|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Budowa pasowanej baterii 10s8p |
Autor |
Wiadomość |
Dolce
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 16 Kwi 2021 Posty: 126 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 21 Lip, 2021 Budowa pasowanej baterii 10s8p
|
|
|
Rozpocząłem przeróbkę drugiego roweru na elektryka. Niestety miejsca na akumulator bidonowy jest za mało bo to damka. Dlatego postanowiłem wykonać pasowaną obudowę. Niespecjalnie lubię prace z klejeniem żywicy więc wybór padł na aluminium. Pierwotnie miałem to wykonać z blachy 2mm. Powginać itp. Jednak udało mi się kupić w cenie złomu ładny kawałek alu więc ostatecznie postanowiłem nadać temu odpowiedni kształt poprzez frezowanie. Ostatecznym argumentem za takim wyborem był fakt, że nie mam dużego doświadczenia w głębokim frezowaniu aluminium i chciałem się przekonać czy uda mi się to wykonać.
Wadą obudowy wykonanej z aluminium jest większa waga a zaletami większe bezpieczeństwo oraz lepsze odprowadzanie ciepła w porównaniu z tworzywem.
Prace rozpocząłem w zeszłym tygodniu. Poniżej kilka zdjęć oraz filmików. Po wydłubaniu skorup nałożyłem podkład żywiczny pod przyszły lakier.
1
2
3
01.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 131 raz(y) 2,76 MB |
02.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 124 raz(y) 4,83 MB |
03.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 124 raz(y) 5,02 MB |
04.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 131 raz(y) 3,34 MB |
05.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 138 raz(y) 2,18 MB |
|
Ostatnio zmieniony przez Dolce Śro 21 Lip, 2021, w całości zmieniany 5 razy |
|
|
|
|
Dolce
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 16 Kwi 2021 Posty: 126 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 21 Lip, 2021
|
|
|
Kolejnym etapem była budowa pakietu, ogniwa Samsunga INR18650-29E 2900mAh zakupiłem miesiąc wcześniej. Zdecydowałem się na nie ze względu na dobrą cenę i rocznik 2020. Korciło mnie kupić coś o większej pojemność ale akurat nic ciekawego nie było na horyzoncie. Pierwotnie planowałem wykonać pakiet 10s6p ale ostatecznie stwierdziłem, że można upchnąć 10s8p.
Przed zgrzewaniem ogniwa zostały podładowane oraz sprawdzone pod obciążeniem. Tyle mogłem zrobić na swoich "przyrządach". Jedno ogniwo odstawało pojemnością więc poszło na bok. Pozostałe miały bardzo wyrównane napięcia oraz prąd, który przyjęły podczas ładowania.
Postanowiłem wyfrezować boczki z POMu w ten sposób, by na zewnętrznym obrysie utworzyć rant przetrzymujący pakiet. Poniższe zdjęcia to ilustrują.
Przed zaklejeniem całości taśmą duck wykonałem wyprowadzenia dla bmsa oraz zasilania, które zostały zabezpieczone taśmą kaptonową.
02.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 116 raz(y) 2,98 MB |
03.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 104 raz(y) 3,83 MB |
04.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 133 raz(y) 3,26 MB |
05.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 123 raz(y) 2,75 MB |
06.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 118 raz(y) 3,18 MB |
07.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 123 raz(y) 2,79 MB |
08.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 116 raz(y) 3,04 MB |
09.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 109 raz(y) 3,32 MB |
10.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 109 raz(y) 3,62 MB |
|
|
|
|
|
Dolce
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 16 Kwi 2021 Posty: 126 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 21 Lip, 2021
|
|
|
Po dopasowaniu pakietu w obudowie przyszedł czas na ulokowanie bmsa oraz montaż gniazd ładowania oraz zasilającego. Pierwotnie miałem wyprowadzić kable zasilania na zewnątrz ale stwierdziłem, że gniazdo xt60 też może być dobrym rozwiązaniem. Jedyny problem jest taki, że dostępne są jedynie gniazda montażowe tego typu "męskie", przynajmniej mnie się nie udało znaleźć "żeńskich". Na zewnątrz gniazda wykonałem ramkę, która ma je ochronić, gdyby bateria została wyjęta z roweru i położeniu na stole gniazdem w dół. BMS posiada radiator w formie płytki aluiminiowej. Ponieważ obudowa jest z metalu pomyślałem, że warto przykręcić bmsa w ten sposób, by radiator przylegał do obudowy w celu lepszego odprowadzenia ciepła. Radiator nie ma połączenia z elektroniką bmsa więc nie ma ryzyka zwarcia.
