Budowa pierwszego E - BIKE'a |
Autor |
Wiadomość |
maciekjjj
początkujący
Wiek: 37 Dołączył: 09 Wrz 2018 Posty: 14 Skąd: Zgierz
|
Wysłany: Nie 09 Wrz, 2018 Budowa pierwszego E - BIKE'a
|
|
|
Witam wszystkich. To mój pierwszy post na forum.
Od dłuższego czasu czytam i oglądam wszystko co dotyczy e – bike ów. I postanowiłem, że przerobie swój rower.
Posiadam rower GIANT YUKON rozmiar L. Rama to duży trójkąt, w którym można zmieścić dużo.
Teraz co wymagam od roweru:
- przede wszystkim chce nim dojeżdżać do pracy (asfalt, płasko). W jedną stronę mam 32 km, więc zasięg jest mi potrzebny w granicach 70 km, średnia prędkość przelotowa to 35-40km/h.
- chciałbym aby bateria była wyjmowana (minimum 48V)
Zestawy którymi jestem zainteresowany:
1. zestaw VOILAMART S1300 od Glebora
2. Zestaw z NEXUNA
- silnik MXUS 30H (10X6) TYŁ KASETA
- sterownik GT 1500W, 48-84V, 45A
- manetka kciukowa
- przycisk na kierownice
3. Drugi zestaw od NEXUNA
- silnik MXUS 30H (10X6) TYŁ KASETA
- sterownik KT36/48SVPRCL, 36-48V, 30A (SINUS) + wyświetlacz LCD
- manetka kciukowa
- przycisk na kierownice
I teraz moje pytania:
1. Jeżeli chce baterię wyjmowaną czy obudowy typu HAILONG to jedyny sposób? Czy macie jakieś patenty jak zrobić baterie wyjmowaną ze skrzynki w ramie?
2. Który z tych zestawów polecacie? Jeżeli chodzi o zestawy od NEXUN czy warto dopłacać złotówki do zestawu ze sterownikiem SINUS i wyświetlaczem LCD?
3. Czy stosowanie czujnika PAS jest konieczne? Jakie są wady i zalety tego rozwiązania?
4. I czy stosowanie czujników w manetkach hamulcowych jest konieczne? Czy tak bardzo zwiększa to bezpieczeństwo?
8_40535_15_11_08.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 569 raz(y) 54,13 KB |
|
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Nie 09 Wrz, 2018
|
|
|
Na wstępie czytając wymagania proponuję włączyć myślenie i odpowiednio skorygować oczekiwania. Szybkość i zasięg to są parametry wymagające sporej pojemności baterii,radził bym zacząć właśnie od tego. HiLong to max.65 ogniw czyli gdy bateria np.13s5p z najwydajniejszych ogniw to jedynie ok.15-16 Ah. PAS to konieczność ujęta przepisami a czujniki w manetkach to nie tylko bezpieczeństwo ale i kasa i to spora bo wyobraź sobie jak zareaguje silnik gdy zahamujesz a on będzie pracował,kto tu zwycięży,sądzę, że ty a kto padnie? sądzę, że silnik lub bateria i stąd ta "kasa". |
|
|
|
|
maciekjjj
początkujący
Wiek: 37 Dołączył: 09 Wrz 2018 Posty: 14 Skąd: Zgierz
|
Wysłany: Nie 09 Wrz, 2018
|
|
|
Jeżeli nie wymyślę jak skonstruować większa baterię wyjmowaną ze skrzynki wtedy będę zmuszony mieć dwie baterie HiLong. Oczywiście ten zasięg i prędkość to przy dużym wspomaganiu pedałami.
Czujnik PAS i czujniki w hamulcach pytam bo w wielu poradnikach między innymi tym na blogu NEXUN, nie montowane są wcześniej wymienione elementy. Jeżeli chodzi o czujnik PAS to wiadomo, że wymagany przepisami, ale sam silnik ma mieć ponad 250W, więc przepisami się nie przejmuję. Rozumiem, że gdy jest PAS wtedy każdy ruch pedała włącza silnik, bez PAS dopiero po ruszeniu manetką silnik się uruchamia. To już sobie muszę sam zdecydować co mi odpowiada.
W przypadku braku czujników w manetkach wskazane byłoby przed hamowaniem przechylić manetkę w położenie "0". Na co nie zawsze będzie czas.
