|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
LI-ion 25V -zastępcza ładowarka nie działa. system panasonic |
Autor |
Wiadomość |
pawnol
początkujący
Dołączył: 06 Lip 2012 Posty: 15 Skąd: Radzionków
|
Wysłany: Wto 16 Cze, 2015 LI-ion 25V -zastępcza ładowarka nie działa. system panasonic
|
|
|
Witam
Piszę w imieniu znajomego, który stał kupił rower KTM SEVERO 7.
Nabył go bez ładowarki, jednak bateria była jeszcze częściowo naładowana, przez co przed zakupem udało się sprawdzić że rower- wspomaganie jest sprawne.
Ładowarkę, zamiast kupić oryginał (z racji jej ceny) kupił uniwersalną:
Maksymalne napięcie ładowania: 29,4V
Maksymalny prąd ładowania: 2A
Podłączając pod styki baterii (2 i 4), brak na ładowarce oznak ładowania.
1) Charge monitoring, presumably by temperature.
2) Negative (-)
3) Battery Meter.
4) Charging Positive (+)
5) Output Positive (+)
Powyższe zdjęcie z opisem złącz zaczerpnięte z zagranicznego forum.
Znajomy się rozpędził i chciał spróbować podać napięcie ładowarki bezpośrednio na ogniwa, pomijająć całą elektronikę baterii, sądząc że to ona stała na przeszkodzie w ładowaniu. Podobno odłączył ogniwa od elektroniki by sprawdzić napięcie na ich wyjściu i po ponownym podłączeniu ich pod elektronikę, bateria przestała dawać znaki życia. Wcześniej na wskaźniku ledowym wbudowanym w baterii pojawiała się kontrolka o rozładowaniu, a obecnie brak. Czy elektronika baterii wymaga jakieść synchronizacji z podłącząnym ogniwem zasilania?
oznaczenia baterii PANASONIC 25VOLT 12ah NKY376B2
Czy jest ktoś w stanie pomóc w rozwiązaniu problemu? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 16 Cze, 2015
|
|
|
Jesli obecnie jest brak napięcia lub /i ładowania to sprawdz czy wewnątrz pakietu jest bezpiecznik. Najczesciej jest On tzw przelotowy, na kablu.
No i po tych 'zabawach' sprawdź czy ladowarka podaje napięcie.
Zakladam ze ładowarka pasuje do typu ogniw w pakiecie. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
pawnol
początkujący
Dołączył: 06 Lip 2012 Posty: 15 Skąd: Radzionków
|
Wysłany: Czw 18 Cze, 2015
|
|
|
Dziękuję za zainteresowanie i odpowiedź
Z uzyskanych informacji od właściciela, czy bezpiecznik jest w środku to ciężko powiedzieć, było by trzeba całkowicie baterie rozkopać.
Zdjęcie baterii : http://ectro.pl/ptp/bateria.jpg
I tak: odłączone zostały styki zewnętrzne ogniw od elektroniki w miejscu zaznaczonym na zdjęciu A i B. Sprawdzając w obecnej chwili napięcie pomiędzy nimi wychodzi ok 17V, ( wcześniej, czyli zaraz po odłączeniu było ok 20V) Czy to kwestia zbyt niskiego napięcia że bateria - elektronika nie sygnalizuje poziomy naładowania? Gdyby jednak był bezpiecznik jak kolega wcześniej wspomniał, to miernik nic by chyba nie wskazał w przypadku jego uszkodzenia. ? Albo jednak odłączenie tych styków miało wpływ że bateria przestała działa - nie sygnalizuje, i wymagana jest jakaś synchronizacja?
Ogniwa posiadają poza krańcowymi przyłączeniami do elektroniki (A i B), co jakiś czas dodatkowe odczepy, 3 z jednej strony ogniw i 3 z drugiej ( zaznaczone na zdjęciu w załączniku kolorem niebieskim czy też turkusowym jak kto woli )
Zasilanie ładowania z złącza baterii trafia na górną płytkę, która jest połączona z resztą, właśnie na punktach A i B, oraz dodatkowo przewodem ( czerwony) idący na dużą płytkę - wlutowany przy zaznaczonym wyjściu zasilania z baterii.
Złącze baterii, poza biegunem ujemnym, dodatnim-ładowania, wyjściu dodatnim, posiada przewód żółty (symbol na złączu baterii B) i niebieski (symbol T).
