|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Proźba w doborze aku + ładowarki do skutera z turnigy 80-100 |
Autor |
Wiadomość |
rydzyk673 [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 20 Wrz, 2012 Proźba w doborze aku + ładowarki do skutera z turnigy 80-100
|
|
|
Witam.
Jestem na etapie budowy skutera z silnikiem i sterownikiem jak niżej
Sterownik MONSTER 2000:
Cont. Current: 200A
Burst Current: 230A
Battery: 4-12 Cell Lipo / up to 38 Cell Ni-XX
SILNIK TURNIGY: 80-100-130KV:
ESC Required: 130A
Input Voltage : max. 48V
Kv : 130 rpm/V
Weight: 1570g
Shaft: 12mm
Voltage Range: 20-48v
Non Load Current: 2.0A
Maximum Power: 6500W
Utkwiłem na wyborze akumulatorów oraz rodzaju i sposobu ich ładowania. dodam ze nastawiam sie na aku żelowe. Jakiej pojemności maja byc zeby uzyskac jakis realny zasieg ok. 15 km przy mocy srednio 2-3KW(szczyt 6,5kw) mysle o 3-4 akumulatorach 12 voltowych tylko ze 4 aku to juz na granicy napiec silnika i sterownika ... jak z tego wybrnac co radzicie ? |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 21 Wrz, 2012
|
|
|
To jest silnik/regulator przeznaczony do pracy z LiPoly i takie akusy powinieneś użyć. Nie żele.
W związku z czym praktycznie nie masz wyboru co do zastosowania elementów zasilania.
Np. taki komplet:
6x Turnigy Hardcase 14.8V 5Ah - ~130$ (12s2p - 48V 10Ah)
Ładowarka Accucell 8 150W/HK Cherger 200W - 40$
Zasilacz dla ładowarki np Xbox 360 203W - 50zł z allegro
Niezbędne końcówki, kable, złączki i inne duperelki - 20$
Wszystko do kupienia na Hobbyking.com
Do 6kW powinno śmigać całkiem żwawo i chyżo (na tych aku bo będzie 2p i max 60A na aku nie stanowi problemu), dopilnuj tylko poprawności grubości przewodów i poprawności zastosowanych styków (klasy XT60 lub bananowych 4mm - duża nośność prądów)
Przy mocy 2kW-2,5kW powinieneś zrobić te ~15km
Przykładowe zastosowanie LiPoly w silniku o dużej mocy możesz zobaczyć w mojej konstrukcji. |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Pią 21 Wrz, 2012
|
|
|
Przy hobbykingu nalezy patrzeć też na dostępność. Tych harcase nie ma i nie i nie tak długo że pewnie już nie będzie... Stan jest zawsze na minus. a jak kiedyś znalazłem inna atrakcyjna ofertę typu 6s 5ah za jakies 36$ to do jednorazowo czyli do jednej paczki mozna bylo wsadzić tylko dwie lub 3 sztuki... |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
|
|
|
|
rydzyk673 [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 21 Wrz, 2012
|
|
|
sugerujecie lipole ... w tej ilosci zrobi mi to kolosalna kwote i dotego wysyłka...
oczywiscie nie bez znaczenia jest tu cena.
nie moge zrozumiec czemu odpadaja żele ? jaki srednio prad moga wytrzymac zele 20Ah ?
wszedzie piszą : max prad rozładowania 250 A/5s - lecz wiadomo ze jest mało istotne |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 21 Wrz, 2012
|
|
|
[quote="rydzyk673"]sugerujecie lipole ... w tej ilosci zrobi mi to kolosalna kwote i dotego wysyłka...
oczywiscie nie bez znaczenia jest tu cena.
/quote]
Akumulator zrobiony z lipoli (lezaki z notebookow) będzie 3 razy lzejszy i moze byc w nizszej cenie niz dobre zele. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 21 Wrz, 2012
|
|
|
Albo mi się wydaje, albo...
...tu jest mowa o 60-130A prądu ciągłego. Jakie znów leżaki z baterii z laptopa... tożto tam są LiIony...
Te akusy chyba się zapalą jak je takim prądem obciążyć. To jest właśnie najdroższa opcja jaką można wybrać, bo trzeba by zrobić 12s50p czyli 600szt - 2000zł lekko + ładowarka. Blado to wygląda przy 600zł za LiPole z ładowarką.
Może i LiPole wyjdą troszkę drożej niż żele, ale:
- Prądy do 120A to dla nich nic niezwykłego (dla 12s2p)
- Możliwość szybkiego ładowania nawet w 2h (a nie >10h jak żele)
- Najniższa możliwa waga (zdaje się 160Wh/1kg)
- Najmniejsze możliwe wymiary
- Możliwość naprawy we własnym zakresie i przedłużania żywotności w nieskończoność (wymiana cel)
- Modułowa budowa aku
- Łatwość pomiaru parametrów i nadzoru nad aku
Tak więc te LiPole, może i trochę drożej i wyjdą, ale w zamian dają pewne korzyści.
Nadal się upieram, nie masz wyboru.
Musisz kupić LiPole, albo nie wykorzystasz posiadanego sprzętu nawet w połowie. Mam takie zasilanie, widzę jak działa i jakie ma mocne strony i dlatego tak uważam.
Ewentualnie niech ktoś, kto ma zestaw 3kW lub mocniejszy zajmie jakieś stanowisko w kwestii zasilania takiego monstrum z aku żelowych. Jak on to rozwiązał, jak działa i jak takie prądy odbijają się na żywotności zestawu aku żelowych.
