Turnigy 5000mAh 4S1P 14.8v - dziwne zachowanie ogniwa |
Autor |
Wiadomość |
Yin
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 24 Lut 2014 Posty: 805 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Czw 25 Wrz, 2014 Turnigy 5000mAh 4S1P 14.8v - dziwne zachowanie ogniwa
|
|
|
Jedno z ogniw w czasie ładowania ładuje się kilkukrotnie szybciej od innych, startując np z poziomu 3.8v potrafi dobić szczytowo w skazaniach ładowarki chwilowo ( na 1-2s) nawet do 4.5v po 2-3 minutach ładowania. Potem napięcie spada do poziomu 3.9 i ładuje się dalej normalnie. Podobnie jest przy rozładowaniu - spada wyraźnie szybciej od innych dobija do pewnego poziomu i potem wraca do podobnego stanu jak reszta pakietu. Aku nie wykazuje śladów spuchnięcia, nie był przeładowany ani nadmiernie rozładowany. Po zaobserwowaniu niepokojacych objawów rozładowałem go 2x ładowarką po czym naładowałem z balansowaniem. To go trochę ustabilizowało ale dalej rozjazd ogniwa jest wyraźny.
Pytanie do bardziej doświadczonych - czy wielokrotna ilość cykli ( np 10) balansowania i rozładowania może go trwale ustabilizować? Czy raczej wykluczylibyście aku z użytkowania ze względu na możliwość przeładowania ( np. w wypadku gdyby ładowarka nie zareagowała odcięciem na przeładowanie) ? |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Czw 25 Wrz, 2014
|
|
|
Sprawdź ogniwo woltomierzem wpinając się w złącze balancera podczas ładowania - może to nie ogniwo a ładowarka świruje... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 25 Wrz, 2014
|
|
|
Ładowarka nie odcina ładowania w przypadku przeładowania pojedynczej celi. Tak robią BMSy, ale nie ładowarki. Często się zdarza, że mocno eksploatowana ładowarka doznaje rozjechania (wygrzania) modułu balancera i ładuje cele do oporu. Z tego tez powodu ładowarka nie jest w stanie zlikwidować rozjazdu powyżej pewnej granicznej wielkości. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Yin
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 24 Lut 2014 Posty: 805 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Czw 25 Wrz, 2014
|
|
|
Nostusek napisał/a: | Sprawdź ogniwo woltomierzem wpinając się w złącze balancera podczas ładowania - może to nie ogniwo a ładowarka świruje... |
Sprawdzałem monitorem wpinanym w łącze balancera - wskazania się zgadzają - różnice jeśli są to na poziomie 0.2-3v Ładuję tą ładowarką jeszcze 7 innych pakietów 14.8v i u nich jest wszystko ok.
tas napisał/a: | Ładowarka nie odcina ładowania w przypadku przeładowania pojedynczej celi |
Mi wybiło 2-3x alarm dźwiękowy zbyt wysokiego napięcia ogniwa - chyba w momencie gdy włącza się ten alarm ładowarka z automatu powinna przestawać ładować?
Najbardziej interesuje mnie wasza opinia - czy można taki pakiet dalej w miarę bezpiecznie używać czy jest to zbyt ryzykowne i lepiej zrobić z niego np 3s. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2014
|
|
|
Moim zdaniem objaw wskazuje na uszkodzony segment pakietu. Analogiczne zachowanie jest przy pakiecie z ogniw Li-ion jesli bedzie połączenie równolegle kilku roznych ogniw, tzn slabsze, mocniejsze, z uplywem napiecia, grzejace sie bardziej niz pozostale. Wtedy taki segment zrownoleglony zachowuje się jak Twój przypadek. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
robbo2k
stażysta
Dołączył: 06 Lis 2009 Posty: 136 Skąd: Sochaczew
|
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2014 Re: Turnigy 5000mAh 4S1P 14.8v - dziwne zachowanie ogniwa
|
|
|
Yin napisał/a: | Jedno z ogniw w czasie ładowania ładuje się kilkukrotnie szybciej od innych, startując np z poziomu 3.8v potrafi dobić szczytowo w skazaniach ładowarki chwilowo ( na 1-2s) nawet do 4.5v po 2-3 minutach ładowania. Potem napięcie spada do poziomu 3.9 i ładuje się dalej normalnie. Podobnie jest przy rozładowaniu - spada wyraźnie szybciej od innych dobija do pewnego poziomu i potem wraca do podobnego stanu jak reszta pakietu. Aku nie wykazuje śladów spuchnięcia, nie był przeładowany ani nadmiernie rozładowany. Po zaobserwowaniu niepokojacych objawów rozładowałem go 2x ładowarką po czym naładowałem z balansowaniem. To go trochę ustabilizowało ale dalej rozjazd ogniwa jest wyraźny.
