|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Konwersja auta spalinowego na elektryczne |
Autor |
Wiadomość |
kristofer
początkujący
Dołączył: 19 Sie 2018 Posty: 9 Skąd: wlkp
|
Wysłany: Nie 09 Cze, 2019 Konwersja auta spalinowego na elektryczne
|
|
|
Przeglądając znany portal aukcyjny znalazłem tylny układ napędowy od toyoty rav 4 hybrid za 1kpln co wydaje się śmieszną kwota za gotowy napęd z półosiami(przy konwersji można by pominąć i tak zbędną skrzynie biegów) o mocy (wynikającej ze specyfikacji technicznej auta) 60kw oraz napięciu znamionowym 200v. oryginalna bateria od tego zestawu ma jedynie 1kwh pojemności wiec do jazdy po bułki było by to zbyt mało. poszukując gotowej baterii o większej pojemności znalazłem akumulator od bmw i8 o pojemności 7kwh chłodzony klimatyzacja, co było by wystarczająca pojemnością do odbijania sie wokół komina. jedyny minus(albo plus) jest taki ze ta bateria ma nominalnie 355v a silnik jest oryginalnie zasilany 200v. czy tak duża różnica napiec nie spowoduje przegrzanie silnika przy użyciu np polowy jego mocy nominalnej? gdzie szukać sterownika przystosowanego do takiego napięcia? jakiego zasięgu można by się spodziewać w pojeździe o masie 1 tony? |
|
|
|
|
andypip
prezes
Pomógł: 50 razy Wiek: 63 Dołączył: 06 Kwi 2019 Posty: 641 Skąd: Legnica
|
Wysłany: Nie 09 Cze, 2019
|
|
|
Takie moje przemyślenia, niekoniecznie fachowca: ten silnik daje 1/3 mocy całego napędu elektrycznego. Ponieważ auto na baterii miało poruszać się po mieście zakładam, że są to silniki o wysokim momencie obr. Ale... ruszyć 1,5 tony dysponując 1/3 mocy i rozpędzić je, to możliwe, rzecz biorąc teoretycznie. Szacując zużycie energii, jako niefachowiec, rozumuję tak: ruszając, co bedzie raczej wymagać pełnej mocy, 6kwh wyciągnie z baterii dosyć szybko. Przewoltowanie może tu pomóc, pytanie jak to wytrzyma?
Obawiam się, że jazda takim autem będzie jak zabawa modelami: dużo andrenaliny ale krótko.
Ten napęd widzę w jakimś lżejszym projekcie: trójkołowiec czy coś w tym stylu, może 126p ? |
_________________ Starość to stan umysłu |
|
|
|
|
kristofer
początkujący
Dołączył: 19 Sie 2018 Posty: 9 Skąd: wlkp
|
Wysłany: Nie 09 Cze, 2019
|
|
|
Czy 20kw i 200nm(podobny silnik jak w peugeocie 508hybrid) to zbyt mało do dynamicznej jazdy miejskiej? Auto wyjściowo miałoby ważyć ok 1 tony. O ograniczeniu mocy myślałem po przekroczeniu nominalnych obrotów silnika celem ograniczenia nadmiernego wzrostu temperatury, auta hybrydowe poruszają się w trybie elektrycznym do około 70km/h.
Przy założeniu że koła w przerabianym pojeździe będą mniejsze prędkość ta będzie jeszcze niższa, i w tym przypadku przyda się wyższe napięcie co pozwoli na uzyskanie wyższego vmax.
Pytanie jakiego realnego zasięgu by można się spodziewać przy ekonomicznej jeździe? Jest na to jakiś wzór? |
|
|
|
|
andypip
prezes
Pomógł: 50 razy Wiek: 63 Dołączył: 06 Kwi 2019 Posty: 641 Skąd: Legnica
|
Wysłany: Pon 10 Cze, 2019
|
|
|
Nie wiem jak działa napęd w 508h ale: "Rozczarowuje za to tryb „zeroemisyjny” – bez silnika Diesla nie udało nam się przejechać więcej niż 1,5 km z minimalną prędkością (Peugeot obiecuje 4 km do 70 km/h)." za AutoŚwiat. Zakładając zwielokrotnienie pojemnośći baterii, proporcjonalnie zwielokrotni sie owe 1,5 km. To takie proste rozumowanie elektryka - amatora |
_________________ Starość to stan umysłu |
|
|
|
|
kristofer
początkujący
Dołączył: 19 Sie 2018 Posty: 9 Skąd: wlkp
|
Wysłany: Pon 10 Cze, 2019
|
|
|
W 508h bateria ma pojemosć 1kwh i o wiele wiekszą mase pojazdu + opory toczenia przedniej osi(skrzynia biegów). dodatkowo bateria nie jest litowa i nie posiada chłodzenia. |
|
|
|
|
andypip
prezes
Pomógł: 50 razy Wiek: 63 Dołączył: 06 Kwi 2019 Posty: 641 Skąd: Legnica
|
Wysłany: Pon 10 Cze, 2019
|
|
|
W takim razie: 1,5 km x7 bateria + powiedzmy całość x2 za obniżona masę. Mniejsze koła to większe opory toczenia, zysk będzie ze zmniejszenia szerokości opon. Chłodzenie baterii nie zwiększa jej pojemności, umożliwi raczej szybsze rozładowanie. Nie mam zamiaru Cię zniechęcać, mogę też zwyczajnie być pesymistą
Jest możliwość wyliczenia tego wszystkiego, onegdaj na PWr robiło się takie rzeczy ale to było zbyt dawno temu. |
_________________ Starość to stan umysłu |
|
|
|
|
andypip
prezes
Pomógł: 50 razy Wiek: 63 Dołączył: 06 Kwi 2019 Posty: 641 Skąd: Legnica
|
Wysłany: Pon 10 Cze, 2019
|
|
|
Wynik z prostego kalkulatora zasięgu, bez uwzględniania przyśpieszenia:
Zestawienie wyników obliczeń – Zasięg pojazdu elektrycznego bez ogrzewania/klimatyzacji w funkcji jednostajnej prędkości
Prędkość
[km/h] Wymagana moc
na kołach [W] Moc pobierana z
akumulatorów [W] Zużycie energii
[kWh/100 km] Zasięg
[km]
10 250 470 4.7 149
20 550 856 4.28 164
30 953 1371 4.57 153
40 1507 2082 5.21 134
50 2265 3054 6.11 115
60 3277 4351 7.25 97 |
_________________ Starość to stan umysłu |
|
|
|
|
kristofer
początkujący
Dołączył: 19 Sie 2018 Posty: 9 Skąd: wlkp
|
Wysłany: Pon 10 Cze, 2019
|
|
|
Dziękuje za proste i jasne rozjaśnienie stanu rzeczy. wnioskuje że zasięg 50km jest realny do osiągnięcia na takim zestawie. |
|
|
|
|
noel841106
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 28 Maj 2018 Posty: 137 Skąd: B-stok
|
Wysłany: Wto 11 Cze, 2019
|
|
|
Średnio produkowane obecnie auta elektryczne zużywają 15-25 kWh/100km.
Może okaże się to choć trochę pomocne. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|