|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Balansowanie li-poli .....zbędna fatyga |
Autor |
Wiadomość |
robbo2k
stażysta
Dołączył: 06 Lis 2009 Posty: 136 Skąd: Sochaczew
|
Wysłany: Sob 04 Paź, 2014 Balansowanie li-poli .....zbędna fatyga
|
|
|
Przez ostatnie 10 cykli ładowałem 4 pakiety 2x4S * 2x3S razem tylko po złączu prądowym.
Różnica nie przekraczała po naładowaniu 0,02V
Dzisiaj przegiąłem z rozładowaniem jeden z pakietów miał: 3,48V 3,09V 2,96V
Po 15 minutach na tym pakiecie ładowanym razem z 3 innymi (tylko kablem prądowym)
było: 3,70V 3,68V 3,67V.
Balansowanie za każdym razem i rozpinanie pakietów to nadmiar pracy |
|
|
|
|
Adamo
brygadzista
Pomógł: 1 raz Wiek: 49 Dołączył: 02 Cze 2014 Posty: 204 Skąd: podlaskie
|
Wysłany: Sob 04 Paź, 2014
|
|
|
Aha
|
_________________ Co siejesz to zbierasz. |
|
|
|
|
robbo2k
stażysta
Dołączył: 06 Lis 2009 Posty: 136 Skąd: Sochaczew
|
Wysłany: Sob 04 Paź, 2014
|
|
|
U mnie tak się nie dzieje po naładowaniu bez balancera
od 4,08 do 4,10 (ładuje do 28,7V 7S (3S+4S).
Inna rzecz ze zamiast balansować same by się wyrównały w końcówce ładowania małym prądem. |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Sob 01 Lis, 2014
|
|
|
Wszystko pięknie dopóki ogniwa są w miarę nowe i zbliżone parametrami, pod koniec ich żywota może być już mniej ciekawie
Powiem tak: Wszystkie nowe ogniwa nie będące jakimś no-name chińczykiem generalnie są testowane na różne standardy bezpieczeństwa, IEC 62133, UL 1642 lub 2054, testy UN 38.3, obejmują one przypadki typu przeładowanie, zwarcie, przegrzanie, zgniatanie, itd. warunkiem ich przejścia jest zazwyczaj brak wybuchu, czy pożaru, venting, czy wyciek zazwyczaj jest dopuszczalny. Czyli bateria litowa po zwarciu 60-100 miliomów, czy ładowaniu nawet do 5V nie ma prawa wybuchnąć!
Ale te wszystkie testy przeprowadza się na nowych ogniwach, widziałem materiały porównawcze tych samych cell przetestowanych jako nowe i po kilkuset cyklach i te używane mają znacznie gorsze rezultaty, podczas tych samych testów często wybuchają... |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 01 Lis, 2014 Re: Balansowanie li-poli .....zbędna fatyga
|
|
|
robbo2k napisał/a: |
Dzisiaj przegiąłem z rozładowaniem jeden z pakietów miał: 3,48V 3,09V 2,96V
... |
To jest własnie sygnał że cele zaczynają się róznić/ Oczywiście że to nie dowód że MUSISZ balansować ale na pewno obserwować proces ładowania tzn max różnice między segmentami.
Poza tym to pośredni dowód że ten segment słabnie, czyli ja bym w czasie jazdy włozył monitor (z logowaniem) w złacze balansera i zrobił zapis napięć. Bo może się okazać że w czasie max prądu ta słaba cela dobija do 2,7 V a pozostałe maja np. 3,2 i 3,3 V.
Twój pomiar w spoczynku gdy napiecie już wróciło (bez obciązenia) może Cię wprowadzić w błąd. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Doctore
początkujący
Wiek: 29 Dołączył: 25 Paź 2014 Posty: 28 Skąd: Malbork
|
Wysłany: Nie 02 Lis, 2014
|
|
|
Ja ogólnie uważam że najlepiej używać do EV ogniwa li-on 18650, są tanie(droższe od tych najtańszych li-po ale li-on są kilka-kilkanaście razy wytrzymalsze, czyli w sumie jesteśmy kilkaset % do przodu), powszechnie dostępne, cele się praktycznie nie rozjeżdżają, a na pewno już nie wybuchają.
Jak ktoś jest wtajemniczony i wie gdzie bosch pozbywa się odrzutów produkcyjnych to już w ogóle za grosze ma pakiety z li-on. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|