ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Turnigy 5000mAh 4S1P 14.8v - dziwne zachowanie ogniwa
Autor Wiadomość
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Czw 25 Wrz, 2014   Turnigy 5000mAh 4S1P 14.8v - dziwne zachowanie ogniwa

Jedno z ogniw w czasie ładowania ładuje się kilkukrotnie szybciej od innych, startując np z poziomu 3.8v potrafi dobić szczytowo w skazaniach ładowarki chwilowo ( na 1-2s) nawet do 4.5v po 2-3 minutach ładowania. Potem napięcie spada do poziomu 3.9 i ładuje się dalej normalnie. Podobnie jest przy rozładowaniu - spada wyraźnie szybciej od innych dobija do pewnego poziomu i potem wraca do podobnego stanu jak reszta pakietu. Aku nie wykazuje śladów spuchnięcia, nie był przeładowany ani nadmiernie rozładowany. Po zaobserwowaniu niepokojacych objawów rozładowałem go 2x ładowarką po czym naładowałem z balansowaniem. To go trochę ustabilizowało ale dalej rozjazd ogniwa jest wyraźny.

Pytanie do bardziej doświadczonych - czy wielokrotna ilość cykli ( np 10) balansowania i rozładowania może go trwale ustabilizować? Czy raczej wykluczylibyście aku z użytkowania ze względu na możliwość przeładowania ( np. w wypadku gdyby ładowarka nie zareagowała odcięciem na przeładowanie) ?
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Czw 25 Wrz, 2014   

Sprawdź ogniwo woltomierzem wpinając się w złącze balancera podczas ładowania - może to nie ogniwo a ładowarka świruje...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 25 Wrz, 2014   

Ładowarka nie odcina ładowania w przypadku przeładowania pojedynczej celi. Tak robią BMSy, ale nie ładowarki. Często się zdarza, że mocno eksploatowana ładowarka doznaje rozjechania (wygrzania) modułu balancera i ładuje cele do oporu. Z tego tez powodu ładowarka nie jest w stanie zlikwidować rozjazdu powyżej pewnej granicznej wielkości.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Czw 25 Wrz, 2014   

Nostusek napisał/a:
Sprawdź ogniwo woltomierzem wpinając się w złącze balancera podczas ładowania - może to nie ogniwo a ładowarka świruje...


Sprawdzałem monitorem wpinanym w łącze balancera - wskazania się zgadzają - różnice jeśli są to na poziomie 0.2-3v Ładuję tą ładowarką jeszcze 7 innych pakietów 14.8v i u nich jest wszystko ok.


tas napisał/a:
Ładowarka nie odcina ładowania w przypadku przeładowania pojedynczej celi

Mi wybiło 2-3x alarm dźwiękowy zbyt wysokiego napięcia ogniwa - chyba w momencie gdy włącza się ten alarm ładowarka z automatu powinna przestawać ładować?

Najbardziej interesuje mnie wasza opinia - czy można taki pakiet dalej w miarę bezpiecznie używać czy jest to zbyt ryzykowne i lepiej zrobić z niego np 3s.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2014   

Moim zdaniem objaw wskazuje na uszkodzony segment pakietu. Analogiczne zachowanie jest przy pakiecie z ogniw Li-ion jesli bedzie połączenie równolegle kilku roznych ogniw, tzn slabsze, mocniejsze, z uplywem napiecia, grzejace sie bardziej niz pozostale. Wtedy taki segment zrownoleglony zachowuje się jak Twój przypadek.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
robbo2k 
stażysta


Dołączył: 06 Lis 2009
Posty: 136
Skąd: Sochaczew
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2014   Re: Turnigy 5000mAh 4S1P 14.8v - dziwne zachowanie ogniwa

Yin napisał/a:
Jedno z ogniw w czasie ładowania ładuje się kilkukrotnie szybciej od innych, startując np z poziomu 3.8v potrafi dobić szczytowo w skazaniach ładowarki chwilowo ( na 1-2s) nawet do 4.5v po 2-3 minutach ładowania. Potem napięcie spada do poziomu 3.9 i ładuje się dalej normalnie. Podobnie jest przy rozładowaniu - spada wyraźnie szybciej od innych dobija do pewnego poziomu i potem wraca do podobnego stanu jak reszta pakietu. Aku nie wykazuje śladów spuchnięcia, nie był przeładowany ani nadmiernie rozładowany. Po zaobserwowaniu niepokojacych objawów rozładowałem go 2x ładowarką po czym naładowałem z balansowaniem. To go trochę ustabilizowało ale dalej rozjazd ogniwa jest wyraźny.