W tej chwili czekam na bezpieczniki oraz włącznik zasilania.
1.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 128 raz(y) 3,3 MB |
2.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 121 raz(y) 2,41 MB |
3.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 110 raz(y) 3,02 MB |
4.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 124 raz(y) 3,22 MB |
5.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 114 raz(y) 2,19 MB |
6.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 107 raz(y) 2,82 MB |
7.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 128 raz(y) 3,07 MB |
8.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 129 raz(y) 2,4 MB |
9.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 145 raz(y) 1,91 MB |
|
|
|
|
|
andypip
prezes
Pomógł: 50 razy Wiek: 63 Dołączył: 06 Kwi 2019 Posty: 641 Skąd: Legnica
|
Wysłany: Czw 22 Lip, 2021
|
|
|
wow. sztuczna szczęka mi z rozdziawionej kopary wypadła
pracownia spacelab. obudowa kosmos.
wielkie gratki. widzę, że "stara szkoła" jeszcze żyje. jak robić - to porządnie |
_________________ Starość to stan umysłu |
|
|
|
|
Dolce
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 16 Kwi 2021 Posty: 126 Skąd: Polska
|
Wysłany: Czw 22 Lip, 2021
|
|
|
Dzięki. Obawiałem się krytyki a tu miła niespodzianka. Choć konstruktywna krytyka pomaga. Dotarły bezpieczniki, może uda mi się do jutra złożyć całość i psiknąć pistoletem. Przy okazji wyszedł problem z bmsem. Wyprowadziłem kabelki do wyłącznika z pól na płytce ale okazało się, że to działa w ten sposób, jakby odłączyło się złącze balansera. Niefajnie by było w terenie, gdyby przypadkiem wyłączyło się zasilanie tym wyłącznikiem. Tak więc ostatecznie w wykonany otwór wstawię zaślepkę a włącznik schowam pod nią. Przy dłuższym postoju warto odłączyć końcówkę balansera a na co dzień musi wystarczyć zamykanie systemu z wyświetlacza. |
|
|
|
|
Dolce
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 16 Kwi 2021 Posty: 126 Skąd: Polska
|
Wysłany: Wto 10 Sie, 2021
|
|
|
Ostatni post w tym temacie.
Bateria została wykonana, całość zamknięta w obudowie - pakiet odpowiednio zabezpieczony elektrycznie, mechanicznie i "przeciwdeszczowo" (uszczelka silikonowa zamontowana po obwodzie w wyfrezowanym rowku, zdjęcie zamieszczone w poprzednim poście). Bms został przetestowany pod kątem poprawności działania, elektronikę zabezpieczona dwoma bezpiecznikami. Na zewnątrz widoczne gniazdo ładowania z klapką oraz hermetyczny przełącznik zamontowany w specjalnie wykonanej oprawie - by wszedł nieco głębiej do obudowy.
Bateria siedzi już w rowerze i została przetestowana w praktyce czyli po wertepach, pod górkę i z górki Działa i jest wydajna
Kolejny elektryk w rodzinie, tym razem bateria wykonana od podstaw przeze mnie. Mam nadzieję, że będzie służyła długo i bezawaryjnie.
Pozdrawiam serdecznie wszystkich zapaleńców rowerów elektrycznych, szerokiej drogi.
1.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 123 raz(y) 5,84 MB |
2.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 112 raz(y) 5,44 MB |
3.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 121 raz(y) 5,03 MB |
4.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 110 raz(y) 2,86 MB |
5.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 100 raz(y) 3,11 MB |
6.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 109 raz(y) 2,99 MB |
7.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 116 raz(y) 8,16 MB |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|