Sama ładowarka ( uniwersalny zamiennik) jest sprawna, bo została sprawdzona na zwykłym akumulatorku i sygnalizowała ładowanie . W momencie gdy była podłączona pod złącze baterii czyli - oraz + ładowania, sygnalizacji na ładowarce brak. Czyżby jeszcze potrzebny był jakiś dodatkowy impuls by elektronika z baterii puściła ładowanie?
Czy ładowarka może być w tej sytuacji podłączona bezpośrednio na punkty A i B by naładować ogniwa? Bez obawy o uszkodzenie czegokolwiek |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 19 Cze, 2015
|
|
|
Na pierwszym zdjeciu obok ogniw widze bezpiecznik na złączu. Sprawdziles go ? |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
pawnol
początkujący
Dołączył: 06 Lip 2012 Posty: 15 Skąd: Radzionków
|
Wysłany: Pią 19 Cze, 2015
|
|
|
tak, bezpiecznik był sprawdzony w pierwszej kolejności, oczywiście sprawny
WojtekErnest napisał/a: | Zakladam ze ładowarka pasuje do typu ogniw w pakiecie. |
oznaczenie na baterii ni-co-mn/li , ładowarka litowo-jonowa (Li-Ion) więc chyba jest ok. |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Pią 19 Cze, 2015
|
|
|
1. bateria ma napięcia cel poniżej krytycznego 2.5 - 2.75V i ładowarka prawdopodobnie dlatego się wyłącza.
2. trzeba podnieść napięcie baterii powyżej 20-21V (2.8-3V na ogniwo) aby BMS zaczął działać prawidłowo.
Spróbuj podłączyć tę ładowarkę do "+" i "-" baterii przez opór (np. żarówkę) ograniczającą prąd do 1A bo być może automatyka ładowarki wyłącza ładowanie uznając że bateria ma zwarcie. Po podładowaniu powyżej 21V połącz BMS i zobacz czy wskaźnik coś pokaże i czy da się ładować baterię przez BMS.
Podczas podładowywanie sprawdzaj napięcie na dodatkowych wyprowadzeniach między "+" i "-" czy nie przekraczają napięcia maksymalnego 4.2V!!! na celę. |
|
|
|
|
pawnol
początkujący
Dołączył: 06 Lip 2012 Posty: 15 Skąd: Radzionków
|
Wysłany: Pią 19 Cze, 2015
|
|
|
tkoko napisał/a: | 1. bateria ma napięcia cel poniżej krytycznego 2.5 - 2.75V i ładowarka prawdopodobnie dlatego się wyłącza.
2. trzeba podnieść napięcie baterii powyżej 20-21V (2.8-3V na ogniwo) aby BMS zaczął działać prawidłowo.
Spróbuj podłączyć tę ładowarkę do "+" i "-" baterii przez opór (np. żarówkę) ograniczającą prąd do 1A bo być może automatyka ładowarki wyłącza ładowanie uznając że bateria ma zwarcie. Po podładowaniu powyżej 21V połącz BMS i zobacz czy wskaźnik coś pokaże i czy da się ładować baterię przez BMS.
Podczas podładowywanie sprawdzaj napięcie na dodatkowych wyprowadzeniach między "+" i "-" czy nie przekraczają napięcia maksymalnego 4.2V!!! na celę. |
Dzięki za poradę.
Ładowarkę próbowano wcześniej podłączyć na złączu baterii, wychodzącym z obudowy, czyli przez całą elektronikę, i faktycznie może z powodu zbyt niskiego napięcia na aku było zero reakcji .
Nie było próby jeszcze podłączenia ładowarki bezpośrednio na styki baterii z pominięciem elektroniki (BMS?) z obawy by czegoś nie uszkodzić. Dlatego woleliśmy się upewnić czy niczym to nie grozi.
Co do napięcia maksymalnego i jego pomiar, by się upewnić: podczas ładowania miernik na minus i po kolei na poszczególne wyprowadzenia LP1 V1, LP2 v2,LP3 V3 itd?
http://ectro.pl/czesci/bat.jpg |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Pią 19 Cze, 2015
|
|
|
Napięcie całej baterii mierzysz między "-" a "+". Napięcie cel mierzysz "-" i LP1, LP1 i LP2, LP2 i LP3, ... itd. aż do "+". |
|
|
|
|
pawnol
początkujący
Dołączył: 06 Lip 2012 Posty: 15 Skąd: Radzionków
|
Wysłany: Sob 20 Cze, 2015
|
|
|
czy elektronika (BMS) może mieć zabezpieczenie przed niepożądaną ingerencją w całej baterii?
