|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Napięcie i prąd vs. prędkość i moment |
Autor |
Wiadomość |
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013
|
|
|
Chwytam, chwytam. Nie ma perpetum mobilum i moment jest w zamian za coś innego...
Jeśli przedłużę ten Twój wspomniany wirnik do długości 1m to będę miał nadsprawność w silniku
Trochę to wyjaśnienie kiepsko brzmi w naszym przypadku, ale temat dobry do podrążenia, co by mity od faktów oddzielić
Moim zdaniem jest o wieeeeele prostsza odpowiedź na to pytanie - dlaczego 2 różne silniki przy takich samych prądach pracy mają znacząco różny moment.
Dla przykładu modelarze mają z tym styczność na codzień |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013
|
|
|
tas napisał/a: | Ojj, jakieś nieścisłości nam się tutaj wkradają
Przecież silnik 250W nie pracował przeciążony tylko na swoich parametrach znamionowych |
Już pisałem, że podczas wejścia na obroty, ale zanim się rozpędził, to pobierał tyle ile ograniczał sterownik.
Najpierw napisałeś, że już rozumiesz i się z tym zgadzasz, a teraz się rozmyśliłeś i zmieniłeś post |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013
|
|
|
No bo zauważ, że mamy tu 2 różne sytuacje.
- Informacja o Zeeltoma o tym efekcie (nie zmieniał sterownika, a zestaw pracował w znamionowych poarametrach)
- Informacja od Nostuska o tym, że jego zestaw przed zmianą nie pracował na znamionowych parametrach.
Zaciekawiło mnie to, bo użycie argumentu "temperatura" wyklucza prawdziwość obu przypadków, a ja jestem ciekawy który jest prawdziwy, a który nie. Poza tym stwierdzenie, że różnica była znacząca jest dla mnie informacją, że skądś magicznie pojawiło się ze 20% gratisowego momentu, a to bez wyjaśnienia brzmi jak perpetum mobilum albo czorno magyja.
Tak więc drążę temat co by się do prawdy dokopać powiedzianej prostym zrozumiałym językiem |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
Ostatnio zmieniony przez tas Wto 10 Gru, 2013, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013
|
|
|
tas napisał/a: | Chwytam, chwytam. Nie ma perpetum mobilum i moment jest w zamian za coś innego...
Jeśli przedłużę ten Twój wspomniany wirnik do długości 1m to będę miał nadsprawność w silniku
Trochę to wyjaśnienie kiepsko brzmi w naszym przypadku, ale temat dobry do podrążenia, co by mity od faktów oddzielić
|
Nie nadsprawność, tylko większy moment jeśli będzie odpowiednio skonstruowana cewka do tego, a sprawność może pozostać na wysokim poziomie dla większego przedziału mocy. |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013
|
|
|
tas napisał/a: | No bo zauważ, że mamy tu 2 różne sytuacje.
- Informacja o Zeeltoma o tym efekcie (nie zmieniał sterownika, a zestaw pracował w znamionowych poarametrach)
- Informacja od Nostuska o tym, że jego zestaw przed zmianą nie pracował na znamionowych parametrach.
Zaciekawiło mnie to, bo użycie argumentu "temperatura" wyklucza prawdziwość obu przypadków, a ja jestem ciekawy który jest prawdziwy, a który nie. Poza tym stwierdzenie, że różnica była znacząca jest dla mnie informacją, że skądś magicznie pojawiło się ze 20% gratisowego momentu, a to bez wyjaśnienia brzmi jak perpetum mobilum albo czorno magyja.
Tak więc drążę temat co by się do prawdy dokopać powiedzianej prostym zrozumiałym językiem |
U Zeeltoma silnik 250W pracował na nominale, ale 350W poniżej nominału.
U Nostuska po podkręceniu, słabszy silnik pracował powyżej nominału, ale mocniejszy bliżej nominału.
Nie widzę różnicy. I już pisałem na temat sprawności dla nominału, poniżej i powyżej.
Nie pierwszy raz zresztą o tym czytam, że podmiana tylko silnika na mocniejszy przyniosła korzystne efekty.
Edit:
Mam pomysła. Napiszmy na elce i wysłuchajmy co na to eksperci, bo tak możemy pobłądzić |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013
|
|
|
Neee, tam nas jeszcze pokasują za głupie tematy
Choć niezaprzeczalnie jestem ciekaw mechanizmu uzyskania gratis "Czuło się trochę większą moc." oraz "Różnica diametralna - moment rozruchowy jest zdecydowanie większy" bo tak przedstawiona sprawa zasługiwała na kilka słów opisu. Ale z tego co tłumaczycie mnie szaraczkowi, to temperatura i długość magnesów powinna być dla mnie prawdziwą odpowiedzią |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013
|
|
|
Taki szaraczek jak Ja też nie jest pewny, ale w Perpetum Mobile nie wierzę, w magyję też, więc szukam odpowiedzi w stratach.
W sumie, co ja gadam? Przecież nie ma czegoś takiego jak straty, bo jest "zasada zachowania energii". |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Śro 11 Gru, 2013
|
|
|
Tas, mocniejszy silnik to mocniejszy silnik - konstrukcja na nim wymusza osiągnięcie większego momentu. Pomyśl sobie że masz dużą i ciężką przyczepę (np. 5 ton) którą dołączasz do różnych samochodów. Jeden z nich to maluch a drugi to ciągnik siodłowy. Potrzebujesz rozpędzić przyczepę do 50 km/h - zatem przy którym aucie pójdzie to sprawniej ?
