ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Budowa TasMobila - pytania początkującego
Autor Wiadomość
johnny 
młodzik


Dołączył: 08 Kwi 2014
Posty: 50
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Wto 08 Kwi, 2014   Budowa TasMobila - pytania początkującego

Witam, to jest mój pierwszy post więc chciałbym się z wami przywitać :grin:

Od jakiegoś czasu czytam forum i tak mi się spodobały wasze konstrukcje że postanowiłem sam coś zrobić. Konstrukcja Tasa wydała mi się najbardziej odpowiadająca moim potrzebom.
No i będę miał kilka pytań - pomożecie? :mrgreen:

Mam silnik 9c RH2806 10x6 i przydał by mi się kontroler (pod lipo 16s2p) czyli 60V, 1500W, 18 tranzystorów i prąd max z 50A-60A. Potrzebuje coś sprawdzonego przez was i najlepiej żebym nie poszedł z torbami? :razz:
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 09 Kwi, 2014   

Przy budowie elektryka przygotuj się na te torby ;)
Licząc koszty mojego pojazdu ( na dziś około 6.000 zł ), to można by już kupić za to jakiś sprawny samochód spalinowy ;) Choć ten mój, to i tak jakiś specjalnie wyrywny nie jest, poza tanią eksploatacją :D
 
 
johnny 
młodzik


Dołączył: 08 Kwi 2014
Posty: 50
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Śro 09 Kwi, 2014   

Znalazłem kilka kontrolerów:
http://www.ebay.com/itm/6...=item2a2c1af8a8 max prąd to 37A
http://www.aliexpress.com...1622841385.html
http://www.aliexpress.com...1595867932.html

Może nie ma co zwracać uwagi na ten prąd skoro takie sterowniki nie mają ograniczenia prądu, ale dobrze jak by się za mocno nie grzał przy dużym obciążeniu?

Który byłby ok?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 09 Kwi, 2014   

Wszystkie są chyba ok, ale dla przykładu ten środkowy ma już od razu 50A, nie trzeba się bawić w modowanie, a to już jakaś tam zaleta.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Darki 
stażysta
darki



Dołączył: 22 Mar 2014
Posty: 195
Skąd: podkarpackie
Wysłany: Czw 10 Kwi, 2014   

No właśnie też szukam sterownika. Czy możliwe jest by napięcie odcięcia zasilania było regulowane ?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 10 Kwi, 2014   

No tylko pytanie po co. Do zasilania akumulatorami litowymi i tak się nie używa odcinania napięcia bo to psuje akumulatory, a nie chroni.
Lepiej nie wydziwiać i trzymać się na stałe jednego napięcia zasilania :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
JeromeBaldino 
młodzik
JeromeBaldino



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Kwi 2014
Posty: 73
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 11 Kwi, 2014   

Ja kupowałem kiedyś od Lyen-a polecam, robi dobre produkty na bazie kontrolerów Infineon.
 
 
Darki 
stażysta
darki



Dołączył: 22 Mar 2014
Posty: 195
Skąd: podkarpackie
Wysłany: Pią 11 Kwi, 2014   

Oj po co po co. Ot np. taki controller 18mos. http://www.aliexpress.com..._756371974.html napięcie zasilania od 48V-84V no a co z odcięciem a może to zbędny bajer bo i tak za późno nam odetnie jak zawiodą alarmy na celach ? A po co a np. mam 3 pakiety więc jeżdżę sobie na 48V jakby zaczynając zabawę powoli spokojnie prawie zgodnie z prawem które mówi o zasilaniu 48V. No ale za parę heh dni tygodni może dłużej zmienia mi się pogląd i chcę więcej i montuję 4 pakiety a może nawet 6 i mam 60V lub więcej do wyboru. A sterownik raz zakupiony ciągle służy i nie muszę kupować następnego. Jedyne pytanie to to odcięcie na minimum ? Lepiej jak jest czy nie ?
 
 
johnny 
młodzik


Dołączył: 08 Kwi 2014
Posty: 50
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Pią 11 Kwi, 2014   

Skoro nie ma znaczenia napięcie odcięcia (wcześniej szukałem na 52v) to należy sugerować się alarmami na pakietach?
To może taki bardziej uniwersalny sterownik byłby ok?
http://www.aliexpress.com.../756371974.html

Sterownik z jakim max prąd jest potrzebny żeby wykorzystać 9c w jak największym stopniu ale zarazem żeby go nie spalić? :mrgreen:

Znalazłem jeszcze takie z trochę większym prądem:
http://www.aliexpress.com.../747113995.html
http://www.aliexpress.com.../522263788.html
http://www.aliexpress.com.../522263950.html

Lyen-a pewnie by kosztował z 200$ a ja szukam czegoś tak do 100$.
Edit: Sorki Darki ale jakoś mi umknął twój post.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 11 Kwi, 2014   

Poziomy odcięcia są dostosowane do akumulatorów żelowych, nie litowych...

Sterowniki nie programowalne z PC nie mają regulacji napięcia odcięcia, zazwyczaj mają jedno stałe na najniższy zakres. To nie przeszkadza w niczym, bo tego odcięcia NIE UŻYWA SIĘ z litowymi aku. Ochronę pełnią tylko i wyłącznie piszczki/buzzerki/alarmy. Jeśli zadziała odcięcie sterownika to już jest dużo za późno i akusy są wyładowane zbyt mocno.

