|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
jaki silnik i akumulator |
Autor |
Wiadomość |
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Śro 01 Wrz, 2010
|
|
|
Jeśli zależy ci na niskiej masie to litowo-jonowe - znajdziesz na Allegro jako ogniwa do laptopów (NOWE) Jest jeszcze taka sprawa, że prawdopodbnie przyjdzie ci zbudować ładowarkę i jakiś układ zabezpieczający: Ogniw KATEGORYCZNIE nie można przeładowywać, ani rozłądowywać poniżej pewnej granicy. Tzn można to zrobić o ile pojazd ma być wyposażony w opcję "autodestrukcja".
Ładowanie litowców przebiega dwustopniowo - najpierw stały prąd, napięcie sobie dochodzi do 4,20V, potem stałe napięcie i prąd sobie maleje. Dokładne informacje - Odsyłam do tematu "bezpieczne ładowanie akumulatorów litowych" na tym forum w dziale osprzęt.
U mnie na wydziale w jednym z kół naukowych (Robomatic ) pojazdy były napędzane pakietami dedykowanymi do modeli zdalnie sterowanych - Zaletą jest gotowość rozwiązań, olbrzymią wadą cena i nierzadko trwałość (ogniwa budowane tak, by uzyskiwać maksymalną gęstość mocy, wytrzymujące w ten sposób niewielką ilość cykli) |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
wiciu_sc [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 02 Wrz, 2010
|
|
|
a jeśli aż tak bardzo nie zależy mi na masie? mogą być takie zwykłe żelówki? ile bym takich potrzebował? |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Czw 02 Wrz, 2010
|
|
|
Zauważ , że żelowce mają minimum 6V - Albo stosujesz odpowiednio mocniejsze silniki na wyższe napięcie, albo jedziesz małymi cały czas na PWM.
Ile byś potrzebował? To zależy od mocy twoich silników - Jeśli ciągle trzymamy się tych 20W (powtarzam, to przypuszczenia co do mocy tamtego silniczka, plus to jest tylko jeden z możliwych do zastosowania!), to przy 5h potrzebujesz 100Wh z pewnym nadmiarem, gdyż akumulatory żelowe mają mierzoną pojemność 20-godzinną, im szybciej je rozładowujesz, tym mniej faktycznie energii wykorzystasz w odbiorniku, a więcej wydzielisz w samej baterii.
No, ale powiedzmy, że 100Wh:
http://www.annapol.pl/HPG060120.pdf
Potrzebowałbyś dwa takie akumulatory na przykład - Te mają podaną pojemność pięciogodzinną - ok. 10Ah. Dwie sztuki dadzą 120Wh.
Czy nie planujesz użyć jednego źródła zasilania? Mógłbyś współdzielić akumulatory trakcyjne z zasilaniem przyrządów pokładowych, jeśli te wymagają jakiegoś zasilania. Jeśli i tak już musisz obniżać napięcie na silniki, to możesz wykorzystać akumulatory 12V, a do takich są dostępne w miare tanie przetwornice - Móglbyś wykorzystać jakieś standardowe urządzenie na 230V (pod warunkiem, że strawi to, co wypuszcza z siebie przetwornica, a niekoniecznie to jest sinus ) |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
wiciu_sc [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 02 Wrz, 2010
|
|
|
wychodzi na to, że te ogniwa będą najlepsze? Znalazłem coś takiego http://allegro.pl/ogniwa-...1206533243.html , dobre? cena całkiem przyzwoita, rzeczywiście bardzo małe i lekkie. ile takich ogniw musiałbym zastosować? |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Pią 03 Wrz, 2010
|
|
|
Pytanie o jakość tych ogniw...
Ech, policz sobie ile potrzebujesz Zakładana pojemność w Wh, podziel sobie przez napiecie i wyjdzie ci pojemność w Ah.
Przypominam, żebyś miał świadomość jakie niebezpieczeństwa wiążą sie z używaniem tego typu ogniw. Nie wiem, czy sie znasz, czy jesteś amatorem, wiec nie wiem na ile jesteś świadom co moze grozić np przy przypadkowym zwarciu takiego ogniwa.
Jeśli masz nieco mniejsze pojęcie na ten temat, albo chcesz po prostu mieć dodatkowy margines bezpieczeństwa, to prościej by było zasilać silniki z wyższego napięcia sterowanego PWM, chociażby poprzez mikrokontroler, albo najprościej - zbudować nakiś prosty, nieregulowany PWM, który będzie miał np stałe wypełnienie 50% i załączać bezpośrednio już takie kluczowane napięcie na silniki, uprości to sterowanie. Chyba, bo nie wiem jak to będzie sterowane |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
czarodziej
młodzik
Wiek: 55 Dołączył: 14 Maj 2010 Posty: 69 Skąd: Nowa Wieś Ujska
|
Wysłany: Pon 06 Wrz, 2010
|
|
|
Jakiś czas temu bawiłem się w modelarstwo samochodowe, jeszcze mam gdzieś w garażu model Asso TC3 z wypasionym wyposażeniem. Ten modelik o masie ok 1 kg napędzany jest silniczkiem Trinity Green Machine Pro Tuned. To taki lepszy wypust standardowego silnika Stock ( 27 zwoi) do zasilania używałem kilku pakietów... najmocniejszy miał 3300 mAh. Z tym wyposażeniem autko rozpędzało się do ok. 60 km/h i na full predkościach śmigał ok. 20-25 minut, na najmocniejszym pakiecie.
Myślę, że do Twojego projektu możesz spokojnie użyć elementów modelarskich i przystosować je. Przede wszystkim większe przełożenie na koła. Bo silniki kręcą się do 30 tyś obr/min. Przy większym przełożeniu prąd pobierany przez silnik będzie na tle mały, że do kilku-godzinnej jazdy wystarczą ze cztery pakiety.
Wszystkie komponenty dostaniesz w sklepach modelarskich za śmieszne pieniądze. Popularne silniki 27 zwojowe to koszt góra 100 zł. Regulator dwukierunkowy do takiego silnika to ok. 150-200 zł. pakiety NiCd czy NiMh do modeli to koszt ok. 100 zl. I masz gotowy napęd. Sterowanie to już kwestia gustu. |
|
|
|
|
rarek
dyrektor
Wiek: 50 Dołączył: 24 Paź 2008 Posty: 476 Skąd: Ozorków
|
|
|
|
|
jarmata [Usunięty]
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|