Pytanie do bardziej doświadczonych - czy wielokrotna ilość cykli ( np 10) balansowania i rozładowania może go trwale ustabilizować? Czy raczej wykluczylibyście aku z użytkowania ze względu na możliwość przeładowania ( np. w wypadku gdyby ładowarka nie zareagowała odcięciem na przeładowanie) ?


Jesli po 2-3 krotnym zbalansowaniu przy rozładowaniu do 3,5V ogniwa sa nierówne na końcu to moim zdaniem nic juz nie pomoże. Raz przegiąłem z pakietem i spadły mi ogniwa w jednym pakiecie jedno do 3,2 (ok drugie do 2,6V !!!) trzeba było 2-3 razy lądować i rozładować z balansowanie i pomogło to też dowód na to że nic takim ogniwom nie robi rozładowanie do 2,6V o ile zaraz się je naładuje.

Mam 7S2P wykonałem teraz 3 cykle bez podłączenia balansera pakietów do ładowarki i roznica na 14 ogniwach nie przekracza 0,02V.
 
 
robbo2k 
stażysta


Dołączył: 06 Lis 2009
Posty: 136
Skąd: Sochaczew
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2014   

tas napisał/a:
Ładowarka nie odcina ładowania w przypadku przeładowania pojedynczej celi. Tak robią BMSy, ale nie ładowarki. Często się zdarza, że mocno eksploatowana ładowarka doznaje rozjechania (wygrzania) modułu balancera i ładuje cele do oporu. Z tego tez powodu ładowarka nie jest w stanie zlikwidować rozjazdu powyżej pewnej granicznej wielkości.


Ładowarka w trybie balansowania sprawdza rozjazd poszczególnych cel i wyrównuje obciązajac te najbardziej naładowane. Ale tutaj jak rozumiem mamy do czynienia z nagłym gwałtownym wzrostem napiecia po podaniu standardowego pradu. Z tego co widze to Imax B6 czy B8 nie radzi sobie z balansowaniem juz powyzej 0,2V
 
 
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2014   

Te ogniwo nie tyle jest nierówne - bo ładuje się i rozładowuje do takiego samego poziomu jak reszta pakietu, co ''niepokojące'' bo ładuje się wyraźnie szybciej od innych wbija finalnie na większy poziom napięcia - nawet do 4.5v na 2-3s i potem spada z napiciem do poziomu o 0.02-3v większego niż reszta pakietu i ładuje się normalnie do 4.2v. Dzieje się to w czasie jednego ładowania. To samo przy rozładowaniu, tyle że w drugą stronę oczywiście.

Po weekendzie zrobię parokrotny cykl lądowania i rozładowania małym prądem może to coś da..
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2014   

Zjawisko nie jest tak całkiem nowe - gdy spojrzysz na krzywe rozładowania (używane ogniwa z laptopów):

to w dolnej części zobaczysz podobną sytuację.
Nie doszedłem przyczyny, pamiętam tylko że te ogniwa były cieplejsze od innych.
 
 
robbo2k 
stażysta


Dołączył: 06 Lis 2009
Posty: 136
Skąd: Sochaczew
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2014   

Czy w momencie jak ma 4,5V i odłączysz pakiet i sprawdzisz alarmem to też tak jest ?
To ze spada to własnie efekt balansera który zbija mu napięcie obciążając go.
dla napiecia 4,5V pewnie wystarczy kilkanaście mA by zbić szybko napięcie.

Hmmm mozna by sprawdzic pojemnosc tego jednego ogniwa w wykresie napięcia rozładowania i prądu.
Obawiam się iż jego pojemnosc to 2-3Ah dlatego tak sie dzieje. Czyli trzeba by sie podlaczyc pod +/- na wtyczce balansera tego jednego ogniwa i je obciazyc a potem ładowac.

Można też wpiac alarm podajacy napiecia i rozładowac pakiet obserwujac napiecia
Sadze ze te jedno ogniwo spadnie szybko i sie zatrzyma bo pozostałe ogniwa przeciez przez niego sie rozładowuja niejako utrzymujac je wstanie napieciowym. W wypadku NiMH doszło by do przepolaryzowania. W wypadku lijon moze byc taki efekt ze ogniwo poleci w dół a potem sie zatrzyma
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2014   

Yin napisał/a:
Te ogniwo nie tyle jest nierówne - bo ładuje się i rozładowuje do takiego samego poziomu jak reszta pakietu,.

