|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Pon 23 Gru, 2013 |
Własny sterownik "Midi" sinus |
Autor |
Wiadomość |
victor89
początkujący
Wiek: 34 Dołączył: 18 Wrz 2010 Posty: 19 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 04 Sty, 2014
|
|
|
Mam pytanie o czujniki Halla.
W jaki sposób zainstalowane są dwa analogowe czujniki halla w silniku? Jaka jest różnica w możliwej maksymalnej dokładności wyznaczania położenia wirnika w wypadku 3 halli cyfrowych a dwóch analogowych?
Czy masz jakieś zdjęcia z modyfikacji silnika? |
|
|
|
|
barmal
Projektant sterownika barmal X2, X4
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Lip 2012 Posty: 475 Skąd: ...
|
Wysłany: Nie 05 Sty, 2014
|
|
|
Czujniki są zainstalowane w ten sposób:
Sygnał sin i cos, przesunięte wzajemnie o 90°.
Rozdzielczość przy 3 x cyfrowy wynosi 6 punktów na elektryczny obrót. Przy analogowych ustaliłem na 1024, oczywiście również na jeden elektryczny obrót
Pozdrawiam
Bartek
QT4P0795_1.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 710 raz(y) 362,33 KB |
QT4P0796_1.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 470 raz(y) 331,03 KB |
|
|
|
|
|
victor89
początkujący
Wiek: 34 Dołączył: 18 Wrz 2010 Posty: 19 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 05 Sty, 2014
|
|
|
Serdecznie Ci dziękuję za odpowiedź |
|
|
|
|
Mictronic
młodzik Electronics designer
Wiek: 30 Dołączył: 22 Kwi 2009 Posty: 76 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Śro 05 Lut, 2014
|
|
|
Jak postepy nad "szumiacym PWMem" ?
Kolega to robi na programowym PWM? Musze przyznac ze bardzo ciekawy pomysl, sam bym chetnie cos podobnego napisał, ale niedokonca rozumiem zamysł, bowiem kazdy obciety cykl PWM zmienia jego wypelnienie toteż i wartosc skuteczna i wtedy współczynnik w programie nie znajdzie odzwierciedlenia na wyjsciu...? |
|
|
|
|
barmal
Projektant sterownika barmal X2, X4
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Lip 2012 Posty: 475 Skąd: ...
|
Wysłany: Pią 07 Lut, 2014
|
|
|
Hej,
ano szumi sobie, szczególnie w weekend i po 2 Tyskich
Doszło kilka nowych funkcji, typu regulacja/ustawienie prądu wstecznego (reku), korekta położenia halli, tempomat, wejście na hamulec z regulowanym prądem reku, poprawiłem komutację, odkurzyłem trochę softa i... jeżdżę
A i do napisania gorąco zachęcam, starczy mały procesor, troche C i już...
Jednak polecam trochę się z tematem komutacji blokowej vs. sinus zapoznać bo z pewnością się przyda.
Np. tu: klik
A jak tam Twój pojazd, uległ kolejnej modyfikacji?
Pozdrawiam
Bartek |
|
|
|
|
Mictronic
młodzik Electronics designer
Wiek: 30 Dołączył: 22 Kwi 2009 Posty: 76 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Pią 07 Lut, 2014
|
|
|
Mój pojazd stoi w piwnicy wyczekujac lepszych czasow tzn czeka na litowce, lepszy kontroler i balanser.
Hm hamowanie proporcjonalne manetka... dokladnie ta sama funkcje mialem zastosowac w swoim kontrolerze DC, niestety projekt upadl, bo pisalem calosc w bascomie, wiec po przesiadce na c juz wolalem do tego nie wracac. Moze kiedys!?
Jeszcze prosze o male nakierowanie, funckje szumu z pwma widze praktycznie tylko przy sprzetowym pwm z jednoczesnym przerwaniem od porownania, inaczej to jest chyba nie do wykonania dla przykladu w avr, bo potrzeba kontroli nad kazdym cyklem ? |
|
|
|
|
barmal
Projektant sterownika barmal X2, X4
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Lip 2012 Posty: 475 Skąd: ...
|
Wysłany: Pią 07 Lut, 2014
|
|
|
Nie rozumiem powodu, jeżeli jesteś w stanie ograniczyć prąd w jednym kierunku, to ograniczenie go w drugim kierunku to tylko kwestia odpowiedniego pomiaru w obie strony. No ale nie widząc całości nie jestem w stanie ocenić ewentualnego wymiaru czasu poświęconego na wykonanie...
Sprzętowy pwm musi oczywiście być w procesorze zaimplementowany, inaczej nie będziesz w stanie wygenerować sygnału, tym bardziej dla sinusa.
Komutacja blokowa nie jest specjalnie skomplikowana i pewnie dało by radę wygenerować pwm dla 6-ciu Fetów programowo.
Jednak z drugiej strony to chyba nie jest specjalną barierą, są docelowe procesory pod silniki, które te wszystkie niezbędne funkcje sprzętowe już posiadają.
Nie wiem w jakim stadium przyswojonej wiedzy na temat owych silników jesteś, więc ciężko mi tu cokolwiek odpowiedzieć.
Tak więc, jeżeli Cię temat sterowania BLDC zajmuje skonkretyzuj proszę pytanie.
Pozdrawiam
Bartek |
|
|
|
|
Mictronic
młodzik Electronics designer
Wiek: 30 Dołączył: 22 Kwi 2009 Posty: 76 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Pią 07 Lut, 2014
|
|
|
Przyznaje, ze chyba niedokonca zrozumialem idee. Kolega w sposob pseudolosowy ustala zasady komutacji dzieki czemu dzwiek nie jest taki "jednobarwny" dlatego odrazu skojrzaylo mi sie to z dosc uciazliwym dzwiekiem PWM w sterownikach DC, gdy czestotliwosc jest zbyt niska. Polaczylem te dwa pomysly, niestety przy szczotkowcach to chyba zbytnio nie przejdzie... |
|
|
|
|
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
Wysłany: Pon 10 Lut, 2014
|
|
|
Kontroler bardzo fajny, podoba mi się Będzie kiedyś udostępniony wzór płytek i wsad czy to jest top secret ? |
|
|
|
|
barmal
Projektant sterownika barmal X2, X4
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Lip 2012 Posty: 475 Skąd: ...
|
Wysłany: Pią 07 Mar, 2014
|
|
|
Witam,
wprawdzie nie przepadam specjalnie za "automatycznianiem" ale zaciekawiło mnie zastosowanie i realizacja pomysłu Tasa na temat automatycznego wyszukiwania ustawień dla silnika...no i postanowiłem skusić się na kompromis, przysiadłem i zaimplementowałem dość wygodną funkcję (jak się później okazało...przyznaję się )
Otóż, za jej pomocą podłącza się silnik metodą na "byle jak", po czym odkręcamy trochę manetkę gazu, tak aby silnik trochę się ruszył i (jak nie mieliśma szczęścia i silnik się nie kręci) klikamy na guzik "A => B => C " tak długo aż silnik ruszy
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|