Wyjątkiem są niektóre sterowniki uniwersalne (48-72V) mające pokrętło na obudowie do regulacji tego progu. Wtedy są się przełączać na różne zakresy i to działa w miarę z aku żelowymi.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 11 Kwi, 2014   

Mnie sie sprawdza prosta metoda alarm/buzer na najslabszym segmencie. To jest wbrew pozorom wiarygodna metoda odpuszczania gazu, dostosowywania predkosci max do stanu aku.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Darki 
stażysta
darki



Dołączył: 22 Mar 2014
Posty: 195
Skąd: podkarpackie
Wysłany: Nie 13 Kwi, 2014   

No tak ale gdyby można było ustawić poziom odcięcia ot powiedzmy nie 52V a np.55V lub każdą inną wartość to niby dlaczego przy Li-po się miało by to się nie sprawdzić. Przy 16s odcięcie nastąpiło by przy 3.4V na celi oczywiście o ile pakiety by się nie rozjechały ale były by też alarmy a więc mamy dwa zabezpieczenia a to odcinające było by takie ostateczne ale z zakresem bezpieczeństwa . Tas oczywiście, że najlepiej jakby możliwość ustawienia była z poziomu programowania z PC. Wiem, że coś tam majstrujesz by wejść w możliwość ustawiania tych Chińskich cudów :wink: . Heh może komuś się uda. A czy to potrzebne czy nie no to tak jak każde dodatkowe zabezpieczenie naszych baterii. Można przecież jeździć bez pikacza można też i bez alarmów bo np robię 6km i ładuję itd. Wszystko można. Więc dlaczego nie można zastosować tego do Li-po ? Czy między innymi dlatego, że pomiar jest daleko odbiegający od prawdziwego ? Czy jakiś inny powód ?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 13 Kwi, 2014   

Ponieważ... komplet akumulatorów lipo do bajka kosztuje nawet 1200zł i trzeba mieć nie równo poukładane w główce żeby ryzykować stratę 1200zł dla zasady czy oszczędności jakichś marnych i nic nie znaczących 200 czy 100 czy wręcz 50zł.

A dlaczego nie można konkretnie z LiPo? Bo Lipo mają charakterystykę prądowo-napięciową BARDZO płaską, czyli pod obciążeniem trzymają 3.7V cały czas, a pod koniec wyładowania w ciągu dosłownie chwili fruuu napięcie leci w dół. Dlatego cela, która ma przykładowo 50mAh różnicy z innymi finalnie będzie mieć znacznie mniejsze napięcie końcowe. Na tyle małe że ją ubijesz bez alarmu.

Jak składałem kiedyś swojego pierwszego bajka (kiedy jeszcze nie wiedziałem co to są alarmy, rozjazdy wyładowanych cel itp) to też mi sterownik "zabezpieczał" pakiety. Dobrze to robił... po 10 jazdach byłem 400zł w plecy.

Jasne, że możesz użyć argumentu, że jeździsz tylko 6km, że akusy się tylko troszkę rozładowują, że w domu je mierzysz multimetrem, ale co z tego. Stanowisz wyjątek potwierdzający regułę.

52v/16s=3.25V
Cele między 3.35, a 2.8V nie mają już pojemności, bo nie ma w nich już żadnej energii i obciążenie ich minimalnym prądem jazdy spowoduje od razu w ciągu sekund spadek napięcia. W praktyce pod obciążeniem w momencie zadziałania alarmów ustawionych na 3.3V napięcie na pakietach wygląda tak: 3.3V (tu piszczy), 3.4, 3.35, 3.42, 3.47, 3.31, 3.39...

Jeśli wpadniesz na genialny pomysł jazdy bez alarmów przy 52V odcięcia (3.25V/celę) dojdzie do takiego rozładowania: 3.35, 3.25, 3.10, 3.17, 3.26, 3.28, 3.15, 3.33.... Cele wyładowane bardziej niż inne będą się ZNACZNIE szybciej degradować pogłębiając problem i po niedługim czasie masz kłopot.

Jak ustawisz odcięcie na 55V to tylko przesuniesz w czasie kłopoty, ale niczego nie rozwiążesz.

No ale co ja tam wiem :wink:
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 909
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Nie 13 Kwi, 2014   

Jak to mówią "Mądry polak po szkodzie " :wink:
Ja też po zniszczeniu pierwszego pakietu i utopieniu 1800zł nauczyłem się dopiero użytkować litowce :mrgreen:
_________________
Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 13 Kwi, 2014   

W praktyce jest tak jak Tas opisal. To rowniez oznacza ze wprawdzie dobieramy rownolegle segmenty aby byly max podobne ale ten niebezpieczny dla lipo zakres napiec rozladowania jest 3, 2-3, 3 V. Niebezpieczny to znaczy ze w tych okolicach jeszcze segmenty mają b.podobne napiecie a czasem za kilka min. ten który ja uznaję za najsłabszy , napiecie spada mu gwaltownie < 3V.
Dlatego po zamontowaniu całości warto zrobic kontrolowana próbę rozladowania pod sztucznym obcziazeniem (zestaw oporow, lub zarowki) tak by prad byl 7-10 czy 12 A w zaleznosci od mocy pakietu i włączyć w kazdy segment wskaźnik napiec wielokanalowy z ustawionym buzerem na 3 V i co kilkanascie minut notować napięcia na segmentach. Juz w okolicy 3, 5 V bedzie widac ktory jest slabszy i w ogole jaka jest kondycja całości jesli chodzi o różnice napięć między segmentami.
Przy takiej metodzie i i buzerku/ach z alarmami nie jest potrzebne :
-BMS
- wyrafinowane odcinanie przez sterownik
Pakiet tak sprawdzony i eksploatowany jest przewidywalny i bezpieczny. Najczesciej spotykane uszkodzenia to jednak pośrednio powód ślepej wiary w automatyke i co gorsza uszkodzenie nastepuje nagle.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Nie 13 Kwi, 2014, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group