ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Sterownik silnika - pytania konstrukcyjne
Autor Wiadomość
dexter0007
[Usunięty]

Wysłany: Sob 19 Cze, 2010   Sterownik silnika - pytania konstrukcyjne

Witam, buduję sterownik silnika DC z wózka widłowego 10kW 84V. Płytkę prądową mam już wykonaną na tranzystorach IRFP90N20DPBF i diodach STTH6002CW. Wzorowałem się na tym projekcie http://ecomodder.com/wiki/index.php/ReVolt

Teraz muszę zaprojektować i wykonać sterownik do tego. Sterownik będzie na Atmedze8.
Mam też driver do mosfetów TC4452VPA ale nie bardzo wiem jak go podłączyć do procesora. Jest to driver nieodwracający 12A.
I tu mam kilka pytań:
1 czy ten driver mogę podłączyć bezpośrednio do wyjścia atmegi?
2 czy muszę dawać optoizolację między driverem a atmegą? (w schemacie z ecomodder jest optoizolacja)
3 mosfety są typu N czyli są włączane stanem niskim? (to mi sie zawsze myli)
4 Jaki polecacie potencjometr do sterowania gazem (obrotami silnika)
5 ze sterownika do deski rozdzielczej muszę wyprowadzić kilka kontrolek więc żeby nie łapały zakłóceń do sterownika będą podłączone ekranowanym przewodem i sterowane przez optotranzystor w sterowniku czy takie połączenie będzie dobre?

Sterownik ma tylko reagować na potencjometr i temperaturę tranzystorów, w schemacie z ecomodder kontroluje prądy i napięcia a z racji ze mi to nie potrzebne schemat uprościłem.

Niestety nie mogę dodać załączników wiec temu kto by zechciał mi pomóc wyśle e-mailem
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 19 Cze, 2010   

Takie mosfety odradzam.
Radzę skorzystać ze schematu CURTISA i go trochę zmodyfikować oraz uprościć.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
dexter0007
[Usunięty]

Wysłany: Sob 19 Cze, 2010   

A co z tymi mosfetami jest nie tak?
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Sob 19 Cze, 2010   

jest o sterownikach to mam pytanie:
taki do 250W 24V może być
http://www.allegro.pl/ite...4_v_dc_12v.html
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 19 Cze, 2010   

Z tamtymi mosfetami będzie kłopot z realizacją regulatora. Ten układ z tego pdf-a jest sprawdzony i dobry (pdf nie mieści się w limicie FORUM, mogę wysłać na maila).

"mmoto":
Ten sterownik do raweru można użyć i przetestować (dorzucić ze 2 tranzystory mos. w końcówce i radiator). Czy to Stowarzyszenie z dolnego Twojego linka jest już zarejestrowane w KRS-ie ?
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
dexter0007
[Usunięty]

Wysłany: Sob 19 Cze, 2010   

No niestety narazie te tranzystory muszą zostać bo płytka jest zmontowana tylko sterownia brakuje

Różnica pomiędzy tymi tranzystorami to rezystancja (większa) i pojemność (mniejsza) oraz przewodzony prąd, reszta taka sama.

Proszę o tego pdf-a może coś zmajstruję tomeczek15@vp.pl
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Nie 20 Cze, 2010   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Czy to Stowarzyszenie z dolnego Twojego linka jest już zarejestrowane w KRS-ie ?

stowarzyszenie na razie jest stow. zwykłym uproszczonym i nie jest rejestrowane w KRS tylko u starosty, mimo wszystko jest chęć do działania zobaczymy co z tego będzie, jednym z celów jest zlot EV w 2011 w Policach
też proszę o pdf. evpolice@gmail.com
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 20 Cze, 2010   

Wysłałem.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Nie 20 Cze, 2010   

To ja się dorzucę do posta skoro o sterach jest:). Otóż firma z linka alegro (magma) od jakiegoś czasu ma silnik dc bezszczotkowy 350W jak w linku:
silnik bezszczotkowy 350W
Co sądzicie o tym silniczku? dla mnie interesujące sąobroty około 1000 co pozwala mieć nadzieję po odpowiedniej redukcji na zastosowanie do napędzania bezpośrednio łańcucha rowerowego. No i tu Pytanie. Jaki sterownik do tego? Czy zwykły do huba w piaście bedzie z tym chodził?
 
 
dexter0007
[Usunięty]