Pytanie do bardziej doświadczonych - czy wielokrotna ilość cykli ( np 10) balansowania i rozładowania może go trwale ustabilizować? Czy raczej wykluczylibyście aku z użytkowania ze względu na możliwość przeładowania ( np. w wypadku gdyby ładowarka nie zareagowała odcięciem na przeładowanie) ? |
Jesli po 2-3 krotnym zbalansowaniu przy rozładowaniu do 3,5V ogniwa sa nierówne na końcu to moim zdaniem nic juz nie pomoże. Raz przegiąłem z pakietem i spadły mi ogniwa w jednym pakiecie jedno do 3,2 (ok drugie do 2,6V !!!) trzeba było 2-3 razy lądować i rozładować z balansowanie i pomogło to też dowód na to że nic takim ogniwom nie robi rozładowanie do 2,6V o ile zaraz się je naładuje.
Mam 7S2P wykonałem teraz 3 cykle bez podłączenia balansera pakietów do ładowarki i roznica na 14 ogniwach nie przekracza 0,02V. |
|
|
|
|
robbo2k
stażysta
Dołączył: 06 Lis 2009 Posty: 136 Skąd: Sochaczew
|
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2014
|
|
|
tas napisał/a: | Ładowarka nie odcina ładowania w przypadku przeładowania pojedynczej celi. Tak robią BMSy, ale nie ładowarki. Często się zdarza, że mocno eksploatowana ładowarka doznaje rozjechania (wygrzania) modułu balancera i ładuje cele do oporu. Z tego tez powodu ładowarka nie jest w stanie zlikwidować rozjazdu powyżej pewnej granicznej wielkości. |
Ładowarka w trybie balansowania sprawdza rozjazd poszczególnych cel i wyrównuje obciązajac te najbardziej naładowane. Ale tutaj jak rozumiem mamy do czynienia z nagłym gwałtownym wzrostem napiecia po podaniu standardowego pradu. Z tego co widze to Imax B6 czy B8 nie radzi sobie z balansowaniem juz powyzej 0,2V |
|
|
|
|
Yin
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 24 Lut 2014 Posty: 805 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2014
|
|
|
Te ogniwo nie tyle jest nierówne - bo ładuje się i rozładowuje do takiego samego poziomu jak reszta pakietu, co ''niepokojące'' bo ładuje się wyraźnie szybciej od innych wbija finalnie na większy poziom napięcia - nawet do 4.5v na 2-3s i potem spada z napiciem do poziomu o 0.02-3v większego niż reszta pakietu i ładuje się normalnie do 4.2v. Dzieje się to w czasie jednego ładowania. To samo przy rozładowaniu, tyle że w drugą stronę oczywiście.
Po weekendzie zrobię parokrotny cykl lądowania i rozładowania małym prądem może to coś da.. |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2014
|
|
|
Zjawisko nie jest tak całkiem nowe - gdy spojrzysz na krzywe rozładowania (używane ogniwa z laptopów):
to w dolnej części zobaczysz podobną sytuację.
Nie doszedłem przyczyny, pamiętam tylko że te ogniwa były cieplejsze od innych. |
|
|
|
|
robbo2k
stażysta
Dołączył: 06 Lis 2009 Posty: 136 Skąd: Sochaczew
|
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2014
|
|
|
Czy w momencie jak ma 4,5V i odłączysz pakiet i sprawdzisz alarmem to też tak jest ?
To ze spada to własnie efekt balansera który zbija mu napięcie obciążając go.
dla napiecia 4,5V pewnie wystarczy kilkanaście mA by zbić szybko napięcie.
Hmmm mozna by sprawdzic pojemnosc tego jednego ogniwa w wykresie napięcia rozładowania i prądu.
Obawiam się iż jego pojemnosc to 2-3Ah dlatego tak sie dzieje. Czyli trzeba by sie podlaczyc pod +/- na wtyczce balansera tego jednego ogniwa i je obciazyc a potem ładowac.
Można też wpiac alarm podajacy napiecia i rozładowac pakiet obserwujac napiecia
Sadze ze te jedno ogniwo spadnie szybko i sie zatrzyma bo pozostałe ogniwa przeciez przez niego sie rozładowuja niejako utrzymujac je wstanie napieciowym. W wypadku NiMH doszło by do przepolaryzowania. W wypadku lijon moze byc taki efekt ze ogniwo poleci w dół a potem sie zatrzyma |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2014
|
|
|
Yin napisał/a: | Te ogniwo nie tyle jest nierówne - bo ładuje się i rozładowuje do takiego samego poziomu jak reszta pakietu,. |
To ogniwo jest raczej nierówne, niepewne i wskazujące na uszkodzenie które może w każdej chwili pogorszyć sprawę.
