Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Sterownik silnika - pytania konstrukcyjne |
Autor |
Wiadomość |
dexter0007 [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 19 Cze, 2010 Sterownik silnika - pytania konstrukcyjne
|
|
|
Witam, buduję sterownik silnika DC z wózka widłowego 10kW 84V. Płytkę prądową mam już wykonaną na tranzystorach IRFP90N20DPBF i diodach STTH6002CW. Wzorowałem się na tym projekcie http://ecomodder.com/wiki/index.php/ReVolt
Teraz muszę zaprojektować i wykonać sterownik do tego. Sterownik będzie na Atmedze8.
Mam też driver do mosfetów TC4452VPA ale nie bardzo wiem jak go podłączyć do procesora. Jest to driver nieodwracający 12A.
I tu mam kilka pytań:
1 czy ten driver mogę podłączyć bezpośrednio do wyjścia atmegi?
2 czy muszę dawać optoizolację między driverem a atmegą? (w schemacie z ecomodder jest optoizolacja)
3 mosfety są typu N czyli są włączane stanem niskim? (to mi sie zawsze myli)
4 Jaki polecacie potencjometr do sterowania gazem (obrotami silnika)
5 ze sterownika do deski rozdzielczej muszę wyprowadzić kilka kontrolek więc żeby nie łapały zakłóceń do sterownika będą podłączone ekranowanym przewodem i sterowane przez optotranzystor w sterowniku czy takie połączenie będzie dobre?
Sterownik ma tylko reagować na potencjometr i temperaturę tranzystorów, w schemacie z ecomodder kontroluje prądy i napięcia a z racji ze mi to nie potrzebne schemat uprościłem.
Niestety nie mogę dodać załączników wiec temu kto by zechciał mi pomóc wyśle e-mailem |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 19 Cze, 2010
|
|
|
Takie mosfety odradzam.
Radzę skorzystać ze schematu CURTISA i go trochę zmodyfikować oraz uprościć. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
dexter0007 [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 19 Cze, 2010
|
|
|
A co z tymi mosfetami jest nie tak? |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 19 Cze, 2010
|
|
|
Z tamtymi mosfetami będzie kłopot z realizacją regulatora. Ten układ z tego pdf-a jest sprawdzony i dobry (pdf nie mieści się w limicie FORUM, mogę wysłać na maila).
"mmoto":
Ten sterownik do raweru można użyć i przetestować (dorzucić ze 2 tranzystory mos. w końcówce i radiator). Czy to Stowarzyszenie z dolnego Twojego linka jest już zarejestrowane w KRS-ie ? |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
dexter0007 [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 19 Cze, 2010
|
|
|
No niestety narazie te tranzystory muszą zostać bo płytka jest zmontowana tylko sterownia brakuje
Różnica pomiędzy tymi tranzystorami to rezystancja (większa) i pojemność (mniejsza) oraz przewodzony prąd, reszta taka sama.
Proszę o tego pdf-a może coś zmajstruję tomeczek15@vp.pl |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Nie 20 Cze, 2010
|
|
|
Zbyszek Kopeć napisał/a: | Czy to Stowarzyszenie z dolnego Twojego linka jest już zarejestrowane w KRS-ie ? |
stowarzyszenie na razie jest stow. zwykłym uproszczonym i nie jest rejestrowane w KRS tylko u starosty, mimo wszystko jest chęć do działania zobaczymy co z tego będzie, jednym z celów jest zlot EV w 2011 w Policach
też proszę o pdf. evpolice@gmail.com |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Nie 20 Cze, 2010
|
|
|
To ja się dorzucę do posta skoro o sterach jest:). Otóż firma z linka alegro (magma) od jakiegoś czasu ma silnik dc bezszczotkowy 350W jak w linku:
silnik bezszczotkowy 350W
Co sądzicie o tym silniczku? dla mnie interesujące sąobroty około 1000 co pozwala mieć nadzieję po odpowiedniej redukcji na zastosowanie do napędzania bezpośrednio łańcucha rowerowego. No i tu Pytanie. Jaki sterownik do tego? Czy zwykły do huba w piaście bedzie z tym chodził? |
|
|
|
|
dexter0007 [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 20 Cze, 2010
|
|
|
dzięki za schemat jeśli mi się nie uda uruchomić mojego to będe nad tamtym siedział, a ze narazie mam elementy na ten to musze spróbować |
|
|
|
|
Mictronic
młodzik Electronics designer
Wiek: 30 Dołączył: 22 Kwi 2009 Posty: 76 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Nie 20 Cze, 2010
|
|
|
Witam,driver mosfetów można podłączać bezpośrednio pod porty AtMegi.Należałoby również zastosować kondensatory tantalowe(-najlepiej) na zasilaniu każdego układu scalonego.By zapobiec negatywnym oscylacjom przy załączaniu tranzystora wypadałoby również wyliczyć rezystory bramkowe znając pojemność i prędkość przełączania tranzystorów.
