ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Rejestracja pojazdu elektrycznego jako SAM
Autor Wiadomość
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pon 17 Wrz, 2012   Rejestracja pojazdu elektrycznego jako SAM

Witam.
Zrobiłem mały rekonesans w wydziale komunikacji apropos możliwości zarejestrowania "samoróbki" EV jako pojazdu SAM.
Z tego co mi powiedziano, to nie ma większych problemów z punktu widzenia przepisów w wydziale komunikacji, a o tym jaki VIN i jak zostanie zklasyfikowany pojazd zależy od Okręgowych Stacji Kontroli Pojazdów, z którymi współpracują wydziały komunikacji.
Dostałem nawet namiary na konkretne osoby w OSKP, które ponoć zorientowane są w temacie.
Ale wychodzi na to iż jeśli zupełnie od "0" własną konstrukcję chcę TYLKO dla siebie zarejestrować (niekoniecznie przeprowazdać homologację wymaganą do sprzedaży większej ilości) to jest to do zrobienia i podobno czasami jak sobie Stacja ta nie radzi to zasięga opini rzeczoznawcy, tyle że nie są to jakieś kosmiczne kwoty.
Ciekawe, chyba warto podrążyć temat, tym bardziej, że przez ten sam urząd komunikacji i stację kontroli przeszły pojazdy zaprojektowane i rejestrowane na potrzeby jednej z Agencji Rozwoju regionalnego ;)

Macie jakieś pozytywne doświadczenia z rejstracją własnej samoróbki, ale nie przeróbki samochodu osobowego na elektryczny, bo wtedy podobno jest inaczej?
W zasadzie to chyba konieczność, żeby jednak taki pojazd EV jakoś rejestrować, bo tak czy inaczej jak się jedzie jakimś "wehikułem EV" typu rower EV (ebike) i np. wlozymy sobie tam silnik 1000W,-bo mniej to chyba bez sensu-to może lepiej przejść tą procedurę raz, wtedy spokojnie OC się opłaci i na drodze nikt nam nie może powiedzieć "won na pobocze" jak jedziemy 50km/h :D

No nie wiem, jakie macie doświadczenia w tym temacie, ale wydaje się to sensowne, żeby można było legalnie rozpędzać się do ok. 50km/h i mieć dach nad głową.

Z tego co wiem, mogłby to być chyba nawet coś motrowerowo podobnego, gdzie moc dopuszczalna chyba jest do 4kW i prędkość do 45km/h...
Zależy ile więcej kasy trzeba wydać aby jako SAM to było i powyżej 50km/h.
Chociaż w zasadzie te 4kW n apoczątek wygląda sensownie, bo dzisiaj Melex mnie "gonił" na rowerze ok. 25km/h ale nie dał rady wyprzedzić, więc podejrzewam, że mając jakieś owiewki aero, zostałby daleko w tyle i prędkość 50km/h jest do wyciagniecia nawet bez wspomagania Ev przez dłuższy czas.

Tak czy inaczej wynika, że jest to do zrobienia i mam nadzieję, że akurat w tym wydziale gdzie już rejestrowali kilka elektryków samochodów, jak również mniejsze nietypowe konstrukcje EV jako motorowery, uda się to jakoś sformalizować.

Może się uda się od osób w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów uzyskac jakieś konkrety, bo w Wydziale Komunikacji wygląda to dobrze i tamtejszy dyrektor widać, że z zainteresowaniem na ten temat rozmawiał.

BTW: Myślał, że samochody EV to tylko w takich słupkach/punktach EV można ładować jak te niedziałające i widać, że był zaskoczony, że te słupki mają też 230VAC i ok. 16A :D
Podobno podczas rejestracji tamtych samochodów w ramach tego wielkiego projektu Agencji pewnej, powiedziano mu że te punkty są neizbędne do tych samochodów, ale już nikt nie wytłumaczył, że w domu też można jak się ma jakiś sensowny samochód EV :D
Jak widać, projekt był, ale nikt nie pomyślał o jakiejś akcji informacyjnej, żeby przynajmniej urzędy związane z motoryzacją jakoś sensownie poinformować, bo kto wie może sami by też u siebi etaki słupek postawili ;)
No nic-powoli do przodu... zobaczymy co powiedzą w Stacji Diagnostycznej polecanej i zresztą nie ma wiele takich podobno, żeby nie było bałaganu.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 18 Wrz, 2012   

