pytanie praktyczne li-ion 13S różnica w pojemności ogniw |
Autor |
Wiadomość |
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Pią 08 Maj, 2015
|
|
|
oper11
Miałem baterię z ogniw jakie są na zdjęciach które zamieściłeś.Niestety jeden "klocek" z 7 był ewidentnie padnięty (samoczynne rozładowanie) więc chciałem go wymienić na 10Ah zestaw z ogniw 18650. "Klocki" były ułożone 4+3 i spięte w takiej konfiguracji taśmą metalową a "padnięty" klocek był w sekcji z 4 "klockami". Gdy przeciąłem ściągającą taśmę by usunąć ten uszkodzony okazało się, że pozostałe 3 "klocki" były spuchnięte i zutylizowałem je.Pozostały mi 3 spięte taśmą ale nie jestem pewien jaki jest ich stan bo napięcie niby trzymają a nie próbuję przeciąć taśmy ściągającej tak, że nie wiem czy również nie są spuchnięte.Jeśli byś chciał to mogę je ofiarować gdyż nie widzę zastosowanie ich u siebie.
Cała bateria zabezpieczona była bezpiecznikami 2A na wtyku ładowania i 5A na złączu poboru prądu co wskazywało by na maksymalny prąd baterii 5A. |
|
|
|
|
oper11
młodzik
Dołączył: 13 Cze 2014 Posty: 50 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sob 09 Maj, 2015
|
|
|
[quote="wibi"]oper11
Miałem baterię z ogniw jakie są na zdjęciach które zamieściłeś.Niestety jeden "klocek" z 7 był ewidentnie padnięty (samoczynne rozładowanie) więc chciałem go wymienić na 10Ah zestaw z ogniw 18650. "Klocki" były ułożone 4+3 i spięte w takiej konfiguracji taśmą metalową a "padnięty" klocek był w sekcji z 4 "klockami". Gdy przeciąłem ściągającą taśmę by usunąć ten uszkodzony okazało się, że pozostałe 3 "klocki" były spuchnięte i zutylizowałem je.Pozostały mi 3 spięte taśmą ale nie jestem pewien jaki jest ich stan bo napięcie niby trzymają a nie próbuję przeciąć taśmy ściągającej tak, że nie wiem czy również nie są spuchnięte.Jeśli byś chciał to mogę je ofiarować gdyż nie widzę zastosowanie ich u siebie.
Cała bateria zabezpieczona była bezpiecznikami 2A na wtyku ładowania i 5A na złączu poboru prądu co wskazywało by na maksymalny prąd baterii 5A.[/quote
W moich bateriach [mam dwie takie same] też ogniwa są spuchnięte ][przynajmnej te 3 widoczne na wierzchu] ale nie jest to objaw uszkodzenia bo ta nowsza kupiona ponad rok temu ma jeszcze ok 80% pojemności bo robię na niej jeszcze ponad 40 km.Jeśli nie są ci potrzebne te 3 pozostałe ogniwa to z chęcią je przyjmę.Będę się mógł po wymianie przekonać czy elektronika się nie zablokuje jak twierdzą niektórzy.Szkoda że nie zrobiłeś tej podmiany na 18650 bo już by było wiadomo czy wszystko działa jak należy po takim zabiegu.Tak teraz myślę że na początek warto spróbować z podmianą jednego ogniwa na pakiet 7 sztuk 18650 bo akurat tyle idealnie się mieści w miejscu po jednym ogniwie.Wtedy się upewnię czy warto wydać kasę na 49 sztuk.Ale na początek spróbuję z twoimi.Napisz do mnie na maila to ustalimy sposób przesyłki.Zwrócę ci oczywiście za wysłanie jeśli masz konto.A pamiętasz może jak długo ją użytkowałeś i ile ma ładowań? Mój mail: jerzy.dziadur@wp.pl |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 09 Maj, 2015
|
|
|
Zastanawiające jest ze przy tylko tak malym poborze prądu 5A :
- zasila silnik 24V / 250 Wat bo to tylko 120 W ?
- puchniecie i szybki spadek pojemności.
