ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Temperaturowy zakres pracy aku Li-po .
Autor Wiadomość
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Pon 13 Paź, 2014   Temperaturowy zakres pracy aku Li-po .

Jako że ostatnio coraz zimniej się robi to zacząłem się zastanawiać jak to z tymi naszymi aku jest . To znaczy czego nie robić by im nie zaszkodzić . A konkretniej to jakie nasze ulubione źródło prądu ma temperaturowe parametry pracy czyli przy jakich temperaturach można je użytkować (rozładowanie i co chyba ważniejsze ładowanie ) ?
Ma może ktoś z Was wiedzę na ten temat ?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 13 Paź, 2014   

Przy nocowaniu bajka już od 0st i mniej są kolosalne spadki napięcia. Trzeba pamiętać, aby przez pierwsze 10 min nie pobierać z aku więcej jak 1C bo napięcie spada drastycznie. Po kilku minutach akusy same się ogrzewają reakcją i spadek ustępuje i można już brać ile się chce.
Do -10 taki efekt występuje i jest wyraźniejszy im niższa temp. Nie jeżdżę poniżej -10 i nigdy nie katowałem aku wychłodzonych, to trudno powiedzieć jak by to na ich żywotność wpływało.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Pon 13 Paź, 2014   

A jak z ładowaniem ? Nie ukrywam że mój "bolid" stoi w drewnianej chatce na działce i raczej ciepło to mu tam nie jest a będzie gorzej w zimie . Bateria jest w nim na stałe i nie mam jak go przetransportować do ciepłego na czas ładowania (no może nie tyle nie mam jak co nie chce mi się by to było dość uciążliwe na dłuższą metę ) .
Jest to mój pierwszy sezon w tym okres jesień-zima-wczesna zimna wiosna kiedy to mam zamiar korzystać z Li-po . Wcześniejsza zima a w zasadzie cały sezon był wyłączony z powodu połamania kolana w wypadku (30.09 była rocznica ) :grin: a jeszcze wcześniejszy sezon to był na Li-ion ale z aku wyjmowanym które to ładowałem w domu .
 
 
sietaz 
prezes


Pomógł: 12 razy
Dołączył: 20 Maj 2014
Posty: 919
Skąd: warszawa
Wysłany: Pon 13 Paź, 2014   

Będę testował w tym sezonie ich odporność na mróz. Rower będzie spędzać około 9 godzin na zewnątrz (jazda + postoje). Nie kminił ktoś już zrobienia im obudowy ze styropianu i dogrzewania z oddzielnego źródła prądu?
_________________
Jeżdżę na: Voyager I


Niech moc będzie z wami
 
 
maniakev
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Lis 2009
Posty: 124
Wysłany: Pon 13 Paź, 2014   

Optymalna temperatura pracy akumulatorów to 20 - 25 stopni.
Była już podobna dyskusja: Przeróbka akumulatora do roweru na zimę http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=819
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 13 Paź, 2014   

Z tego co ja wiem to niskie temperatury nie mają dużego wpływu na żywotność, tylko na chwilową sprawność. Rośnie rezystancja wewnętrzna, więc jak napisał Tas trzeba niższym prądem na początku, a potem same się zagrzeją.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Wto 14 Paź, 2014   

A ja gdzieś czytałem że żywotność akumulatorów li-po i li-ion spada w temperaturach poniżej 0 stopni. Troche lepiej jest ponoć z LiFePO4
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Wto 14 Paź, 2014   

Mi najbardziej chodzi o to czy im nie zaszkodzę ładując (Li-po) w temp np 0 stopni C . Rozładowanie to nie aż taki problem . Czytałem gdzieś że li-po w temp 0 i mniej nie powinno się ładować (informacji nie udało mi się potwierdzić) . I stąd właśnie moje pytanie .
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Wto 14 Paź, 2014   

Dubel. :oops:
 
 
robbo2k 
stażysta


Dołączył: 06 Lis 2009
Posty: 136
Skąd: Sochaczew
Wysłany: Śro 15 Paź, 2014   

Ja w moim SXT mam teraz tak, Pakiety to Turnigy z XT60 6S 5000mAh 4x jeden nad drugim

 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Śro 15 Paź, 2014   

Ładowanie ogniw w temperaturach ujemnych jest niezalecane bo nie przyjmują za bardzo ładunku a rozładowanie to do - 10°C
_________________
pozdr
Tomek
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 909
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Śro 15 Paź, 2014   

Nawet zmarźnięte lifepo4 dłużej się ładują i dziwnie balansują tak jaby nie mogły się naładować do pełna
_________________
Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Śro 15 Paź, 2014   

po przekroczeniu - 20°C przestają zachodzić rekombinacje w ogniwie i prądu praktycznie nie chcą przyjmować ogniwa
_________________
pozdr
Tomek
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 19 Paź, 2014   

Ze szczątkowych informacji na forach i not katalogowych różnych akumulatorów litowych można chyba narysować taki obraz ładowania dla pakietów lipo:

Powyżej 10st: ładujemy dowolnym prądem
0-10st: nie więcej jak 1C
-10 do 0st: nie więcej jak 1/3C

Czy to też dużo i te granice powinny być mniejsze?
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group