I jeszcze jedno:
Sterownik masz opisany jako zasilany max 12s Lipoly, czyli to nie jest 48V. Naładowany pakiet 12s będzie mieć 50.4, a 4 żele to 58. Trzeba być pewnym, czy to aby nie za dużo. Być może pozostanie zasilanie tego z 3 aku na zasilaniu ~36V, ale wtedy silnik zasilany niższym napięciem osiągnie niższe obroty i uzyska niższą moc co może być niezadowalające względem tego, jak mógłby pracować w pełni swoich możliwości. |
|
|
|
|
mar56
dyrektor
Pomógł: 4 razy Wiek: 67 Dołączył: 15 Lut 2011 Posty: 443 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 22 Wrz, 2012
|
|
|
Rozumiem że przed zakupem akumulatorów i sterownika,mechanikę masz dopracowaną na tyle że będzie to jeździło, a nie stało w garażu.Ten silnik z uwagi na b.dużą moc pewnie wymaga chłodzenia podczas jazdy.Jako dawcę wykorzystasz padniętego spalinowca(można wykorzystać gotowy napęd tylko zastąpić silnik spalinowy, elektrycznym),czy sam będziesz konstruował ramę(trudniejsze ale łatwiej wszystkie elementy rozplanować)?Lepiej wszystko wcześniej przemyśleć,niż później w połowie zarzucić projekt,osobiście zastosowałbym inny silnik (taki z felgą),ale będę Ci kibicował bo jestem ciekawy co z tego projektu wyjdzie w praktyce |
_________________ zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany... |
|
|
|
|
rydzyk673 [Usunięty]
|
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 22 Wrz, 2012
|
|
|
Ta szczytowa moc to jest moc pobierana, a sprawność to inna sprawa, ten cienki wałek z silnika nasuwa wątpliwości, ale jestem ciekawy efektów i relacji jazd tą fajną maszyną EV. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 22 Wrz, 2012
|
|
|
rydzyk673 napisał/a: | Mam juz upatrzone modelarskie lipole 5ah 22,2v 40C cena z sztuke 375PLN co wy na to ? |
2x upatrzone aku: 750zł
Ładowarka: >250zł (150W)
Konieczne elementy dodatkowe: 100zł (monitory napięcia, złącza, adapter równoległego ładowania)
Zasilacz XBox 203W - 55zł
Suma= ~1150zł
Kontra ewentualny zakup na HK:
3x aku z HK 14.8V 5Ah - ~200zł
Ładowarka: ~150zł (200W!!!)
konieczne elementy dodatkowe: 50zł
====== przesyłka z HK ~160zł
Zasilacz XBox 203W - 55zł
Suma=615zł
Nawet, jeśli jakimś cudem będziesz musieć zapłacić cło i vat za swój zakup, to wyniese ono tylko ~170zł
Reasumując, w tej samej cenie masz 10Ah aku, zamiast 5Ah. A i jeszcze zostanie Ci kasy.
Tak by to wyglądało w 2 opcjach do wyboru. |
|
|
|
|
mar56
dyrektor
Pomógł: 4 razy Wiek: 67 Dołączył: 15 Lut 2011 Posty: 443 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 23 Wrz, 2012
|
|
|
Te akuski z HK mają dobrą cenę,zastanawia mnie jednak jak wygląda sprawa z trwałością ?Wszak są one do modeli,ile razy można je ładować bez większej utraty pojemności,czy w tym wypadku są lepsze od żelow,bo LiFePO4 które mam już prawie 2 rok są trwałe nie zauważyłem różnicy a ładowałem je już co najmniej 700-800 razy ,nieraz 2-3 razy dziennie. |
_________________ zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany... |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 23 Wrz, 2012
|
|
|
Nie wiem na ile 1 osoba może być reprezentatywna, ale:
Na dzisiaj moje 4szt tych aku:
- Przejechały 2350km
- Używane/ładowane od ~6 miesięcy codziennie (często ładowane 2x dziennie)
- 75% czasu rozładowywane prądem powyżej 40A
Myślę, że mają za sobą około 150-180 pełnych cykli 100% -> 0% -> 100%
Dzisiejszy pomiar przy ładowaniu równoległym: 19600mAh prądem 10A, więc trudno mówić o jakimś widocznym spadku pojemności.
Nie zauważyłem też zmniejszonego zasięgu do temp 4st. Zobaczymy co będzie na mrozie.
Przy 800 cyklach musiałeś przejechać kilkanaście tysięcy km, niezły wynik.
Najsłabszym elementem zasilania roweru w LiPole jest... czynnik ludzki.
Zdarzyło mi się w pośpiechu i po ciemku spiąć akusy razem ze sobą wzajemnie zamiast szeregowo - co kończyło się spektakularnym wyparowaniem elementów łączących. Innym razem wpiąłem jakimś cudem wtyk od balansera na opak, cuda się działy. |
|
|
|
|
mar56
dyrektor
Pomógł: 4 razy Wiek: 67 Dołączył: 15 Lut 2011 Posty: 443 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 23 Wrz, 2012
|
|
|
Tyle nie przejechałem, myślę ze jakieś 8-10k ,nie rozładowywałem aku do końca, często tylko do połowy,dlatego interesuje mnie ilość ładowań i wpływ na ich zużycie.
Jeśli te z HK są tak dobre to poco wywalać dwa razy więcej kasy na LiPO4.
Zimą jak eksploatowałem rower to nie zauważyłem wyraźnego spadku pojemności ,natomiast spada w niskich temperaturach możliwość pobierania większego prądu,rower jest jakby słabszy,można brać mniejszy prąd w dłuższym czasie. |
_________________ zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany... |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|