Próbę zastąpienia 1 segmento 7P -18650 trzeba robic ostrożnie bo to inna chemia, więc inne RW i balanser - BMS prawdopodobnie równo ich nie naladuje. A i podczas rozładowania ten segment będzie zapewne sporo silniejszy o pozostałych. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Sob 09 Maj, 2015
|
|
|
Myślę, że w Holandii nie ma gór a do wspomagania pedałowania na poziomym odcinku i z szybkością max.25 km/godz wystarczy moc nawet 100W.Nie wiem z jakiego roweru ta bateria była ani nawet nie wiem ile cykli ładowania przeszła, po prostu była.Co do chemii,oporu wewnętrznego i balansera to sadzę, że nie ma to znaczenia w przypadku analogowego BMSa gdyż jego działanie jest zupełnie inne niż tych skomplikowanych opartych na procesorze i specjalizowanym układzie jakim jest "bq xxxxxxx" f.TexasInstruments.Te układy (a jest ich cała rodzina) w niektórych "odmianach" potrafią się "trwale" zablokować i aby je "odblokować" trzeba wydać trochę kasy na specjalizowane programy.Taka polityka firmy TI jest spowodowana nie tylko bezpieczeństwem użytkowania ale również względami handlowymi (układ się zablokował to kupuj nowy) by był ruch w interesie.Ale to bardzo szeroki temat który trudno omawiać na forum. |
|
|
|
|
legend
brygadzista
Dołączył: 09 Kwi 2013 Posty: 240 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 28 Lip, 2015
|
|
|
Znalazłem taką ofertę: http://olx.pl/oferta/akum...99-IDawWXF.html
Czy te ogniwa nadają się do budowy baterii 13S4P? Do jakiego silnika można to podpiąć?
Zakładam, że z takich ogniw można wyciągnąć prąd 2C (czyli 16A, moc ~750W)
Planuję zrobić składak na kołach 16"... |
|
|
|
|
bloodyopel
szef Krystian
Pomógł: 23 razy Wiek: 33 Dołączył: 02 Sty 2012 Posty: 1175 Skąd: Słupca k.Konina
|
Wysłany: Wto 28 Lip, 2015
|
|
|
Ogniwa używane, jak opis na aukcji mówi "co po dosyć długim czasie używania świadczy o nich bardzo dobrze." więc ja bym nawet nie myślał o 2C. 13s8p i te 16A to już bardziej |
_________________ Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY |
|
|
|
|
legend
brygadzista
Dołączył: 09 Kwi 2013 Posty: 240 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 28 Lip, 2015
|
|
|
Niestety - do ramy zmieszczę tylko 13s4p :/
Czy da się taki pakiet złożyć w budżecie 500zł? Min. pojemność to 4Ah. |
|
|
|
|
bloodyopel
szef Krystian
Pomógł: 23 razy Wiek: 33 Dołączył: 02 Sty 2012 Posty: 1175 Skąd: Słupca k.Konina
|
Wysłany: Wto 28 Lip, 2015
|
|
|
Przy takich małych bateriach ogniwa 18650 nie dadzą rady w e-bajku. Używane obciążając zbyt dużym prądem szybko zajedziesz. Jeśli mówisz, że wystarczy Ci 4Ah to pomyśl o pakiecie z lipo turnigy 13s1p, 3 klocki to ~360zł, dokupisz do nich pojedyncze ogniwo (chyba nawet w bazarku u nas teraz są) i za ~400zł masz bateryjkę 13s 5Ah o prądzie ciągłych 20C i chwilowym 30C więc ho ho aż nadto |
_________________ Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY |
|
|
|
|
legend
brygadzista
Dołączył: 09 Kwi 2013 Posty: 240 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 28 Lip, 2015
|
|
|
Dzięki.
Czy mogę przyjąć, że wszystkie baterie Turnigy 5000mAh 20C (http://hobbyking.com/hobb...rch=5000mah+20C ) mają w środku ten same ogniwa?
Widzę, że tu na forum popularne są czarne "hardcase pack-i". Czy mają one jakieś zalety względem niebieskich "hardcase pack-ów" i zwykłych pakietów? (planuję, że pakiet będzie na stałe zamknięty w blaszanej skrzynce która będzie pełniła zabezpieczenie mechaniczne).