Ogniwa podładowane w sposób dania napięcia bezpośrednio na + i - całego pakietu.
Przy próbie podania ładowania przez BMS dalej brak reakcji, a wskaźnik ledowy umieszczony w baterii dalej nie reaguje i niczego nie wskazuje.
Na początku, przed odłączeniem pakietu aku od elektroniki na złączach + i -, w/w wskaźnik wskazywał że bateria jest na wyczerpaniu/rozładowana. Po odłączeniu pakietu i ponownym podłączeniu przestał wskazywać. Teraz po podładowaniu pakietu dalej nic.
Na stykach idących do złącza w rowerze brak napięcia. w czym może by problem? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 20 Cze, 2015
|
|
|
Musisz sprawdzic GDZIE ginie napięcie ? Uwazaj na + i - bo w zależnosci od konstrukcji BMS te kontakty mogą być przez rózne elementy pasywne lub aktywne czyli bezpiecznik, wyłacznik, tranzystor itp.
Staraj się odtworzyć schemat połaczeń. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
pawnol
początkujący
Dołączył: 06 Lip 2012 Posty: 15 Skąd: Radzionków
|
Wysłany: Nie 21 Cze, 2015
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | Musisz sprawdzic GDZIE ginie napięcie ? Uwazaj na + i - bo w zależnosci od konstrukcji BMS te kontakty mogą być przez rózne elementy pasywne lub aktywne czyli bezpiecznik, wyłacznik, tranzystor itp.
Staraj się odtworzyć schemat połaczeń. |
Dzięki, ale nie wiem czy znajomy temu podoła...
Ale czy producenci nie stosują zabezpieczeń przed ingerencją osób niepożądanych? Rower z 2014 .
I dziwne jest to że przy nawet rozładowanej baterii wskaźnik ledowy stopnia naładowania baterii działał ( znajduje się na środku elektroniki), a po samym odłączeniu od elektroniki na chwilę pakietu ogniw na + i - i po ponownym podłączeniu już wskazania nie było. |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Nie 21 Cze, 2015
|
|
|
pawnol napisał/a: | Ale czy producenci nie stosują zabezpieczeń przed ingerencją osób niepożądanych? Rower z 2014 .
I dziwne jest to że przy nawet rozładowanej baterii wskaźnik ledowy stopnia naładowania baterii działał ( znajduje się na środku elektroniki), a po samym odłączeniu od elektroniki na chwilę pakietu ogniw na + i - i po ponownym podłączeniu już wskazania nie było. |
Myślę że raczej chodzi tutaj o zresetowanie płytki jak w przypadku Gazelle
http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
wibi napisał/a: | ...Będę jeszcze prowadził inne "testy" ale już mogę stwierdzić, że wszystkie "balansery" które pozyskałem od kol.Eryk1000 są na 99% sprawne a cały problem sprowadza się do "uruchomienia" działania który polega na krótkim zwarciu dwóch pinów widocznego 8 pinowego złącza co uruchamia i wzbudza balanser ze stanu "uśpienia" przy podłączonej baterii.... |
|
|
|
|
|
pawnol
początkujący
Dołączył: 06 Lip 2012 Posty: 15 Skąd: Radzionków
|
Wysłany: Wto 30 Cze, 2015
|
|
|
Aktualnie jestem w kontakcie z użytkownikiem wibi, i najpewniej w najbliższym czasie dostarczę mu baterię , ale chciałbym jeszcze zasięgnąć ewentualnej pomocy na forum. Chodzi o kwestie "zablokowania" baterii . Z uzyskanych informacji menadżer baterii jest na układzie m37xxx ( dokładniej m37512 )który ponoć lubi się blokować. A bateria stała się martwa - wbudowany wskaźnik ledowy w baterii i sterownik na kierownicy nic nie wyświetlają, gdzie wcześniej przed odłączeniem ogniw wyświetlane było że bateria ma niski poziom naładowania. I operacja odłączenia trwała kilka sekund, i nic poza tym nie było czynione .
Teraz na forum doczytałem w innym temacie : tas napisał/a: | Problemy się pojawiają jak się rusza główne łącze "MINUS" między BMSem, a sterownikiem. Tego nie można od tak odpinać. |
Czy to ma coś wspólnego z moim przypadkiem? I jeżeli tak to jakie są tego skutki? |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|