|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Budowa TasMobila - pytania początkującego |
Autor |
Wiadomość |
johnny
młodzik
Dołączył: 08 Kwi 2014 Posty: 50 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Wto 08 Kwi, 2014 Budowa TasMobila - pytania początkującego
|
|
|
Witam, to jest mój pierwszy post więc chciałbym się z wami przywitać
Od jakiegoś czasu czytam forum i tak mi się spodobały wasze konstrukcje że postanowiłem sam coś zrobić. Konstrukcja Tasa wydała mi się najbardziej odpowiadająca moim potrzebom.
No i będę miał kilka pytań - pomożecie?
Mam silnik 9c RH2806 10x6 i przydał by mi się kontroler (pod lipo 16s2p) czyli 60V, 1500W, 18 tranzystorów i prąd max z 50A-60A. Potrzebuje coś sprawdzonego przez was i najlepiej żebym nie poszedł z torbami? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 09 Kwi, 2014
|
|
|
Przy budowie elektryka przygotuj się na te torby
Licząc koszty mojego pojazdu ( na dziś około 6.000 zł ), to można by już kupić za to jakiś sprawny samochód spalinowy Choć ten mój, to i tak jakiś specjalnie wyrywny nie jest, poza tanią eksploatacją |
|
|
|
|
johnny
młodzik
Dołączył: 08 Kwi 2014 Posty: 50 Skąd: Lubelskie
|
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 09 Kwi, 2014
|
|
|
Wszystkie są chyba ok, ale dla przykładu ten środkowy ma już od razu 50A, nie trzeba się bawić w modowanie, a to już jakaś tam zaleta. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Darki
stażysta darki
Dołączył: 22 Mar 2014 Posty: 195 Skąd: podkarpackie
|
Wysłany: Czw 10 Kwi, 2014
|
|
|
No właśnie też szukam sterownika. Czy możliwe jest by napięcie odcięcia zasilania było regulowane ? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 10 Kwi, 2014
|
|
|
No tylko pytanie po co. Do zasilania akumulatorami litowymi i tak się nie używa odcinania napięcia bo to psuje akumulatory, a nie chroni.
Lepiej nie wydziwiać i trzymać się na stałe jednego napięcia zasilania |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
JeromeBaldino
młodzik JeromeBaldino
Pomógł: 2 razy Dołączył: 10 Kwi 2014 Posty: 73 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 11 Kwi, 2014
|
|
|
Ja kupowałem kiedyś od Lyen-a polecam, robi dobre produkty na bazie kontrolerów Infineon. |
|
|
|
|
Darki
stażysta darki
Dołączył: 22 Mar 2014 Posty: 195 Skąd: podkarpackie
|
Wysłany: Pią 11 Kwi, 2014
|
|
|
Oj po co po co. Ot np. taki controller 18mos. http://www.aliexpress.com..._756371974.html napięcie zasilania od 48V-84V no a co z odcięciem a może to zbędny bajer bo i tak za późno nam odetnie jak zawiodą alarmy na celach ? A po co a np. mam 3 pakiety więc jeżdżę sobie na 48V jakby zaczynając zabawę powoli spokojnie prawie zgodnie z prawem które mówi o zasilaniu 48V. No ale za parę heh dni tygodni może dłużej zmienia mi się pogląd i chcę więcej i montuję 4 pakiety a może nawet 6 i mam 60V lub więcej do wyboru. A sterownik raz zakupiony ciągle służy i nie muszę kupować następnego. Jedyne pytanie to to odcięcie na minimum ? Lepiej jak jest czy nie ? |
|
|
|
|
johnny
młodzik
Dołączył: 08 Kwi 2014 Posty: 50 Skąd: Lubelskie
|
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 11 Kwi, 2014
|
|
|
Poziomy odcięcia są dostosowane do akumulatorów żelowych, nie litowych...
Sterowniki nie programowalne z PC nie mają regulacji napięcia odcięcia, zazwyczaj mają jedno stałe na najniższy zakres. To nie przeszkadza w niczym, bo tego odcięcia NIE UŻYWA SIĘ z litowymi aku. Ochronę pełnią tylko i wyłącznie piszczki/buzzerki/alarmy. Jeśli zadziała odcięcie sterownika to już jest dużo za późno i akusy są wyładowane zbyt mocno.
