|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Rejestracja pojazdu elektrycznego jako SAM |
Autor |
Wiadomość |
eneuro [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 17 Wrz, 2012 Rejestracja pojazdu elektrycznego jako SAM
|
|
|
Witam.
Zrobiłem mały rekonesans w wydziale komunikacji apropos możliwości zarejestrowania "samoróbki" EV jako pojazdu SAM.
Z tego co mi powiedziano, to nie ma większych problemów z punktu widzenia przepisów w wydziale komunikacji, a o tym jaki VIN i jak zostanie zklasyfikowany pojazd zależy od Okręgowych Stacji Kontroli Pojazdów, z którymi współpracują wydziały komunikacji.
Dostałem nawet namiary na konkretne osoby w OSKP, które ponoć zorientowane są w temacie.
Ale wychodzi na to iż jeśli zupełnie od "0" własną konstrukcję chcę TYLKO dla siebie zarejestrować (niekoniecznie przeprowazdać homologację wymaganą do sprzedaży większej ilości) to jest to do zrobienia i podobno czasami jak sobie Stacja ta nie radzi to zasięga opini rzeczoznawcy, tyle że nie są to jakieś kosmiczne kwoty.
Ciekawe, chyba warto podrążyć temat, tym bardziej, że przez ten sam urząd komunikacji i stację kontroli przeszły pojazdy zaprojektowane i rejestrowane na potrzeby jednej z Agencji Rozwoju regionalnego
Macie jakieś pozytywne doświadczenia z rejstracją własnej samoróbki, ale nie przeróbki samochodu osobowego na elektryczny, bo wtedy podobno jest inaczej?
W zasadzie to chyba konieczność, żeby jednak taki pojazd EV jakoś rejestrować, bo tak czy inaczej jak się jedzie jakimś "wehikułem EV" typu rower EV (ebike) i np. wlozymy sobie tam silnik 1000W,-bo mniej to chyba bez sensu-to może lepiej przejść tą procedurę raz, wtedy spokojnie OC się opłaci i na drodze nikt nam nie może powiedzieć "won na pobocze" jak jedziemy 50km/h
No nie wiem, jakie macie doświadczenia w tym temacie, ale wydaje się to sensowne, żeby można było legalnie rozpędzać się do ok. 50km/h i mieć dach nad głową.
Z tego co wiem, mogłby to być chyba nawet coś motrowerowo podobnego, gdzie moc dopuszczalna chyba jest do 4kW i prędkość do 45km/h...
Zależy ile więcej kasy trzeba wydać aby jako SAM to było i powyżej 50km/h.
Chociaż w zasadzie te 4kW n apoczątek wygląda sensownie, bo dzisiaj Melex mnie "gonił" na rowerze ok. 25km/h ale nie dał rady wyprzedzić, więc podejrzewam, że mając jakieś owiewki aero, zostałby daleko w tyle i prędkość 50km/h jest do wyciagniecia nawet bez wspomagania Ev przez dłuższy czas.
Tak czy inaczej wynika, że jest to do zrobienia i mam nadzieję, że akurat w tym wydziale gdzie już rejestrowali kilka elektryków samochodów, jak również mniejsze nietypowe konstrukcje EV jako motorowery, uda się to jakoś sformalizować.
Może się uda się od osób w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów uzyskac jakieś konkrety, bo w Wydziale Komunikacji wygląda to dobrze i tamtejszy dyrektor widać, że z zainteresowaniem na ten temat rozmawiał.
