Temperaturowy zakres pracy aku Li-po . |
Autor |
Wiadomość |
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Pon 13 Paź, 2014 Temperaturowy zakres pracy aku Li-po .
|
|
|
Jako że ostatnio coraz zimniej się robi to zacząłem się zastanawiać jak to z tymi naszymi aku jest . To znaczy czego nie robić by im nie zaszkodzić . A konkretniej to jakie nasze ulubione źródło prądu ma temperaturowe parametry pracy czyli przy jakich temperaturach można je użytkować (rozładowanie i co chyba ważniejsze ładowanie ) ?
Ma może ktoś z Was wiedzę na ten temat ? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pon 13 Paź, 2014
|
|
|
Przy nocowaniu bajka już od 0st i mniej są kolosalne spadki napięcia. Trzeba pamiętać, aby przez pierwsze 10 min nie pobierać z aku więcej jak 1C bo napięcie spada drastycznie. Po kilku minutach akusy same się ogrzewają reakcją i spadek ustępuje i można już brać ile się chce.
Do -10 taki efekt występuje i jest wyraźniejszy im niższa temp. Nie jeżdżę poniżej -10 i nigdy nie katowałem aku wychłodzonych, to trudno powiedzieć jak by to na ich żywotność wpływało. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Pon 13 Paź, 2014
|
|
|
A jak z ładowaniem ? Nie ukrywam że mój "bolid" stoi w drewnianej chatce na działce i raczej ciepło to mu tam nie jest a będzie gorzej w zimie . Bateria jest w nim na stałe i nie mam jak go przetransportować do ciepłego na czas ładowania (no może nie tyle nie mam jak co nie chce mi się by to było dość uciążliwe na dłuższą metę ) .
Jest to mój pierwszy sezon w tym okres jesień-zima-wczesna zimna wiosna kiedy to mam zamiar korzystać z Li-po . Wcześniejsza zima a w zasadzie cały sezon był wyłączony z powodu połamania kolana w wypadku (30.09 była rocznica ) a jeszcze wcześniejszy sezon to był na Li-ion ale z aku wyjmowanym które to ładowałem w domu . |
|
|
|
|
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Pon 13 Paź, 2014
|
|
|
Będę testował w tym sezonie ich odporność na mróz. Rower będzie spędzać około 9 godzin na zewnątrz (jazda + postoje). Nie kminił ktoś już zrobienia im obudowy ze styropianu i dogrzewania z oddzielnego źródła prądu? |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
maniakev
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 07 Lis 2009 Posty: 124
|
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pon 13 Paź, 2014
|
|
|
Z tego co ja wiem to niskie temperatury nie mają dużego wpływu na żywotność, tylko na chwilową sprawność. Rośnie rezystancja wewnętrzna, więc jak napisał Tas trzeba niższym prądem na początku, a potem same się zagrzeją. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Wto 14 Paź, 2014
|
|
|
A ja gdzieś czytałem że żywotność akumulatorów li-po i li-ion spada w temperaturach poniżej 0 stopni. Troche lepiej jest ponoć z LiFePO4 |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Wto 14 Paź, 2014
|
|
|
Mi najbardziej chodzi o to czy im nie zaszkodzę ładując (Li-po) w temp np 0 stopni C . Rozładowanie to nie aż taki problem . Czytałem gdzieś że li-po w temp 0 i mniej nie powinno się ładować (informacji nie udało mi się potwierdzić) . I stąd właśnie moje pytanie . |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Wto 14 Paź, 2014
|
|
|
Dubel. |
|
|
|
|
robbo2k
stażysta
Dołączył: 06 Lis 2009 Posty: 136 Skąd: Sochaczew
|
Wysłany: Śro 15 Paź, 2014
|
|
|
Ja w moim SXT mam teraz tak, Pakiety to Turnigy z XT60 6S 5000mAh 4x jeden nad drugim
|
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Śro 15 Paź, 2014
|
|
|
Ładowanie ogniw w temperaturach ujemnych jest niezalecane bo nie przyjmują za bardzo ładunku a rozładowanie to do - 10°C |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Śro 15 Paź, 2014
|
|
|
Nawet zmarźnięte lifepo4 dłużej się ładują i dziwnie balansują tak jaby nie mogły się naładować do pełna |
_________________ Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Śro 15 Paź, 2014
|
|
|
po przekroczeniu - 20°C przestają zachodzić rekombinacje w ogniwie i prądu praktycznie nie chcą przyjmować ogniwa |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 19 Paź, 2014
|
|
|
Ze szczątkowych informacji na forach i not katalogowych różnych akumulatorów litowych można chyba narysować taki obraz ładowania dla pakietów lipo:
Powyżej 10st: ładujemy dowolnym prądem
0-10st: nie więcej jak 1C
-10 do 0st: nie więcej jak 1/3C
Czy to też dużo i te granice powinny być mniejsze? |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
|