Od czego zależy pojemność godzinowa akumulatora ?? |
Autor |
Wiadomość |
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Pią 03 Lut, 2012
|
|
|
Wracając do pierwszego postu i postawionego w nim pytaniu "dlaczego?" - nie potrafię odpowiedzieć. Ale jak już napisałem poprzednio, zawsze budujemy sobie "model" rzeczywistości. Uproszczony, ale wystarczający.
I czasem na pytanie to trzeba odpowiedzieć "bo tak jest!", aby nie tracić niewspółmiernie wiele czasu na odpowiedź.
Pytanie o zależność od Rw rozumiem jako próbę stworzenia METODY oceny pojemności aku za pomocą pojedynczego pomiaru - w odróżnieniu od czasochłonnego mierzenia energii oddawanej przez akumulator.
W wątku były linki do Wikipedii - czy ktokolwiek "przestudiował" prawo Peukerta? Ja niestety nie. A może trzeba?
Tu drobne ostrzeżenie: tłumacz Googla już na końcu pierwszego zdania "discharged" tłumaczy na "wprowadzana"!!!!!
Dla dociekliwych: w linkach do tego hasła jest "dogłębna analiza"(google go nie tłumaczy!?) oraz kalkulator.
Kalkulator znalazłem też na stronie
http://www.samochodyelekt...topic.php?t=229
Ciekawy wydaje mi się artykuł w EdW:
http://www.edw.com.pl/pdf/k01/10_15.pdf |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 03 Lut, 2012
|
|
|
Przypominam, że Rw tutaj praktycznie nie ma znaczenia, nie jest parametrem wpływającym i nie da się tu go zastosować jak do prawa Ohma; głównie dlatego, że ilość energii rozładowanej równa się ilości energii potem naładowanej; chociaż ładujemy wszystkie przypadki załóżmy prądem dziwsięciogodzinnym.
Czyli jeśli akumulator calkowicie rozładujemy 225Ah przy prądzie dwudziestogodzinnym , to potem prądem 22,5Ah naładujemy 225Ah do pełna, ale jeśli całkowicie rozładujemy prądem 73A (dwugodzinnym), więc wyjmiemy 146Ah, to potem do pełna naładujemy tylko 146Ah chociaż prądem 22,5A.
To były wartości lekko przybliżone. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
maniakev2
młodzik
Dołączył: 30 Lip 2011 Posty: 78 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sob 04 Lut, 2012
|
|
|
Prawo Peukerta (wersja angielska )
Cytat: |
"Prawo Peukerta uwzględnia opór wewnętrzny i szybkość odzyskiwania baterii" |
Trochę nieudolnie tłumaczy ale to odzyskiwanie baterii to chyba chodzi o mieszanie elektrolitu - przy dużym prądzie do/z występuje rozrzedzenie/zagęszczenie elektrolitu przy elektrodach.
Tak więc najwięcej zależy od producenta/konstrukcji no i jak o aku dbamy.
Jeśli producent poda w danych katalogowych współczynnik Peukerta można dokładnie policzyć pojemność przy różnych prądach. wzory (opublikował to w 1897 roku )
Zbyszek Kopeć napisał/a: |
Czyli jeśli akumulator calkowicie rozładujemy 225Ah przy prądzie dwudziestogodzinnym , to potem prądem 22,5Ah naładujemy 225Ah do pełna, ale jeśli całkowicie rozładujemy prądem 73A (dwugodzinnym), więc wyjmiemy 146Ah, to potem do pełna naładujemy tylko 146Ah chociaż prądem 22,5A.
To były wartości lekko przybliżone. |
Wyciągasz z niego 146Ah, a z aku "znika" więcej bo są straty! |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 04 Lut, 2012
|
|
|
Coś przekręcasz moje słowa, przeczytaj jeszcze raz.
Jakieś malutkie straty tu są pomijalne, bo chodzi o porównanie 146Ah i 225Ah, przypominam, że ponowne naładowanie włoży do aku . odpowiednio np. 146Ah, lub 225Ah. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 04 Lut, 2012
|
|
|
Straty są w żarówce na włóknie, ale to daje i tak energię potrzebną do ogrzewania mieszkania. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
maniakev2
młodzik
Dołączył: 30 Lip 2011 Posty: 78 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sob 04 Lut, 2012
|
|
|
Prawo Peukerta jest znane od 115 lat i jest niepodważalne! Gdyby nie było strat pojemność byłaby stała np. 225Ah -> 225A 1h lub 1A 225h bez znaczenia ale tak nie jest! |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 04 Lut, 2012
|
|
|
Toż ja całkowicie o innych sprawach piszę.