Słyszałem już różne historie na temat rejestracji pojazdów EV u nas w kraju - u mnie w Wydziale Komunikacji na początku się nie dało bo nikt nie mógł pojąć jak pojemność silnika może wynosić 0 litrów :D Co chcieli by usłyszeć? Mozliwe że to jaka jest pojemność uzwojeń w Faradach? Na pewno jakaś tam jest ale to raczej 0,00.... nic :D I jak przeliczyć farady na litry :D Ot zagwozdka... choć teoretycznie to możliwe :)

Ale wracając na ziemię - wydziały komunikacji coraz bardziej zaczynają być bardziej przystępne dla tych co chcą rejestrować pojazdy elektryczne.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
slimak76 
początkujący


Dołączył: 02 Lut 2012
Posty: 1
Wysłany: Wto 18 Wrz, 2012   

Witam,

mogę potwierdzić, że wydziały komunikacji ( niektóre ) nie robią najmniejszych problemów. W zeszłym roku kupiłem MiniEl i praktycznie bez problemów go zarejestrowałem ( jako pojazd samochodowy inny ).
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Wto 18 Wrz, 2012   

Nostusek napisał/a:

Ale wracając na ziemię - wydziały komunikacji coraz bardziej zaczynają być bardziej przystępne dla tych co chcą rejestrować pojazdy elektryczne.

Akurat w tym wydziale gdzie byłem, przeszło przez nich kilka od zera zrobionych pojazdów EV na potrzeby projektu Agencji Rozwoju Regionalnego.
Jak się ma VIN to już podobno pryszcz i nieważne jak go zwał.
Ciekawe jak będzie z uzyskaniem tego VINu, bo jak pojazd od zera na swoje potrzeby to homologacji chyba nie potrzeba żadnych.
Tak czy inaczej, byłem pozytywnie zaskoczony, bo nawet skserowali mi załącznik do ustawy (szczegółowy) gdzie były wyszczególnione różne typy i odmiany trójkołowców i czterokołowców i tam wyraźnie jest mowa o elektrycznym, więc może po prostu w niektórych Wydziałach jacyś niedouczeni urzędnicy siedzą-tutaj widać, że się orientują w temacie i najważniejsze, że już to przerabiali kilka krotnie wcześniej ;)
Tylko ciekawe jak zobaczą mojego 4kołowca, ale bardziej przyponinającego 3kołowca, to jak zareagują :D
Nic, w razie czego pokażę im, tego Peugeota Concept EX1, to może uwierzą, że coś takiego mojego z 4kW w kołach też da radę pod górkę wjechać i się z niej stoczyć jakoś :D
No i moja konstrukcja będzie miała dach i kierowca nie będzie "trzymał" tego pojazdu na głowie w przypadku wywrotki :D
W sumie to n apoczątek nawet 1en silnik 1kW starczy do testów na podwórku, żeby sprawdzić konstrukcję, a później się dołoży do 4kW max i ew. więcej acu, tak aby może w jakąś kategorię fajną wskoczyć. Po wizycie w Stacji Kontroli będzie wiadomo w jakim kierunku ten pomysł rozwinąć, tak żeby "wilk (tj. policja) był syty i owca cała (uprawnienie do OC zachowane w przypadku jakiejś kolizji)" ;)
 
 
highend 
stażysta
Leaf Driver



Wiek: 47
Dołączył: 04 Cze 2012
Posty: 187
Skąd: BIELSKO-BIAŁA/TYCHY
Wysłany: Wto 30 Paź, 2012   

jak mojego 'matizo-rometa' nie sprzedam to będę rejestrował jako SAM. myślę, że dam radę.
 
 
RysiekK
[Usunięty]

Wysłany: Pon 05 Lis, 2012   

(abstrachujac od tego co sobie postanowi urzednik tu i ówdzie )

1) SAM zgodnie z definicją musi mieć nadwozie lub podwozie własnej konstrukcji.