Czy Hobbyking uwzględnia jakieś reklamacje pakietów?
Jeśli nie, to zamiast składać baterię z trzech pakietów i jednego ogniwa rozważył bym kupno 13 ogniw "luzem" po 6,66EUR: http://hobbyking.com/hobb...Warehouse_.html (no chyba, że nie są zabielone i trzeba je zgrzewać). |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 28 Lip, 2015
|
|
|
16A z 4 ogniw równolegle typu 18650 to żaden kłopot. Przy takich prądach ciągłych większość nowoczesnych ogniw oddaje >90% energii.
Ale jeżeli mówimy o takich starych jak z linku to wiadomo że nie nadają się kompletnie.
Ale turnigy też będą spoko się nadawać do twoich wymagań. Wersja w hard-packu jest tańsza od luźnych ogniw i nią się zainteresuj. |
|
|
|
|
legend
brygadzista
Dołączył: 09 Kwi 2013 Posty: 240 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 28 Lip, 2015
|
|
|
Przejrzałem ceny i są praktycznie identyczne od $6.21 za ogniwo (pakiet 3S po obniżce "dla niezdecydowanych") do $6.66 (ogniwo 1S po obniżce "dla niezdecydowanych"). Hardpack jest 5¢ droższy od nie hardpack-a i 8¢ tańszy od luźnego ogniwa czyli żadna różnica (tylko luźne ogniwa są aktualnie niedostępne).
Wydaje mi się, że są dwa formaty tych ogniw np.:
http://hobbyking.com/hobb...Warehouse_.html
http://hobbyking.com/hobb...Warehouse_.html
Parametry te same, ale odrobinę inne wymiary i waga (może dwie linie produkcyjne?).
Jak to jest z reklamacjami - piszą, że wystarczą zdjęcia/filmy itp. ale czy rzeczywiście uznają takie reklamacje? Boję się sytuacji, że po kilku cyklach padnie któreś ogniwo w 4S (miałem tak w 5S, które niestety wcześniej rozebrałem, żeby zaoszczędzić na kablach). |
|
|
|
|
ap0f1s
prezes
Pomógł: 15 razy Wiek: 36 Dołączył: 02 Paź 2014 Posty: 757 Skąd: Kęty
|
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 28 Lip, 2015
|
|
|
o ile się nie mylę na akumulatory jest miesiac gwarancji, aktywuje się ją wpisując numer seryjny akumulatora z nalepki po zakupie. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
legend
brygadzista
Dołączył: 09 Kwi 2013 Posty: 240 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 28 Lip, 2015
|
|
|
Jak to jest z tym 12S i 13S, tzn. kiedy warto stosować 13S?
Szukam porządnego BMSa i ładowarki i jakoś 13S nie widzę (patrzyłem np. co jest na nexun.pl)
Rozumiem, że przy wyższym napięciu silnik ciągnie mniejszy prąd. Czy to jest tak, że pakiet 13S będzie lepiej wykorzystamy? (sterownik silnika odcina zasilanie poniżej napięcia granicznego, które będzie niższe w przeliczeniu na ogniwo w pakiecie 13S - czy tego nie powinien obsługiwać BMS?) |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 28 Lip, 2015
|
|
|
Musiałbyś specjalnie kupić sterownik tylko na 48V aby przejmować się tym napięciem odcięcia.
W praktyce odsetek ludzi posiadający takowy jest minimalny i 12s różne w napięciach nie graja roli. Dodatkowo każdy sterownik 36V działa na 12s bez potrzeby jego zmiany. W końcu 12s idealnie się układa zarówno z LiPo jak i LiIon. Więc zalety 12s są naprawdę spore i praktycznie wykorzystywane. W nexunie są i będą tylko 12s, bo jest to po prostu szalenie wygodne rozwiązanie.
Argument "wyższego/niższego prądu" przy 1s różnicy ma rację bytu przy wielu kW mocy. Dla normalnego ludzia jest to kompletnie bez znaczenia. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
|