Ogólnie nie chciał bym wymieniać moich oryginalnych manetek. Czy jest jakaś możliwość zakupu samych czujników i zamontować je do oryginalnych manetek? |
|
|
|
|
mores3
początkujący mores3
Wiek: 60 Dołączył: 12 Cze 2018 Posty: 10 Skąd: W-wa Tarchomin
|
|
|
|
|
Inc0
prezes
Pomógł: 21 razy Dołączył: 24 Lut 2018 Posty: 593 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Nie 09 Wrz, 2018
|
|
|
Demontowana bateria to kłopoty odłożone na trochę później ,każdy montaż i demontaż baterii skutkuje w momencie podłączania przeskokiem dość sporej iskry która wypali malutki krater w stykach. Po entej liczbie takich akcji styki będą jak powierzchnia księżyca przeorane w efekcie dając mała powierzchnie styku i będzie to się grzać i wypalać w efekcie wszystko dookoła a to przecież plastiki wiec groźba zwarcia i pożaru istnieje. Dlatego jest lepiej gdy baterie są podłączone na stałe lub możliwie rzadko sa zdejmowane z roweru.
Jak kolega wibi słusznie zauważył żeby było szybko i daleko potrzebna jest bateria dość sporych rozmiarów i wydajności prądowej, moim zdaniem 13-16s 7-10p( zależnie od typu zastosowanego ogniwa)będzie tu na miejscu i zapomnij że coś dołożysz od siebie nogami do prędkości, przy prędkościach rzędu 50-60km/h bo tyle musi rozwijać twoja maszyna by mieć średnią 35-40km/h na dystansie 32km
Każdy z wymienionych zestawów spełni twoje oczekiwania choć w nieco inny sposób gt 1500 to sprawdzony w bojach sterownik blokowy nieco głośny ale niezawodny, sinus jest cichszy ale i nieco wolniejszy oraz nieco sie grzeje wybierz co ci bardziej lezy/podoba sie/odpowiada finansowo - twój wybór.
czujniki w klamkach to przede wszystkim bezpieczeństwo gdy będzie potrzeba nagle się zatrzymać rozpoczynając hamowanie bez czujników w klamkach będzie walczył przez pewien czas hamulec z silnikiem przez co wydłuży się droga hamowania i mogą być problemy z zachowaniem stabilności toru jazdy( na śliskiej nawierzchni można stracić kontrole i się wysypać ) a czasami na polskich drogach 1m oddziela życie od śmierci.
..cena zacna...
4x taniej wyjdzie zastosować kontaktron zwierny 10W 500mA SPST-NO KMS-25 + jakis mały magnes+ troche kleju=
|
|
|
|
|
maciekjjj
początkujący
Wiek: 37 Dołączył: 09 Wrz 2018 Posty: 14 Skąd: Zgierz
|
Wysłany: Nie 09 Wrz, 2018
|
|
|
Wielkie dzięki za wskazanie mi tych kontaktronów. Nie jest to duży koszt więc zamontuję się.
Mam tylko pytanie do tych styków, czy wymiana co jakiś czas wtyczki (np. co 3 miesiące, jeżeli bateria będzie wyjmowana dwa razy na tydzień w celu naładowania) pozwoli obniżyć szansę przegrzewania?
I czy ktoś ma/używa zestawu od Glebora Voilamart S1300? Czy jest dużo słabszy od silnika MXUS 30H 10x6 |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 686 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Nie 09 Wrz, 2018
|
|
|
Inc0 napisał/a: | Demontowana bateria to kłopoty odłożone na trochę później ,każdy montaż i demontaż baterii skutkuje w momencie podłączania przeskokiem dość sporej iskry która wypali malutki krater w stykach. Po entej liczbie takich akcji styki będą jak powierzchnia księżyca przeorane w efekcie dając mała powierzchnie styku i będzie to się grzać i wypalać w efekcie wszystko dookoła a to przecież plastiki wiec groźba zwarcia i pożaru istnieje. Dlatego jest lepiej gdy baterie są podłączone na stałe lub możliwie rzadko sa zdejmowane z roweru.
... |
Aby tego uniknąc można dorobić sobie wyłącznik. Może być mechaniczny (niektórzy stosują bezpieczniki nadprądowe dużej mocy), elektorniczny na FETach, albo zastosować w baterii BMS z wyłacznikiem (są takie). Oczywiście to wymaga dodatkowego miejsca i kosztów.
Baterie dużej pojemności i mocy zajmują prawie cały trójkat w ramie i takiej baterii nie można w prosty sposób wyciągnąć. Dlatego podłączone są na stałe i ich posiadacze nie stosują wyłączników.
