manetce) a po drugie i tak z tą ograniczoną mocą rozpędzam się do 36-38 km/h . A zależy mi aby zrobić sobie jako opcję ograniczenie do 25km/h i żeby działało to również przy jeździe na czujniku PAS.
Tu moje pytanie. Czy któryś z forumowiczów spotkał się z jakimś układem ( może być gotowy układ do kupienia lub coś do lutowania) który odcinał by mi zasilanie gdy osiągnę te 25km/h ?
(np: układ mierzy częstotliwość impulsów z magnesu zawieszonego na szprychach i np przy odpowiedniej częstotliwości zwiera styki przekaźnika)
Taki układ mógłbym wpiąć tak jak mam wpięty czujnik temperatury z silnika - do przewodów stacyjki w sterowniku lub ewentualnie do przewodów hamulców.
Znalazłem gdzieś takie rozwiązanie żeby wpiąć potencjometr w przewód sygnałowy manetki ( lub czujnika PAS) , ale nie o takie rozwiązanie mi chodzi. Chciałbym aby ten ogranicznik działał równo przy 25 km/h (po tym jak go odpowiednio skalibruję ).
Będę wdzięczny za wszelkie informacje. |
|
|
|
|
noel841106
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 28 Maj 2018 Posty: 137 Skąd: B-stok
|
Wysłany: Śro 04 Lip, 2018
|
|
|
Gotowca nie widziałem, ale na arduino da się łatwo to zrobić. |
|
|
|
|
h_jump
początkujący
Dołączył: 03 Cze 2016 Posty: 14 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Śro 04 Lip, 2018
|
|
|
Dziękuję za podpowiedź. Zainteresuję się tematem arduino |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 05 Lip, 2018
|
|
|
A co ma do tego zewnętrzny uklad na arduino, skoro styki sterownika pozwalajace na wylaczenie wspomagania, nie dzialaja jsk piszesz przy PAS.
Chyba ze chcesz stykami przekaznika wylaczac zasilanie ale to zly pomysl... |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
wwojciech
brygadzista wwojciech
Pomógł: 8 razy Wiek: 37 Dołączył: 13 Wrz 2011 Posty: 264 Skąd: Kraków
|
|
|
|
|
noel841106
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 28 Maj 2018 Posty: 137 Skąd: B-stok
|
Wysłany: Czw 05 Lip, 2018
|
|
|
wwojciech napisał/a: | A co ma do tego zewnętrzny uklad na arduino, skoro styki sterownika pozwalajace na wylaczenie wspomagania, nie dzialaja jsk piszesz przy PAS.
Chyba ze chcesz stykami przekaznika wylaczac zasilanie ale to zly pomysl... |
Dokadając arduino możesz zrobić co ci się podoba. Podpinasz pod sygnał prędkości, pod manetkę i sygnał pas puszczasz przez procka. A dalej tylko wyobraźnia ... |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 05 Lip, 2018
|
|
|
noel841106 napisał/a: | ..
Dokadając arduino możesz zrobić co ci się podoba. Podpinasz pod sygnał prędkości, pod manetkę i sygnał pas puszczasz przez procka. A dalej tylko wyobraźnia ... |
Przypominam cyt "rozpędzam się do 45km/h . Sterownik ma niby taką wtyczkę która po zwarciu dwóch przewodów ogranicza moc całego układu i jadę wolniej . Ale po pierwsze nie działa to wg mnie na czujniku PAS".
Cóz z tego że logika arduino poda sygnał blokujący na przekaznik, to styki przekaznika musisz włączyć albo w sterownik albo w przerywanie zasilania. Skoro sterownik w trybie PAS nie daje się ograniczyć to co Ci podpowiada wyobraźnia ? Wyłaczenie zasilania ? Jesli masz wyobraznię to powtarzam że to słąby pomysł gwałtownie odcinać prąd kilkanascie/kilkadziesiąt amper... i stracisz sygnały sterujące dla arduino.
Krótko mówiąc musisz łagodnie i naturalnie dla STEROWNIKA, wprowadzac go w taki stan, bo on steruje silnikiem.... |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
noel841106
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 28 Maj 2018 Posty: 137 Skąd: B-stok
|
Wysłany: Czw 05 Lip, 2018
|
|
|
Nie zrozumiałeś. Sygnał pas puszczam przez arduino. Procek zlicza i wysyła swoje impulsy o takiej max częstotliwości by nie przekroczyć 25km/h |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 06 Lip, 2018
|
|
|
To polowiczna koncepcja, tym bardziej ze nie wiesz jak na to zareaguje sterownik. Bo z jednej strony ciag impulsow dla PAS, ich ksztalt, w pewnym momencie chcesz przełączyć na swoj uklad.
Z drugiej strony wiemy jak nieprecyzyjnie dzialaja PAS w sterownikach blokowych, bo w zasadzie 0/1 czyli albo wspomaga albo nie, co oznacza ze nie ma w praktyce stanow pośrednich. Czyli w tym sterowniku nie wiadomo czy jest rozpoznawalny stan PAS ktory utrzyma 25 km.
No i autor pisze o niezaleznosci dot uzywania manetki oraz ograniczeniu DO 25 km. Czyli nie mozesz ignorowac faktu kręcenia pedalami lub/i uzywania manetki. No bo to nie ma byc tempomat...
No ale próbuj, moze coś Ci się uda czego inni jeszcze nie wymyslili. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
noel841106
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 28 Maj 2018 Posty: 137 Skąd: B-stok
|
Wysłany: Pią 06 Lip, 2018
|
|
|
Sterownik nie przełączyłby się na inne źródło impulsów, bo tych z pas nigdy by nie dostał. Program musi kontrolować prędkość aktualną silnika, napięcie z manetki i z pas i do sterownika podawać swój sygnał udając manetkę i pas. W sumie banalny program, ale nie mi on potrzebny tylko autorowi tematu.
Można nawet prościej. Arduino czyta pas, manetkę i sygnał aktualnej prędkości i podaje do sterownika swoje napięcie udając manetkę. Sygnał udający pas w ogóle dla sterownika nie potrzebny. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 06 Lip, 2018
|
|
|
To czym to się funkcjonalnie będzie roznilo od cyt "Znalazłem gdzieś takie rozwiązanie żeby wpiąć potencjometr w przewód sygnałowy manetki ( lub czujnika PAS) , ale nie o takie rozwiązanie mi chodzi. Chciałbym aby ten ogranicznik działał równo przy 25 km/h (po tym jak go odpowiednio skalibruję )."
Potencjometr, rezystor nie jest przynajmniej podatny na zakłócenia przy wspolracy z sterownikami . A inne zewnetrzne systemy b.czesto. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
noel841106
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 28 Maj 2018 Posty: 137 Skąd: B-stok
|
Wysłany: Pią 06 Lip, 2018
|
|
|
No jakby Ci to jeszcze prościej wytłumaczyć...
Rezystor czy potencjometr działa zawsze tak samo. Przy niskich prędkościach będziesz miał nie pełną moc,a powyżej 25km/h dalej silnik będzie pchał rower choć słabo.
Procek z programem to coś jakby potencjometr z gościem na bagażniku, który patrzy na licznik i powyżej 25km/h będzie go przekręcał tak by wspomaganie było wyłączone.
Tak to funkcjonalnie będzie się różnić. Diametralnie. Proste. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|