Wyjątkiem są niektóre sterowniki uniwersalne (48-72V) mające pokrętło na obudowie do regulacji tego progu. Wtedy są się przełączać na różne zakresy i to działa w miarę z aku żelowymi. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 11 Kwi, 2014
|
|
|
Mnie sie sprawdza prosta metoda alarm/buzer na najslabszym segmencie. To jest wbrew pozorom wiarygodna metoda odpuszczania gazu, dostosowywania predkosci max do stanu aku. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Darki
stażysta darki
Dołączył: 22 Mar 2014 Posty: 195 Skąd: podkarpackie
|
Wysłany: Nie 13 Kwi, 2014
|
|
|
No tak ale gdyby można było ustawić poziom odcięcia ot powiedzmy nie 52V a np.55V lub każdą inną wartość to niby dlaczego przy Li-po się miało by to się nie sprawdzić. Przy 16s odcięcie nastąpiło by przy 3.4V na celi oczywiście o ile pakiety by się nie rozjechały ale były by też alarmy a więc mamy dwa zabezpieczenia a to odcinające było by takie ostateczne ale z zakresem bezpieczeństwa . Tas oczywiście, że najlepiej jakby możliwość ustawienia była z poziomu programowania z PC. Wiem, że coś tam majstrujesz by wejść w możliwość ustawiania tych Chińskich cudów . Heh może komuś się uda. A czy to potrzebne czy nie no to tak jak każde dodatkowe zabezpieczenie naszych baterii. Można przecież jeździć bez pikacza można też i bez alarmów bo np robię 6km i ładuję itd. Wszystko można. Więc dlaczego nie można zastosować tego do Li-po ? Czy między innymi dlatego, że pomiar jest daleko odbiegający od prawdziwego ? Czy jakiś inny powód ? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 13 Kwi, 2014
|
|
|
Ponieważ... komplet akumulatorów lipo do bajka kosztuje nawet 1200zł i trzeba mieć nie równo poukładane w główce żeby ryzykować stratę 1200zł dla zasady czy oszczędności jakichś marnych i nic nie znaczących 200 czy 100 czy wręcz 50zł.
A dlaczego nie można konkretnie z LiPo? Bo Lipo mają charakterystykę prądowo-napięciową BARDZO płaską, czyli pod obciążeniem trzymają 3.7V cały czas, a pod koniec wyładowania w ciągu dosłownie chwili fruuu napięcie leci w dół. Dlatego cela, która ma przykładowo 50mAh różnicy z innymi finalnie będzie mieć znacznie mniejsze napięcie końcowe. Na tyle małe że ją ubijesz bez alarmu.
Jak składałem kiedyś swojego pierwszego bajka (kiedy jeszcze nie wiedziałem co to są alarmy, rozjazdy wyładowanych cel itp) to też mi sterownik "zabezpieczał" pakiety. Dobrze to robił... po 10 jazdach byłem 400zł w plecy.
Jasne, że możesz użyć argumentu, że jeździsz tylko 6km, że akusy się tylko troszkę rozładowują, że w domu je mierzysz multimetrem, ale co z tego. Stanowisz wyjątek potwierdzający regułę.
52v/16s=3.25V
Cele między 3.35, a 2.8V nie mają już pojemności, bo nie ma w nich już żadnej energii i obciążenie ich minimalnym prądem jazdy spowoduje od razu w ciągu sekund spadek napięcia. W praktyce pod obciążeniem w momencie zadziałania alarmów ustawionych na 3.3V napięcie na pakietach wygląda tak: 3.3V (tu piszczy), 3.4, 3.35, 3.42, 3.47, 3.31, 3.39...
Jeśli wpadniesz na genialny pomysł jazdy bez alarmów przy 52V odcięcia (3.25V/celę) dojdzie do takiego rozładowania: 3.35, 3.25, 3.10, 3.17, 3.26, 3.28, 3.15, 3.33.... Cele wyładowane bardziej niż inne będą się ZNACZNIE szybciej degradować pogłębiając problem i po niedługim czasie masz kłopot.
Jak ustawisz odcięcie na 55V to tylko przesuniesz w czasie kłopoty, ale niczego nie rozwiążesz.
No ale co ja tam wiem |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Nie 13 Kwi, 2014
|
|
|
Jak to mówią "Mądry polak po szkodzie "
Ja też po zniszczeniu pierwszego pakietu i utopieniu 1800zł nauczyłem się dopiero użytkować litowce |
_________________ Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 13 Kwi, 2014
|
|
|
W praktyce jest tak jak Tas opisal. To rowniez oznacza ze wprawdzie dobieramy rownolegle segmenty aby byly max podobne ale ten niebezpieczny dla lipo zakres napiec rozladowania jest 3, 2-3, 3 V. Niebezpieczny to znaczy ze w tych okolicach jeszcze segmenty mają b.podobne napiecie a czasem za kilka min. ten który ja uznaję za najsłabszy , napiecie spada mu gwaltownie < 3V.
Dlatego po zamontowaniu całości warto zrobic kontrolowana próbę rozladowania pod sztucznym obcziazeniem (zestaw oporow, lub zarowki) tak by prad byl 7-10 czy 12 A w zaleznosci od mocy pakietu i włączyć w kazdy segment wskaźnik napiec wielokanalowy z ustawionym buzerem na 3 V i co kilkanascie minut notować napięcia na segmentach. Juz w okolicy 3, 5 V bedzie widac ktory jest slabszy i w ogole jaka jest kondycja całości jesli chodzi o różnice napięć między segmentami.
Przy takiej metodzie i i buzerku/ach z alarmami nie jest potrzebne :
-BMS
- wyrafinowane odcinanie przez sterownik
Pakiet tak sprawdzony i eksploatowany jest przewidywalny i bezpieczny. Najczesciej spotykane uszkodzenia to jednak pośrednio powód ślepej wiary w automatyke i co gorsza uszkodzenie nastepuje nagle. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Nie 13 Kwi, 2014, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|