Wysłany: Nie 20 Cze, 2010   

dzięki za schemat jeśli mi się nie uda uruchomić mojego to będe nad tamtym siedział, a ze narazie mam elementy na ten to musze spróbować
 
 
Mictronic 
młodzik
Electronics designer



Wiek: 30
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 76
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Nie 20 Cze, 2010   

Witam,driver mosfetów można podłączać bezpośrednio pod porty AtMegi.Należałoby również zastosować kondensatory tantalowe(-najlepiej) na zasilaniu każdego układu scalonego.By zapobiec negatywnym oscylacjom przy załączaniu tranzystora wypadałoby również wyliczyć rezystory bramkowe znając pojemność i prędkość przełączania tranzystorów.

MOSFET N załączamy potencjałem dodatnim proszę Pana :P
MOSFET P analogicznie ujemnym.

Potencjometr może być dowolny, np 1K by nie reagował na żadne zakłócenia przy długich połączeniach.
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Nie 20 Cze, 2010   

dzieki za schemat ale dla mnie to czarna magia, coś kupie jednak
 
 
dexter0007
[Usunięty]

Wysłany: Nie 20 Cze, 2010   

Mictronic o taką konkretną odpowiedź mi chodziło dzięki :D
 
 
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Pon 21 Cze, 2010   

dexter0007 powiet tak atmega to jakies nieporozumienie dla pracy w takim srodowisku, przerabialem ten temat - do widlaka moze sie nada, ale do auta bym tego nie wlozyl, zrezta sam zobaczysz (podlacz sobie oscylokop jak bedziesz go odpalal) :) zobaczysz takie zaklocenia ze zadnego badania EMC ten modul nie przejdzie, nie mowiac juz o CE czy stabilnej pracy uCPU. Ja polecam zmiane sterowania na czysto analogowe np. niesmertelen NE555 lub jak chcesz koniecznie uCPU to Hitachi (dedykowany do pracy w ukladach falownikow).

Kod:
Sterownik ma tylko reagować na potencjometr i temperaturę tranzystorów, w schemacie z ecomodder kontroluje prądy i napięcia a z racji ze mi to nie potrzebne schemat uprościłem.


Wiec nawet sie nie ma co zastnawiać, bierzesz NE555 i typowa niezawodna aplikacja drivera PWM (nie ma prawa sie nic zawiesić ) co do kontroli temperatury dajesz czujnik bimetaliczny na okreslona przez ciebie temperature. Takie rozwiazanie jest po pierwsze tansze, a po drugie niezawodne i proste w implementacji.

Co do tarnzystorow zgadzam sie z Panem Zbyszkiem, standardowo w widlakach montuje sie moduly mocy firmy SEMICRON, te tranzystory IRFP90N20DPBF sa troszke za wolne - chodzi o dI/dt. Rdson jest duze wedlug mnie 23mOm !

Dla 75A daje 130W mocy wydzilonej w postaci ciepla na jednym IRFP90N20DPBF - nie widze tego zbytnio (pominolem straty wynikajace z przelaczania).

dla 25A mamy okolo 15W w postaci ciepla - w ukladzie jest 10 szt. IRFP90N20DPBF co teoretycznie zapewni przepuszczenie pradu 250A przy minimalnych staratch mocy na poziomie 150W - radiator na calej powierzchni bedzie cieply (30-50oC).

Co do TC4452 wszystko masz na schemacie (MIC4451) w linku ktory podales w pierwszym poscie wiec twoje pytanie jest zasadne - sam na nie odpowiedziales.

Hmm, frezarka do PCB wiec zaszalem i oto efekt..silnik LEMCO uwalil ten sterownik, tranzystory sa za slabe.
Blok mocy:IRFP90N20DPBF+STTH6002CW
Sterownik: ecomodder
Silnik: LEMCO 11kW
Parametry pracy: 78V/164A, czas pracy jakies 15min, temperatura 38oC



 
 
dexter0007
[Usunięty]

Wysłany: Pon 28 Cze, 2010   

No widzę że tranzystory wyglądają ciekawie :/ ale cóż skoro juz wlutowane to zobaczę co wyjdzie

Druga sprawa to ta Atmega8, otóż w firmowych sterownika z tego co wyczytałem stosuje się układy programowalne. Wystarczy tylko je za ekranować i ustabilizować zasilanie i nie powinno ć kłopotów. Robiłem też sterownik do silnika AC230V własnie na Atmedze8 i działa już rok bez żadnej awarii.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group