BTW: Myślał, że samochody EV to tylko w takich słupkach/punktach EV można ładować jak te niedziałające i widać, że był zaskoczony, że te słupki mają też 230VAC i ok. 16A
Podobno podczas rejestracji tamtych samochodów w ramach tego wielkiego projektu Agencji pewnej, powiedziano mu że te punkty są neizbędne do tych samochodów, ale już nikt nie wytłumaczył, że w domu też można jak się ma jakiś sensowny samochód EV
Jak widać, projekt był, ale nikt nie pomyślał o jakiejś akcji informacyjnej, żeby przynajmniej urzędy związane z motoryzacją jakoś sensownie poinformować, bo kto wie może sami by też u siebi etaki słupek postawili
No nic-powoli do przodu... zobaczymy co powiedzą w Stacji Diagnostycznej polecanej i zresztą nie ma wiele takich podobno, żeby nie było bałaganu. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Wto 18 Wrz, 2012
|
|
|
Słyszałem już różne historie na temat rejestracji pojazdów EV u nas w kraju - u mnie w Wydziale Komunikacji na początku się nie dało bo nikt nie mógł pojąć jak pojemność silnika może wynosić 0 litrów Co chcieli by usłyszeć? Mozliwe że to jaka jest pojemność uzwojeń w Faradach? Na pewno jakaś tam jest ale to raczej 0,00.... nic I jak przeliczyć farady na litry Ot zagwozdka... choć teoretycznie to możliwe
Ale wracając na ziemię - wydziały komunikacji coraz bardziej zaczynają być bardziej przystępne dla tych co chcą rejestrować pojazdy elektryczne. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
slimak76
początkujący
Dołączył: 02 Lut 2012 Posty: 1
|
Wysłany: Wto 18 Wrz, 2012
|
|
|
Witam,
mogę potwierdzić, że wydziały komunikacji ( niektóre ) nie robią najmniejszych problemów. W zeszłym roku kupiłem MiniEl i praktycznie bez problemów go zarejestrowałem ( jako pojazd samochodowy inny ). |
|
|
|
|
eneuro [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 18 Wrz, 2012
|
|
|
Nostusek napisał/a: |
Ale wracając na ziemię - wydziały komunikacji coraz bardziej zaczynają być bardziej przystępne dla tych co chcą rejestrować pojazdy elektryczne. |
Akurat w tym wydziale gdzie byłem, przeszło przez nich kilka od zera zrobionych pojazdów EV na potrzeby projektu Agencji Rozwoju Regionalnego.
Jak się ma VIN to już podobno pryszcz i nieważne jak go zwał.
Ciekawe jak będzie z uzyskaniem tego VINu, bo jak pojazd od zera na swoje potrzeby to homologacji chyba nie potrzeba żadnych.
Tak czy inaczej, byłem pozytywnie zaskoczony, bo nawet skserowali mi załącznik do ustawy (szczegółowy) gdzie były wyszczególnione różne typy i odmiany trójkołowców i czterokołowców i tam wyraźnie jest mowa o elektrycznym, więc może po prostu w niektórych Wydziałach jacyś niedouczeni urzędnicy siedzą-tutaj widać, że się orientują w temacie i najważniejsze, że już to przerabiali kilka krotnie wcześniej
Tylko ciekawe jak zobaczą mojego 4kołowca, ale bardziej przyponinającego 3kołowca, to jak zareagują
Nic, w razie czego pokażę im, tego Peugeota Concept EX1, to może uwierzą, że coś takiego mojego z 4kW w kołach też da radę pod górkę wjechać i się z niej stoczyć jakoś
No i moja konstrukcja będzie miała dach i kierowca nie będzie "trzymał" tego pojazdu na głowie w przypadku wywrotki
W sumie to n apoczątek nawet 1en silnik 1kW starczy do testów na podwórku, żeby sprawdzić konstrukcję, a później się dołoży do 4kW max i ew. więcej acu, tak aby może w jakąś kategorię fajną wskoczyć. Po wizycie w Stacji Kontroli będzie wiadomo w jakim kierunku ten pomysł rozwinąć, tak żeby "wilk (tj. policja) był syty i owca cała (uprawnienie do OC zachowane w przypadku jakiejś kolizji)" |
|
|
|
|
highend
stażysta Leaf Driver
Wiek: 47 Dołączył: 04 Cze 2012 Posty: 187 Skąd: BIELSKO-BIAŁA/TYCHY
|
Wysłany: Wto 30 Paź, 2012
|
|
|
jak mojego 'matizo-rometa' nie sprzedam to będę rejestrował jako SAM. myślę, że dam radę. |
|
|
|
|
RysiekK [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 05 Lis, 2012
|
|
|
(abstrachujac od tego co sobie postanowi urzednik tu i ówdzie )
1) SAM zgodnie z definicją musi mieć nadwozie lub podwozie własnej konstrukcji.
2) Jeżeli chodzi o elektryfikację seryjnych samochodów to znów wypływa ogólniejszy problem prawny - zakres dopuszczalnego tuningu, bo tym jest wszelka zmiana względem stanu pojazdu w jakim wyjechał on z fabryki.