To ogniwo jest raczej nierówne, niepewne i wskazujące na uszkodzenie które może w każdej chwili pogorszyć sprawę.
Niestety, założenie że jeśli po naładowaniu i rozładowaniu są równe napięcia na kazdym segmencie działa wprawdzie uspakająjąco ale w trakcie obciązania/jazdy prawdopodobnie dochodzi do większej nierównowagi napięć.
Sprawdź jeszcze przepinając KOLEJNOSC pakietów aby ten podejrzany był na innym kanale.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
robbo2k 
stażysta


Dołączył: 06 Lis 2009
Posty: 136
Skąd: Sochaczew
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2014   

Yin jaką masz ładowarkę. Podepnij samymi przewodomi pradowymi ten jeden pakiet i daj Discharge pod zlacze balansera pakietu wepnij alarm z wyswietlaczem napiecia taki za
19zł jak nie masz. Nie podłaczaj balansera pod ładowarke.

Jeśli podczas rozładowania pakietu ogniwa sie rozjeżdżają o więcej niz 0,1V to zle..... mają na 100% rózna charaterystke rozładowania i prawdopodobnie już inna pojemność.
 
 
kondzio927 
prezes
WWW.KONDZIO-BIKE.PL



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 27 Paź 2011
Posty: 554
Skąd: CZĘSTOCHOWA
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2014   

Cytat:
Te ogniwo nie tyle jest nierówne - bo ładuje się i rozładowuje do takiego samego poziomu jak reszta pakietu, co ''niepokojące'' bo ładuje się wyraźnie szybciej od innych wbija finalnie na większy poziom napięcia - nawet do 4.5v na 2-3s i potem spada z napiciem do poziomu o 0.02-3v większego niż reszta pakietu i ładuje się normalnie do 4.2v. Dzieje się to w czasie jednego ładowania. To samo przy rozładowaniu, tyle że w drugą stronę oczywiście.

koniecznie sprawdź jakimś miernikiem co naprawdę dzieje sie z ogniwami podczas ładowania...
ja mam taki efekt ,że podczas ładowania dużym prądem (4amper)
na pierwszym i ostatnim ogniwie (8s) ładowarka pokazuje sporo wyższe napięcie,ale pod koniec gdy prąd już zbliża się do zera wszystkie cele się wyrównują.
(natomiast celllog wpięty na stałe podczas ładowania pokazuje ,że wszystkie cele równo się ładują)
Ot taki kaprys ładowarek
Dodam tylko ,że mam identyczny efekt na obu ładowarkach od nowości
Ładowanie metodą "na złącze" przewodami do balansowania 16s2p
 
 
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2014   

Obecnie ładuję imaxem 8 mam też accucel 6 - spróbuję ładowania tą drugą. Pomysł z sprawdzeniem wskazań monitorkiem bardzo dobry, wypróbuję dzięki.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2014   

Po mojemu wzrost na 2-3 sekundy napięcia to raczej wina błędu ładowarki.

Ja podpiąłbym ładowarkę tylko przewodami roboczymi do pakietu bez balancera a w złącze do balansowania wychodzące z pakietu wpiął woltomierz w dane ogniwo i rozpoczął ładowanie - jeśli na woltomierzu pojawi się to samo co na ładowarce się pojawiało to masz rozpadający się pakiet, jeśli nie pojawi się - ładowarka świruje. Ja swojego Imax-a testowałem i stwierdzam że świruje zdrowo. Tutaj masz mój film który to pokazuje:
https://www.youtube.com/w...AJGPjHdqtKSxBKA

Ładowałem tu jedno ogniwo tylko o ogromnej pojemności. Pod przewody z ładowarki po stronie ogniwa miałem podpięty miernik co jest na filmie - jak widać, przy prądzie 0,3A różnica we wskazaniach ładowarki i miernika wynosiła 0,01V - po wzroście prądu do 4,3A na końcu filmu ładowarka pokazywała na wyświetlaczu 4,2V a na ogniwie było wyraźnie mniej.

Dla pewności sprawdź zachowanie się pakietu na innej ładowarce i ew. potwierdź sobie testując inny pakiet jak masz... Wg mnie moga być 2 rzeczy - uwalona ładowarka lub kiepski styk przewodu balancera w pakiecie.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group