Zmiana silnika ZAWSZE skutkuje różnicami w momencie obrotowowym. Maluch będzie mieć z 40-60 Nm i 24 konie a ciągnik siodłowy 300-500 koni i ok. 1000 Nm albo i więcej...
Policz sobie to tak:
Silnik 250W ma moment znamionowy 0,91Nm, silnik 500W ma moment 1,91 Nm. Wynika to po pierwsze z obciążalności i konstrukcji uzwojenia oraz jego długości czynnej na którą odziaływuje pole z magnesów. Zobacz sam - silniki Lemco są silnikami płaskimi jak naleśniki które kręcą się do bardzo wysokich prędkości obrotowych, natomiast popularne "bułgary" to silniki długie i ciężkie bo zaprojektowane do obciążania ich potężnymi momentami. Choć moce uzyskasz na nich zbliżone pewnie do siebie - to jednak sprawniejsze będą ta które będą mieć dłuższe wirniki. Ilość par biegunów również ma znaczenie - jak patrzyłem w silnikach seri MYxxxx to zazwyczaj masz w nich dwa magnesy (dwie pary biegunów oraz czynnych uzwojeń jest również 2 pary biegunów). Długość powierzchni czynnej uzwojenia oraz dłuość magnesu ma znaczenie. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 11 Gru, 2013
|
|
|
Oj, trudna to jest droga do prawdy
Kolego, silnik 250W ma 0.91 ale przy mocy 250W. Przy mocy wkładanej 2x większej ma około 2x większy moment (jakiś tam ułamek mocy idzie na grzanie, ale różnica nie jest duża), czyli dokładnie tyle samo co 500W silnik.
SIlnik 500W ma 1.9Nm ale przy 500W mocy. Przy zmniejszeniu jej do 250W czyli o połowę ma połowę momentu, czyli 0.9 czyli tyle co słabszy silnik.
Uczęszczałem na lekcje fizyki i wiem, że prawo zachowania energii UNIEMOŻLIWIA uzyskiwanie mocy z niczego. Coś za coś, proste.
Skoro zamiana sinika dała wyraźnie większy moment to fizycznie jest tylko jedno wyjaśnienie. Nie powiedziałeś, że zamieniłeś silnik na taki o mniejszym KV i uzyskałeś np o 30% większy moment ale kosztem 30% mniejszej prędkości obrotowej.
Więc moje pytanie jest nadal aktualne |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
fazi
młodzik Artek
Wiek: 43 Dołączył: 12 Cze 2013 Posty: 92 Skąd: Świątniki Górne
|
Wysłany: Śro 11 Gru, 2013
|
|
|
Panowie, moc mocą ale też chciałbym się zapytać o dystans który pokonam na jednym i drugim silniku. Szukam jakiegoś kompromisu. Zakładając że aku to żele 9ah, moja waga to 100kg a rower pewnie z 30kg |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 11 Gru, 2013
|
|
|
To jest skomplikowane dość.
Tak ogólnie to dystans nie zależy od mocy silnika czy sterownika ale od prędkości.
Od dołu ogranicza cię sprawność silnika, od gry opór powietrza, który silnik musi pokonać.
Mając zestaw 250W oraz 1000W na obu przejedziesz tak samo daleko. Z tym, że mocniejszy silnik umożliwi ci podjazd pod wzniesienia, jazdę pod wiatr czy zwyczajnie szybszą jazdę niż 250, który przy tym już nie da rady.
Jeśli różnica w cenie jest mała - najlepiej brać maksymalnie mocny zestaw, ale użytkować go tak jak się chce, czyli jeździć powoli. Ale w zamian uzyskamy zalety, które opisałem powyżej, a które są niedostępne dla małych mocy. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 11 Gru, 2013
|
|
|
Celem sprostowania dwa magnesy-to jedna para biegunów. Z silnika 500W możesz zawsze wykorzystywać tylko 250W, a biorąc pod uwagę gdzie mieszkasz, to lepszy byłby mocniejszy. Gdybyś szukał używanego, to mam dużo silników ( od kilku W do 13kW). |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Śro 11 Gru, 2013
|
|
|
gienek333 napisał/a: | Celem sprostowania dwa magnesy-to jedna para biegunów |
Mnie od zawsze uczono iż każdy magnes ma biegun północny i południowy. Chyba wiem o co Ci chodzi.... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013
|
|
|
Rozmowa dotyczyła silnika, a nie magnesów. Dwa magnesy i dwie szczotki to silnik z jedną parą biegunów. Silnik DD trójfazowy ma trzy pary magnesów, ale może być jednobiegunowy lub więcej. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013
|
|
|
Nostusek napisał/a: | Maluch będzie mieć z 40-60 Nm i 24 konie a ciągnik siodłowy 300-500 koni i ok. 1000 Nm albo i więcej...
|
Ursus C-330 ma 30 KM, C-360 ma 52 KM, Zetor 7211 ma 62 KM, a 5211 45 KM.
300-500 koni to wielka stadnina będzie
tas napisał/a: | Przy mocy wkładanej 2x większej ma około 2x większy moment |
Na pewno tak jest?
tas napisał/a: | Tak ogólnie to dystans nie zależy od mocy silnika czy sterownika ale od prędkości. |
A dokładniej od oporów toczenia, oporów powietrza, przyśpieszeń, masy całkowitej i sprawności całego układu elektrycznego (bateria, sterownik, silnik, połączenia elektryczne) plus pojemność baterii i jej charakterystyki. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|