Praktyka jest taka że zmieniane jest prawie wszystko począwszy od gałki na lewarku, poprzez kierownice aż po opony i zawieszenia, o zabawach z silnikami nie wspominajac.
"dopuszczenie-uziemienie" zależy od pana władzy z radiowozu lub na stacji i wygląda na to że jest rzecz nieuregulowana prawnie....chyba że ktoś wie coś wiecej.
Pytanie zasadnicze: czy granicą jest stan danego pojazdu w jakim uzyskał on homologację czy ogólne wymagania PORD ?
..oczywiscie najlepiej zrobić od razu el-SAMa sensu stricto |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Śro 06 Lis, 2013
|
|
|
Podobno skończyło się rejestrowanie przyczep i pojazdów "marki" SAM.
Widzę tu działanie lobby producentów przyczep - teraz każdy rolnik nabije im kabzę.
Inne pojazdy nikomu finansowo nie zagrażają, ale jak tu nie zabronić rejestrowania np. samochodu - jeśli nawet przyczepy nie wolno?!
Za długo zabierałem się do trójkołowca EV - chyba rama pójdzie na złom...
A może ktoś mnie pocieszy? Może w ogólnym trendzie EKO znajdzie się dla nas furtka? |
|
|
|
|
Szczygiel
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Lut 2006 Posty: 226 Skąd: Siedlce
|
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Śro 29 Sty, 2014
|
|
|
Cytat: | ... skończyło się rejestrowanie przyczep i pojazdów "marki" SAM. |
Błysnęła mi nadzieja, że zakaz dotyczy pojazdów samochodowych i przyczep - a nie ma tam mowy o motorowerach.
Czy ktoś może próbował rejestrować SAM-a po czerwcu ubiegłego roku? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 30 Sty, 2014
|
|
|
Nie interesowałem się tym tematem wcześniej, ale widzę, że nasz rząd robi wszystko by obrzydzić obywatelom Polski na zamieszkiwanie w tym kraju. Nie wolno na swojej działce budować bez zezwolenia, nie można produkować wódki na własne potrzeby, nie można zrobić sobie samochodu, czy przyczepy... dokąd zmierzamy? |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Czw 30 Sty, 2014
|
|
|
JerzyZ napisał/a: | . Może w ogólnym trendzie EKO znajdzie się dla nas furtka? |
Furtka jest przeogromna i rowno proporcjonalna do granic naszego kraju.
zeeltom napisał/a: | dokąd zmierzamy? |
Do akcyzy i podatkow. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Czw 30 Sty, 2014
|
|
|
O ile osoba prywatna ma problemy z zarejestrowaniem to osobiście byłem świadkiem jak jedna z firm rejestrowała swój pojazd elektryczny i się udało chociaż diagności na SKP bawili się chyba z pół dnia zanim przejżeli wszystko. Owszem - trwało to długo, wszelkie homologacje musiało to przejść i czasami bez wsparcia PIMOT się nie udaje... Ważnym jest by pojazd spełniał wymogi określające możliwość jego ruchu po drodze - czyli musi mieć wydajny system hamulcowy, oświetlenie wymagane przepisami, hamulec ręczny i jeśli mia więcej niż 2 koła to pasy bezpieczeństwa o ile wymogi to nakazują. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Czw 30 Sty, 2014
|
|
|
Szok!
Niemożliwe, że nie można zrobic sobie samochodu i go zarejestrować.
W latach 90 rejestrowałem dwa trójkołowce i wtedy było to dziecinnie proste - działania podobne jak przy składakach. Opis rzeczoznawcy, potem przegląd techniczny i to wszystko.
Składak to samochód rozebrany przed granicą, oclony jako części, i złożony z powrotem do kupy. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 30 Sty, 2014
|
|
|
No właśnie, dziwne to. Jeśli pojazd przejdzie przegląd techniczny, to co stoi na przeszkodzie by go zarejestrować? Tym bardziej, że własny pojazd może mieć lepsze parametry, niż fabryczny. Może tu chodzi o to, by kupować gotowe auta od producentów, a nie robić sobie w domu. A co z lekkimi samolotami? Też nie można na nich już latać? |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|