2) Jeżeli chodzi o elektryfikację seryjnych samochodów to znów wypływa ogólniejszy problem prawny - zakres dopuszczalnego tuningu, bo tym jest wszelka zmiana względem stanu pojazdu w jakim wyjechał on z fabryki.
Praktyka jest taka że zmieniane jest prawie wszystko począwszy od gałki na lewarku, poprzez kierownice aż po opony i zawieszenia, o zabawach z silnikami nie wspominajac.
"dopuszczenie-uziemienie" zależy od pana władzy z radiowozu lub na stacji i wygląda na to że jest rzecz nieuregulowana prawnie....chyba że ktoś wie coś wiecej.
Pytanie zasadnicze: czy granicą jest stan danego pojazdu w jakim uzyskał on homologację czy ogólne wymagania PORD ?

..oczywiscie najlepiej zrobić od razu el-SAMa sensu stricto
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Śro 06 Lis, 2013   

Podobno skończyło się rejestrowanie przyczep i pojazdów "marki" SAM.
Widzę tu działanie lobby producentów przyczep - teraz każdy rolnik nabije im kabzę.
Inne pojazdy nikomu finansowo nie zagrażają, ale jak tu nie zabronić rejestrowania np. samochodu - jeśli nawet przyczepy nie wolno?!
Za długo zabierałem się do trójkołowca EV - chyba rama pójdzie na złom...
A może ktoś mnie pocieszy? Może w ogólnym trendzie EKO znajdzie się dla nas furtka?
 
 
Szczygiel 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 226
Skąd: Siedlce
Wysłany: Śro 06 Lis, 2013   

http://mcsbike.com/?p=164/#d
Uważam, że to bardzo dobra propozycja. W dalszym ciągu rower ale z solidną aplikacją elektryczną może uchodzić za sprytny, miejski samochodzik na lato. W każdym razie mam na coś takiego duży apetyt.
_________________
Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Śro 29 Sty, 2014   

Cytat:
... skończyło się rejestrowanie przyczep i pojazdów "marki" SAM.

Błysnęła mi nadzieja, że zakaz dotyczy pojazdów samochodowych i przyczep - a nie ma tam mowy o motorowerach.
Czy ktoś może próbował rejestrować SAM-a po czerwcu ubiegłego roku?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 30 Sty, 2014   

Nie interesowałem się tym tematem wcześniej, ale widzę, że nasz rząd robi wszystko by obrzydzić obywatelom Polski na zamieszkiwanie w tym kraju. Nie wolno na swojej działce budować bez zezwolenia, nie można produkować wódki na własne potrzeby, nie można zrobić sobie samochodu, czy przyczepy... dokąd zmierzamy?
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Czw 30 Sty, 2014   

JerzyZ napisał/a:
. Może w ogólnym trendzie EKO znajdzie się dla nas furtka?

Furtka jest przeogromna i rowno proporcjonalna do granic naszego kraju.
zeeltom napisał/a:
dokąd zmierzamy?

Do akcyzy i podatkow.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Czw 30 Sty, 2014   

O ile osoba prywatna ma problemy z zarejestrowaniem to osobiście byłem świadkiem jak jedna z firm rejestrowała swój pojazd elektryczny i się udało chociaż diagności na SKP bawili się chyba z pół dnia zanim przejżeli wszystko. Owszem - trwało to długo, wszelkie homologacje musiało to przejść i czasami bez wsparcia PIMOT się nie udaje... Ważnym jest by pojazd spełniał wymogi określające możliwość jego ruchu po drodze - czyli musi mieć wydajny system hamulcowy, oświetlenie wymagane przepisami, hamulec ręczny i jeśli mia więcej niż 2 koła to pasy bezpieczeństwa o ile wymogi to nakazują.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Czw 30 Sty, 2014   

Szok!

Niemożliwe, że nie można zrobic sobie samochodu i go zarejestrować.
W latach 90 rejestrowałem dwa trójkołowce i wtedy było to dziecinnie proste - działania podobne jak przy składakach. Opis rzeczoznawcy, potem przegląd techniczny i to wszystko.

Składak to samochód rozebrany przed granicą, oclony jako części, i złożony z powrotem do kupy.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 30 Sty, 2014   

No właśnie, dziwne to. Jeśli pojazd przejdzie przegląd techniczny, to co stoi na przeszkodzie by go zarejestrować? Tym bardziej, że własny pojazd może mieć lepsze parametry, niż fabryczny. Może tu chodzi o to, by kupować gotowe auta od producentów, a nie robić sobie w domu. A co z lekkimi samolotami? Też nie można na nich już latać?
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 30 Sty, 2014   

No cóż http://literat.ug.edu.pl/ikbajk/010.htm
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group