MOSFET N załączamy potencjałem dodatnim proszę Pana
MOSFET P analogicznie ujemnym.
Potencjometr może być dowolny, np 1K by nie reagował na żadne zakłócenia przy długich połączeniach. |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Nie 20 Cze, 2010
|
|
|
dzieki za schemat ale dla mnie to czarna magia, coś kupie jednak |
|
|
|
|
dexter0007 [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 20 Cze, 2010
|
|
|
Mictronic o taką konkretną odpowiedź mi chodziło dzięki |
|
|
|
|
rs232
stażysta EV designer
Dołączył: 26 Maj 2010 Posty: 170 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Pon 21 Cze, 2010
|
|
|
dexter0007 powiet tak atmega to jakies nieporozumienie dla pracy w takim srodowisku, przerabialem ten temat - do widlaka moze sie nada, ale do auta bym tego nie wlozyl, zrezta sam zobaczysz (podlacz sobie oscylokop jak bedziesz go odpalal) zobaczysz takie zaklocenia ze zadnego badania EMC ten modul nie przejdzie, nie mowiac juz o CE czy stabilnej pracy uCPU. Ja polecam zmiane sterowania na czysto analogowe np. niesmertelen NE555 lub jak chcesz koniecznie uCPU to Hitachi (dedykowany do pracy w ukladach falownikow).
Kod: | Sterownik ma tylko reagować na potencjometr i temperaturę tranzystorów, w schemacie z ecomodder kontroluje prądy i napięcia a z racji ze mi to nie potrzebne schemat uprościłem. |
Wiec nawet sie nie ma co zastnawiać, bierzesz NE555 i typowa niezawodna aplikacja drivera PWM (nie ma prawa sie nic zawiesić ) co do kontroli temperatury dajesz czujnik bimetaliczny na okreslona przez ciebie temperature. Takie rozwiazanie jest po pierwsze tansze, a po drugie niezawodne i proste w implementacji.
Co do tarnzystorow zgadzam sie z Panem Zbyszkiem, standardowo w widlakach montuje sie moduly mocy firmy SEMICRON, te tranzystory IRFP90N20DPBF sa troszke za wolne - chodzi o dI/dt. Rdson jest duze wedlug mnie 23mOm !
Dla 75A daje 130W mocy wydzilonej w postaci ciepla na jednym IRFP90N20DPBF - nie widze tego zbytnio (pominolem straty wynikajace z przelaczania).
dla 25A mamy okolo 15W w postaci ciepla - w ukladzie jest 10 szt. IRFP90N20DPBF co teoretycznie zapewni przepuszczenie pradu 250A przy minimalnych staratch mocy na poziomie 150W - radiator na calej powierzchni bedzie cieply (30-50oC).
Co do TC4452 wszystko masz na schemacie (MIC4451) w linku ktory podales w pierwszym poscie wiec twoje pytanie jest zasadne - sam na nie odpowiedziales.
Hmm, frezarka do PCB wiec zaszalem i oto efekt..silnik LEMCO uwalil ten sterownik, tranzystory sa za slabe.
Blok mocy:IRFP90N20DPBF+STTH6002CW
Sterownik: ecomodder
Silnik: LEMCO 11kW
Parametry pracy: 78V/164A, czas pracy jakies 15min, temperatura 38oC
|
|
|
|
|
dexter0007 [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 28 Cze, 2010
|
|
|
No widzę że tranzystory wyglądają ciekawie :/ ale cóż skoro juz wlutowane to zobaczę co wyjdzie
Druga sprawa to ta Atmega8, otóż w firmowych sterownika z tego co wyczytałem stosuje się układy programowalne. Wystarczy tylko je za ekranować i ustabilizować zasilanie i nie powinno ć kłopotów. Robiłem też sterownik do silnika AC230V własnie na Atmedze8 i działa już rok bez żadnej awarii. |
|
|
|
|
|