Przypominam, ile się wyładuje amperogodzin to tylko tyle się da naładować amperogodzin, a te różnice nie stanowią strat. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
Geberut
początkujący
Dołączył: 10 Lut 2017 Posty: 2 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017
|
|
|
Pojemność godzinowa w tym samym akumulatorze zależy jednak od RW, a RW przy różnych prądach rozładowania zależy od fizyki przepływu elektrolitu wewnątrz czynnych mas i pomiędzy płytami. Zwiększając prąd jednocześnie skracamy czas w którym kwas ma możliwość spotkać swój kryształ PbO2. W efekcie otrzymujemy rozwarstwienie elektrolitu (między płytami o niskiej zawartości kwasu, a nad płytami i pod nimi o wysokiej). Masa czynna z tego samego powodu w warstwach zewnętrznych jest "rozładowana", a w głębi nie. Kolejnym czynnikiem jest fakt, że masa czynna rozladowuje się od elementów kratki do wnętrza okna kratki. Siarczan ołowiu który powstaje w efekcie reakcji izoluje jeszcze nie rozładowane części mas czynnych jak od elektrolitu, tak i od kratek. W efekcie rośnie RW i maleje pojemność.
Akumulatory o różnej pojemności godzinnej różni budowa tzn, ilość płyt i ich grubość, zastosowany separator i nośnik elektrolitu. |
|
|
|
|
pepelito
kierownik
Pomógł: 6 razy Wiek: 30 Dołączył: 04 Gru 2016 Posty: 386 Skąd: ropczyce
|
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017
|
|
|
To żeś odkopał temat sprzed 5lat:D |
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017
|
|
|
pepelito napisał/a: | To żeś odkopał temat sprzed 5lat:D |
I to pierwszym swoim postem |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017
|
|
|
Bardzo popieram odkopywanie trupów bo to świadczy że ludzie szukają a nie tylko pytają co jakiś czas o to samo . Brawo Ty również za to że czegoś rzeczowego więcej się właśnie dowiedziałem (czyli jak to wygląda od strony technicznej ,chemicznej , fizycznej). |
|
|
|
|
Geberut
początkujący
Dołączył: 10 Lut 2017 Posty: 2 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 12 Lut, 2017
|
|
|
Zarejestrowałem się specjalnie, bo uważałem, że znam odpowiedź na tytułowe pytanie, a po przeczytaniu okazało się, że kilku było blisko, ale nikt nie odpowiedział.
Więcej o procesach w akumulatorze (rosyjski) http://adopt-zu.soroka.org.ua/history.html tam w różnych miejscach jest sporo ciekawych informacji o ładowaniu, o zasiarczeniu, o PbO2 w wersji alfa i beta. A tu bardzo prosta i skuteczna odsiarczarka (niebezpieczna) http://shyza.ru/forum/viewtopic.php?f=15&t=50
Swoją wykonałem na postawie schematu że strony 8 na BTW 69.
Dodam jeszcze swoje doświadczenia z prądem godzinowy. Akumulator 3 lata TopDrive (dla Tesco Exide) 50Ah
Q 20h 37,54Ah, Q 10h 30,49 Ah. Teraz trwa kolejny test Q 20h, ale akumulator stał jescze jedna dobę więcej pod odsiarczarką. Wynik dodam później.
IMG_20170128_012729-1040x780.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 314 raz(y) 198 KB |
|
|
|
|
|
radasss
dyrektor Radosław
Pomógł: 7 razy Wiek: 55 Dołączył: 18 Lis 2007 Posty: 413 Skąd: Luboń/k.Poznania
|
Wysłany: Czw 16 Lut, 2017
|
|
|
Bawiłem się różnymi desulfatorami. Ten jest jednak najskuteczniejszy. |
_________________ warsztatmotocykli.pl |
|
|
|
|
zbychci
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 04 Gru 2016 Posty: 50 Skąd: Suwałki
|
Wysłany: Czw 23 Lut, 2017
|
|
|
A już tak fajnie się rozczytałem i chciałem dołączyć
A kto by tam patrzył na daty. |
|
|
|
|
|