Niestety, założenie że jeśli po naładowaniu i rozładowaniu są równe napięcia na kazdym segmencie działa wprawdzie uspakająjąco ale w trakcie obciązania/jazdy prawdopodobnie dochodzi do większej nierównowagi napięć.
Sprawdź jeszcze przepinając KOLEJNOSC pakietów aby ten podejrzany był na innym kanale. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
robbo2k
stażysta
Dołączył: 06 Lis 2009 Posty: 136 Skąd: Sochaczew
|
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2014
|
|
|
Yin jaką masz ładowarkę. Podepnij samymi przewodomi pradowymi ten jeden pakiet i daj Discharge pod zlacze balansera pakietu wepnij alarm z wyswietlaczem napiecia taki za
19zł jak nie masz. Nie podłaczaj balansera pod ładowarke.
Jeśli podczas rozładowania pakietu ogniwa sie rozjeżdżają o więcej niz 0,1V to zle..... mają na 100% rózna charaterystke rozładowania i prawdopodobnie już inna pojemność. |
|
|
|
|
kondzio927
prezes WWW.KONDZIO-BIKE.PL
Pomógł: 7 razy Dołączył: 27 Paź 2011 Posty: 554 Skąd: CZĘSTOCHOWA
|
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2014
|
|
|
Cytat: | Te ogniwo nie tyle jest nierówne - bo ładuje się i rozładowuje do takiego samego poziomu jak reszta pakietu, co ''niepokojące'' bo ładuje się wyraźnie szybciej od innych wbija finalnie na większy poziom napięcia - nawet do 4.5v na 2-3s i potem spada z napiciem do poziomu o 0.02-3v większego niż reszta pakietu i ładuje się normalnie do 4.2v. Dzieje się to w czasie jednego ładowania. To samo przy rozładowaniu, tyle że w drugą stronę oczywiście. |
koniecznie sprawdź jakimś miernikiem co naprawdę dzieje sie z ogniwami podczas ładowania...
ja mam taki efekt ,że podczas ładowania dużym prądem (4amper)
na pierwszym i ostatnim ogniwie (8s) ładowarka pokazuje sporo wyższe napięcie,ale pod koniec gdy prąd już zbliża się do zera wszystkie cele się wyrównują.
(natomiast celllog wpięty na stałe podczas ładowania pokazuje ,że wszystkie cele równo się ładują)
Ot taki kaprys ładowarek
Dodam tylko ,że mam identyczny efekt na obu ładowarkach od nowości
Ładowanie metodą "na złącze" przewodami do balansowania 16s2p |
|
|
|
|
Yin
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 24 Lut 2014 Posty: 805 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2014
|
|
|
Obecnie ładuję imaxem 8 mam też accucel 6 - spróbuję ładowania tą drugą. Pomysł z sprawdzeniem wskazań monitorkiem bardzo dobry, wypróbuję dzięki. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2014
|
|
|
Po mojemu wzrost na 2-3 sekundy napięcia to raczej wina błędu ładowarki.
Ja podpiąłbym ładowarkę tylko przewodami roboczymi do pakietu bez balancera a w złącze do balansowania wychodzące z pakietu wpiął woltomierz w dane ogniwo i rozpoczął ładowanie - jeśli na woltomierzu pojawi się to samo co na ładowarce się pojawiało to masz rozpadający się pakiet, jeśli nie pojawi się - ładowarka świruje. Ja swojego Imax-a testowałem i stwierdzam że świruje zdrowo. Tutaj masz mój film który to pokazuje:
https://www.youtube.com/w...AJGPjHdqtKSxBKA
Ładowałem tu jedno ogniwo tylko o ogromnej pojemności. Pod przewody z ładowarki po stronie ogniwa miałem podpięty miernik co jest na filmie - jak widać, przy prądzie 0,3A różnica we wskazaniach ładowarki i miernika wynosiła 0,01V - po wzroście prądu do 4,3A na końcu filmu ładowarka pokazywała na wyświetlaczu 4,2V a na ogniwie było wyraźnie mniej.
Dla pewności sprawdź zachowanie się pakietu na innej ładowarce i ew. potwierdź sobie testując inny pakiet jak masz... Wg mnie moga być 2 rzeczy - uwalona ładowarka lub kiepski styk przewodu balancera w pakiecie. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
|