|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Ładowarka Redox Beta i ładowanie Li-ION |
Autor |
Wiadomość |
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Śro 11 Lis, 2015
|
|
|
W załączniku masz testy jakim poddawane są ogniwa Samsunga (punkt - 9 Safety) gdzie masz np. test odporności na przeładowanie. Bateria (3.6V) jest ładowana napięciem 12V, prądem 2.15A przez 2.5godz bez zapłonu i wybuchu. Jak widzisz napięcie 4.2V i 500 cykli ładowania, jest tylko optymalnym kompromisem między "mocą" a "długowiecznością" sugerowaną przez producenta.
ż samsung icr18650p.pdf
|
Pobierz Plik ściągnięto 197 raz(y) 172,97 KB |
|
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Czw 12 Lis, 2015
|
|
|
Saszek wrócę jeszcze do zależności między ładowaniami i "długowiecznością". Bazując na specyfikacjach baterii Sony i Samsunga (załączniki poniżej), oraz na twoich wpisach z forum sądzę że.
Samsung (10A) dla pradu 4.3A (2C) i 80% pojemności ma 300 cykli (dla 70% będzie ~340 cykli), przy 2.15A (1C) 70% to już 500 cykli, a przy twojej eksploatacji 1A z pakietu 3P (dla ~30 km/godz rower zużywa ~400 Watt) będzie to minimum 1000 cykli (0.33A {0.3C} dla pojedynczego ogniwa) przy napieciu 4.2V. Przy stosowaniu BMS'a który utrzymuje niższe napięcie 4.17V będzie to dodatkowo ze 100 cykli. Tą wartość trzeba jeszcze podwyższyć o 20-30% które wynika z większej pojemności względem napięcia 4.1V. Przy napięciu 4.1V maksymalna pojemność to 70-80% pojemności ogniwa (wykres Sony) i zależy od nasycenia. Tak więc mamy na dzień dobry ~1400 ładowań dla prądu 0.3C na ogniwo przy napieciu ~4.17V (przy twoim sposobie eksploatacji roweru) czyli 4 lata codziennego ładowania od 0 do 100% pojemności.
ż samsung icr18650p.pdf
|
Pobierz Plik ściągnięto 172 raz(y) 172,97 KB |
ż sony us18650v3.pdf
|
Pobierz Plik ściągnięto 189 raz(y) 304,44 KB |
|
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015
|
|
|
Tylko że w rowerze:
1. Nie ma stałego równomiernego rozładowania
2. Nie ma stałej temperatury podczas użytkowania
3. Jest 100 ogniw nieuniemożliwiających osiągniecie równomiernej temperatury pracy każdego ogniwa
4. Stan jednej z sekcji rzutuje na cały akumulator
I wszystkie noty katalogowe oraz testy pojedynczych ogniw w laboratorium tracą sens
LiFe mają wytrzymywać po 3000 cykli, a ludzie mi je przywożą do naprawy po 300 cyklach. Tak wygląda teoria na papierze vs praktyka |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015
|
|
|
tas napisał/a: |
I wszystkie noty katalogowe oraz testy pojedynczych ogniw
w laboratorium tracą sens
LiFe mają wytrzymywać po 3000 cykli, a ludzie mi je przywożą do naprawy po 300 cyklach. Tak wygląda teoria na papierze vs praktyka |
Z drugiej strony ludzie zakładają że, mają BMS, miernik na ile km wystarczy akumulatora, ile mocy pobrano etc. więc eksploatatują..
A praktyka ekslpoatacji pakietów również wskazuje na to że :
a) każde głebsze rozladowanie powoduje rozjazd napięcia minimalnego segmentów
b) zwiekszoną temperaturę segmentu umieszczonego w środku
Powoduje to przypadku ogniw Lipo i LiFePO4 puchnięcie tak eksploatowanych ogniw a Li-ion lub LIPO
w obudowach metalowych typu 18650 w wyniku niedoszacowania prądów rozładowania, szybciej dochodzi
do osłabienia wybranego segmentu.
Zatem nie jest normalnym aby nowe pakiety LiFePO4 o katalogowej ilosci cylki ładowania 3 tys, padały po 300.
Nawet jeśli BMS jest sprawny, to mam przekonanie że powyższe czynniki to powodują.
Sam jestem zwolennikiem ładowania, podładowywania tak często jak sie da.
Po pierwsze prąd ładowania jest mniejszy, ogniwa są mniej rozjechane, trwa to krócej a poza tym rzadko
dochodzi do jeżdźenia na ostatniej 'kropelce' prądu.
A tak poza tym przydaje się okresowa kontrola w trakcie jazdy lub stacjonarnie, napieć minimalnych
mocno obciążonych, rozładowanych ogniw pakietu. Natychmiast widać który/e będą za chwilę przyczyną
kłopotów. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015
|
|
|
W obiegowej opinii laika należy akumulator rozładować do 0 przed kolejnym ładowaniem.
I potem ludkowie jeżdżą przez 2 tyg co 2 dzień po 3-5km i ładują 4x w miesiącu bo im tak powiedział pan co sprzedawał, że tak trzeba, bo przecież jest jeszcze 1-2 paski na wskaźniku naładowania... |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015
|
|
|
To niestety efekt uboczny informacji, że pakiet, akumulator jest sprawny do n ładowań.
No to ładują jak najrzadziej bo starczy na dłużej.
A potem przedwczesny 'zonk' |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015
|
|
|
Rozładowywanie do 0 tyczy się NiMh i NiCd, niestety jak pokazuje praktyka sprzedawca jest najbardziej niedoinformowany lub też nie infrumuje kupującego bo większy zasięg na baterii to zadowolony kupujący a jak zadowolony jeden kupujący to znajdzie się więcej chętnych na zakup baterii. |
_________________ Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015
|
|
|
tas napisał/a: | Tylko że w rowerze:
...I wszystkie noty katalogowe oraz testy pojedynczych ogniw w laboratorium tracą sens
LiFe mają wytrzymywać po 3000 cykli, a ludzie mi je przywożą do naprawy po 300 cyklach. Tak wygląda teoria na papierze vs praktyka |
Zgadzam się w 100% z Tobą a odpowiedź dlaczego tak się dzieje jest moim zdaniem bardzo prosta. Jest podawana liczba cykli ładowania lecz brak najczęściej danych w jakich warunkach uzyskamy ten wynik. Nawet te dwie baterie które pokazałem wyżej, mimo że obie są 10A, ilość cykli mają podaną dla różnych prądów i różnej pojemności więc jak to porównywać. A co do LiFe to moim zdaniem ilość cykli mają po prostu podawane dla "małych" prądów (1-2C) podczas kiedy klienci dają ile "fabryka dała" |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|