W typowych obudowach baterii wyjmowanych, mocowanych zamiast bidonu lub na bagażniku, mieści się 60 do 80 ogniw 18650, co ogranicza ich zastosowanie do rowerów małej i średniej mocy (praktycznie do 500 - 750W). |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
Inc0
prezes
Pomógł: 21 razy Dołączył: 24 Lut 2018 Posty: 593 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Nie 09 Wrz, 2018
|
|
|
maciekjjj napisał/a: | ...
Mam tylko pytanie do tych styków, czy wymiana co jakiś czas wtyczki (np. co 3 miesiące, jeżeli bateria będzie wyjmowana dwa razy na tydzień w celu naładowania) pozwoli obniżyć szansę przegrzewania? | nie ma koniecznosci wyjmowania baterii do ładowania . Nie wiem czy zdobedziesz te elementy by je wymieniać gdy się "zużyją"
maciekjjj napisał/a: |
I czy ktoś ma/używa zestawu od Glebora Voilamart S1300? Czy jest dużo słabszy od silnika MXUS 30H 10x6 |
Silnik elektryczny nie ma mocy w takim rozumieniu jak silnik spalinowy moc ma instalacja czyli ile maxymalnie moze dostarczyć bateria energii przez sterownik do silnika. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 10 Wrz, 2018
|
|
|
Inc0 napisał/a: | maciekjjj napisał/a: | ...
Mam tylko pytanie do tych styków, czy wymiana co jakiś czas wtyczki (np. co 3 miesiące, jeżeli bateria będzie wyjmowana dwa razy na tydzień w celu naładowania) pozwoli obniżyć szansę przegrzewania? |
nie ma koniecznosci wyjmowania baterii do ładowania .. |
99 % fabrycznych ebajków ma wyjmowalny pojemnik z AKU.
Co to znaczy nie ma konieczności ???
A jak nie ma mozliwosci fizycznego wniesienia roweru do ładowania, lub jest to problematyczne aby zostawiać na zewnątrz z kablem zasilania lub w deszczu. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Inc0
prezes
Pomógł: 21 razy Dołączył: 24 Lut 2018 Posty: 593 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Pon 10 Wrz, 2018
|
|
|
Nie ma konieczności znaczy dokładnie to co znaczy żę nie trzeba ale mozna. 99% fabrycznych rowerów ma zabezpieczenia przeciw iskrzeniu na stykach |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pon 10 Wrz, 2018
|
|
|
No czyli jednak można mieć wyjmowaną baterię i zrobić to dobrze. Wystarczy dorobić dodatkowy fizyczny włącznik (albo BMS z takim włącznikiem) albo dodać układ softstartu.
Nadmierne generalizowanie nigdy nie jest dobre. |
|
|
|
|
maciekjjj
początkujący
Wiek: 37 Dołączył: 09 Wrz 2018 Posty: 14 Skąd: Zgierz
|
Wysłany: Wto 11 Wrz, 2018
|
|
|
Włącznik powinien znajdować się na plusie tym od akumulatora między BMS, a wtyczką, która łączy sterownik? |
|
|
|
|
Inc0
prezes
Pomógł: 21 razy Dołączył: 24 Lut 2018 Posty: 593 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Wto 11 Wrz, 2018
|
|
|
tylko pamiętaj taki od "odkurzacza" wyłącznik sie nie nadaje, potrzebny ci jest wyłącznik do prądu stałego o dużym natężeniu ( najlepiej nominalnie tyle A ile BMS puszcza lub wiecej )..przerabiałem ten temat ceny i gabaryty są zniechecajace |
|
|
|
|
maciekjjj
początkujący
Wiek: 37 Dołączył: 09 Wrz 2018 Posty: 14 Skąd: Zgierz
|
Wysłany: Pią 01 Lut, 2019
|
|
|
Po wielu miesiącach czytania forum zacząłem budowę swojego pierwszego e bike-a. Podstawą ta co w pierwszym poście.
Zakupiłem zestaw Voilamart 1700 od Glebora. 65 szt. Sanyo GA.
Zacząłem od akumulatora. Będzie to bidon na 65 ogniw. Postanowiłem, że będę lutować aku sam.
Zakupiłem więc lutownice i gruby grot do niej.
Efekt lutowania na zdjęciach, spodziewałem się, ze bedzie trudniej.
20190201_152503.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 913 raz(y) 3,74 MB |
20190201_152430.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 810 raz(y) 3,28 MB |
|
|
|
|
|
Elektrotonus
prezes Łukasz R
Pomógł: 17 razy Wiek: 48 Dołączył: 17 Lip 2016 Posty: 820 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 02 Lut, 2019
|
|
|
O podkładkach - izolatorach na PLUS ogniw nie doczytałeś ;-( |
|
|
|
|
|